Робота в парах
За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона розвиває навички спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, переконувати, вести дискусію.
Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують багато часу.
Скласти речення за моделлю: Хто? хто? хто? що роблять? де?
Сороки, горобці, синиці сидять на гілці.
Сашко, Софійка, Маринка граються в пісочниці.
Підбери і запиши 3 слова до моделі:
П Г П Г П (П – приголосний, Г – голосний).
Гопак
совок
короп
До слова допиши одну букву, щоб утворилося нове.
Лот ― … (лото), буря ― … (буряк), тур ― … (тура),
кріп ― … (окріп), маса ― … (масаж).
До кожного з поданих слів добери такі, щоб вони відрізнялися лише голосними.
Дім ― (дим), нірка ― (норка), лід ― (лад), булка ― (білка),
крук ― (крик), сом ― (сум), літо ― (лото), рука ― (ріка).
Виконай дії і запиши слова.
Кн + ри – р + жу – у + чк – ч + а
Со + бло – б + вуж – уж + ке – к + йо – о
К + сві – с + то – о + кра – ра + а
У кожному слові «заховалось» інше. Знайди його і запиши.
Земляк, барвінок, Україна, скарбничка, музикант, шахтар, прикордонник, трактор.
Прочитай прислів’я у транскрипції і запиши його.
[ран´: і пташки росу пйут´, а п´і з´н´і ― сл´ози л´: ут´].
2.1.2. Робота в групах
Робота в групах вчить учнів спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, розуміти інших, бути переконливими і толерантними, сприяє досягненню учнями високих результатів засвоєння знань та формування вмінь.
Підібрати слова, що відповідали б схемі:
корінь, суфікс, закінчення
(бджілка, бджілонька, бджілочка, бджолиний, бджоляний, бджолячий…)
15, 18, 11, 4, 1 ― 6, 9, 7, 21, 7, 16, 19 10, 18, 1, 18, 31
(Книга ― джерело знань)
у першу ― власні назви, у другу ― загальні назви.
У записаних колонках із других букв кожного слова складіть і запишіть
прислів’я.
(У, у)країна, (І, і)ндик, (К, к)рим, (З, з)ірка, (Н, н)аталка, (Ю, ю)щенко, (У, у)жгородці, (І, і)нженер, (Б, б)ерлін, (О, о)панас, (Н, н)імець, (У, у)країнець, (Н, н)ікітенко, (А, а)зія, (В, в)орона, (В, в)ласник, (А, а)нглія, (Р, р)оман, (Д, д)иректор
Україна к індик н
Крим р зірка і
Наталка а ужгородці ж
Ющенко щ інженер н
Берлін е німець і
Опанас п українець к
Нікітенко і ворона о
Азія з власник л
Англія н директор и
Роман о
Під час виконання цієї вправи треба чітко дотримуватися умов завдання, ні в якому разі не змінювати порядку розташування її елементів. Учень виконує вправу, потім підкреслює літери. Якщо завдання виконане правильно, має скластися певний вислів (у даному випадку «Краще пізно, ніж ніколи») чи слово.
Вправи з ключами сприяють виробленню в учнів зосередженості, уважності, наполегливості.
Із складів потрібно скласти слова ― назви тварин у такому порядку: склад синього кольору, а за ним ― червоного і зеленого
Ли – лоч – ка – ї –си – бі – ля – зу – чок – ко – жа - ця
(Лисиця, їжачок, білочка, козуля)
Хто більше пригадає односкладових слів, що складаються з трьох звуків, один із яких м’який.
Перша група підібрала слова, що є назвами істот, друга група — що є назвами неістот.
Це завдання розвиває креативне мислення, допомагає долати стереотипи. Кожна група отримує картку із двома словами, з якими потрібно скласти якомога більше асоціацій.
1 група — телевізор, диван
2 група — лисиця, абрикоса
3 група — півень, радіо
4 група — медаль, кермо
Наприклад:
Телевізор стоїть біля дивана.
Телевізор і диван прямокутної форми.
Я сиджу на дивані і дивлюсь телевізор…
Добрати назви тварин на букви: К Т С
Дописати дві букви так, щоб вони були кінцем попереднього і початком наступного слова. Записати ці слова парами.
зір… — …, мо… — … , літе… — … ,
бай… — … , помід… — … , во… — … ,
бан… — … , вес… — … , троян… — … ,
маль… — … , сів… — … , но… — … .
зірка — казан, море — ребус, літера — равлик,
байка — казка, помідор — орбіта, вода — дарунок,
банка — кажан, весна — народ, троянда — дата,
мальва — вантаж, сівба — бабуся, нога — газета.
Перетворити «ніч» у «рак», змінюючи тільки одну букву від попереднього слова: ніч річ рік рак
Доберіть і впишіть потрібні букви, щоб утворилися слова
А |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
А |
А |
Л |
Е |
Я |
С |
А |
Л |
О |
І |
В |
А |
Н |
В |
О |
Д |
А |
Скласти ланцюжок слів — власних іменників так, щоб кінцева буква слова була початком наступного
Наприклад:
Згадайте і запишіть слова, у яких є назви нот
Помідор, доміно, квасоля, сіно, дорога, місто, редактор, арфа…
До — дорога, подорожник, блюдо …
Ре — очерет, берег, береза, ребус…
Мі — помідор, доміно, мішок…
Фа — фабрика, фазан, фарба, шафа…
Соль — парасолька
Ля — неділя, цибуля, коляда, лялька…
Сі — гусінь, сім’я, січень…
2.1.3. Колективна робота
Цікаві ігри та вправи з мови, які я пропоную для колективної роботи, можна використовувати на всіх етапах уроку. Вони допомагають швидко перевірити, як учні виконали домашнє завдання, поліпшити розуміння нового матеріалу, його закріплення
У цинковому цебрі цвіла цитрина.
Життєрадісна Женя живе у Житомирі.
Едику, економ електроенергію!
Захар збирається зцілити зебру і зайця.
Мишко миттю метнув маленький м’ячик.
Іван та Ігор ідуть на іменини до Ірини.
Зяблик зіскочив на землю за зерном.
Дятел дзьобом довбав у дубі дупло для дрозда.
Федір фарбує фіолетовою фарбою фантастичну фігуру
Оленка та Олег обійшли опецькуватого опенька.
Устинко, уважно учи уроки!
Рано рита рвала рожеві раєчки.
Кмітлива Катруся купила в кіоску корисну книжку.
Природа подарувала Павлику повні пригоршні полуниць.
Спить старий сердитий сом.
Хом’як хвацько хвеснув хвостом по хворостинці
Відгадати слова, які зліва направо і навпаки читаються однаково.
Око, піп, пуп, кок, зараз, Алла, Анна, Пилип, кабак, радар…
Змінити першу літеру в слові, щоб утворилося нове ― назва предмета
Мак ― …, …, …, … .
(Мак ― гак, бак, сак, лак).
До словникового диктанту учитель добирає слова: енергія, екскаватор, Ельбрус, евакуювати, еліпс, експеримент.
Відповіді:
Поширити речення так, щоб у наступному було на одне слово більше.
Я читаю.
Я читаю казку.
Я читаю цікаву казку.
Я читаю цікаву казку про Карлсона.
Я читаю цікаву казку про кумедного Карлсона.
Увечері я читаю цікаву казку про кумедного Карлсона.
Учитель називає слово. Завдання: із букв даного слова утворити 5 нових слів, які є назвами предметів.
На кожну деталь годівнички: дно, бортики (4) , підвіски (4) назвати слово ― дію турботи про птахів.
Підгодовуватиму, жалітиму, виготовлю, повішу, принесу, нагодую, піклуватимуся…
Із букв першої колонки утворити прізвище видатного винахідника, із другої ― назву його винаходу.
Записати слова колонками. Вписати між ними букви так, щоб утворилися слова із п’яти букв.
В А П Е К А Р
О І О Т А Р А
О Р П А Р А Д
П О О В О Ч І
П Д В І К Н О
У ящику знаходиться будь-який предмет, який потрібно відгадати.
Діти задають учителю запитання щодо предмета, на які він може відповідати «так», «ні».
Наприклад:
Її можна ламати, сушити, губити, вона може бути дірявою. (Голова)
Їх можна мити, гріти, опустити, скласти. Вони можуть бути золоті. (Руки)
Ним можна крутити, його можна дерти, на ньому можна щось зарубати. (Ніс)
Їх можна розвісити, нашорошити. (Вуха)