Тема : Інтимна лірика Лесі Українки крізь призму особистого життя.
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, естетичну довершеність віршів поетеси; розвивати пам’ять, виховувати усвідомлення того, що кохання — життєствердне почуття, творча сила, яка стимулює духовне піднесення, збагачення, розквіт людини.
Тип уроку: урок – літературна кав’ярня
Обладнання (меню): портрет письменниці, видання її творів, ілюстрації до них; аудіозаписи, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
1.Під музику ) учениця читає поезію
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
І земля убирається зрання…
Дише тихо і легко в синяву вона,
простягає до зір свої руки…
В день такий на землі розцвітає весна
і тремтить од солодкої муки…
2.Вступне с лово вчителя.
Тема кохання така ж вічна, як і саме життя. Інтимна лірика Лесі Українки своєрідна. Поезія є виразом найболючішої, найпрекраснішої, найшляхетнішої часточки жіночої душі. Неприкрашений, непідроблений голос серця, по суті, є щось більше, ніж звичайна «лірична поезія»,— є те, що хорошим словом узивалось колись «людський документ». У неприкрашеній, неретушованій справжності почуття, одягненого в несилувану і адекватну форму словесну, і міститься весь секрет того хвилювання, яке незмінно переживаєш, читаючи поезію Лесі Українки»,— писав відомий літературознавець, поет, теж прихильник неоромантизму Микола Зеров.
Прилучімося й ми до високої поезії, почуттів, що дають і нам наснагу до життя, приносять естетичне задоволення.
Запрошуємо вас до літературної кав’ярні (усі відвідувачі сидять за столиками, окрім першого учня - відвідувача, який зайде, цитуючи поезію; один столик порожній, за ним будуть сидіти Леся Українка і її чоловіки)
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Чайна церемонія(на столі чайний сервіс, солодощі, запалені свічки)
2. На екрані висвітлюється презентація(кожен слайд презентації - це світлини - розповіді про кохання Лесі Українки).
3. Виразне читання(кожна поезія звучить під музику).
Учень-відвідувач 1(заходячи у кав’ярню, говорить, а згодом сідає за столик).
Хотіла б я тебе,
мов плющ, обняти,
Так міцно, щільно,
і закрить од світа,
Я не боюсь тобі життя одняти,
Ти будеш, мов руїна,
листом вкрита.
Плющ їй дає життя, він обіймає,
Боронить від негоди стіну голу,
Але й руїна стало так тримає
Товариша, аби не впав додолу.
Їм добре так удвох, -
як нам з тобою, -
А прийде час розсипатись руїні, -
Нехай вона плюща сховає під собою.
Навіщо здався плющ у самотині?
Хіба на те, аби валятись долі
Пораненим, пошарпаним, без сили
Чи з розпачу повитись на тополі
І статися для неї гірш могили?
Струни поетичної ліри Лесі Українки не раз озивалися ніжними, сокровенними тонами, - була вона не тільки "співачкою досвітніх огнів". Інтимна поезія Лесі складає цілу збірку (в 1991 році така книжка, укладена львівським літературознавцем Леонілою Міщенко, побачила світ під назвою "Хвилі моєї туги" у видавництві "Каменяр").
Учень-офіціант 2.
І хоч сама поетеса з острахом думала про майбутніх своїх біографів, намагаючись "боронити свою душу й серце, щоб не вривалися туди силоміць чужі люди, немов у свою хату, принаймні поки живе господар тієї хати", - все ж неминуче настає час, коли доскіпливий читач починає цікавитися, з яких сердечних імпульсів народжувалися Лесині любовні поетичні одкровення.
Учень-офіціант 3.
Нестор Гамбарашвілі (заходить у кав’ярню і говорить).
Учень-відвідувач 2.
Коли дивлюсь глибоко в любі очі,
Якби мені достати струн живих,
Якби я всіми барвами владала,
Учень-офіціант 1.
Розмови про Грузію будили думки про долю рідного краю. Влітку 1896 р., проводжаючи Нестора на канікули в Горі, Леся попросила привезти їй із Грузії кинджал - "як емблему для боротьби з ненависним ворогом"... Він виконав це прохання.
Учень-офіціант 4.
У кав’ярню завітала сама Леся Українка(у руках тримає лист) У листі я писала: "Дуже сумно мені те, що ти пишеш мені про Гамбарова... Привітай його від мене, як побачиш, конечне, скажи, що я часто згадую його, а що я йому не пишу, то се, певне, його не здивує..." Леся.
Не жаль мені, що я тебе кохаю,
Моє кохання--то для тебе згуба:
Нестор.
Та без притулку плющ зелений в'яне,
В країну смутку вітерець прилине
Учень-відвідувач 3. …Так прожила я цілу довгу зиму. Зима минула, і весна настала, – Для мене все однакова пора. Мій час пливе собі так тихо-тихо, Як по ставку пливе листок сухий. Чудне життя… якби часами серце Живим жалем і болем не проймалось, Не знала б я, чи справді я живу, Чи тільки мріється мені життя крізь сон. Стіни чотири тісно оточили Мене навколо: се ж увесь мій світ. Там, за вікном, я чую, світ інакший Шумить-гуде, веде свою розмову. І туркіт повозів, і людські голоси, Дзвінки трамваїв, гомін паровозів Зливаються в одну тремтячу ноту, Мов тремоло великої оркестри. І день і ніч гуде ота музика. Який шумливий світ там за вікном! Та я його не бачу. Тільки й видко Мені з вікна шматок різьби на брамі Та ще тополю із міського саду, Крізь неї часом зіронька світила. Ще видко неба стільки, що в вікні. Тепер я знаю, що весна надворі, Бо соловейки здалека щебечуть, Лунає гомін листя молодого, І крізь тополю вже зорі не видко.
Леся Українка(читаючи поезію, підходить до столика). Раніш я знала, що була зима, Бо миготіли за вікном сніжинки Та срібні візерунки на шибках. Оце мені уся пори признака… І жаль мені, і думаю я з жалю: Та чи не так, як от тепер весну, Я бачила кохання, й молодощі, І все, чим красен людський вік убогий? Те все було, та тільки за вікном.
Учень-офіціант 3
Сергій Мержинський( заходить у кав’ярню, підходить до столика Лесі).
С. Мержинського його друзі. Був він людиною лагідної вдачі, інтелігентною, висококультурною. У ньому жив вогонь самопожертви.
Учень-офіціант 1.
Леся Українка.
Учень-відвідувач 6.
Учень-відвідувач 6. Уста говорять: «він навіки згинув!» А серце каже: «ні, він не покинув!» Ти чуєш, як бринить струна якась тремтяча? Тремтить-бринить, немов сльоза гаряча, Тут в глибині і б’ється враз зі мною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» Так завжди, чи в піснях забути хочу муку, Чи хто мені стискає дружньо руку, Чи любая розмова з ким ведеться, Чи поцілунок на устах озветься, Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» Чи я спущусь в безодні мрій таємні, Де постаті леліють ясні й темні, Незнані й знані, і наводять чари, І душу опановують примари, А голос твій бринить, співа з журбою: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» Чи сон мені склепить помалу вії, Покриє очі втомлені від мрії, Та крізь важкі, ворожії сновиддя Я чую голос любого привиддя, Бринить тужливо з дивною журбою: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» І кожний раз, як стане він бриніти, Тремтять в моєму серці тії квіти, Що ти не міг їх за життя зірвати, Що ти не хтів їх у труну сховати, Тремтять і промовляють враз зо мною: «Тебе нема, але я все з тобою!»
Учень-офіціант 1.
Заходить Климентій Квітка(підходить до столика Лесі). Там, на Буковині, я вперше познайомився з Лесею. Я молодший на дев’ять років юрист, любитель фольклору та музики Климентій Квітка. Кльоня (так пізніше називатиме мене Лариса) відразу захопився харизматичною жінкою. Але було ще зарано, Лесине серце все ще належало Сергієві.
Я виявився терплячим. Цілих шість років минуло, поки “братерське почуття” до мене переросло у кохання.
Учень-офіціант 6. Климентій Квітка, був її однодумцем, товаришем, порадником і— законним чоловіком. Можливо, почуття Лесі до Квітки не були такими пристрасними та самовідданими, як до Мержинського, але Климентій був закоханий у дружину безтямно.
Учень-відвідувач 7. Є свідчення, що Квітка одного разу мало не шугонув у прірву, аби довести Ларисі своє кохання. Здоров’я Лесі не дозволяло подружжю мати дітей, і вони заповнювали цю порожнечу активною спільною працею.
Учень-відвідувач 8.
Звучить музика «Дихання весни»
====Старезний, густий, предковічний ліс на Волині. Посеред лісу простора галява з плакучою березою і з великим прастарим дубом. Галява скраю переходить в куп’я та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину — то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини лісу, впадає в озеро, потім, по другім боці озера, знов витікає і губиться в хащах. Саме озеро — тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині. Містина вся дика, таємнича, але не понура, — повна ніжної задумливої поліської краси. Провесна. Мавка Ох, як я довго спала!
Лісовик Довго, дочко! Вже й сон-трава перецвітати стала. От-от зозулька маслечко сколотить, В червоні черевички убереться і людям одмірятиме літа. Вже з вирію поприлітали гості. Он жовтими пушинками вже плавають на чистім плесі каченятка дикі.
Мавка А хто мене збудив?
Лісовик Либонь, весна.
Мавка Весна ще так ніколи не співала, як отепер. Чи то мені так снилось?
Лукаш знов грає.
Ні... стій... Ба! чуєш?.. То весна співає?
Лукаш грає мелодію № 5, тільки ближче.
Лісовик На ті, то хлопець на сопілці грає.
Мавка Який? Невже се “Той, що греблі рве”? От я не сподівалася від нього!
Лісовик Ні, людський хлопець, дядька Лева небіж, Лукаш на ймення.
Мавка Я його не знаю.
Лісовик Бо він уперше тута. Він здалека, не з сих лісів, а з тих борів соснових, де наша баба любить зимувати; осиротів він з матір’ю вдовою, то дядько Лев прийняв обох до себе...
Мавка Хотіла б я побачити його.
Лісовик Та нащо він тобі?
Мавка Він, певне, гарний!
Лісовик Не задивляйся ти на хлопців людських. Се лісовим дівчатам небезпечно...
Мавка Який-бо ти, дідусю, став суворий! Се ти мене отак держати будеш, як Водяник Русалку?
Лісовик Ні, дитинко, я не держу тебе. То Водяник в драговині цупкій привик одвіку усе живе засмоктувати. Я звик волю шанувати. Грайся з вітром, жартуй із Перелесником, як хочеш, всю силу лісову приваб до себе, але минай людські стежки, дитино, бо там не ходить воля, — нам жура тягар свій носить. Обминай їх, доню: раз тільки ступиш – і пропала воля!
Мавка (сміється) Ну, як-таки, щоб воля – та пропала? Се так колись і вітер пропаде!
Лісовик хоче щось відмовити, але виходить Лукаш із сопілкою. Лісовик і Мавка ховаються. Лукаш хоче надрізати ножем березу, щоб сточити сік, Мавка кидається і хапає його за руку.
Мавка Не руш! не руш! не ріж! не убивай! Лукаш Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хтів собі вточити соку з берези.
Мавка Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?
Мавка Я – Мавка лісова.
Лукаш (не так здивовано, як уважно придивляється до неї) А, от ти хто! Я від старих людей про мавок чув не раз, але ще зроду не бачив сам.
Мавка А бачити хотів?
Лукаш Чому ж би ні?.. Що ж, ти — зовсім така, як дівчина.. ба ні, хутчій як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по-наськи... А чом же в тебе очі не зелені? (Придивляється.) Та ні, тепер зелені... а були, як небо, сині... О! тепер вже сиві, як тая хмара... ні, здається, чорні, чи, може, карі... ти таки дивна!
Мавка (усміхаючись) Чи гарна ж я тобі?
Лукаш (соромлячись) Хіба я знаю?
Мавка (сміючись) А хто ж те знає?
Лукаш (зовсім засоромлений) Ет, таке питаєш!..
Мавка (щиро дивуючись) Чому ж сього не можна запитати? Он, бачиш, там питає дика рожа: “Чи я хороша?” А ясень їй киває в верховітті: “Найкраща в світі!”
Лукаш А я й не знав, що в них така розмова. Я думав — дерево німе, та й годі.
Мавка Німого в лісі в нас нема нічого.
Лукаш Чи то ти все отак сидиш у лісі?
Мавка Я зроду не виходила ще з нього.
Лукаш А ти давно живеш на світі?
Мавка Справді, ніколи я не думала про те. (Задумується.) Мені здається, що жила я завжди...
Учень-відвідувач 9 Сумує й тужить, мов душа сопілка, І Мавку викликає край села, Шепоче вітру, мов сестриця, гілка, Любов і пам’ять – вічні два крила.
|
Учень-відвідувач 10 ( під музику)
Як бідну первістку,
|
Вчитель.
Леся, не тільки «дочка Прометея» чи співачка «досвітніх огнів», а вразлива любляча жінка, яка не криється ні зі своїм почуттям, ні зі своєю слабкістю. Цим її інтимна лірика близька і зрозуміла. Вона перетворює поетесу-легенду на прекрасну жінку, яка вміла любити...
1