Урок – гра. Історична вікторина «Що? Де? Коли?»
Мета: шляхом використання ігрових форм роботи закріпити і
систематизувати знання учнів про розвиток
найдавніших держав Передньої Азії, культури, історії
Стародавньої Греції, Ізраїльсько –Юдейського царств,
виховувати в учнів повагу до інших культур і народів, звичаїв і
традицій, формувати в учнів уміння порівнювати культурні досягнення
народів Давнього Сходу, оцінювати внесок кожного з них у світову
історію, виховувати інтерес до історії народів.
Тип уроку: повторювально – узагальнювальний урок
Форма проведення : історичний турнір
Обладнання: карта Передня Азія, Єгипет, Стародавня Греція, Ізраїльско –
Юдейське царство, картки з датами, зображення картин.
І Організаційний момент уроку.
ІІ Умови гри: У змаганнях приймають участь учні 6 класу. Учнів об’єднано у дві команди. Археологи і історики. Учні проходять вісім турнірів. Перед кожним турніром вчитель оголошує умови турніру і кількість балів, які набирають команди, коли дадуть правильну відповідь
ІІІ проведення історичного турніру. Команди отримують картки де написані дати. У ході цього турніру команда отримує 4 бали.
І. Турнір: Відгадай дату та подію
Ігр. Археологи :
-
1792 – 1750 рр. до н е - правління Хаммурапі
-
1800 р. до н е – утворення Ассирії
-
689 р. до н е – захоплення Вавилону Ассирією
-
612 р до н е – загибель Ніневії
ІІ гр. Історики:
-
Царювання Соломона – 964-928 р. до н е
-
Захоплення Вавилона персами - 539 р. до н е
-
Війна скіфів з Дарієм І – 514 р. до н е
-
Царювання Дарія І – 521-486 р до н е
ІІ Турнір: Подорож історичною картою. За правильні відповіді команди отримують по 6 балів
І гр. археологи:
-
Показати фінікійське місто скелю ( м. Тір – неприступне для ворога)
-
Місто «лігво левів» ( м. Ніневія)
-
Країна, де виробляли знамениту дамаську сталь ( Сирія столиця Дамаск)
-
«Ворота Божі» - ( місто Вавилон)
-
Покажіть річку Борисфен - ( річка Дніпро)
-
Показати на карті Велику Скіфію
ІІ гр. Історики :
-
Показати річки, що протікають через Межиріччя – ( Тигр, Єфрат)
-
Вказати державу, що розташована у верхній течії річки Тигр і вела безперервні загарбницькі війни ( Ассирія)
-
Показати місто назва якого збереглася в словах « Біблія», «бібліотека» ( м, Бібл)
-
Показати країну, через яку протікає р. Йордан . ( Палистина)
-
Показати на карті царсткі кургани Скіфів ( Товста Могила, Гайманова Могила, Чортомлик, Куль – Оба, Солоха)
-
Вказати країну де зараз знаходиться сучасна країна Іран. ( Персія)
ІІІ. Турнір: Право у стародавньому світі. за правильні відповіді команди отримують по 5 балів
І гр. Археологи :
-
Закінчте фразу Арістотеля: « Держава – це, по- перше влада, по – друге – територія, а що по – третє?. ( громадянство)
-
Закінчіть фразу із законів царя Хаммурапі «Якщо з вини лікаря внаслідок операції помре вільна людина, то йому (лікарю) треба відрубати руку, а якщо з вини лікаря з тієї ж причини помре раб, то лікар» ( повинен відшкодувати його вартість господарю)
-
Коли Дракона запитали, чому він майже за всі злочини призначає смертну кару, він відповів, що дрібні злочини, на його думку, заслуговують покарання, а для тяжких … ( Він не знайшов більшого)
-
За римськими законами лише після 10 років перерви можна було обійняти….. Що саме? ( Державну посаду)
-
Убивство таких людей уважалося страшним злочином, на засіданні сенату вони поводились скромно, але єдиного їхнього слова було досить, щоб скасувати рішення сенату . Хто ці люди і яке саме слово вони промовляли ? ( Народні трибуни, veto!)
ІІ група Історики :
-
За який злочин у давній Спарті людина повинна була носити до смерті чорне вбрання з наполовину голеною бородою. ( Це був військовий злочин дезертирство).
-
У давньому Єгипті слово «справедливість» передавали зображенням страусового пера, бо вважалося, що всі пера страуса є … Якими ? ( Однаковими)
-
У середині V ст. до н е в законах 12 таблиць суворо заборонявся шлюб між цими групами людей . Якими саме? ( Між патриціями і плебеями)
-
Чому у VIII – VII ст. до н е афіняни говорили, що їх закони були написані кров’ю. ( бо були дуже жорстокими)
-
За законами Дракона, статую засудили за злочин, скоєний нею, до страти, й кинули в море. Який саме злочин могла скоїти статуя? ( Упавши, вбила людину.).
ІV Турнір: «Картинна галерея»
Учитель показує кожній команді картини, а учні відгадують, що на них зображено, за кожну правильну відповідь один бал
І гр. Археологи
-
м. Вавилон
-
Клинописна табличка
-
Висячі сади Семіраміди
ІІ гр. Історики
-
Золота пектораль
-
Ворота богині Іштар у Вавилоні
-
Цар Саргон
V Турнір: Ти мені - я тобі
Учні задають запитання один одному. За правильні відповіді учні отримують 5 балів.
І гр. Археологи
-
Знаки найдавнішого періоду єгипетського письма . ( ієрогліфи)
-
Точка перетину всіх бічних ребер піраміди. ( вершина)
-
Французький єгиптолог, що розшифрував єгипетські ієрогліфи. ( Ж.Шампольйон)
-
Статуя фантастичної тварини в Давньому Єгипті. ( Сфінкс)
-
Давньогрецький філософ, що першим віднайшов формулу об’єму піраміди. (Демокріт )
ІІ гр. Історики
-
Фараон для якого була побудована Велика піраміда (Хеопс)
-
Матеріал з якого в Межиріччі робили різні предмети: посуд, серпи, книжки, цвяхи. (глина)
-
Важливе джерело для вивчення історії Передньої Азії, книга всіх часів і народів. ( Біблія)
-
Які культури найкраще росли в Аттиці? ( виноград, оливки)
-
Скільки років живе маслинове дерево ? ( до 250 років)
VІ Турнір: Подорожуємо Грецією
За правильні відповіді учні отримують 5 балів
І гр. Археологи
-
Чому збираючи врожай, маслинові дерева намагалися не трусити? ( оливки, що впали дають менше олії)
-
Чому греки віддавали перевагу маслиновій олії, перед маслом? ( у Греції масло з коров’ячого молока не виготовляли).
-
Які верстви населення складали демос? ( селяни, матроси, торговці, ремісники).
-
Кому належала краща земля в Аттиці? ( Аристократам).
-
Назвіть ім’я античного скульптора творця одного із семи чудес світу – статуї Зевса ? ( Фідій)
ІІ гр. Історики
-
У якій битві грецькі війська остаточно розбили персів. ( У битві при Платеях)
-
Який подарунок зробив афінянам Посейдон ? ( подарував джерела води)
-
Яку їжу найчастіше вживали греки ? ( Ячмінні коржі, сир з овечого молока, рибу, оливки)
-
Від чого помер великий афінянин Перікл ( від чуми)
-
Яка битва визначила результат греко – перських воєн ? ( Саламінська битва).
VІІ Турнір: «Володар»
Учитель називає ім’я правителя однієї з країн, а учні повинні назвати хто він і з якої країни. За правильну відповідь команда отримує 5 балів
І гр. Археологи
1.Хаммурапі - вавилонський цар.
2. Атей – цар Скіфії, що об’єднав племена в одну державу
3. Саул – засновник Ізраїльського царства
4. Соломон – цар Ізраїльського – Юдейського царства
5. Томаріс – цариця племені массагетів
ІІ гр. Історики
-
Тіглатпаласар ІІІ – цар Ассирії
-
Навуходоносор ІІ – цар Халдейського царства
-
Давид – засновник Юдейського царства
-
Кір ІІ – вождь перського племені
-
Дарій І – цар персів
VIII Турнір : Відгадай джерело
Учні отримують картки з уривком з історичного джерела. Відповідають кому належить вислів і про що в ньому йде мова
І гр. Археологи
-
«Над ріками Вавилонськими сиділи ми і плакали, згадуючи про Сіон… ( із єврейських псалмів про Вавилонський полон євреїв)
-
«Шість речей ненавидить Ягве: очі пишні, брехливий язик, і руки, що кров неповинну ллють…» ( Із повчань Соломонових)
-
«Там ростуть найкращі овочі і зерно. І навпаки фруктові дерева там взагалі не ростуть. ( Грецький історик Геродот про Межиріччя)
-
«Хто яму іншому копає сам у неї потрапить. Хто сміється з убогого той ображає свого творця. Серце своє зверни до навчання, а вуха свої до розумних речей. ( Дописи Соломона, які увійшли до Біблії)
ІІ гр. Історики
-
«Жодному ворогові, який нападає на їхні землі вони не дають втекти. І ніхто не може їх наздогнати» ( Геродот про скіфів)
-
«Головна доблесть … (персів) – це мужність немає нічого гіршого… ( для персів), ніж брехати, а також робити борги» ( Геродот про персів)
-
«Вершники мчать, виблиску меч і блищать списи, убитих безліч, скрізь гори трупів» ( Біблія про зруйнування Ніневії)
-
« Якщо син вдарить батька йому потрібно відрубати руку. Якщо хтось сховає раба, який утік від господаря, того треба убити» ( Закон царя Хаммурапі»)
ІX Підбиття підсумків уроку, визначення переможців