«Історична пам'ять. Формування історичної пам’яті»

Про матеріал
Презентація до уроку історії у 5 класі на тему «Історична пам'ять. Формування історичної пам’яті» розроблено за підручником «Вступ до історії України та громадянської освіти» для 5 класу закладів загальної середньої освіти / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І. О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

5 клас. Урок №19. Історична пам’ять. Формування історичної пам’яті. Культура пам’яті

Номер слайду 2

Олександр Довженко«Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців».«Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього». Максим Рильський

Номер слайду 3

Визначте назви історичних джерел.

Номер слайду 4

ПИСЕМНІ

Номер слайду 5

ЕТНОГРАФІЧНІ

Номер слайду 6

ВІЗУАЛЬНІ

Номер слайду 7

Етнограф Френсіс Денсмор записуєна фонограф пісню вождя індіанського племені Чорноногих (1916 р.)УСНІДо них належать міфи, народні пісні, думи,перекази, легенди, спогади тощо.

Номер слайду 8

Особливу цінність мають спогади людей, які пережили певні історичні події, були їх свідками або учасниками. Завдяки їхнім свідченням ми можемо дізнатися про перебіг багатьох подій, зокрема: про події Другої світової війни, про сучасну війну на Сході України;про боротьбу за незалежність України;про відстоювання прав людини, участь у політичній боротьбі; про повсякденне життя, про будні чоловіків, жінок, дітей у місті та на селі в різні роки; про дитячі ігри та іграшки, про спосіб навчання дітей у різні часи; про сучасне життя різних релігійних громад на національних спільнот тощо. Такі відомості дослідники можуть отримати через інтерв’ю.Інтерв’ю — бесіда дослідника або кореспондента з людиною. На певну тему за чітким планом. Інтерв’ю обов’язково фіксується, записується у різний спосіб.

Номер слайду 9

Спочатку спогади людей записували на папері Потім — за допомогою диктофонів. Зараз здебільшого використовується відеозапис інтерв’ю.

Номер слайду 10

Свідчення про певні події, інтерв’ю записуються та вивчаються дослідниками усної історії. Усна історія — спосіб дослідження минулого через запис і вивчення спогадів його свідків. У ході досліджень Інституту «Ткума» науковці записують спогади про різні історичні події — Голодомор, Голокост і Другу світову війну. Під час експедиції 2021 р. по Одеській області вдалося записати відеоінтерв’ю з людьми віком 85 років, 99 і навіть 103 роки. Як ви думаєте, люди якого вікуможуть розповісти про події Другоїсвітової війни?

Номер слайду 11

жителяhttps://www.youtube.com/watch?v=d6b. ZOdw7zk. A&ab_channel=%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D1%96%D0%BE%D0%A1%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0 Подивіться фрагмент интерв’ю з Афанасієм Шпитальним. В 1932-му йому було дванадцять років. Родина жила на хуторі Дубина, Рідкодубської сільради Коломацького району Харківської області. Запис 2015 року. Тоді йому було 94 роки. Згадуючи, як намагалися вижити в роки голоду, чоловік не може стримати сліз. Який спосіб збереження інформації під час інтерв’ю, на вашу думку, найкращий (папір, диктофон, відеозапис)?

Номер слайду 12

Перевірте, як ви зрозуміли, що таке уснаісторія. Виконайте онлайн вправу на ст. 109https://cutt.ly/y. Ptmquh

Номер слайду 13

Різні покоління людей є учасниками та свідками багатьох важливих подій історії нашого народу. Вони можуть розповісти про здобуття Україною незалежності та боротьбу за їїзбереження, про видатних українських вчених і суспільних лідерів, про відомих діячів культури і спортсменів. Поступово на основі знань і уявлень представників спільноти про минуле формується спільна історична пам’ять.Історична пам’ять — уявлення певної спільноти про свою історію та взаємини з іншими спільнотами.Історична пам’ять українців включає народні уявлення про боротьбу за національне визволення, за побудову незалежної держави та героїв цієї боротьби, усвідомлення цінності української мови, культури та традицій.

Номер слайду 14

Проте про постаті в історії, про історичні події різні люди згадують по-різному, по-різному ставляться до деяких із них. Ми бачимо, що у різних спільнот є різна історичнапам’ять. Вона багато в чому залежить від того, кого вважають «своїм» або «чужим». При цьому «свої» герої можуть ідеалізуватися, набувати міфологічних рис досконалості та кращих людських чеснот. Натомість уявлення про їхніх супротивників, «чужих» отримують негативні риси. Тому не дивно, що інколи герой одного народу в історичній пам’яті іншого є антигероєм чи навіть злочинцем. У різних спільнот є різне уявлення про «історичну правду». Відмінності в уявленнях спільнот про минуле зумовлені особливостями життя і розвитку суспільства. На фото два диктатори Гітлер і Путін. Як, на вашу думку, до цих політиків ставляться їх співвітчизники і як жителі України?

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Різна історична пам’ять спільнот не означає, що у них немає спільного. Такі цінності є основою історичної пам’яті європейської спільноти, що формується. Ми живемо в одній країні, в Європі, на одній планеті. І тому маємо формувати таку культуру пам’яті, яка базується на взаєморозумінні та взаємоповазі з іншими спільнотами. Культура пам’яті — сформоване в суспільстві ставлення до історії свого народу, традиції вшанування героїв, розуміння історичних процесів. Культура пам’яті виражається як у переконаннях, так і в певних ритуалах, пов’язаних із вшануванням історичних постатей і відзначенням історичних подій. Цінність людського життя. Цінність людських прав і свобод. Важливістьпрагнення справедливості

Номер слайду 17

ПАМ’ЯТАЄМО - ЧУЖОГО БОЛЮ НЕ БУВАЄ!Вірменський народ пережив геноцид (масові вбивства) у 1915 р. Український народ — пережив Голодомор у 1932–1933 ррЄвреї були жертвами Голокосту — масовихвбивств нацистами у період Другої світової війни. Кримські татари та інші спільноти Криму зазнали радянської депортації (насильницького виселення з багатьма жертвами) у 1944-му роціВ історії кожного народу булитрагічні сторінки.

Номер слайду 18

Метою Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» у м. Дніпро є поширення знань про Голокост. Водночас тут створені експозиції, присвячені вірменській трагедії, Голодомору, знищенню ромів, депортації кримських татар, іншим людським трагедіям. Як ви думаєте, чим зумовлений такий погляд на історію?

Номер слайду 19

Навіть згадуючи про найтрагічніші сторінки національної історії, треба говорити не тількипро знищення, а й про опір і рятування людських життів. А крім того, ми маємо пишатися своїми досягненнями та перемогами, шанувати видатних представників наших народів та їхні здобутки.

Номер слайду 20

Об’єднайтеся у творчі групи. Уявіть, що ви берете інтерв’ю в учасника/учасниці подій проголошення незалежності України, олімпійськогочемпіона/чемпіонки, відомого актора, бійця, який захищав Маріуполь. Як ви маєте підготуватися до зустрічі? Які питання ви хотіли би поставити співрозмовнику? Працюючи в групі складіть запитання для інтерв’ю.

Номер слайду 21

Чи погоджуєтеся ви з видатним істориком?Михайло Грушевський«Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю, народ — нацією, країна — державою».

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Параграф 19. Завдання на ст. 113 Візьміть інтервю у своїх рідних про шкільне життя (3-4 запитання). Запишіть його на папері, чи на диктофон, або зробіть відео.

pptx
Додано
10 вересня 2023
Переглядів
4198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку