Історичний квест «Загадки давніх цивілізацій». 6 клас.

Про матеріал
Позакласний захід з історії Стародавнього світу у формі квесту для учнів 6 класу. Учням, які заздалегідь поділені на команди, пропонується впродовж навчального дня під час перерв у кабінетах закладу освіти пройти конкурсні випробування:«Загадки»,«Зримі образи цивілізацій», «Піймай помилку», «Орієнтуємося на місцевості», «Розгадай шифровку», «Бліц запитання», «Досягнення і відкриття».
Перегляд файлу

Історичний квест «Загадки давніх цивілізацій». 6 клас.

           

Підготувала: учитель історії  КУ Сумської ЗОШ №6                             Акименко Олена Анатоліївна

Мета:

  • повторити та узагальнити вивчений матеріал з історії Стародавнього світу;
  • розвивати вміння учнів самостійно будувати розповідь, спираючись на відомі їм факти;
  • підвести учнів до розуміння необхідності використовувати в роботі різноманітні джерела;
  • виховувати інтерес до здобутків стародавніх цивілізацій, естетичний смак.

Обладнання: картки обліку роботи команд, контурні карти, картки із завданнями.

Класи заздалегідь діляться на команди, повторюють матеріал, використовуючи для цього матеріал підручника з історії Стародавнього світу, додаткову літературу, історичні атласи.

 

ПЕРЕБІГ ГРИ

У ч и т е л ь.

Сьогодні ми повторимо з вами вивчений матеріал з історії Стародавнього світу та здійснимо подорож у часі.

 Бали, отримані командами, заноситимуться в картки обліку роботи команд.

(Команди знайомляться з умовами роботи, під час якої капітани команд не тільки організовують всю роботу групи, але й фіксують «внесок» кожного члена команди в контрольному листі. Наприкінці гри вони оцінюватимуть роботу кожного члена команди).

 

І конкурс. «Загадки».

Кожній з команд пропонується розгадати вірш-загадку. За кожну правильну відповідь надається 1 бал.

Загадки

1. Далеких предків наших купа,

Або людей велика група,

Яка житла іще не мала,

Тому постійно кочувала,

Видобувала спільно їжу,

Плоди собі збирала свіжі,

Знаряддя всі виготовляла,

Ловила рибу, полювала.

Їм хижі звірі – не завада.

Цю групу називають ... .

(Стадо)

2. Було у древньої людини

Знаряддя перше в формі клина.

Ним шкіри різали, стругали,

Що дуже всім допомагало.

З обох боків каміння били

За допомогою ... .

(Рубила)

3. В лісах ці мешкали істоти,

Чимало маючи турботи.

Уперше в Африці з’явились,

Лише в компанії селились.

Пряма хода в них і постава,

Кінцівки звільнені для справи,

Аби знаряддя в них тримали,

Якими їжу здобували,

Життя проводячи в борні.

(Знаряддя ж були кам’яні.)

Шкребли, копали, нори рили

І тим історію творили.

Набули навичок на ділі.

Їх вчені звали ... .

(Люди вмілі)

4. Життя у нас не було доти,

Як вдосконалені істоти

В процесі розвитку з’явились, —

І середовище змінилось.

Нагадували мавп сучасних

Оті істоти тогочасні.

Й знавцям неважко відгадати,

Що називали їх ... .

(Примати)

5. В процесі розвитку людини

Великі відбулися зміни:

На двох ногах пересувались,

На нових землях заселялись.

Змінилась тіла побудова,

З’явилися зачатки мови.

Вогнем вони користувались,

У гурт чи стадо всі збирались,

Уміли гарно полювати,

Рослин багато споживати,

Окрім яких вживати в їжу

Багато м’яса звірів хижих

Й знаряддя з каменю робити

Навчились в час ... .

(Палеоліту)

6. Покривши тисячі рівнин,

Вели до зникнення тварин.

Великі звірі і малі

Щезали швидко на землі.

Змінився клімат і буття,

Знаряддя та усе життя.

Та до нових складних умов

Підготувались люди знов.

Аби не холодно було,

Собі спорудили житло,

У нім розкинули багаття

І згуртувалися, як браття,

Коли у кам’яні віки

Прийшли сюди ... .

(Льодовики)

7. Сто тисяч років тому

У Африці жили,

Не одному святому

Молитися могли.

Задобрить грізні сили

Хотіли люди ті,

Аби їм догодили

В нелегкому житті.

Кремезне тіло мали.

Знаряддя в тій добі

Вони виготовляли

Із каменю собі.

Уміло полювали.

Як холодно було,

В печерах рятувались

І зводили житло.

Жердини і каміння

На будівництво йшли.

Великого уміння

У справах набули.

Цих первісних бувальців

Зовуть ... .

(Неандертальці)

8. Багато раз неандертальці

Користувались ним в рибальстві.

Знаряддя гостре, кам’яне

У воду спритно запірне

Й у тілі риби застрягає,

Рибалить людям помагає

Пірнать не варто вам до дна,

Коли тримаєш ... .

(Гарпуна)

9. В роки далекі із тварини

З’явилась первісна людина,

Яка на звірів полювала

Й рослинну їжу здобувала.

У гурт з подібними єдналась

І від загрози рятувалась.

Для цього метод віднайшли:

Каміння груди в хід пішли.

Кістки й усе тверде дробили

Знаряддям первісним — ... .

(Рубилом)

10. В суспільстві зміни відбулися,

У групи родичі злилися.

Той колектив не розпадався,

Із рівних членів він складався.

Гуртом на звіра полювали,

А потім спільно частували

Усім поселенням трофеї.

Жили великою сім’єю.

І це об’єднання родини

Ми звемо ... .

(Родова община)

11. Багато є на те причин,

Щоб кілька первісних общин

Єднались, аби виживати

І спільно господарювати.

Сім’ї у них не існувало,

Зв’язки по жінці рахували,

Яка у давніх тих людей

Про житло дбала і дітей.

Щоб запобігти ворожнечі,

З сусідами міняли речі,

Не допускаючи біди.

Так утворилися ... .

(Роди)

 

ІІ конкурс . «Зримі образи цивілізацій».

У ч и т е л ь.

Відомий полководець Наполеон Бонапарт писав: «Париж тисне на мене так, наче на мені свинцевий одяг. Ваша Європа це кротова нора. Тільки на Сході, де живуть 600 млн людей, можна заснувати великі імперії». І вирушив у похід до Єгипту.

Ми також вирушаємо у подорож.

Шановні учні! Вам необхідно заповнити кросворд «Піраміда». За правильну відповідь команда отримує 2 бали.

1. Як називався духовний двійник фараона, його душа, яку на малюнках зображували у вигляді простягнутих рук? (Ка)

2. Бог, сином якого у Давньому Єгипті вважався фараон? (Амон)

3. Що робили з тіла фараона, щоб воно пережило вічність? (Мумія)

4. Істота з головою фараона і тілом лева. (Сфінкс)

5. Кам’яна гробниця фараона. (Піраміда)

6. Віра давніх єгиптян? (Язичництво)

Журі перевіряє роботи та оголошує результати.

 

ІІІ конкурс. «Піймай помилку».

Командам пропонується текст з помилками, які потрібно знайти й виправити.

Один мрійник і хвалько стверджував, що за допомогою «машини часу» він побував у Стародавньому Єгипті.

Коли я потрапив до цієї країни, розповідав він друзям, то дізнався, що у єгиптян велике горе. Ніл не розливався вже декілька   років і дуже обмілів. Решту річок Єгипту можна було легко перейти убрід. Корабельники довезли мене Нілом до першого порогу. Я щедро розплатився з ними, узяв решту жменю дрібних монет і зійшов на правий берег. У цьому місці була зведена найбільша з пірамід, в якій, як відомо, похований фараон Тутанхамон. Як тільки я вирушив до піраміди, як хлинула злива і мені довелося рятуватися від неї у дубовому гаю. Чекаючи, поки скінчиться злива, я став шукати вхід до піраміди. Проте єгиптяни сказали мені, що гробниця  Тутанхамона давно пограбована і жодна річ не збереглася.

Припини вигадувати, перервали розповідача слухачі, ти ніколи не був у Стародавньому Єгипті. Твоя розповідь містить десятки історичних помилок!

Аналіз помилок

1. Розливи Нілу відбувалися щорічно. На початку літа в Центральній Африці йдуть сильні дощі, водночас у горах, де беруть своє початок притоки Нілу, тане сніг, це й спричиняє його розливи.

2. Інших річок в Єгипті не було.

3. Карбованих монет у Стародавньому Єгипті не було. Існував прямий обмін товарами. В разі необхідності мірилом вартості служило зерно.

4. Піраміди зводилися лише на лівому березі. Згідно з віруваннями стародавніх єгиптян, на заході «вмирало» сонце, занурюючись у потойбічний світ.

5. Найбільша піраміда була побудована для фараона Хеопса.

6.  В Єгипті жаркий та посушливий клімат. Дощі випадають вкрай рідко.

7. У районі пірамід дубових гаїв не було.

8. Гробниця фараона Тутанхамона була винайдена Картером недоторканною в 1922 р.

 

ІV конкурс. «Орієнтуємося на місцевості».

У ч и т е л ь.

Уявіть, що до ваших рук потрапили записи розповідей жителів Давнього Сходу про свої міста і країни (Єгипет, Межиріччя, Фінікія, Індія, Китай). Вам необхідно з числа запропонованих обрати уривок, що стосується вашої країни.

1. «Наше місто неодноразово руйнували вороги, але воно щоразу відбудовувалося. Найбільшої могутності й краси воно досягло за нашого царя, який підпорядкував своїй владі Ассирію і Фінікію, Єрусалим і Дамаск. Увагу купців, що приїжджають до нашого міста, привертають величні Північні ворота, названі на честь небесної покровительки міста. Ворота прикрашені кахлями незвичного яскраво-синього кольору. В місті знаходиться один з найвищих храмів у світі, що складається з семи ступенів. А найдивовижнішим витвором міста є дивні сади, що ніби висять у повітрі». (Вавилон)

2. «Усі  поважні  люди  нашої  країні  зобов’язані  суворо  дотримуватися правил поведінки, які склали мудреці ще за давніх часів. Наприклад, освічена людина, що прямує до гостей, має бути готова тричі звернутися до сторожа будинку з проханням пустити її до господаря оселі, а потім тричі ввічливо вислухати відмову. Тільки після четвертого прохання, за звичаєм, господар міг запросити гостя до себе». (Китай)

 3. «Чужоземцям часто дуже нелегко подорожувати нашою країною, особливо влітку, в сезон дощів, коли всі дорогі розмиті, а річки перетворюються на бурхливі потоки і виходять з берегів. Ще важче відшукати дорогу від одного, загубленого серед лісів селища, до іншого, продираючись через лісові хащі й болота, що сповнені небезпечними для недосвідчених людей тваринами. Кажуть, що ліси населені чудовиськами, яких з живих ніхто не бачив, окрім хіба що стародавніх героїв і відлюдників». (Індія)

 4. «Наша країна оточена високим гірським хребтом, вкритим цінними породами лісу, альпійськими луками та сніжними вершинами. Вузькими стежками, між скелями і морем, дорогою, що буквально нависає над водою, йдуть нескінченні каравани. Які тільки вантажі не перевозяться на віслюках!». (Фінікія)

 5. «Привіт тобі, о, священна річко, що виникла разом із світом на землі, щоб дати життя нашій країні. О таємний бог, що розганяє темряву, зрошувач луків, що приносить корм безсловесним тваринам! О шлях, що з’явився з небес і напоїв землю, покровитель хлібів, що приносить радість у хатини! О ти, повелителю риб!.. Коли ти прийдеш на наші поля, жоден птах не чіпатиме на них врожаю. Ти — творець пшениці, батько ячменю!.. Ти даєш відпочинок рукам мільйонів нещасних і вічну непорушність храмам». (Єгипет)

 

VІ конкурс.  «Розгадай шифровку».

Учні протилежних команд зашифровують для суперників відомі «крилаті вислови»,  записуючи їх цифрами, що відповідають порядковому номеру в алфавіті тій чи іншій літері.

 

VІІ конкурс. «Бліц запитання».

1. Звідки походить вислів «вухо хлопчика на його спині»? (У єгипетських школах, де училися тільки хлопчики, балакучих і неуважних учителі били по спині.)

2. Француз, що розгадав таємницю ієрогліфів. (Шампольон)

3. Вони виконували найважчу роботу — рили канали, працювали на рудниках і каменоломнях, були веслярами на кораблях. Їх називали «живі убиті». (Раби)

4. Правитель Давнього Єгипту, на честь якого була побудована найбільша піраміда. (Хеопс)

  1.                    Китайський лікар відвідує хворого. Той морщиться, не бажаючи питии незвичні ліки: вони гіркі, в’язкі, мають дивний смак і запах, але лікар відповідає: «Ліки рідко бувають приємними, але вони повернуть тобі сили». З того часу ці ліки ми п’ємо щодня. Які саме? (Чай, що володіє цілющими властивостями, особливо при застуді)

6. Який народ уперше винайшов матеріал, призначений для письма? (Стародавні єгиптяни винайшли для письма папірус)

7.  Цим  відкриттям  ми  користуємося  щодня  протягом  багатьох  сторіч. І, хоча  їхній винахід помилково приписують іншим народам, насправді його автори — індійські вчені. Про яке відкриття йдеться? (Створення цифр і системи обчислення, які ми називаємо арабськими, оскільки запозичили їх в арабів. Насправді їх винайшли індійські математики.)

8. Звідки походить вислів «писати з червоного рядка»? (З Єгипту, де переписувачі початок нової глави чи розділу виділяли червоним коліром)

9. Запаси якого матеріалу були в Межиріччі невичерпними? (Глини)

10. Як називали в Межиріччі учнів? («Діти школи»)

11. На чому писали школярі у Месопотамії? (На табличках з вологої глини)

12. Як довго тривали заняття в школах у Месопотамії? (Від сходу до заходу сонця)

13. Чому в школах училися тільки діти багатих? (Навчання коштувало дорого й тривало довго)

14. Скільки букв було у фінікійському алфавіті? (22)

15. Яке з семи чудес світу знаходилося у Вавилоні? (Висячі сади Семіраміди)

16. Чому фінікійську пальму шумери називали «деревом життя»? (Фінікійська пальма була єдиним плодовим деревом, що вирощували шумери. Вони знали 360 способів її використання.)

17. У якій країні народилася легенда про те, що людину Бог зліпив із глини? (У Месопотамії, де не було лісів, а було багато глини, з якої зводили будинки, робили посуд, меблі, навіть писали листи, вкладаючи їх у глиняні конверти.)

18. Чим знаменитий в історії цар Ашшурбаніпал? (Під час розкопок Ніневії було винайдено бібліотеку цього царя, що нараховує 30 тисяч глиняних табличок.)

19. Чим знаменитий в історії цар Хаммурапі? (Ним було створено близько 300 законів.)

20. Чим знаменитий в історії цар Соломон? (Він був мудрим та справедливим правителем.)

21. Що в давньому Шумері називали «будинками табличок»? (Школи, де замість зошитів діти писали на глиняних табличках).

22. Яке місто і чому називали «Брамою Бога»? (Вавилон, або «Бабі-Ілі», знаходився на перехресті річкових і караванних шляхів, завдяки чому став процвітаючим містом.)

23. Яке місто у давнину називали «Лігвом левів»? (Столицю войовничої держави Ассирії Ніневію, царі якої завоювали усе Межиріччя, Сирію, Фінікію.)

 

VІІІ конкурс. «Досягнення і відкриття».

У ч и т е л ь.

Давайте назвемо досягнення народів Давнього Сходу.

(Кожна команда заповнює таблицю, у якій співвідносить країну та  відповідні архітектурні споруди і відкриття народів країни)

 

Підбиття підсумків гри

У ч и т е л ь.

Ну, ось і закінчилася наша гра, під час якої ви показали знання історії цивілізацій Давнього Сходу. Ви всі працювали добре. Довели нам, що для отримання різнопланової інформації про Давній Схід матеріалу одного шкільного підручника недостатньо, необхідно використовувати різні джерела. Отже, настав вирішальний момент оголошення результатів.

 

Журі підбиває підсумки, нагороджує команди-переможниці.

 

У ч и т е л ь.

Ми вислухали думку журі, а зараз давайте надамо слово нашим капітанам, які, я сподіваюся, об’єктивно оцінили роботу кожного члена команди.

Виставлення балів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гонтарук Марія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пекар Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 липня 2019
Переглядів
13671
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку