“Інтернет та молодь: особливості взаємодії”

Про матеріал
Анкета Об’єкт дослідження. Студенти 1–5 курсів ЗУНУ, які активно користуються Інтернетом та є учасниками онлайн-взаємодій, що впливають на їхнє повсякденне життя, соціальні практики і комунікаційні стратегії. Предмет дослідження. Чинники та особливості взаємодії молоді з Інтернетом, зокрема вплив цифрових технологій на соціальні практики, комунікаційні зв'язки та формування цифрової ідентичності.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

 

 

 

 

 

Самостійна робота

з дисципліни “СОЦІОЛОГІЯ”

 

 

 

Виконала ст. групи ПС-41

Перевірив доцент кафедри психології та соціальної роботи

Біскуп Віталій Степанович

ESCHER_drawing_hands

 

Тернопіль 2024

“Інтернет та молодь: особливості взаємодії”

Актуальність проблеми. Взаємодія молоді з Інтернетом обумовлена стрімким розвитком цифрових технологій, які радикально трансформують соціальні, культурні та економічні процеси в сучасному суспільстві. Інтернет став важливою частиною повсякденного життя молоді, впливаючи на їхнє спілкування, освіту, розваги та навіть кар'єрний розвиток. Однак, цей новий простір також створює низку нових ризиків та викликів, які потребують глибшого осмислення та аналізу.

Інтернет є головним джерелом інформації для молодих людей, що впливає на їхнє сприйняття реальності, розвиток світогляду та формування ціннісних орієнтирів. Проте віртуальний простір часто стає місцем поширення дезінформації, маніпуляцій і навіть екстремістських поглядів, що може негативно позначатися на психоемоційному стані молоді. Тому важливим є дослідження механізмів впливу Інтернету на формування соціальних установок у молодіжному середовищі.

Інтернет активно використовується молоддю для соціалізації, налагодження комунікації з однолітками, а також для реалізації власних інтересів через створення контенту, участь у соціальних мережах тощо. Проте цей процес супроводжується новими проблемами, такими як кібербулінг, онлайн-залежність, ризики для безпеки особистої інформації. Водночас постійне перебування в онлайн-середовищі може призводити до зменшення рівня особистісних контактів і проблем у реальному спілкуванні.

Таким чином, вивчення особливостей взаємодії молоді з Інтернетом є важливим не лише з точки зору розуміння змін у соціальній та психологічній сфері, але й для розробки ефективних заходів щодо забезпечення безпеки молоді в цифровому середовищі. Ця проблема набуває особливої актуальності в умовах постійного розвитку нових технологій та змін у цифрових комунікаціях, що потребує наукового підходу до визначення позитивних і негативних аспектів впливу Інтернету на молодь.

Дослідження цієї проблеми є важливим для розвитку не лише наукових знань, але й практичних рекомендацій, які допоможуть оптимізувати процеси цифрової взаємодії молоді у сучасному світі.

Об’єкт дослідження. Студенти 1–5 курсів ЗУНУ, які активно користуються Інтернетом та є учасниками онлайн-взаємодій, що впливають на їхнє повсякденне життя, соціальні практики і комунікаційні стратегії. Предмет дослідження. Чинники та особливості взаємодії молоді з Інтернетом, зокрема вплив цифрових технологій на соціальні практики, комунікаційні зв'язки та формування цифрової ідентичності.

Мета дослідження. Дослідити особливості взаємодії молоді з Інтернетом, визначити чинники, які впливають на соціальну поведінку та комунікаційні стратегії молодих людей в онлайн-середовищі, а також розробити рекомендації щодо вдосконалення використання Інтернету для розвитку цифрової ідентичності та соціальної адаптації молоді в умовах сучасних технологічних змін.

Завдання дослідження.

1. Визначити основні чинники, які впливають на взаємодію молоді з Інтернетом, зокрема соціокультурні, психологічні та технологічні аспекти.

2. Оцінити вплив Інтернету на соціальні практики, комунікаційні стратегії та формування цифрової ідентичності молодих людей.

3. Дослідити ставлення молоді до різних аспектів використання Інтернету, таких як онлайн-освіта, розваги, соціальні мережі та інші цифрові платформи.

4. Проаналізувати позитивні та негативні наслідки Інтернет-взаємодії для соціальної адаптації та психоемоційного стану молоді.

5. Розробити практичні рекомендації щодо безпечного та ефективного використання Інтернету для розвитку молоді, зокрема у сферах комунікації, самовираження та навчання.

Гіпотези дослідження.

1. Студенти мають стійкі установки щодо використання Інтернету, що впливають на їхню соціальну поведінку:

1. 1. Інтенсивне використання Інтернету змінює соціальні практики молоді, зокрема призводить до зменшення реальних комунікацій і збільшення цифрової взаємодії;

1. 2. Молодь, яка активно користується Інтернетом, має більш відкриті погляди на соціальні питання та може бути схильною до змін у традиційних цінностях, зокрема щодо сім'ї та шлюбу.

2. Взаємодія молоді з Інтернетом впливає на формування цифрової ідентичності та ставлення до соціальних інститутів:

2. 1. Активне використання соціальних мереж і онлайн-платформ сприяє формуванню нових соціальних зв'язків, але може призводити до зниження міжособистісних контактів у реальному житті;

2. 2. Молодь, яка активно взаємодіє з Інтернетом, має більш ліберальні погляди на соціальні інститути.

3. Інтернет має як позитивний, так і негативний вплив на психоемоційний стан молоді.

3. 1. Часте використання Інтернету може призводити до емоційної залежності, знижуючи психоемоційне благополуччя;

3. 2. Водночас Інтернет може сприяти розвитку нових навичок і підвищенню рівня освіти молоді, що має позитивний вплив на особистісний розвиток.

4. Молодим людям необхідні консультації та рекомендації щодо безпечного і етично відповідального використання Інтернету:

4. 1. Молодь потребує порад щодо здорової комунікації в онлайн-просторі, включаючи питання приватності та безпеки;

4. 2. Розвиток критичного мислення допоможе молодим людям уникати маніпуляцій і дезінформації, поширюваних в Інтернеті.

Інтерпретація та операціоналізація понять (логічний аналіз основних понять).

Інтернет — глобальна мережа для обміну даними, яка впливає на соціальне життя молоді. Важливо оцінити види діяльності в Інтернеті (освіта, розваги, соцмережі), а також їхній вплив на соціальну адаптацію.

Молодь — це група осіб віком від 14 до 35 років, яка активно використовує Інтернет для навчання, роботи, розваг та комунікації. Це аналіз цифрової активності молоді та вплив Інтернету на її соціальні цінності та поведінку.

Цифрова ідентичність — це образ особи в Інтернеті, сформований через онлайн-взаємодії, публікації та самовираження в соцмережах. Важливо дослідити, як цифрове середовище впливає на реальну самооцінку та соціальні ролі.

Онлайн-залежність — це надмірне використання Інтернету, що може негативно впливати на емоційний та соціальний стан молоді. Охоплює вимір часу в Інтернеті та оцінку його впливу на психоемоційний стан.

Кібербулінг — агресивна поведінка в Інтернеті, спрямована на цькування інших. Передбачає аналіз частоти кібербулінгу серед молоді та його впливу на соціальні взаємини і психічне здоров’я.

 

 

Шановні студенти!

Запрошуємо Вас взяти участь у соціологічному дослідженні, метою якого є визначення провідних шлюбно-сімейних установок у молодіжному середовищі. Анкету заповнювати не важко. Уважно прочитайте запитання та варіанти відповідей. Варіант відповіді, який Вам найбільше імпонує, обведіть кружечком. Дякуємо за співпрацю!

Анкета анонімна

                                                 Анкета

1. Чи використовуєте Інтернет для навчання?

1. так;

2. ні.

2. Як часто Ви використовуєте Інтернет протягом дня?

1. менше 1 години;

2. 1-3 години;

3. 4-6 годин;

4. більше 6 годин.

3. Для яких цілей Ви найчастіше використовуєте Інтернет? (можна вибрати кілька варіантів)

1. навчання (пошук інформації, онлайн-курси, електронна пошта);

2. робота;

3. спілкування з друзями;

4. розваги (відео, ігри, музика, фільми);

5. спілкування (соціальні мережі, месенджери);

6. покупки/замовлення товарів чи послуг;

7. пошук новин, обговорення актуальних подій;

8. Інше__________________________________________________.

4. Яким чином Інтернет впливає на Ваші соціальні взаємини?

1. позитивно, сприяє                                       3. немає значного впливу;

 більшій взаємодії;                                          4. не можу визначити.

2. негативно, зменшує кількість                       

 особистих контактів;

5. Чи стикалися Ви з кібербулінгом в Інтернеті?

1. так, особисто ставали жертвою;

2. так, бачив/ла це з боку;

3. ні.

6. Чи впливає Інтернет на ваш психоемоційний стан?

1. так, викликає стрес або тривогу;

2. ні, не помічаю таких впливів;

3. іноді відчуваю емоційну залежність.

7. Як ви ставитесь до використання Інтернету для шлюбно-сімейних питань?

1. позитивно (зручний інструмент для знайомств);

2. негативно (не доречний для таких питань);

3. нейтрально.

8. Як Ви оцінюєте важливість розвитку цифрової ідентичності?

1. це важлива частина моєї особистості;

2. це частина мого самовираження;

3. я не фокусуюсь на цифровій ідентичності.

9. Які труднощі виникають при взаємодії з іншими через Інтернет? (можна вибрати кілька варіантів)

1. не розуміння чи непорозуміння через відсутність невербальних сигналів;

2. проблеми з безпекою особистої інформації;

3. залежність від соціальних мереж;

4. кібербулінг або агресія з боку інших користувачів;

5. інше ___________.

10. В яких соціальних мережах ви проводите найбільше часу? (можна вибрати кілька варіантів)

1. Facebook;                           4. Телеграм; 

2. Instagram;                           5. WhatsApp;

3. TikTok;                               6. інше (вкажіть): ________________.

    11. Як часто Ви спілкуєтесь з іншими людьми в реальному житті порівняно з онлайн-комунікацією?

1. більше спілкуюсь онлайн;

2. пропорційно однаково;

3. більше спілкуюсь в реальному житті.

12. Як Ви ставитеся до використання Інтернету для навчання?

1. я вважаю, що це дуже корисно для мого навчання;

2. я вважаю, що це може бути корисно, але не завжди;

3. я не вважаю це ефективним для навчання.

13. Чи є у вас конкретні побоювання щодо майбутнього вашої цифрової ідентичності?

1. так, я хвилююся, як це може вплинути на мою репутацію;

2. ні, я вважаю, що моя цифрова ідентичність не становить загрози;

3. я не задумуюсь над цим питанням.

14. Як Ви ставитесь до тенденції “цифрового відпочинку”?

1. я активно практикую цифровий детокс і намагаюсь обмежити час в Інтернеті;

2. іноді практикую цифровий відпочинок, коли це необхідно;

3. я не вважаю, що потрібно відмовлятись від Інтернету для відпочинку;

4. я не знаю, що таке цифровий відпочинок.

15. Як Ви оцінюєте використання Інтернету для соціальних рухів, політичних кампаній чи громадської активності?

1. я активно підтримую такі ініціативи та долучаюсь до них через Інтернет;

2. я іноді підтримую, але не надто активно долучаюсь;

3. я не підтримую активність в Інтернеті в політичних або соціальних рухах;

4. я не маю чіткої думки з цього питання.

16. Як Ви оцінюєте важливість розвитку критичного мислення для користувачів Інтернету?

1. дуже важливо, критичне мислення допомагає розпізнавати маніпуляції та фейки;

2. важливо, але не для всіх, деяким достатньо базових знань;

3. немає потреби в розвитку критичного мислення, я довіряю інформації з Інтернету;

4. я не впевнен-ий/а, чи це важливо.

17. Як ви оцінюєте ваш рівень цифрової грамотності?

1. мій рівень знань високий, я знаю, як безпечно користуватись Інтернетом і усвідомлюю всі основні ризики;

2. середній, я розумію основи, але можливо не знаю деяких деталей;

3. низький, я маю певні труднощі з користуванням Інтернетом.

18. Чи відчуваєте ви потребу в консультаціях або курсах щодо безпеки в Інтернеті та правильного використання цифрових технологій?

1. так, я б охоче взяв(ла) участь у таких курсах;

2. іноді відчуваю таку потребу, але не вважаю це нагальним;

3. ні, я впевнений(на) в своїх знаннях і навичках щодо безпеки в Інтернеті;

4. я не знаю, де знайти такі курси чи консультації.

19. Чи потрібно молоді отримувати поради щодо безпечного використання Інтернету?

1. так, це важливо;

2. ні, більшість молоді знає, як безпечно користуватися Інтернетом;

3. не можу сказати.

    20. Які ще аспекти, на вашу думку, варто враховувати при вивченні впливу Інтернету на молодь?

 

 

21. Додаткові коментарі або побажання до дослідження:

__________________________________________________________________

 

Вкажіть декілька слів про себе

22. Ваша стать:

1.  чоловіча;            2. жіноча.

23. На якому курсі Ви навчаєтесь?

              1     2      3     4      5

24. Вкажіть Ваш навчальний підрозділ:

1. факультет соціально-гуманітарний;

2. юридичний факультет;

3. факультет фінансів та обліку;

4. факультет економіки та управління;

5. факультет комп'ютерних інформаційних технологій.

25. Вкажіть місце Вашого постійного проживання:

1. проживаю в гуртожитку;                  3. винаймаю житло;

2. проживаю з батьками                        4. проживаю окремо у власній квартирі.           

чи родичами;

 

Дякую за увагу!

docx
Додав(-ла)
Жаворонко Юля
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
7 листопада
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку