Інтерактивний урок української мови "Неозначена форма дієслова. Дієслова-синоніми."(4 клас)

Про матеріал

Нетрадиційний урок-казка з використанням інтерактивних вправ, на якому діти, виконуючи завдання казкових героїв, засвоюють навчальний матеріал. Важливим елементом уроку є самооцінка учнями своєї діяльності.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Інтерактивний урок української мови (4 клас)

 

Тема. Неозначена форма дієслова. Дієслова-синоніми.

 

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

  • впізнає на слух та в письмових текстах неозначену

форму дієслова;

  • добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших

формах;

  • використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів -

інструкцій, порад;

  • добирає до поданого дієслова 2 – 3 синоніми, антонім.

 

Формування мотивації навчання:

  • мотивація досягнення успіху;
  • мотивація престижу.

 

Мета: розглянути таку граматичну ознаку дієслова, як неозначена форма;

           формувати вміння розпізнавати неозначену форму дієслова, вміння

           утворювати часові форми дієслів від неозначеної форми;

           розвивати мовленнєву компетентність,мислення, уміння аналізувати

           і робити висновок; виховувати почуття любові до природи, до життя.

 

Очікуваний результат:

  • впізнавати дієслова неозначеної форми;
  • розпізнавати часові форми;
  • добирати неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах.

 

Обладнання: підручник (Українська мова 4клас, автор М.С.Вашуленко,

             Київ, «Освіта», 2015р.), кубик, мікрофон, картки із завданнями,

             мультимедійний проектор, підготовлена дошка, картки  

             самооцінювання.

 

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних

             вправ.

 

 Методи і прийоми: робота в парах змінного складу, робота в парах постійного складу, робота в групах, «мозкова атака», «кубування», «мікрофон», «абетковий суп», «Карусель».

Форми: індивідуальна, парна, групова, диференційована.

 

                                  ХІД  УРОКУ

 

  1. Організація учнів до уроку.

Спочатку сідають - краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.

Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок української мови).

 

Привітання.    Доброго ранку, сонце привітне!  1слайд

                         Доброго ранку, небо блакитне!   2 слайд

                         Доброго ранку, у небі пташки!    3 слайд

                         Доброго ранку тобі і мені!           4 слайд

- Діти , сьогодні – 21 лютого – Міжнародний день рідної мови. Девізом нашого уроку будуть такі слова:    Рідну мову я вивчаю,   5 слайд

                                                                 Її люблю, не забуваю,

                                                                 Рідну мову буду знати,

                                                                 Берегти і поважати.                                                           

ІІ.Створення емоціонального настрою.

Проведемо  психологічний  тренінг впевненості в собі.

  • Подивились один на одного і сказали всі в один голос

« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».

  • Що ви б хотіли побажати один одному?( У корзині в учителя підсніжники в учителя квіти, діти беруть квіти і бажають один одному гарного настрою на уроці, плідної роботи, щоб усі поповнили свої знання чимось новим і т.д.)

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

     Сьогодні у нас незвичайний урок,
     У казку зробимо ще один крок.
     В казках є завжди перешкоди, та знаю,
     Що їх для кмітливих дітей не буває.

- В яку казку ми сьогодні потрапимо, ви спробуєте здогадатися:

У цій хатині, знаєм точно,  6 слайд
Не чули слова "доброта".
Жорстока мачуха, а дочка
Така ледача, що біда.

Лиш падчерка сама, без неньки,
Не знаючи покою й сну,
Працює тут добу ціленьку,
В душі чекаючи весну.


Що ж діяти: хочеш-не хочеш,
Та доля така в неї зла.


Зібралася падчерка мовчки
По проліски взимку  пішла.

 

(Відповіді дітей)

 

7 слайд.  Так, діти, ви правильно здогадалися, ми потрапили у казку «12 місяців», інсценізацію якої ми готували на уроках театрального мистецтва. І, для того, щоб брати-місяці допомогли бідній дівчині перетворити зиму на весну, нам потрібно виконати їхні завдання. У вас на партах лежать картки оцінювання, за кожне виконане завдання ви будете виставляти бали.(виконані завдання  кожної пори року – 3 бали)

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

1.Грудень приніс нам каліграфічну хвилинку – маленьку розминку

Д с л в о о і є

- Яке слово можна скласти з цих літер? (Дієслово)

Січень просить виконати вас таке завдання:

Кульбабки – Записати фонетичну транскрипцію слова

Фіалки – Зробити частковий звуко-буквенний аналіз

Підсніжники - Зробити повний звуко-буквенний аналіз.

 

- Отже, ми будемо продовжувати вивчати частину мови дієслово.

 Сьогодні ваш «мозковий компютер» поповниться ще однією інформацією    про дієслово. 

Тема нашого уроку: «Неозначена форма дієслів».

Ви дізнаєтеся, що у дієслів є така форма, у якій неможливо визначити час, число, і вона називається неозначеною формою.

Ми навчимося впізнавати цю форму дієслова, бо вона є початковою для дієслів, навчимося утворювати часові форми від неозначеної форми дієслова,

добирати до дієслів  синоніми та антоніми.

  • Я бажаю вам плідної праці!

Виконайте завдання лютого і запишіть це речення під диктовку. Зверніть увагу на інтонацію з якою я промовляла це речення.

- Назвіть особові займенники, які є в цьому реченні, вкажіть особу, число і відмінок.

Кульбабки – підкреслити головні члени речення

Фіалки – встановити зв’язок слів у реченні

Підсніжники – дати характеристику реченню

Синтаксичний розбір речення (

За метою висловлювання це речення (Розповідне, питальне, спонукальне); За інтонацією (неокличне, окличне)

За наявністю головних членів (повне, неповне)

За наявністю другорядних членів (поширене, непоширене)

За кількістю граматичних основ (просте, складне)

 

  • Оцініть свою роботу на картці.

 

 

V.Актуалізація опорних знань.

Березень приніс вам чарівного кубика, щоб перевірити, що ви знаєте про дієслово.

 

Стратегія «Кубування».      Завітав сьогодні в клас

                                               На урок знову до нас

                                               Кубик, діти, не простий,   

                                               Кубик, діти, чарівний.

                                               Він доріжку прокладає,                                         

                                                           Знання наші перевіряє.

  • Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».

 

 

1). Частина мови.                              4).  Яким членом речення виступає?

2).  Що означає?                                5).  Які часові форми має?

3).  На які питання відповідає?        6)З часткою не- пишеться …

 

 

V. Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.    

Виконуємо завдання квітня.                            

1. На дошці три стовпчики слів

листочком                              дивну                                    дихати

землю                                      чарівною                              чарувати

радості                                   красивого                             співати

вербу                                       ніжним                                писати      

  • Слова першого і другого стовпчиків поставте в початкову форму.

     До якої частини мови належать ці слова?

  • А до якої частини мови належать слова третього стовпчика? На які питання вони відповідають?Яка кінцева частина у цих дієслів?

Чи можна визначити час дії, позначеної цими дієсловами? Чи зрозуміло, кого стосуються дії, однієї особи, чи багатьох.

Слайд 8. Слова ІІІ стовпчика стоять в неозначеній формі – це початкова форма дієслова.

 

 Пояснення вчителя про неозначену форму.

Неозначена форма – початкова форма дієслова.

  • Відповідає на питання що робити? (писати, летіти) або що зробити (написати, полетіти).
  • Це незмінна форма дієслова.
  • Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.
  • Дієслова в неозначеній формі закінчуються суфіксом –ти (сіяти).У поезії  та усному мовленні допускається також суфікс –ть (сіять). Іноді до них додаються постфікси –ся, -сь (вмиватися, одягнутись, сміятися).
  • У пестливій дитячій мові в неозначеній формі деяких дієслів у суфіксі -ти замість кінцевого звука и виступають суфікси -ки, -оньки, -очки, -усі тощо: спатки, їстоньки, питоньки, спатусі.

 

Працюємо за лозунгом «Навчаючи, учусь»

2.Травень просить записати ці слова  в стовпчик і підібрати часові форми

І ряд - минулий час

ІІ ряд  - теперішній

ІІІ ряд – майбутній

 

Оцініть свою роботу на картці.

 

 3.Робота з підручником

Дуже часто дієслова в початковій формі використовуються в прислів’ях та приказках. Слайд 9.

  • Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
  • Гарно того вчити, хто хоче все знати.
  • Хто хоче багато знати, тому треба мало спати.
  • Умій сказати, умій і ....(змовчати).

- Як ви гадаєте, чому ? (Тому що дія стосується не когось конкретного, а всіх)

Червень підготував для вас завдання в підручнику.

Робота в парах. Виконати вправу 280, с.142 .

  Записати по 2 речення, підкреслити дієслова в неозначеній формі. Для

  перевірки обмінятися зошитами.

 

 

4. Робота в парах змінного складу.

Другий місяць літа – липень пропонує вам порухатись і, разом з тим, закріпити вивчене.

  • Працюємо в парах змінного складу, від іменників і прикметників утворіть дієслова в неозначеній формі.

 

V.Узагальнення та систематизація знань.

1. В серпні пригріває сонечко і хочеться відпочити.

Ми чудово працювали, і настав час відпочинку. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте те, що вони означають: встати, присідати, , стрибати, літати, посміхатись, плавати,, танцювати, сідати.

Оцініть свої знання.

 

2.Повтворення вивченого про дієслова-синоніми.

Вересень приготував для вас пари слів. Слайд 10.

Сумувати – тужити      сохнути - мокнути

 Прочитайте їх і скажіть:

  • В якій формі вони стоять?
  • Як можна назвати ці  пари за їх значенням.

І  ряд підбирає синоніми до поданих дієслів, ІІ ряд - антоніми, працюючи в парах постійного складу, а ІІІ ряд покатається на каруселі, підбираючи антоніми, за кожну правильну відповідь, отримуючи зелену фішку.

Підберіть до дієслів:

І ряд  (синоніми)                                            ІІ ряд (антоніми)

Сміятися –                                                     відпочивати

говорити -                                                      світати –                                               
бігти –                                                            купувати -

йти -                                                               сумувати -

 

 

 

Жовтень запрошує нас в країну «Фразеологію», оскільки дієслова в неозначеній формі часто зустрічаються в фразеологічних зворотах.

Об’єднайтесь в групи і підберіть відповідні дієслова в неозначеній формі, які будуть тлумаченням даних фразеологізмів.

Надувати губи                                                       червоніти

Накивати п’ятами                                                  ледарювати

Робити з мухи слона                                             втекти

Байдики бити                                                         перебільшувати

Пекти раків                                                            ображатися

 

Листопад хоче пограти з вами в цікаву гру «Розпізнайку»

Я буду називати дієслова, а ви повинні плескати в долоні, почувши дієслово в неозначеній формі. (Летить, співати, розмовляю, сидіти, малює, гратиме, друкувати, вмиватися, гріє, пекти, несу, кохати.)

Поставте оцінку на картці.

 

 

VIII. Підсумок уроку. Слайд 11

  1. Метод « Мікрофон»

Я на уроці дізнався…                        ( 1 ряд)

Я на уроці навчився…                      ( 2 ряд)

Я уже вмію…                                    ( 3 ряд)

     2.  «Абетковий суп»

            Скласти підсумкове речення, яке б починалось з літери …(учні

            вибирають любу літеру алфавіту).

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

  1. Картка для самооцінювання

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Рідну мову я вивчаю, Її люблю, не забуваю, Рідну мову буду знати, Берегти і поважати.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Відповідає на питання що робити? (писати, летіти) або що зробити (написати, полетіти). Це незмінна форма дієслова. Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії. Дієслова в неозначеній формі закінчуються суфіксом –ти (сіяти).У поезії та усному мовленні допускається також суфікс –ть (сіять). Іноді до них додаються постфікси –ся, -сь (вмиватися, одягнутись, сміятися). У пестливій дитячій мові в неозначеній формі деяких дієслів у суфіксі -ти замість кінцевого звука и виступають суфікси -ки, -оньки, -очки, -усі тощо: спатки, їстоньки, питоньки, спатусі.

Номер слайду 9

Гарно того вчити, хто хоче все знати. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати. Умій сказати, умій і змовчати.

Номер слайду 10

Сумувати – тужити сохнути - мокнути

Номер слайду 11

Я на уроці дізнався… Я на уроці навчився… Я уже вмію…

zip
Додано
11 березня 2018
Переглядів
5687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку