ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Про матеріал
Сценарії вправ для стимулювання креативного мислення, організації в групах процесу колективного розв'язання проблем. Проведення таких вправ активізує хід інтерактивного заняття з будь-якої дисципліни, не тільки під час вивчення "Економіки". Ігрова форма навчання забезпечує швидке засвоєння матеріалу та підвищує мативацію учнів. Більше методичних матеріалів розміщено на сайті нашого просвітницького проєкту "Сімейна школа економіки": http://simshecon.com/free-library/
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІВладислав Болгов і СІМЕЙНА ШКОЛА ЕКОНОМІКИ

Номер слайду 2

МЕТОД ФОКАЛЬНИХ ОБ’ЄКТІВзастосовується для розвитку креативного мислення. Спочатку необхідно виділити об'єкт, що підлягає удосконаленню (це й буде фокальний об’єкт). Далі ви об’єднуєте учнів у команди. Наприклад, кожна команда є компанією з виробництва смартфонів. Далі необхідно вибрати 3-4 випадкових об'єкти (наприклад, з картки на наступному слайді). Наприклад, жалюзі, трава, посвист. Тобто, таку картку ви готуєте заздалегідь або на великому екрані, або у вигляді роздруківок для кожної команди. Потім потрібно виписати для кожного з цих слів кілька характерних ознак (властивостей). Наприклад, жалюзі ламіновані, захисні; трава – медова, лікувальна, м’яка; посвист – гучний, той, що сповіщає тощо…Отримані ознаки необхідно перенести на прототип (фокальний об'єкт) - отримати нові сполучення. Нові поєднання розвинути шляхом вільних асоціацій. Зафіксувати всі цікаві ідеї. Оцінити нові ідеї й відібрати найбільш ефективні з точки зору реалізації. Наприклад, телефон із захисними жалюзі для екрану, який можна прикладати на хворе місце для вібромасажу тіла і який, до того ж, відповідає сигналом на посвист господаря, виказуючи своє місцезнаходження. А далі ви запитуєте, Чому обрали саме такі властивості? Які були ще ідеї? Чи були якісь зовсім несподівані комбінації, які на сьогодні технічно зовсім неможливо здійснити або навіть уявити собі?

Номер слайду 3

МЕТОД ФОКАЛЬНИХ ОБ’ЄКТІВ

Номер слайду 4

МЕТОД 6 КАПЕЛЮХІВ ЕДВАРДА ДЕ БОНОпростий і практичний спосіб здолати подібні труднощі за допомогою розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений капелюхом свого кольору. Спочатку ви об’єднуєте учнів в команди. Якщо ви працюєте індивідуально з однією людиною, можна зробити вправу так, щоб ця особа примірювала на себе різні капелюхи. Один капелюх – це одна роль. Що це означає?Ви – модератор у синьому капелюсі. Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і позначити нові цілі. Ви даєте завдання групі.

Номер слайду 5

емоціїкреативпозитивнегативфактимодерація. Білий капелюх – інформація. Цей учень має розповісти про цей об’єкт все, що знає, шукає додаткову інформацію з теми в інтернетіЧорний капелюх – критика: критично підходити до ідеї, вказати на можливі ризики і підводні каменіЗелений капелюх – креативність: учні шукають нові ідеї, модифікують вже існуючі, шукають альтернативи, досліджують можливостіЧервоний капелюх – емоції, почуття й інтуїція. Жовтий капелюх - логічний позитив - вимагає від нас перемкнути свою увагу на пошук  переваг і позитивних сторін даної ідеї

Номер слайду 6

3 стільця Волта Діснея. Метод схожий на Метод 6 капелюхів, але є більш легким, особливо, якщо у вас обмежений час. Учасники об’єднуються в 3 команди: мрійники, критики, реалісти. Якщо ви працюєте індивідуально з однією дитиною, ви берете 3 стільця, робите для них таблички «Мрійник», «Реаліст», «Критик», і учень поступово примірює ці ролі на себе. Ви даєте завдання. Мрійник розмірковує: «А що було б, якщо…» Реаліст розмірковує, як це можна було б впровадити. Критик доводить можливість цього на практиці і вимагає удосконалити

Номер слайду 7

3 СТІЛЬЦЯ ВОЛТА ДІСНЕЯМрійник. ЩО?Реаліст. ЯК?Критик. ЧОМУ?

Номер слайду 8

ПРАКТИЧНА ВПРАВА «ТАБУРЕТ ГАНЗЕНА»Пропонуємо Вам зробити універсальну вправу, яка допоможе Вам підготуватися до будь-якої події: конференції, семінару, зробити презентацію тощо. Вона полягає в тому, що у кожного з нас є 4 точки опори: інформація, час, простір, енергія. Візьміть аркуш і ручку, подумайте про справу, яку Вам необхідно зробити. Розділіть аркуш на 4 квадрата і впишіть те, що Вам необхідно продумати і забезпечити, якщо Ви готуєтесь до виступу, презентації чи інтерактивного уроку. У першому квадраті – інформація: що Вам необхідно прочитати, вивчити, знайти?У другому квадраті – час: скільки по часу триватиме виступ? Як Ви побудуєте його, щоб слідувати правилам композиції?У третьому квадраті - простір: як і де це відбуватиметься? У класі? Якщо це – відкритий урок, чи вистачить місця присутнім? Як і де буде фліпчарт, мультимедійна техніка тощо?У четвертому квадраті – енергія (харизма та ресурси вчителя): як Ви будете розповідати? Де будуть задіяні емоції? Що необхідно принести з собою?

Номер слайду 9

ПРАКТИЧНА ВПРАВАТАБУРЕТ ГАНЗЕНАІнформація. Час. Простір. Енергія (Ресурси)

Номер слайду 10

МЕТОД «ФІШБОН» («РИБ’ЯЧА КІСТКА») АБО ДІАГРАМА ІСІКАВИВам необхідно озвучити проблему. Далі Ви об’єднуєте учнів у 2 команди. Перша команда формулює всі факти, які може навести (відшукати в літературі чи в Інтернеті)Друга команда формулює причини, які призвели до виникнення цієї проблеми. Причини можна замінити наслідками. Якщо є причина і підпричина, а також факти і підфакти (тобто, загальне і уточнювальне), можна представити рибу у вигляді дерева з розгалуженими гілками)Після цього обидві команди працюють над рішенням проблеми. Макет наведено на наступному слайді

Номер слайду 11

ФІШБОНпроблемависновкипричинифакти

Номер слайду 12

ТВОРЧІ МЕТОДИ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇТакож радимо використовувати творчі методи (створення лепбуків, колажів), оскільки коли людина працює над рішенням проблеми індивідуально або колективно із задіянням різних органів чуття (зір, аудіо, кінестетика), вона запам’ятовує до 90% необхідної інформаціїМЕТОД «АКВАРІУМ»Ви об’єднуєте учнів у 2-4 групи і пропонуєте завдання. Одна з груп сідає в центр аудиторії колом і починає обговорювати проблему. Всі інші просто слухають. Після Вашого сигналу через 5-10 хвилин починається обговорення: які думки були слушними? Чому? Що сподобалось, що ні? Далі наступна група займає місце ”в акваріумі»

Номер слайду 13

МЕТОДИ ФАСИЛІТАЦІЇ ТА МОДЕРАЦІЇФасилітація та модерація – це організація в групі процесу колективного розв'язання проблем, але якщо фасилітатор – це «людина в синьому на фоні синої стіни», тобто людина, яка виконує пасивну роль, йде за групою, то при модерації модератор керує процесом, він - ведучий, головуючий, який приведе групу до рішення проблеми, яке він знає наперед і має привести туди групу. Алгоритм: Ви пропонуєте завдання, наприклад, «Мій улюблений урок» Об’єднуєте учнів в команди по 5-7 осіб. Завдання кожному учаснику команди: прописати на окремих стікерах 3 причини, чому цей урок – улюблений?Після цього даєте 5 хвилин на роботу в командах, необхідно виділити основні фактори цікавого уроку. Далі команди обирають представників, які будуть презентувати отримані результати. Фасилітатор вислуховує, погоджується, проявляє цікавість, доброзичливість та допомагає представникам команд зібрати колаж зі стікерів «Найкращий урок». Модератор ставить питання, робить власні висновки, спонукає дискусії.

Номер слайду 14

Сократівське опитування. Сократівське опитування – ще одна універсальна вправа. Яким би не був предмет чи тема, завжди є місце для запитань 5 класів. Запитання 1 класу – для уточнення: що ти маєш на увазі? Чи можеш пояснити більш детально? Яка головна проблема?Запитання 2 класу – для генерації припущень – Які припущення можна зробити? Що це означає?Запитання 3 класу – спонукають аргументувати: чи можеш підтвердити свої припущення? Чи ти маєш приклад з реального життя? Що змусило тебе повірити в це? Які причини це спонукали? Чи маєш ти альтернативний погляд? Якої інформації бракує?Запитання 4 класу – для формування висновку: яке це має значення для тебе? Для громади? Як це вплине в подальшому, твій прогноз?Запитання 5 класу – фінальні – У чому суть цього дослідження? Чи правильно я зрозумів тебе, що…?

Номер слайду 15

«ЗОЛОТИЙ ПЕРЕТИН»ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІЦей метод полягає в тому, що у будь-якій вправі, уроці, презентації використовується правило композиції: обов’язково є зачин (тут бажано використовувати цікаву й актуальну історію), основна частина (методично навантажена, але якщо по часу вона триває більше, ніж 20 хвилин, потрібно зробити перерву або змінити вид діяльності) і висновки. Бажано, щоб висновки «мали ноги», тобто містили заклик до дії, красивий кінець, який дарує гарні емоції, стан наповнення або бажання робити далі. «Золотий перетин» означає, що на 2\3 Вашого виступу (конференції, презентації тощо) має бути «вишенька на торті» – така собі яскрава історія або цікава вправа, яка буде емоційно привабливою. Корисно також навчити дітей будувати так свої виступи!«НОЖИЦІ» МІКЕЛАНДЖЕЛОЗгідно з легендою, коли у Мікеланджело запитали, як він зробив прекрасну статую, він відповів, що просто стесав все зайве. Цей метод полягає в тому, що завжди ВСЕ можна скоротити: презентацію, виступ, твір, відповідь, будь що, залишивши лише необхідне!

Номер слайду 16

«Лицарі круглого столу»Вправа полягає в тому, що Ви даєте проблему для обговорення, кожна команда дискусійним шляхом вибирає оптимальний шлях вирішення проблеми

Номер слайду 17

«Жива бібліотека»Вправа полягає в тому, що Ви об’єднуєте учасників в декілька команд, кожна з яких працює над певним питанням (параграфом) теми. Кожен учасник розповідає іншим учасникам команди все, що знає з цього питання. Таким чином, у команді з 5 учасників є інформація від усіх 5 осіб. Перший представник першої команди йде до другої команди, щоб розповісти все почуте, другий представник першої команди йде до третьої команди і т.д. Мета – обмін знаннями між усіма учасниками, що розширює кругозір і дозволяє запам’ятати більше інформації

Номер слайду 18

ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!До речі, на нашому сайтіhttp://simshecon.comу розділі FREE LIBRARY на вас чекає добірка розминок для цікавих уроків: айсбрекери, енерджайзери, кінцівочки 

pptx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку