Конфлікти. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс
Мета: засвоїти поняття:: конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс; навчитися критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; аналізувати причини конфліктів та способи виходу з конфліктних ситуацій; формувати навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів; вчиться вести переговори, досягати компромісу та консенсусу засобами діалогу через критичне дослідження ситуації конфлікту; вчитися застосовувати медіаторські вміння, пропонувати шляхи розв’язання конфліктів; формувати навички роботи з первинними історичними кінодокументами, анімаційними фільмами і медіатекстами; вміння декодовувати пропаганду в медіатекстах різних жанрів
Забезпечення заняття: роздаткові матеріали з медіатекстами, підбірка відеоматеріалів, комп’ютери, під’єднані до Інтернету, проектор/ комп’ютер.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення мети та теми уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Питання для обміркування
Ми звикли думати, що, заперечуючи комусь, ми неминуче починаємо з цією людиною конфлікт, який обов’язково повинен виявити переможця і переможеного або ущемити чиєсь самолюбство. Але не варто сприймати все в такому світлі. Потрібно завжди шукати між нами щось спільне. Секрет успіху полягає в тому, щоб від самого початку виявити зацікавленість у точці зору співрозмовника. Я цілком впевнений, що це під силу кожному з нас.
Далай Лама
Розумний шукає вихід з конфлікту, а дурень — вхід.
Народна мудрість
Ознайомтеся із висловом Далай Лами. У чому, на його думку, полягає секрет вирішення конфліктів? Чи підтверджується така думка українською народною мудрістю?
Наведіть приклади відомих у Вашому житті конфліктних ситуацій. Чи погоджуєтеся ви з таких підходом до їх вирішення?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У цій темі ви з’ясуєте причини зародження конфліктних ситуацій, навчитеся розуміти види та стадії конфлікту, проаналізуєте конфлікти, що можуть трапитися у школі, на вулиці чи вдома та навчитеся вирішувати їх.
Перегляд та обговорення психологічного мультфільму «Пташки» ( Режим доступу: https://youtu.be/T63MCogI4sM )
Аналіз мультфільму
Метод «Мозковий штурм»
1. Що ви розумієте під поняттям «конфлікт»?
2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?
3. Які є види конфліктів?
4. Як можуть бути розподілені ролі в конфлікті? (Підбурювач, свідок, пособник, посередник)
ВИСНОВОК. Конфлікт — це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси і погляди.
.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Метод «Асоціативний кущ»
Які слова асоціюються зі словом «конфлікт»?
Вправа «На містку»
Уявіть, що ця лінія — навісний місток через глибоку ущелину.
його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих… Запропонуйте охочим стати посередині лінії і показати, як можна пройти по містку, щоб не впасти у прірву.
Метод «Відкритий мікрофон»
1. Хто був лідером у цій ситуації?
2. Учасники домагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру?
3. Які дії можуть спричинити суперечку?
Дослідження та обговорення
Перегляньте мультфільм «Міст» (2:19 хв.).
(Режим доступу: https://youtu.be/ycDaKYywUA4 )
Запитання для обговорення:
• Як поводилися Лось і Ведмідь на містку?
• До чого це призвело?
• Як вчинили Заєць і Єнот?
• Наведіть приклади подібних ситуацій із нашого життя.
Підсумуйте: «Щоб мирно розв’язувати конфлікти, треба вміти поступатися».
Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями та таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.
Таблиця на екрані
Причини зародження конфліктів
Дискусія. Конфлікт це завжди погано?
Ідеї для дослідження
Попрацюйте в малих групах. Запишіть слово КОНФЛІКТ (у стовпчик), до кожної літери напишіть характеристику, яка асоціюється у вас із конфліктом. Подивіться, що вийшло. якщо у вас вийшли переважно негативні слова, то далі напишіть ще по одній асоціації, але конструктивній. На вашу думку, чи бувають конфлікти продуктивними і чому? Яка може бути від них користь?
П’ять позитивних нотаток про конфлікт (записуємо на флпчарті)
Які бувають стадії конфлікту?
Перегляд випуску кіножурналу Єралаш №106 "Битва" (Режим доступу: https://youtu.be/i7HRJJ9sJDU)
Досліджуєсл і обговорюємо
Ознайомтеся з фрагментом тексту пісні «Вітчизна» (авт. — Дмитро Шуров, Катерина Галенко). Прослухайте цей твір на каналі YouTube.
(Режим доступу: https://youtu.be/A02B3jIaVLQ )
Тобі знайоме почуття спустошення,
Коли ідуть бої без оголошення,
Коли Вітчизну ділять, не спитавши дозволу,
Та у душі тепло замінюють морозами.
І ніби ти спортсмен, вже котрий рік не в формі,
Прийшов до тями, опинившись на платформі,
Пульсує в грудях серце посеред самотності,
І вже ось-ось почнеться відлік незворотності.
І ніби до повітря доступ перекрили,
Та через мить ти підірвешся на ворожій міні,
І ніби місто охопила революція:
Скрізь падає каміння, палають вулиці...
А на майданчиках дитячих гуляє вітер,
Порожня гойдалка там, де вчора були діти,
І в тиші нелюдській, мов ті скриплячі ґрати,
Луна довічний сум твоєї втрати...
Питання для обговорення
конфлікту? Якщо так, то зазначте їх.
України?
Метод «Шкала думок»
Подумайте і запишіть одне слово — прикметник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу.
У кожного учня аркуш білого паперу. Підписувати аркуш не потрібно. аркуші з написаними словами прикріпити до дошки так, щоб усі учні могли бачити результат.
Коментар учителя (розкриває три шляхи виходу з конфліктної ситуації):
Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін).
Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин).
Ігнорування (уникнення розв’язання проблеми).
Робота в групах
Співвіднести запропонований перелік девізів з відповідним стилем поведінки під час конфлікту.
Девізи:
«Ніхто не виграє в конфлікті, тому я бажаю уникати його». (Уникнення)
«Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)
«Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)
«Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти». (Компроміс)
«Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)
Коментар учителя . Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою.
Метод «Шкала думок»
Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Учні розробляють «Кодекс поведінки», записують на ватман і вивішують, відбувається загальне обговорення
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Практичне завдання 1. «Підхід шести кроків до розв’язання конфлікту».
Клас поділяється на малі групи по чотири-п’ять учнів, а кожна група отримує копію роздаткового матеріалу для учнів 2. Кожна група працює над одним із сценаріїв, таким чином кожен сценарій може бути опрацьований більш ніж однією групою по черзі. Учні також використовують роздатковий матеріал 1 під назвою “Підхід шести кроків до розв’язання конфлікту”. Після того як групи завершили роботу обрані доповідачі з кожної групи представляють свою стратегію шести кроків для всього класу. Це можна здійснити послідовними презентаціями під назвами “конфлікт 1”, “конфлікт 2”.
Після презентацій учитель залучає клас до дискусії над їх рішеннями за наступними питаннями:
Чи розуміємо ми “потреби” та “визначення самої проблеми”? Чи є нерозв’язані питання?
Чи можемо ми знайти інші рішення, які, на нашу думку, будуть кращими надалі?
Практичне завдання 2. “П’ять випадків конфліктуючих прав людини”
Групи учнів з чотирьох – п’яти учнів отримують завдання на картках (для кожної групи окремо) з випадками застосування насильства, де є конфліктуючі права людини (роздаткові матеріали для учнів 3. “П’ять випадків конфліктуючих прав людини”), великий аркуш паперу та маркер.
Перш за все вчитель пропонує учням обговорити, які права людини перебувають у центрі уваги конфлікту. Для обговорення групі можна надати перелік прав людини (роздаткові матеріали для учнів 4). Щойно учні дійдуть згоди стосовно прав людини, що обстоюються в конфлікті, вони повинні розділити аркуш паперу таким чином, як це показано нижче. Вчитель може також приготували завчасно таблицю на дошці та записати відповідні права в першу колонку.
Номер картки
Зазначені права людини
–
–
–
Вирішення
Чому?
Наступне завдання для учнів – обговорити під час відкритої дискусії, яке вирішення конфлікту може бути прийнято. Учні пояснюють свій вибір варіантів вирішення та зазначають їх на аркуші паперу.
Кожна група отримує завдання щодо призначення спікера, який повинен презентувати відповіді групи для всього класу. Далі вчитель просить клас надати зворотний зв’язок про свій вибір, який учні зробили, і про те, з якими ідеями груп вони згодні та не згодні.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал теми.
2. Підготуйте презентацію про Стівена Хокінга або Ніка Вуйчича, як людей, що зламали стереотипи, та про їх включення в суспільне життя незалежно від фізичних особливостей..
Джерела
«Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти/ Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018.-240 с.
«Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти/ О.О. Гісем, О.О. Мартинюк – Харків.: Видавництво «Ранок», 2018.-192 с.
«Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти/ П.В. Вербицька, О.В. Волошенюк, Г.О. Горленко та ін. . – Київ.: Літера ЛТД, 2018.-224 с.
Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О.Мокрогуза – К.: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. — 201 с.
Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства: посібник для вчителя/ Т.Бакка, О. Бурім, О. Волошенюк, Р. Євтушенко, Т. Мелещенко, О. Мокрогуз; За ред. В. іванова, О. Волошенюк – К.: ЦВП, АУП, 2016. – 243 с.
Сайт проекту «Живемо в демократії» Режим доступу: https://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-3/part-1/unit-4/lesson-1/
Додатки
Мультфільм «Пташки» ( Режим доступу: https://youtu.be/T63MCogI4sM )
Мультфільм «Міст» (Режим доступу: https://youtu.be/ycDaKYywUA4 )
Випуску кіножурналу Єралаш №106 "Битва"
(Режим доступу: https://youtu.be/i7HRJJ9sJDU )
Фрагментом тексту пісні «Вітчизна» (авт. — Дмитро Шуров, Катерина Галенко)
(Режим доступу: https://youtu.be/A02B3jIaVLQ )
РОЗДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ДЛЯ УЧНІВ
Роздаткові матеріали для учнів 1. Підхід шести кроків до вирішення конфліктів
Потреби сторони A |
Потреби сторони Б
|
2. Визначення проблеми
|
|
3. Ідеї для рішень
a) |
|
4. Оцініть рішення сторони A |
4. Оцініть рішення сторони Б |
5. Чиє рішення є найкращим?
|
|
6. Вирішіть, як та коли ваше рішення має бути оцінено?
|
Роздатковий матеріал для учнів 2: Сценарії конфліктів
Конфлікт 1
Двоє сусідів не погоджуються одне з одним стосовно огорожі, що розміщується між їх садибами. Один сусід хоче замінити огорожу на нову, яка, на його переконання, є вже старою та в поганому стані. Він очікує, що його сусід сплатить за частину нової огорожі, сусід погоджується, що їх огорожа у поганому стані, але він не хоче витрачати гроші на нову. Він вважає, що огорожа, хоч і не виглядає добре, однак стримує його собаку поза садком. Більше того, він не любить свого сусіда за те, що той досить часто хизується перед ним новими досить дорогими речами.
Конфлікт 2
Батько і мати не знаходять порозуміння одне з одним стосовно того, як реагувати, коли їх дворічний малюк зчиняє галас у квартирі. Батько вважає, що його дитина має навчитись тому, як потрібно поводитися, при цьому навчатись потрібно негайно. Він упевнений, що у квартирі мають панувати тиша та спокій, оскільки він хоче відпочити у вільний від роботи час. Мати відчуває, що неможливо постійно утримувати дворічного малюка від гри та вигуків, оскільки це може засмутити дитину та негативно вплинути на її розвиток.
Роздаткові матеріали для учнів 3: П’ять випадків конфліктуючих прав людини
Випадок 1
Макс – дев’ятирічний хлопчик, який потрапив до лікарні, оскільки був серйозно поранений під час аварії, і йому терміново потрібне переливання крові. Проте його батько забороняє лікарям зробити це через свої релігійні переконання. Мати хлопчика та лікарі дуже хочуть урятувати життя хлопчику.
Випадок 2
В лікарні працює обмежена кількість людей у відділенні швидкої допомоги. Одного разу у відділенні залишилося тільки одне місце в палаті для реабілітації. Лікарям необхідно вирішити, кого вони повинні лікувати – малу дитину чи успішного бізнесмена.
Випадок 3
Гас – шанований член релігійно-політичної партії, що глибоко шанує сімейні цінності. Журналіст, який відвідує штаб-квартиру цієї партії, виявляє випадково серію особистих листів від X, з яких стає зрозуміло, що Гас має позашлюбні стосунки. Журналіст оприлюднює цю історію.
Випадок 4
Ютчу живе в країні Третього світу. Він бідний і заробляє лише на задоволення основних потреб. Він дуже хотів би навчатися, однак не може знайти достатньо коштів для цього. Його країна не здатна забезпечити його необхідними ресурсами, оскільки економіка держави є дуже слабкою і всі наявні в державі ресурси покривають лише базові потреби населення.
Випадок 5
Місцева влада планує побудувати нову школу на тому місці, де постійно граються діти
Роздаткові матеріали для учнів 4: Перелік прав людини
Цей перелік прав людини міститься в універсальній Декларації Прав людини (УДПЛ), Міжнародній Конвенції Громадянських та Політичних прав (МКГПП), Міжнародній Конвенції Економічних, Соціальних та Культурних Прав, Європейській Конвенції Прав людини (ЄКПЛ) та Європейській Соціальній Хартії (ЄСХ).
Право на життя.
Свобода від тортур.
Свобода від рабства.
Право на свободу та безпеку.
Право на справедливе ставлення.
Право на ефективні дії в разі порушення прав людини.
Свобода від дискримінації; право на рівність.
Право бути визнаним як особистість; право на національність.
Право на приватне та сімейне життя.
Право на одруження.
Право на власність.
Право на пересування людей.
Право на притулок.
Свобода думки, свідомості та релігії.
Свобода висловлювання.
Свобода зборів та асоціацій.
Право на їжу, воду та житло.
Право на охорону здоров’я.
Право на освіту.
Право на роботу.
Право на відпочинок та дозвілля.
Право на соціальний захист.
Право на участь у політичних партіях.
Право на участь у культурному житті.
Заборона порушення прав людини.
Право на соціальне замовлення, що визнає права людини.
Відповідальність та обов’язки індивідуума.