Мета: Розкрити особливості Інтернету та його роль у спілкуванні; Формувати вміння навичок поведінки в Інтернеті і уміння себе убезпечити; Виховувати свідоме ставлення до інтернет –ресурсів;
Інтернет. Особливості захисту прав молоді в Інтернеті
Урок з курсу громадянської освіти. 10клас
Славич Лідія Григорівна
Вчитель історії та правознавства
та громадянської освіти
Очаківської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів№4
Очаківської міської ради
Миколаївської області
Мета: Розкрити особливості Інтернету та його роль у спілкуванні;
Формувати вміння навичок поведінки в Інтернеті і уміння себе убезпечити;
Виховувати свідоме ставлення до інтернет –ресурсів;
Очікувані результати:
Учні знають зміст понять : свобода слова,інформація,суспільне мовлення,соціальні мережі,фейк,джерела інформації;
Знають можливості Інтернету та усвідомлюють небезпеки,пов’язані з їх використанням;
Здатні простежити переваги та ризики під час користування соціальними мережами:підтримують ідею свободи інформації в сучасному світі;
Усвідомлюють критичний підхід до медіа текстів
Обладнання: комп’ютер,проектор,презентація, маркери,ватман,кольорова крейда або фліпчат
Тип уроку: урок засвоєння нових знань умінь та навичок
Епіграф: Все добре в міру
Перебіг уроку
І. Настановчо –мотиваційний
Хочу побажати вам гарного уроку,
Щоб було цікаво працювати,
Щоб хотіли всі відповідати.
Щоб допомагало вам вміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти
Комп΄ютер, залежність,інтернет – мережа
Підберіть прикметники до слова Інтернет:
ІІ. Основний зміст уроку
1.Приватність та конфіденційність у віртуальному світі
Бесіда:
Кожен з вас має право на приватне ті сімейне життя в Інтернеті.,куди входить захист ваших персональних даних і повага до конфіденційності вашої кореспонденції і спілкування. Це означає,що:
2.Цифрова ідентичність
Цифрова ідентичність-це сукупність інформації. Які унікально описують особу,організацію або електронне обладнання в інтернеті
До такої інформації належать: імена користувачів і паролі,операції пошуку в інтернеті,дата народження,соціальне забезпечення,історія покупок,ваші електронні листи,ваші статуси та коментарі в соціальних мережах,банківські платежі
3. Соціальні мережі
Соціальні мережі
Інтернет-технології стали частиною життя сучасної молоді. Невміння працювати з комп’ютером і орієнтуватися в Інтернет-просторі в сучасному суспільстві можна порівняти з невмінням писати і читати. Школярів цікавлять такі Мережі,як YouTube,Google ,Facebook, Instagrm, Twitter, LinkedIp,Wikipedia ,MySpacc, фан-сайти. За статистикою хлопці легше сприймають інформацію,що несе зображення,а дівчата надають перевагу текстам. Для дівчат найбільша складність-це навігація сайтів і особливості користування ресурсами Інтернет. Хлопці швидше орієнтуються ресурсах сайтів і навігації. Хлопці надають перевагу інтернет -магазинам, іграм і «дорослим ресурсам»,дівчата-музичним сайтам,розважальним сайтам та сайтам присвяченим видатним особистостям. Інтернет є важливим інструментом спілкування. Глобальна мережа Інтернет є цікавою. Для користувачів не лише власними інформаційними ресурсами,а й послугами(сервісами),якими регулярно користуються більше мільярда чоловік усього світу. Соціальна мережа- це веб-сервіс,віртуальна спільнота яка складається з людей з однаковими інтересами,нахилами,діяльністю. Соціальні мережі спеціалізуються на різних потребах та інтересах людей,і в більшості користувачів є аккаути у двох ,трьох соціальних мережах.
Зигмунд Бауман польський та англійський соціолог вважає:
«Час раніше ділили на приватний і публічний,на робочий час і час відпочинку. Нині руйнується поділ між відпочинком і роботою,між публічним і приватним. Ви берете із собою на відпочинок мобільний телефон,це- частина вашої особистості. Але якщо він з вами,то ви завжди маєте бути досяжні. Проводячи багато часу онлайн,ми втрачаємо навички необхідні для соціалізації. Більшість вірить у протилежне. Мовляв , Марк,Цукерберг дав нам можливість для спілкування,якої не було в попередніх поколінь. За день ви можете знайти сто друзів… Але друзі онлайн і друзі офлайн- це різні друзі. Ви спілкуєтесь з ними з допомогою повідомлень, спрощенною мовою. Ви втрачаєте вирази облич,стишення або підвищення голосу. Відбувається щось важливе: змінюється сама природа людського спілкування. Які вона матиме наслідки - велике питання»
Прокоментуйте вислів З. Баумана.
Б)Складіть портрет активного користувача(робота в групах та презентація своєї роботи)
В)Назвіть позитивні та негативні риси Інтернету(складання таблиці)
Позитивні риси |
Негативні риси |
Спілкування без меж у реальному масштабі часу |
Підміна реального спілкування віртуальним |
Оперативний пошук інформації |
Погіршення креативної здатності |
Передача файлової інформації без користування зовнішніх носіїв |
Шкода здоров΄ю |
Інтернет – торгівля і банківські операції |
Розповсюдження комп’ютерних вірусів |
Можливість дистанційної освіти |
Розповсюдження нелегальної інформації |
Додаткові робочі місця |
Можливість невірогідної інформації |
Системи оперативного опитування соціологічного та іншого |
Порушення авторських прав |
Розподілені розрахунки |
Електронний спазм |
Розваги |
Вторгнення в особисте життя |
4.Права людини в інтернеті
(робота з підручником , презентацією та матеріалами Посібника з прав людини для Інтернет-користувачів ,перегляд відео- роликів 4. Діти і молодь,6.Освіта і грамотність)
Нормативні документи,що регулюють права інтернет –користувачів
(анкетування див. Додаток 4.» Безпека в Інтернеті»)
5.Кіберзлочинність ( робота в групах та захист власних досліджень)
Що на ваш погляд об’єднує поняття Інтернет,жертва,свідок,агресор?
Кіберзлочинність –це шахрайство,здирництво,несанкціонований доступ до персональної інформації користувачів,автоматизованих баз даних,розміщення протипроправного контенту,який пропагує екстремізм, тероризм,расизм
Об΄єктом кіберзлочинів може стати кожен Інтернет –користувач. Інтернет надає нові можливості для ображання. Люди можуть розміщувати в інтернеті плітки,фотографії,особисту інформацію та відправляти зловмисні повідомлення,анонімно чи під чужим ім΄ям СМС- повідомлення і телефони з камерами не лише відкривають нові можливості для розваг,а й надають можливості для зловживання. Наслідки можуть бути небезпечними: самоізоляція,депресія,самогубство. Є чотири загрози від яких молоді люди можуть постраждати:
Типи кібербулінгу:
Робота з документом «Лист від шахраїв»
1. « Вітаємо!
Ваша електронна адреса виграла суму 5 млн доларів США готівкою. Ваша електронна адреса прикріплена до виграшних номерів 10-14-27-31-32-47-41. Бонусний номер 41) WVW 309553. Дайте відповідь на цей лист,вказавши вашу контактну інформацію. Після цього,як вона буде підтверджена,розпочнеться процес оплати. Зверніть увагу,що процес здійснення оплати потребує додаткової плати з вашого боку в розмірі 350 доларів,яка покриває плату на заявку,обробку,плату за оцінку та авторизацію. Протягом 72 годин надішліть відповідь та особисті дані:
(робота в групі з додатками1,2,3)
2. «Всім!!! Наша організація займається збиранням коштів для воїнів АТО. Ми купуємо їжу,теплі речі,речі захисту. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки зможе. Наш рахунок№123456789 в Приватбанку. Вас ніколи не забудуть.»
Гра «Флешка»
Учасники розповідають один одному будь-яку історію пов’язану з використанням Інтернету,передаючи один одному флешку.
Співбесіда
В соціальних мережах ми можемо зустріти і групи смерті так званий «Синій кит», «Червона сова»,»Білий ведмідь»(учні готують презентацію про діяльність цих груп та захищають її)
6.Особливості захисту прав молоді в Інтернеті
Варто засвоїти основні правила онлайн- поведінки. Тому я зараз пропоную вам створити кодекс поведінки в Інтернеті
Кодекс поведінки в Інтернеті (робота в групах)
Група Експертів аналізує
Куди необхідно звернутися для захисту своїх прав?
(робота з відео-роликом 8 .Ефективні механізми правового захисту. Посібник з прав людини для Інтернет-користувачів)
ІІІ. Рефлексивно-корективний етап
Вправа «Портфель»
ІΥ. Підведення підсумків уроку
Д/З опрацювати тему тему 5.10-5.11 підручник П. Вербицька Громадянська освіта 10кл
Додатки:
А)Стійка інтернет –мережа, яка базується на комплексі Інтернет-протоколів;
Б)мережа в якій можна відвідувати сайти для знайомства і розваг;
2.Пам΄ятай ,що спілкування в мережі з іншими користувачами
А)нічим не відрізняється від спілкування в реальному житті будь чемним і вічливим;
Б) дає можливість сказати все ,що хочеться;
В)має бути на власний розсуд;
3. Зберігай свої особисті дані(адреса,номер телефону,відомості про батьків)
А)в соціальних мережах;
Б)у відкритому доступі;
В) в таємниці,бо в інтернеті є безліч шахраїв;
4. Якщо виникли проблеми в Інтернеті
А)зберігай таємниці;
Б)поділись з батьками,вони тобі допоможуть розв΄язти проблеми ;
В)поділись з друзями і виріши свої проблеми;
5. Якщо потрапив в інтернет –магазин і маєш нагоду здійснити свою мрію
А)нічого не купуй в інтернеті без дозволу батьків, адже ти неповнолітній,тому не можеш розпоряджатися грошима;
Б)якщо велика скидка,то купи
В)купуй терміново,поки продається продукція про яку ти мріяв;
6.Якщо тебе ображають в соціальних мережах
А)на образу відповідай образою;
Б)порадься з другом;
В) повідомлення про це батькам. Вони допоможуть заблокувати цього користувача;
7.Якщо отримав сумнівний електронний лист
А) прочитай його можливо,там щось цікаве;
Б)не відкривай його,адже він може нести небезпеку,порадься з батьками;
В)відкрий з другом;
8 Якщо зайшов на невідомий і неперевірений сайт
А)не довіряй інформації з таких сайтів більшість з них є носіями вірусів;
Б) скачай з нього те що подобається;
В)пошукай цікавенького;
9 Якщо став призером інтернет- розіграшу, то
А)швидко розкажи друзям,можливої вдастся стати переможцями;
Б)вітаю ти переможець
В)не довіряй,ти можеш лише програти і витратити гроші
10. В інтернеті час летить швидко. Саме тому
А)користуйся інтернетом і радій;
Б)обмежуй час проведений в мережі;
В) слідкуй за часом,щоб не засмучуватись;