Інтерактивний метод навчання на уроках української мови
„Швидкий потяг”
Використання інтерактивних технологій на уроках української мови є досить поширеним у сучасній школі. Учні за допомогою гри швидше запам’ятовують матеріал, привчаються до взаємодії, діалогу. А основна мета вчителя-словесника полягає у сприянні мовленнєвому розвитку школярів, які б уміли змістовно, чітко та стилістично грамотно висловлювати свою думку.
Сьогодні я хочу запропонувати ще один розроблений мною метод „Швидкий потяг”. Під час гри ми використовуємо комунікативно-діяльнісний підхід, який передбачає орієнтацію уроку на мовлення, на мову як засіб спілкування й пізнання.
Метод „Швидкий потяг” дає можливість не лише висловити думку, відповідаючи на запитання, а також розвиває у школярів вміння співпрацювати та швидко діяти в тій чи іншій ситуації. Адже в даному випадку не лише школяр має відповідати на певні питання, поставлені вчителем, але й учитель повинен відповісти на запитання учнів. У той же, час учень має оцінити відповідь учителя, або ж однокласника/однокласниці, та, при необхідності, виправити сказане (практикую таке, щоб свідомо дати неправильну відповідь, аби учень мав можливість поміркувати. Якщо вже учень не помічає того, що відповідь є неправильною, то вказую йому на це). Гра повинна проходити в швидкому темпі, усі учні мають бути задіяні. Через що й назва методу – „Швидкий потяг”.
Правила проведення гри „Швидкий потяг”:
Нижче наведено завдання гри з української мови для учнів 5 класу з теми „Лексикологія”.
1. Знайдіть прислів’я, у якому вжито антоніми: 1. Будеш з книгою дружити – буде легше в світі жити. 2. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш. 3. Від красних слів язик не відсохне. 4. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові. |
2. У якому рядку виділене слово вжито в прямому значенні: Посміхається сонце. Залізна воля. Мовчать дерева. Золотий перстень. Сплять гаї. |
3. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Синоніми –це... |
4. Дайте відповідь на запитання. Лексичне значення слова –це... |
5. Дайте відповідь на запитання. Лексикологія - це... |
6. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Пароніми – це... |
7. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Антоніми – це... |
8. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Однозначні слова – це... |
9. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Групи слів за значенням поділяються на... |
10. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади.
Багатозначні слова – це...
|
11. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Омоніми – це...
|
12. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Пряме значення слова – це... |
13. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Переносне значення слова – це... |
14. Прочитайте. Погодьтеся, або заперечте. Доведіть свою думку. Пари слів, що відображають протилежність, розташовані за абеткою у словнику синонімів. |
15. Дайте відповідь на запитання. Слово –це... |
16. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Слова-антоніми зазвичай указують на... (наприклад, дію: говорити – мовчати) |
17. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Синоніми вживаються в мові для.... |
18. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Синонімічний ряд – це... |
19. Відредагуйте подані вислови. Який вид помилок ужито? На протязі місяця. Вибачте мене. Прийшло в голову. Слідуюча зупинка. У любий день. |
20. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклад речення з лексичною помилкою та відредагуйте його. Лексична помилка позначаєть...
|
21. Дайте відповідь на запитання. Наведіть приклади. Слова, однакові за звучанням або написанням, але різні за лексичним значенням, називаються антоніми. |
22. Доберіть синоніми до слова сумний. |
23. Доберіть синоніми до слова сильний.
|
24. Доберіть синоніми до слова чуйний. |
25. Доберіть антоніми до слів: Мовчати, бігти, щасливий, заснути, купити, сміятися, голодний. |
26. Наведіть приклади омонімів (3-6 слова). Складіть із будь-якими з них два речення. |
27. Запишіть на дошці 5 пар слів антонімів. Ваш сусід по парті перевірить вашу роботу. |
28.Наведіть приклади антонімів (5-6 слів). Пригадайте прислів’я, у яких вони вживаються. |
29. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
30. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
31. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми. |
32. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
33. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
34. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми. |
35. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
36. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
37. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми. |
38. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
39. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
40. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми. |
41. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
42. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
43. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми. |
44. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь. |
45. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
12 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |