ІНТЕРАКТИВНИЙ ПЛАКАТ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Ігошина І.В.
Україна, м.Мелітополь, Мелітопольській ліцей №5
У сучасному світі математична компетентність стає одним з базових чинників, що сприяють активній участі людей в соціальній, культурній, політичній та економічній діяльності, а також навчанню протягом усього життя. Суспільство вимагає від випускника не лише глибоких теоретичних знань, а, в першу чергу, здатності вступати в стосунки з зовнішнім середовищем і максимально швидко адаптуватися та функціонувати в ньому.
Одним з пріоритетних напрямків розвитку сучасної освіти є створення оптимальних умов для формування та розвитку ключових та предметних компетентностей кожного учня, що значною мірою задається рівнем і характером розвитку навчального середовища. У зв’язку з цим пошуку найбільш ефективних способів організації освітнього процесу на основі діяльнісного підходу до навчання, індивідуалізації та розвитку особистісних якостей майбутнього громадянина є актуальним і своєчасним.
Державний стандарт базової й повної середньої освіти визначає математичну компетентність як набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для математики діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань [1].
Задля оптимізації діяльності вчителя у формуванні та розвитку математичної компетентності в освітньому процесі доцільно використовувати інноваційні освітні технології. Найефективніші з яких базуються на застосуванні елементів інформаційно-комунікаційної технології. Розглянемо інтерактивний плакат як засіб формування та розвитку математичної компетентності.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень застосування інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу [3]. Він органічно інтегрується в класно-урочну систему. У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не одразу, вона розвертається залежно від дій користувача, що керує нею відповідними кнопками. Плакат за своєю сутністю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
Використання інтерактивних плакатів в навчальному процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, ефективність їхньої самостійної роботи, що впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, надають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці.
Інтерактивний плакат є електронним навчальним плакатом, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук, відео.
Освітні особливості інтерактивних плакатів:
Інтерактивний плакат подає навчальний матеріал у вигляді інтерактивних елементів (зображення, тексту), до яких, за допомогою гіперпосилань, приєднані доцільні дидактичні матеріали, а саме: текстові документи, графічні зображення, відео та аудіо файли, презентаційні матеріали, допоміжні навчальні засоби та інші. Інформація учневі надається не одразу, вона «розгортається» залежно від керуючих впливів користувача: вчителя при викладанні навчального матеріалу, учня при самостійній роботі. Інтерактивний плакат, головним фоном має основне зображення (велике головне зображення), воно може бути як зображенням (картинкою) та і заливкою. На головному зображенні можуть розташовуватися як маленькі зображення (іконки) так і текст (надпис, назва, заголовок), які мають посилання на дидактичні матеріали. При підведенні курсору до зображення (іконки) воно збільшується та під ним з’являється короткий опис, який вчитель за необхідністю додає при створенні плакату, якщо курсор відвести від іконки, вона повертається до початкового розміру. При натисненні на зображення (іконку) або текст (надпис) відкривається файл (документ), який прикріплений до них за допомогою гіперпосилань.
На базі Мелітопольського державного педагогічного університету був створений педагогічний програмний засіб «Конструктор інтерактивних плакатів» (автори Бєльчев П.В., Рашковський П.О., Таблер Т.І.), що призначений для створення електронних інтерактивних плакатів з метою забезпечення високого рівня наочності навчального матеріалу. За допомогою цього програмного засобу можна створити електронні інтерактивні плакати для уроків математики. Вихідним продуктом «Конструктора інтерактивних плакатів» є HTML-файл, який відкривається в браузері та є електронним інтерактивним плакатом.
Перед тим, як створити електронний інтерактивний плакат необхідно визначити тему, мету і завдання плаката, зібрати необхідні мультимедійні матеріали, продумати структуру майбутнього плаката та визначити взаємозв'язки елементів і розташування їх.
Бажано, щоб фоном плаката була картинка, що відповідає темі, в центрі обов’язково записана тема. Всі «іконки» мають гіперпосилання або на презентацію, або на відео, або на дидактичні матеріали. Інтерактивний плакат створюється не на один урок і використовується під час вивчення, закріплення і повторення заданої теми.
Створений електронний інтерактивний плакат має конспект уроку для вчителя, опорний конспект для учня, презентації в форматі Prezi, SMART Notebook та Microsoft PowerPoint, відео - історичну довідку, відео-пояснення матеріалу, кросворд, довідник та математичні цікавинки.
Розглянемо, створений електронний інтерактивний плакат за темою «Квадратний тричлен» (Алгебра 8 клас). Плакат має такі розділи: повторення, пояснення нового матеріалу, відео-пояснення, відпрацювання вмінь, довідник, історичну довідку, кросворд, фізкультхвилинку та цікавинки з математики.
При натисканні на тему «Квадратний тричлен» відкривається конспект уроку для вчителя. При натискання на тему уроку «Розкладання квадратного тричлена на лінійні множники» відкривається опорний конспект для учня.
При натисканні на іконку, вона збільшується і під нею маємо опис матеріалу, який відкриється.
В розділах повторення, пояснення нового матеріалу, відпрацювання вмінь та довідник матеріали розташовані в форматі презентацій, створених у програмах
в розділі історична довідка в режимі он-лайн можна переглянути фільм про Франсуа Вієта.
В розділі фізкультхвилинка також у режимі он-лайн за 1,5 хвилини можна зробити зарядку для очей і рухового апарату.
Під час відео- пояснення можна прослухати інформацію, як розкласти квадратний тричлен на лінійні множники. В відео розглянути декілька прикладів, які допоможуть учням, як зрозуміти матеріал так і повторити.
В розділі кросворд пропонується на сервісі LearningApps.org перевірити теоретичні знання за даною темою.
А в розділі математичні цікавинки можна переглянути 10 математичних фактів, які сподобаються навіть «гуманітаріям».
Інтерактивні плакати можна класифікувати за формою і за змістом. Залежно від об'єму матеріалу поділяють на одно- або багаторівневу схему побудови інтерактивного плаката. Однорівневий плакат, як правило, є робочою областю і набором різних інтерактивних елементів. Вміст робочої області змінюється залежно від стану інтерактивних елементів (натиснень кнопок, вміст полів введення тексту і так далі).
Багаторівневий плакат складається з певних частин. Кожний із компонентів в свою чергу може містити однорівневий плакат або багаторівневий.
Плакат може використовуватися не на одному, а протягом декількох уроків. У створенні інтерактивних плакатів можуть брати участь і учні. При використанні інтерактивних плакатів вчитель ініціює нові форми взаємодії на уроці, організовує і направляє діяльність учнів. Включає учнів у дискусії, обговорення проблемних і спірних питань.
Крім того вчитель для створення інтерактивного плакату може використати інші інтернет-сервіси такі як:
Але більшість з них є англомовними і тому вчителю необхідно не тільки мати певні навички роботи з інформаційними ресурсами, а й знати іноземну мову.
Отже використання інтерактивного плаката як мультимедійного освітнього ресурсу дозволяє, з одного боку, наочно демонструвати учневі навчальний матеріал, який зібраний в одне єдине ціле: ілюстрований опорний конспект; багаторівневий задачник; набір ілюстрацій, інтерактивних малюнків, анімацій, відеофрагментів; конструктор (інструмент, що дозволяє вчителю і учню робити позначки, записи, креслення поверх навчального матеріалу); навігація.
Зрозуміло, що для створення плаката потрібні певні навички роботи з програмним забезпеченням, дотримання правил його побудови. Грамотно створений інтерактивний плакат може стати одним з ефективних засобів навчання будь-якого предмету.
Електронний інтерактивний плакат допомагає вчителю зробити урок сучасним, інтерактивним і цікавим. Забезпечується максимальна взаємодія учня з вмістом даного освітнього ресурсу на всіх етапах засвоєння інформації. Його використання допомагає в цікавій та доступній формі ознайомитися з новим матеріалом, засвоювати ключові поняття, загальні закономірності.
Література: