Тема. Пунктуація
► Перепишіть речення, поставте, де треба, тире між підметом і присудком, поясніть правила вживання тире між підметом і присудком.
1. Забути () себе дурити.
2. Жити мені без праці () значить не жити!
3. Добро і лихо () світло й темнота.
4. Життя без книги () хата без вікна.
5. Ненависть і любов () неначе крила (3 творів Д. Павличка).
6. Ці квіти () спогади про світлі дні (Б. Олійник).
7. Вік прожити () не ниву пройти гомінливу (А. Малишко).
8. Яке то щастя () свій народ у світлі бачити (Д. Павличко).
9.І кожен фініш () це, по суті, старт (Л. Костенко).
10. Була ти () наче золота царівна у зорянім вінку на темних косах (Леся Українка).
11. П’ятдесят () це полудень віку.
12. Він () учень нашого класу.
13. Кохати () нові землі відкривати () нюанси нові і відтінки нові (І. Драч).
► Перепишіть речення, ставлячи, де треба, тире. Обґрунтуйте, чому, незважаючи на однакову будову, в одних реченнях є тире, а в інших немає.
1. Наша ціль людське щастя і воля (І. Франко).
2. Вечір зимовий, зоряний (Марко Вовчок).
3. Я вільна! Я вільна, як вода! (Леся Українка).
4. Степ широкий то ж мій сват. Шабля, люлька вся родина. Сивий коник то ж мій брат (Народна творчість).
5. Осінь така мила, осінь славна (П. Тичина).
6. Море Шевченкової поезії то частина океану народної пісні (П. Федченко).
7. Говорити не горох молотити (Народна творчість).
► Перепишіть речення, розставивши потрібні розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення, поясніть пунктограми. Замість крапок вставте пропущені букви.
1. Ро..плелись ро..хлипались ро..пались наче коси вересневі дні.
2. Моя п..чаль тебе не пон..волить а тільки радісний ро.. будит.. щем.
3. Я пр..горнусь до тебе серцем і неб..сами пл..чима пагорбів рідних і доріг поясами.
4. Ти пахн..ш як листя в..сняне як дитинство моє полотняне як тепла малинова сте..ка як мам..на срібна с..режка.
5. Нема щ..та ні рем..ня ні списа нема шолома ні м..ча-булата (З творів Д. Павличка).
6. В нас гуляє квіт..нь у полі насуває зливу поволі ро..сіває зерна рясні промітає сте..ку в..сні.
7. Не заздрю нищим і духовно вбогим і хитро ситим в со.. ній тишині (З творів А. Малишка).
8. Очі ро..крила конвалія біла і в дивува..ні застигла зомліла.
9. Сонце погасне і ніч пр..летит.. з чарами сріблом красою.
10. Хотів би я піти через ліси др..мучі через річки яри і кручі (З творів Б. Олійника).
► Перепишіть речення, виділіть порівняльні звороти, де треба, комами. Поясніть.
1. Знову місяць пливе ніби біла розчахнута скрипка (Г. Лютко).
2. Я оживаю знов у полі як сміх як пісня як туман (Г. Лютко).
3. Вітер теплий, вітер дужий налетів як буря з півдня (Б. Олійник).
4. Повітря неначе прозорий граніт (Д. Павличко).
5. Я мав думки міцні мов корені (Д. Павличко).
6. Христя крутилась як муха в окропі (Панас Мирний).
7. Червоний світ од блискавки ніби запалив пожежу на горах і долинах (І. Нечуй-Левицький).
► Перепишіть, розставте розділові знаки в реченнях із звертанням, поясніть пунктограми.
1. Буяйте цвітом степові широти Дзвени світами славо козаків (Яр Славутич).
2. Не забув я о люди нічого (Г. Лютий).
3. Слава тобі великий Каменяре праця твоя не стихне ні на мить (Д. Павличко).
4. За кого ж ти розіп’явся Христе Сине Божий за нас бідних чи за слово істини (Т. Шевченко).
5. О земле втрачена явися бодай у зболеному сні.
6. Народе мій до тебе я ще верну як в смерті обернуся до життя своїм стражденним і незлим обличчям.
7. Верни до мене пам’яте моя нехай на серце ляже ваготою моя земля з рахманною журбою (3 творів В. Стуса).
8. Чаклує вже весна; так зеленій же луже землице розцвітай усе живе радій (Г. Дущак).
9. Гей ви грізні чорні хмари Я на вас збираю чари (Леся Українка).
10. За рідну мову я о Господи турбуюсь щоб не загинула у течії віків (В. Єфанів).
11. Мій друже дорогий ми довго ждали і теж співали ворогу назло (Д. Павличко).