Інтерактивний урок з логіки у "Логічному кафе"
Тема. Поняття. Узагальнення знань про сумісні і несумісні поняття.
Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про сумісні та несумісні поняття, удосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох (трьох) понять, визначати вид поняття і доводити свою думку, формувати мовленнєві операції: порівняння, аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, розвивати увагу, творчу уяву.
Виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.
Обладнання: робочий зошит, картки з індивідуальними завданнями, конверти із запитаннями, ребуси, аркуші для ілюстрацій, таблиця діаграм.
Зміст уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Етап орієнтації
Учитель: Діти, сьогодні урок буде незвичайним. Ми проведемо його у кафе. Що таке кафе, ви знаєте. Ви були у кафе?
Особу, яка обслуговує відвідувачів кафе називають офіціантом. Сьогодні офіціантом буду я, а ви – відвідувачами. Отже, сьогодні в меню:
|
Меню |
Вартість |
1 |
Перевірка домашнього завдання |
☺ |
2 |
Реклама |
|
3 |
Розумова гімнастика. Розминка "Незнайко" |
☺☺ |
4 |
Працюємо колективно ("Знайди пару") |
☺ |
5 |
Робота в парах "Ребусляндія" |
☺☺ |
6 |
Робота в групах "Цікавий квадрат". |
|
7 |
Активний відпочинок |
☺☺ |
8 |
Працюємо самостійно. (Тренувальні вправи). |
|
9 |
Творча майстерня. |
☺☺ |
Валюта:
Це – валюта, за яку ви зможете придбати будь – яку страву із нашого меню.
Перевірка домашнього завдання.
А зараз ми перевіримо, як ви вмієте користуватися валютою "правильність". Дома ви розгадували кросворд. Обміняйтеся листочками і перевірте роботу товариша. Не забувайте, що у вас є ще валюта "взаємодопомога". Допоможіть тому, хто не виконав домашнє завдання або допустив помилки. Отже, яке слово сховалося в кросворді? (Поняття).
(Вивішую на дошку таблицю "Поняття")
(Поняття – це думка, передана словом або словосполученням).
(Поняття бувають загальні, конкретні, одиничні, збірні та абстрактні)
Бачите, як добре, що згуртованість допомогла нам правильно виконати домашнє завдання.
Так, справді, дружба – це велика сила.
Отже, перепустку ви отримали. Ласкаво запрошую у наше кафе. (музика).
ІІІ. Етап цілепокладання мети
Діти.
Разом ми фруктовий сад.
(діти показують коробочку соку)
Ви, напевно, знаєте, що сік корисний, багатий вітамінами, він підтримує роботу мозку та просто смачний напій.
Вчитель: Діти, які фрукти використали для приготування соку? (вишні, яблука, груші, абрикос, апельсин).
(фрукти – яблука
Фрукти – вишні і т.д.)
Висновок дітей.
На дошку вивішую таблицю з темою уроку "Узагальнення знань про сумісні і несумісні поняття".
Сприймаю нове і мислю логічно.
Учителя слово здійсню я практично!
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
Допоможемо Незнайку виконати завдання?
Якими цифрами на малюнку позначені рівносторонні трикутники?
8 ? 42 ?
сума 86
у 6 разів менше
Україна
друг
зошит
ложка
охайний
дерев’яна
вірний
незалежна
Утворіть пари "поняття – ознака". Що ви помітили? (ознаки існують для розкриття змісту поняття)
3. Робота в парах "Ребусляндія".
- Поміркуйте, чому така назва? (Потрібно розгадати ребуси).
- У кожної пари на парті є аркуш із ребусом. Розшифруйте його. Назвіть вид відгаданого поняття.
4.Активний відпочинок.
Ми в кафе відпочивали,
Смачні страви куштували,
Подивіться вправо, вліво –
Тут і там знання на диво!
Треба їх усіх придбати,
Щоб розумними зростати.
5.Робота в групах "Цікавий квадрат"
Наступна страва має назву "Цікавий квадрат". За 1 хвилину, використовуючи літери квадрата, складіть і запишіть якнайбільше понять.
А |
Р |
К |
Б |
А |
С |
Н |
Т |
І |
Рак, бас, сік, танк, бар, раб, кіт, бік, тік, раса, скраб…
(Першою зачитує група, у якої найбільша кількість слів. Інші групи доповнюють).
6.Тренувальні вправи (самостійна робота).
Що утворюють поняття, які ви залишили?
Чи можна встановити співвідношення між обсягами даних понять? (Так).
Прошу зобразити ці співвідношення в зошиті.
А –дерева
В А В – фруктові дерева
7.Творча майстерня.
А зараз вашій увазі наш "Логічний десерт".
V. Етап контрольно - оцінювальний.
Підсумки уроку.
Гра "Мікрофон".
Ось і закінчився наш урок у "логічному кафе". Чи сподобався він вам? Чим?
Все вдалося завдяки гарній роботі на уроці, завдяки тому, що ви добре вмієте користуватися валютою "увага", "правильність", "взаємодопомога", "згуртованість", "дисципліна" і "швидкість".
VІ. Домашнє завдання.
1 група – готує ребуси, де зашифровано певне поняття.
2 група – цікаві завдання для "логічної розминки".