Історія психології учіння

Про матеріал
Вивчення учіння має довгу історію. Однією з перших концепцій учіння є концепція Я.А. Коменського. Я.А. Коменський розумів учіння як набуття знань з різних дисциплін, уміння розв'язувати різні задачі, уміння виконувати дії з використанням знань. Основним компонентом учіння у концепції Я.А. Коменського є розуміння.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Історія психології учіння

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Вивчення учіння має довгу історію. Однією з перших концепційучіння є концепція Я. А. Коменського. Коменський розумівучіння як набуття знаньз різних дисциплін,уміння розв'язуватирізні задачі, уміннявиконувати дії звикористанням знань. Основним компонентомучіння у концепції Я. А. Коменського єрозуміння.

Номер слайду 4

І. Ф. Гербарт, В. А. Дістервег розрізняли процеси учіння як засвоєння знань, здобуття знань, умінь та навичок з різних наукових дисциплін та розвиток яквдосконалення пізнавальних процесів.

Номер слайду 5

К. Д. Ушинський розумів процесучіння як рух від сприймання дорозуміння. Основним механізмомзасвоєння знань, утворенняпонять є мисленнєва здатністьоперувати образами об'єктів,явищ зовнішнього світу. К. Д. Ушинський розгорнуто тасистемно описав фактори, щозумовлюють процес учіння. Доних відносяться свідомість,самостійність, наочність,послідовність та систематичність,готовність, повторення тавправляння.

Номер слайду 6

За період радянської психології концепції учіння розвивалися на ґрунті культурно-історичної теорії Л. С. Виготського. Це концепції учіння О. М. Леонтьєва, Н. Я. Гальперіна, Д. Б. Ельконіна, В. В. Давидова.

Номер слайду 7

Л. С. Виготський розрізняв процес здобуття знань, умінь та навичок і набуття загальних якостей, здібностей, тобто він розрізняв процеси учіння та розвитку. Основним предметом засвоєння в учінні Л. С. Виготський вважав суспільно-історичний досвід. Основний зміст цього досвіду зафіксований у поняттях. Л. С. Виготський поділяв їх на наукові та життєйські, тобто на теоретичні та емпіричні. Теоретичні поняття відрізняються від емпіричних тим, що вони відображають істотні характеристики явищ, речей навколишньої діяльності.

Номер слайду 8

Отже, на думку Л. С. Виготського, навчання є основною детермінантою психічного розвитку, але нею може бути лише те навчання, у якому будуть враховувати актуальний розвиток, тобто те, що учень вже вміє виконувати сам і «зону найближ­чого розвитку», тобто те, що учень може виконати з допомогою дорослої людини. «Навчати, — писав Л. С. Вигот­ський,— дитину тому, до чого вона не здатна навчатися, так же корисно, як і навчати тому, що вона вміє вже самостійно робити».

Номер слайду 9

Концепція О. М. Леонтьєва розвивалася з розвитком концепції Л. С. Виготського, але має ряд нових елементів. О. М. Леонтьєв, як. і Л. С. Вигот-ський, розрізняє процес пізнан­ня певної групи об'єктів, явищ, дій та узагальнені процеси. Згідно поглядів О. М. Леонтьєва, щоб оволодіти знаннями, уміннями та навичками, необхідна адекватна діяльність, продуктами якої є саме цей досвід. Будь-яка діяльність включає об'єкт впливу, наприклад, текст параграфа, вправа з мови, задача певного типу тощо, акти-його перетворення (зовнішні практичні, внутрішні психічні дії, операції), продукт (знання, уміння, навички), умови та засоби перетворення, а також психічні дії контролю за цими складовими елементами діяльності та оцінювання і доцільного виправлення їх. Учневі, щоб оволодіти досвідом, потрібно оволодіти діяльністю, в якій він засвоює досвід. Механізми цього засвоєння пояснюють по-різному. Так; у асоціативній концепції учіння визначається зовнішніми впливами (особливостями зв'язків, асоціацій у об'єкті засвоєння). Головною детермінантою його є пам'ять.

Номер слайду 10

Поняття про учіння. У психологічній науці існує декілька понять, які маютьвідношення до здобуття людиною життєвого досвіду увигляді знань, умінь і навичок: учіння, учбова діяльність, научіння, навчання. Учіння- власні активні дії учня, спрямовані на розвиток своїх здібностей, знань, умінь і навичок та способів їх набуття.

Номер слайду 11

Метою учіння як різновиду діяльності та засобупсихічного розвитку індивіда єпізнання, збирання та опрацювання набутої інформації;самостимулювання до пошуку, рішення учбових задач, самооцінкиучбових досягнень;усвідомлення особистісного смислу й соціальної значущостікультурних цінностей і людського досвіду, процесів та явищоточуючої дійсності.

Номер слайду 12

Результати учіннявиявляються взнаннях,навичках,уміннях,системі відношеньі загальному розвитку учня.

Номер слайду 13

Ефективність учіння зумовлена спадковістю, оточуючим середовищем, історичним і генотичним чинниками, діяльністю та мовою. Тобто окрім спадкового чинника назасвоєння знань безпосередньо впливають умови, в яких відбувається учіння, а такожмета і потреби особистості.

Номер слайду 14

Особливим в учбовій діяльності учня є те, що він в ній засвоює наукові знання і загальні способи дій, а ці способи дій або даються учням у готовому вигляді, або вони їх шукають самостійно до розв'язання конкретних задач. Ця діяльність включає такі взаємозв'язані структурні компоненти: 1) учбові ситуації та задачі; 2) учбові дії; 3) дії контролю за процесом засвоєння; 4) дії оцінки ступеня засвоєння.

Номер слайду 15

Враховуючи те, що в учінні засвоюються теоретичні знання, важливо підкреслити виділені авторами учбові дії, на основі яких відбувається засвоєння. Це, зокрема, такі дії, як виділення всезагальних відношень, провідних принципів; моделювання цих відношень; оволодіння способами переходу від всезагальних відношень до їх конкретизації і обернено віл моделі до об'єкта і навпаки.

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Презентації
Додано
31 січня 2023
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку