Виступ на педагогічній раді."Нові підходи до навчання в НУШ".

Про матеріал
Матеріал допоможе розкрити зміни в НУШ. В розробці є ігри, які можна використовувати під час ранкових зустрічей у 1 класі.
Перегляд файлу

Вступ.

 У концепції Нової української школи зазначено, що потужну державу і її конкурентну економіку забезпечить згуртована спільнота творчих людей, відповідальних громадян, активних і винахідливих. Саме таких особистостей має готувати сучасна українська школа. А головне завдання школи – щоб дитина була адаптована до життя. Головна мета реформи нової української школи – це щоб школа допомогла дитині розкрити її кращі якості, виявити свої сильні сторони, розвинути їх, відповідно далі навчити дитину мислити та вчитися.

                                        Зміни в навчальному процесі.

Змінюється  методика проведення уроку відповідно до Концепції Нової української школи.

Раніше першим етапом або структурним елементом уроку був організаційний момент, то за новою методикою проведення навчального дня навчальний процес потрібно розпочинати з ранкової зустрічі. Нічого нового скажете ви! Ні різниця між даними методичними елементами дуже велика і суттєва.

Організаційний момент передбачав дуже коротке, до 5 хвилин привітання та здійснення налаштування на учні до уроку. В більшості випадків вчитель просто вітався і перевіряв наявність всіх необхідних матеріалів до уроку в учнів. Творчі вчителі мали ряд заготовок у віршованій формі на різні предмети. Як можна налаштувати дитину до уроку з-за допомогою 4 віршованих рядків? Напевне ніяк. Дитина автоматично прослуховувала ще один віршик від учительки і без жодної зміни свого настрою розпочинала навчальний процес.

Ранкові зустрічі

Ранкові зустрічі у цьому плані суттєво відрізняються. По-перше час для проведення даного елементу навчального дня становить 15-25 хвилин.

Це – щоденні обговорення у колі своїх однолітків проблем класу, правил, планів, ігор на уважність та згуртованість.

Кожен тиждень у нас – тематичний.

Це теми: 

Я - школяр . Моя Батьківщина.

Ми – підприємливі.

Техніка , яка допомагає. Ігри. Театр.

Мода. Зима.

Таємниці космосу.

Зимові свята.  Мої друзі.

Моє довкілля. Осінь. 

Пригоди краплинки.  Та інші.

Кожен день також має свою тему або питання для дослідження.
Наприклад:

ТИЖДЕНЬ 12. ПРИГОДИ КРАПЛИНКИ 

День 1. Де є вода в природі?   

День 2. Якою буває вода в природі? Як вона мандрує? 

День 3. Навіщо потрібна вода? Що станеться, якщо вона

зникне?

День 4. Як берегти воду?

ТИЖДЕНЬ 13. ЗИМА

День 1. Які сюрпризи нам готує зима?

День 2. Що відбувається з рослинами взимку?

День 3. Як зимують тварини? / «Чи кожна пташина у вирій

на зиму літає..?»

День 4. Як цікаво проводити час узимку?

ТИЖДЕНЬ 14. ТАЄМНИЦІ КОСМОСУ

День 1. Що можна побачити в космосі

День 2. Чи може день «наздогнати» ніч?

День 3. Чи можливе на Землі життя без Сонця?.

День 4. Як я уявляю інші планети?

ТИЖДЕНЬ 15. ПОДОРОЖУЄМО В ЧАСІ   

День 1. Чи хотіли б ви подорожувати в часі? Чому?.

День 2. Навіщо нам подорож у країну чисел та слів?  

День 3. Чи можна помандрувати морем на шкірці апельсина,

або Чому апельсин не тоне?.

День 4. Як змінилися ми за час шкільного життя?

ТИЖДЕНЬ 16. ЗИМОВІ СВЯТА

День 1. Чому свято є важливим? Будні та свята

День 2. Які свята відзначають узимку в Україні та у світі?

 День 3. Як підготуватися до свята?.

2 семестр розпочався темою « Я -мандрівник.»

 Вчора ми досліджували питання «Хто такий мандрівник?».

Сьогодні - « Куди ми помандруємо. Подорож Україною.»

Ранкова зустріч складається з чотирьох компонентів:

1.Вітання, що здійснюється у колі.

Ми використовуємо віршики привітання. Вже знаємо деякі напам’ять.

Наприклад :

Вітання

 Добрий день, – ми всі сказали,

Добрий день, сказали ви,

І від цього засіяло

Сонце щастя й доброти.

Вітання

Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

 Добрий день! Добрий день!

 Нашу зустріч розпочнем.

Під час  вітання робимо руханку, щоб додати позитивної енергії нашому організмові, співаючи:

В нашім класі друзі всі

(діти тримаються за руки)

Раз, два, три

(роблять три оплески)

І великі, і малі

(роблять рухи руками)

Раз, два, три

(роблять три оплески)

Руку дай тому, хто справа,

(взяти сусіда за руку, який стоїть праворуч)

Руку дай тому , хто зліва,

(взяти за руку сусіда, який стоїть ліворуч)

Ми – одна сім’я!

 Виконуємо різні вправи.

Вправа « Комплімент» .

Я всміхаюсь сонечку: «Здрастуй, золоте!»

Я всміхаюсь квіточці — Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику — «Лийся, мов з відра!»

 Друзям усміхаюся — Зичу їм добра.

(Передаючи клубочок яскравих ниток одне одному в будь-яке порядку, діти супроводжують свої дії компліментом.)

Компліменти

  • Артемку, у тебе гарна зачіска.
  • Маринко, твоя посмішка приємна.

Михайлику, ти молодець, що пропустив до класу першою дівчинку

Вправа « Ти подобаєшся мені».

В цьому класі друзі всі —

Я І ти, і ми, і ви.

Добрий день тому, хто ліворуч,

Добрий день тому, хто праворуч.

Ми — одна сім'я.

Руку дай тому, хто ліворуч,

Руку дай тому, хто праворуч.

Посміхнись тому, хто ліворуч,

Посміхнись тому, хто праворуч.

Ми — одна сім'я.

Діти утворюють коло. Починає діалог учитель, беручи за руки дитину, яка стоїть поруч.

— Ти подобаєшся мені!

— Чому?

— Ти подобаєшся мені, бо... (називає ту рису, що подобається в дитині, і передає естафету наступному учневі).

2.Групове заняття, передбачає проведення ігор чи різноманітних вправ для створення почуття спільноти, єдності класу і ситуації успіху.

Наприклад:

Тема «Мода»

Ознайомилися з професіями людей, які створюють одяг. (Мультимедійна презентація.)

Подивилися як багато існує різного одягу. Щоб його створити працює дуже багато людей. Одні придумують і малюють одяг – це модельєри; інші вирізають його із тканини, тобто кроять – це кравці; а ще інші зшивають тканину, щоб вийшов готовий одяг – це швачки.

Поділили  слова МОДЕЛЬЄР, КРАВЧИНЯ, ШВЕЯ на склади.

 Називали звуки в слові КРАВЕЦЬ.

Була робота в уявній «Майстерні модельєрів».

Подивіться на столах лежать ескізи одягу, кольорові олівці. Я пропоную вам ескізи моделей зібрати і відправити поштою відомому модельєру  Андре Тану. Можливо ваші ідеї він втілить в своїх колекціях.

Тема « Театр». Тема дня: «Ми творимо театр.»

Ми робили  театр-експромт :«Синя волошка»

Дійові особи: синя волошка, могутній дуб, вітер, джміль, ведмідь, заєць.

На зеленому узліссі поруч із могутнім дубом росла синя во­лошка. Вона весело кивала голівкою то ліворуч, то праворуч, потім піднімала свої листочки вгору і весело стріпувала ними. Могутній дуб махав волошці у відповідь своїми гілками.

Раптом на галявину прилетів вітер-пустун. Він закружляв нав­коло синьої волошки, почав на неї дмухати. Волошка захиталася на своїй тонкій ніжці. Тоді вітер закружляв навколо могутнього дуба, гілки дуба загойдалися. Вітер голосно свиснув на прощання і зник. Синя волошка полегшено зітхнула. Несподівано на галявину вискочив заєць. У нього були довгі вуха й косі очі. Він весело прострибав біля могутнього дуба. Аж тут з'явився веселий смугастий джміль. Він голосно дзижчав, кружляв навколо синьої волошки. Потім джміль похитався на гілках могут­нього дуба, ліг відпочити під листочками синьої волошки й заснув. Синя волошка весело похитувалась на тонкій ніжці, киваючи си­ньою голівкою.

Але ось на галявину пришкутильгав кошлатий ведмідь. Веле­тень голосно ревів і йшов повільно, перевальцем. Ось він підійшов до могутнього дуба, почав тертися спиною об нього. Могутній дуб захитався. Аж раптом побачив синю волошку. Ведмідь підійшов, на­хилився до неї, синя волошка затремтіла, але ведмідь не поспішав її зривати. Він шумно опустився на землю, де спав смугастий джміль, і ледь не розчавив його. Джміль із усього маху вп'явся ведмедю в ніс. Ведмідь заревів і кинувся навтіки. Джміль не заспокоївся, поки ведмідь не втік із галявини. І знову на галявині закружляв вітер, на тонкій ніжці гойдалася синя волошка, шумів гілками могутній дуб, скакав вухатий заєць і гудів джміль.

— Чи сподобалось вам бути акторами?

— Хто, на вашу думку, був найкращим?

— Чия роль була найскладнішою?

 Був перегляд фрагмента мультфільму «Фіксіки. Історія речей. Театр»

Тиждень «Вода»

 Вправа «Де живе вода»

Об’єдналися  у групи.

- У кожного учня малюнки  з  водними об’єктами (море, річка, озеро, океан, криниця, ставок, джерело, струмок, болото ). Знаходили свою пару, розповідали  «Де живе вода», виконували завдання по группах .Досліджували властивості води.

Робота в групах «Відгадай!»

Розподілили дітей на групи . За кожну правильну відгадку вручили групі маленьку краплинку.

Якого каміння не буває в морі?

Відповідь: сухого

Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. Що це?

Відповідь: річка

Яка голка не тоне в морі?

Відповідь: риба-голка

В огні не горить,

У воді не тоне.

Відповідь: лід

Чи можна воду

В ситі носити?

Відповідь: можна – замерзлу

Яка вода

По воді плаває?

Відповідь: лід

Між берегів текла, текла,

Мороз зміцнів - під скло лягла.

Відповідь: річка

Підсумок:

Яка група отримала найбільше краплинок?

Зробіть аплікацію з маленьких краплинок. ( пригоди краплинки).

Тема: « Моє довкілля». Тема дня: «Які таємниці має подвір’я?»

Екскурсія на шкільне подвір’я

Вивели  дітей на подвір’я школи й коротко обговоріть правила безпечної поведінки в довкіллі та мету мандрівки.

Яких правил безпечної поведінки слід дотримуватися під час екскурсії?

Що треба робити, щоб не завдати шкоди природі? (

 Повідомте тему і мету екскурсії:

На сьогоднішній екскурсії ви будете спостерігати і вчитися розрізняти живу і неживу природу, а також те, що створене людиною.

Порозмовляйте з учнями про живу і неживу природу:

Робота в групах

  • Дайте завдання: дослідити за допомогою органів чуття, які рукотворні і природні тіла є на шкільному подвір’ї. Діти об’єднуються у групи відповідно до вподобань:
  • 1-група – дослідіть, що росте на шкільному подвір’ї. ( Дослідники рослин)
  • 2-група – дослідіть, хто живе на шкільному подвір’ї.(Дослідники тварин)
  • 3-група  – визнач, які зміни відбулися в погоді порівняно з літом.(метеорологи)

Обов’язково зазначте, щоб кожна група знайшла і розповіла, яку «таємницю» приховує шкільне подвір’я.

Окрім «нафантазованих» таємниць, цікаво було б, щоби вчителька заздалегідь підготувала несподівану «таємницю» на шкільному подвір’ї, наприклад, звернула увагу дітей на особливе (рідкісне) дерево чи розповіла історію дитячого майданчика/ лавочки/ історичної будівлі. Можна зробити фотографію закутка шкільного подвір’я з несподіваного ракурсу, видрукувати її для всіх груп і попросити учнів знайти цей ракурс.

Тема: Іграшки.

Вправа «Кубик запитань»

   Принесимо  до класу гральний кубик.

 Учитель розпочинає гру: кидає кубик в центр кола і, відповідно до комбінації,

що випала на верхній грані кубика, читає запитання й дає відповідь на нього, а потім

називає ім’я дитини, яка продовжує гру. 

Гра продовжується доти, поки всі діти не кинуть кубик і дадуть відповідь на

одне запитання.

1. Чому ти любиш бавитися?

2. Яка твоя улюблена лічилка?

3.Яка твоя улюблена гра?

 4. Чим ти любиш займатися у вільний час?

5. У які ігри ти любиш гратися сам, а в які – з друзями?

6. Яка твоя улюблена пора року для того, щоб грати в різні ігри? Чому?

 Вправа «Попкорн» для називання улюблених ігор учнів

Повідомте учням, що в наступній вправі вони будуть «попкорном»: після

запитання вчителя «Яка ваша улюблена гра / ігри?»,  учні дають відповідь,

підстрибуючи догори.

 Вчили улюблені  лічилки, наприклад, «нескінченної»:

Раз і два — росла трава,

три, чотири — покосили,

п’ять — на сонечку сушили,

шість — в копичку поскладали,

сім — корівку годували,

вісім — молочко давала,

дев’ять — діток напувала,

десять — привела телятко,

починаймо все спочатку.

Раз і два — росла трава…

 Можна попросити, щоб вони записали числа, які почують у лічилці, а ще

продемонстрували рухами ті дії, про які почули.

Запропонуйте встати тим, кому дісталася одиниця, плеснути в долоні тих, хто

одержав номер «два», підстрибнути догори «трійкам» і т.д. Ми розглядали іграшки якими гралися в давнину.

Проводимо досліди.

Наприклад: 

Дослід «Чому апельсин не тоне?»

Як ви вважаєте, якщо апельсин кинути в ємкість із водою, він потоне? (Діти виконують запропоноване.)

— Що вас здивувало? (Апельсин не потонув.)

— Як ви вважаєте, чому так сталося?

— Нумо почистимо апельсин і кинемо його у воду.

— Що сталося? (Апельсин потонув.)

— Які у вас припущення? (Апельсину завадила потонути шкірка.)

— Як можна перевірити, чи дійсно це так? (Кинути шкірку У воду.)

— Що же таке в шкірці, що допомагає їй триматися на воді?

— Розгляньте й розкажіть, яка вона. (Шершава, пориста, не­рівна.)

— Пори апельсинової шкірки заповнені повітрям. Повітря легше за воду, тому вона не тоне.

Отже, можемо сміливо вирушати в дорогу.

3.Щоденні новини – це обговорення письмового оголошення з подальшою мотивацією вчителя.

Заповнення щоденних новин.

Дата …

Місяць…

Сьогодні …(день тижня).

Який день тижня за порядком?

 Яка сьогодні погода?

Опади…

Вчитель назначає помічників дня.

4.Обмін інформацією.

Відповідно до запропонованої теми діти можуть розповісти з власного життєвого досвіду, що вони знають, чи що їх може цікавити по даній темі.

Наприклад :

Тема дня: Навіщо потрібні правила гри?

Слухали і обговорювали казку про хлопчика, який не вмів гратися.

Тема дня: Чого навчає комп’ютерна гра?

Слухали і обговорювали казку « Ти у комп’ютерній країні».

 Відповідали на запитання :Чи хотіли б назавжди опинитись у компютерній грі?

В щоденнику вражень малювали ігрові пристрої(гаджети, смартфони, приставки).

 Наприкінці зустрічі працюємо в щоденнику вражень .

Наприклад :

 Тема тижня : Техніка.

 Теми для щоденника вражень.

Я мрію про …..

Фантазування щодо техніки майбутнього. Гра «Я – конструктор»

Розгляньте з дітьми зображення можливої техніки майбутнього і попросіть їх висловити припущення, в яких випадках можна використати цю техніку.

 Запропонуйте дітям уявити себе конструкторами техніки майбутнього і створити «диво-техніку» з підручних матеріалів (папір, картон, кубики, сірникові коробки, конструктор «Лего», пластикові пляшки й одноразові тарілки тощо).

  Запропонуйте учням презентувати свої вироби на виставці «Техніка»  . (Слайд)

На дошці висять три смайлики різних настроїв.

 Котрийсь з них дитина може обрати звичайною прищепкою.

“У нас аж п’ятеро сумних діток! Чому так сталося?”,

Діти відповідають чесно і серйозно: у когось боліла нога, хтось пізно ліг спати, а когось розбудила “бабуля”. Висловитися хочуть більше дітей, аніж є на це часу.

Ми встановлювали правила класу.

Тема – наш клас.

 Однокласники обговорювали, наскільки їм комфортно в школі, чому, і як досягнути більшого. Діти домовлялися  про прості правила: хочемо, щоб було чисто – не смітимо; хочемо, щоб було тихо – не шумимо. Роздумуватимуть над тим, що таке спільнота? Як створити класну спільноту?

 На початку року було з килимком миру.

Знайомство із килимком миру

Мої маленькі друзі Кеша і Веселий Гномик посварилися через конверт, який принесли у клас.

(учитель говорить про сварку і бійку лялькових іграшок)

Давайте подивимось, що буде далі.

Діти, вам сподобалось, як поводяться ляльки? Чому?

Що ж робити?

Що ж робити,коли хочеться битись,

Щипати, кусатись, ревіти, кричати.

Хочеться дуже штовхати й стрибати,

Скакати, брикатись

І на підлозі, як дзиґа, кататись?

Що ви можете порадити дракончику  Кеші і Веселому Гномику?

(за сигналом дзвіночка починається обговорення в групах)

У групах придумайте такі слова, щоб наші друзі помирились.

Які слова ви підібрали?

Подивіться навколо. Давайте в класі знайдемо таке дивне місце, де усі будуть миритись (вчитель розстеляє килимок у зазначеному місці).

Як можна назвати такий незвичайний килимок, на якому

Можна одразу усе забути,

Посидіти, поговорити,

 усі проблеми обговорити.

Давайте запропонуємо Дракончику і Гномику помиритися на килимку    

Після цього вчили мирилки.

Мирилка

Пироги печуться,

А хлопчики б’ються,

Вже спеклися пироги,

Хлопчики не вороги.

Нумо, чур не битися!

Нумо вже миритися!

Мирися, мирися,

Та більше не бийся.

А кому ще можуть допомогти ці слова?

Якщо ви побачите, що поруч сваряться діти, запропонуйте їм піти на килимок і помиритися.

Такі зустрічі розвивають соціальні навички дітей, вміння вислуховувати інших та не боятися висловити свою думку. Ранкова зустріч сприяє психологічному налаштуванні дитини до навчання, об’єднує дітей, і що дуже важливо створює позитивний настрій учнів. Діти приходять до школи зі своїми проблемами і різноманітним настроєм, завдання вчителя створити у класній кімнаті позитивну атмосферу у якій дитина на певний час забуде про особисті проблеми і у єдиній радісній шкільній спільноті буде навчатися.

Чудово, що нещодавно ми отримали необхідну техніку: ноутбук, принтер і ламінатор. Дітям у такій атмосфері подобається. Вони чудово сприймають матеріал.

Цікавими стали хвилинки відпочинку.( Слайд)

Єдиний мінус — завеликий клас .Тому ми не завжди можемо організувати «ранкові зустрічі» — постелити в класі килимок, тощо. Натомість стоїмо навколо парт чи виходимо   до дошки. Навчатися дітям за новою програмою легко. Наприклад, під час теми «Підприємливість» ми навчились і гроші рахувати, і заощаджувати. Нещодавно були теми «Театр», «Космос». Важкого я тут нічого не бачу. У 6 років діти вже знайомі із цим усім і охоче сприймають такі теми.

Що я б змінила, так це «ранкові зустрічі». Я б проводила їх раз на тиждень. Просто дітям трошки набридає. Ми вітаємося, вони розповідають про свій день, які відбулися події, тощо. Але дітей аж 30. Ранкова зустріч займає 10-15 хвилин уроку. Тож якщо їх і проводити щодня, то не під час уроку. Або ж проводити раз на тиждень, наприклад, у понеділок.

Труднощі виникають з навчанням у групах. Важко  навчати дітей працювати гуртом.Я вважаю, до такої практики треба підходити поступово: спочатку вчити працювати в парах, потім у малих групах, а потім вже в більших.

А ще хтось же таки чомусь придумав усі ці санітарно-гігієнічні норми. У будь-якому класі вікна розташовані з лівої сторони, бо світло має падати зліва. А коли діти сидять за зміщеними партами і в групах, то цього не відбувається. Можливо, треба подбати про якесь точкове освітлення класів абощо.

Але загалом праця в нових умовах має більше переваг, ніж недоліків. Нам дуже пощастило з підручниками — вони в пілотній школі справді дуже хороші. Утім, дітям треба пояснювати щось і на дошці. Вони ж, як-не-як, вчаться писати. Ось і виходить, сідають вони в групи — хтось лицем, а хтось спиною до дошки. І як бути? Крім того, одна дитинка дивиться на дошку прямо, а інша — збоку, тобто косить очима.

Крім того, у класі з’явилися ігрові зони.  Є куточок вчителя.  Видано обладнання.  Ігри. Матеріали для уроків. Меблі. Шафи.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
24 квітня 2021
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку