Інтерактивний урок з логіки у "Логічному кафе"

Про матеріал
Матеріал допоможе узагальнити й систематизувати знання учнів про сумісні та несумісні поняття, удосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох (трьох) понять, визначати вид поняття і доводити свою думку, формувати мовленнєві операції: порівняння, аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, розвивати увагу, творчу уяву. Виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.
Перегляд файлу

Інтерактивний урок з логіки                                           у "Логічному кафе"

 

Тема.  Поняття. Узагальнення знань про сумісні і несумісні поняття.

 

Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про сумісні та несумісні поняття, удосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох (трьох) понять, визначати вид поняття і доводити свою думку, формувати мовленнєві операції: порівняння, аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, розвивати увагу, творчу уяву.

Виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.

 

Обладнання: робочий зошит, картки з індивідуальними завданнями, конверти із запитаннями, ребуси, аркуші для ілюстрацій, таблиця діаграм.

 

Зміст уроку

І. Організація класу до уроку

 

ІІ. Етап орієнтації

 

  1. Евристична бесіда, мотивація діяльності учнів.

 

Учитель: Діти, сьогодні урок буде незвичайним. Ми проведемо його у кафе. Що таке кафе, ви знаєте. Ви були у кафе?

  • Але кафе у нас буде не звичайне, а "логічне". Ми будемо замовляти всі страви, що стосуються науки логіки, науки міркування.

 

Особу, яка обслуговує відвідувачів кафе називають офіціантом. Сьогодні офіціантом буду я, а ви – відвідувачами. Отже, сьогодні в меню:

 

 

Меню

Вартість

1

Перевірка домашнього завдання

2

Реклама

 

3

Розумова гімнастика. Розминка "Незнайко"

☺☺

4

Працюємо колективно ("Знайди пару")

5

Робота в парах "Ребусляндія"

☺☺

6

Робота в групах "Цікавий квадрат".

 

7

Активний відпочинок

☺☺

8

Працюємо самостійно. (Тренувальні вправи).

 

9

Творча майстерня.

☺☺

Валюта:

  • Увага
  • Правильність
  • Взаємодопомога
  • Згуртованість
  • Дисципліна
  • Швидкість

 

Це – валюта, за яку ви зможете придбати будь – яку страву із нашого меню.

 

  1. Орієнтація учнів у темі.

Перевірка домашнього завдання.

 

А зараз ми перевіримо, як ви вмієте користуватися валютою "правильність". Дома ви розгадували кросворд. Обміняйтеся листочками і перевірте роботу товариша. Не забувайте, що у вас є ще валюта "взаємодопомога". Допоможіть тому, хто не виконав домашнє завдання або допустив помилки. Отже, яке слово сховалося в кросворді? (Поняття).

 

(Вивішую на дошку таблицю "Поняття")

 

  • Пригадайте точне визначення "поняття".

(Поняття – це думка, передана словом або словосполученням).

  • Які види понять ви знаєте?

(Поняття бувають загальні, конкретні, одиничні, збірні та абстрактні)

 

Бачите, як добре, що згуртованість допомогла нам правильно виконати домашнє завдання.

Так, справді, дружба – це велика сила.

 

Отже, перепустку ви отримали. Ласкаво запрошую у наше кафе. (музика).

 

ІІІ. Етап цілепокладання мети

 

  • А зараз я пропоную рекламу нової страви. (Вихід дітей із малюнками фруктів)

 

Діти.

  • Ми стиглі вишні, солодкі вишні.
  • Соковите, смачне яблуко – ось хто я.
  • Я стигла грушка – яблучка подружка.
  • Я- пузатий апельсин, сонечка веселий син.
  • А я  абрикос, я з півдня, ось!
  • Нумо, фрукти, станьмо в ряд.

Разом ми фруктовий сад.

(діти показують коробочку соку)

 

Ви, напевно, знаєте, що сік корисний, багатий вітамінами, він підтримує роботу мозку та просто смачний напій.

 

Вчитель: Діти, які фрукти використали для приготування соку? (вишні, яблука, груші, абрикос, апельсин).

 

  • Що у логіці означають ці слова? (Це поняття)
  • Який вид цих понять? (Конкретні)
  • Порівнюючи зміст і обсяг даних понять, що ви можете сказати про них? (Вони порівнянні, але не сумісні)
  • До якого родового поняття відносяться названі вами поняття? (До поняття фрукти)
  • Порівнюючи зміст і обсяг поняття фрукти і вище названих понять, що ви можете сказати про них? (Вони порівнянні і сумісні)
  • Назвіть сумісні поняття. (яблука - фрукти)
  • За допомогою чого зображують обсяги понять? (за допомогою кругів Ейлера).
  • Чи можна встановити співвідношення між обсягами даних понять? (Так)
  • Між якими?

(фрукти – яблука

Фрукти – вишні і т.д.)

  • Дізнатися, про що ми з вами будемо говорити на нашому уроці,  допоможуть ось ці діаграми. (Вивішую на дошку діаграми).

 

Висновок дітей.

 

На дошку вивішую таблицю з темою уроку "Узагальнення знань про сумісні і несумісні поняття".

 

  • А щоб урок проходив цікаво і результативно, пригадаймо нашу формулу психонастрою. (заплющені очі)

Сприймаю нове і мислю логічно.

Учителя слово  здійсню я практично!

  • А зараз ми визначимо "Барометр" настрою, з яким ви прийшли на урок у наше "логічне" кафе. Підніміть праву руку, якщо настрій гарний, ліву - якщо поганий, дві руки - якщо ви з прекрасним настроєм.

  

 

 

 

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

 

  • Отже, соку ми скуштували, збагатили свій організм вітамінами. А тепер пропоную розумову гімнастику.
  1. Розминка "Незнайко"
  • У наше кафе завітали казкові герої Знайко і Незнайко. Чим вони відрізняються? (думки Знайка правильні, а Незнайки – неправильні).

Допоможемо Незнайку виконати завдання?

  1. Означення: "Рівносторонній трикутник – це трикутник, у якого всі сторони рівні".

 

 

Якими цифрами на малюнку позначені рівносторонні трикутники?

 

 

  1. Відгадай число

 

              8 ?                    42          ?

 

 

   сума 86                              

                                                                    у 6 разів менше

 

  1. Хто заб’є гол?
  2.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Гра "Знайди пару"

 

  • Уважно погляньте на дошку. Вам запропоновано слова. У якій колонці записані поняття? (У колонці ліворуч – поняття).
  • Чому? (бо слова називають предмет, який має ті чи інші ознаки).

 


Україна

друг

зошит

ложка

охайний

дерев’яна

вірний

незалежна


 

Утворіть пари "поняття – ознака". Що ви помітили? (ознаки існують для розкриття змісту поняття)

 

3. Робота в парах "Ребусляндія".

- Поміркуйте, чому така назва? (Потрібно розгадати ребуси).

- У кожної пари на парті є аркуш із ребусом. Розшифруйте його. Назвіть вид відгаданого поняття.

 

4.Активний відпочинок.

Ми в кафе відпочивали,

Смачні страви куштували,

Подивіться вправо, вліво –

Тут і там  знання на диво!

Треба їх усіх придбати,

Щоб розумними зростати.

 

5.Робота в групах "Цікавий квадрат"

        Наступна страва має назву "Цікавий квадрат". За 1 хвилину, використовуючи літери квадрата, складіть і запишіть якнайбільше понять.

 

А

Р

К

Б

А

С

Н

Т

І

     Рак, бас, сік, танк, бар, раб, кіт, бік, тік, раса, скраб…


(Першою зачитує група, у якої найбільша кількість слів. Інші групи доповнюють).

  • У переліку ваших понять зустрічалося слово "сік". Вам запропоновано судження:
  1. Сік – корисний напій.
  2. Морквяний сік виготовляють із моркви й картоплі.
  • Визначте правильність і хибність судження. (1 судження істинне,              2-хибне)

 

6.Тренувальні вправи (самостійна робота).

 

  • Вам запропоновано групи понять. Вилучіть зайві поняття.
  1. Липа, ясен, дуб, ромашка, тюльпан, клен, фіалка.
  2. Яблуня, груша, слива, береза, вишня, абрикос, верба.

 

Що утворюють поняття, які ви залишили?

 

  1. Загальне поняття – дерево.
  2. Загальне поняття – фруктові дерева.

 

Чи можна встановити співвідношення між обсягами даних понять? (Так).

 

Прошу зобразити ці співвідношення в зошиті.

 

 

                                                                     А –дерева

 В             А В – фруктові дерева

 

 

 

 

7.Творча майстерня.

А зараз вашій увазі наш "Логічний десерт".

  • Як ви гадаєте, чи є інші способи передачі думки? (жести, міміка, музика, малюнок).
  • Саме це я вам пропоную зробити. Уявіть себе художниками, яким треба подану геометричну фігуру перетворити на реальний предмет.

 


 


 


 

 

V. Етап  контрольно  - оцінювальний.

Підсумки уроку.

Гра "Мікрофон".

Ось і закінчився наш урок у "логічному кафе". Чи сподобався він вам? Чим?

Все вдалося завдяки гарній роботі на уроці, завдяки тому, що ви добре вмієте користуватися валютою "увага", "правильність", "взаємодопомога", "згуртованість", "дисципліна" і "швидкість".

VІ. Домашнє завдання.

1 група – готує ребуси, де зашифровано певне поняття.

2 група – цікаві завдання  для "логічної розминки".

 

doc
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку