Ірина Зганяйко
Автор:
Зганяйко Ірина Францівна, директор комунального закладу «Черкаський навчально-реабілітаційний центр «Країна добра Черкаської обласної ради; спеціаліст вищої категорії, учитель-методист.
У роботі зібрані матеріали, які допоможуть орієнтуватись в особливостях психо-фізичного розвитку людини в різних вікових періодах. Найбільш розширено матеріал висвітлює періоди розвитку людини від 0 до 20 років, що є актуальним для розуміння особливостей роботи за різними напрямками з дітьми та підлітками.
Періоди розвитку людини є індивідуальними, проте, є чітко визначені нормативні межі в утворенні та протіканні того чи іншого процесу, пов'язаного з життєдіяльністю.
Посібник стане в нагоді батькам, педагогам, студентам педагогічних вищих навчальних закладів освіти.
Зміст
Вступ |
4 |
Динаміка зміни вікових періодів ………………………………………….. |
6 |
Визначення понять………………………………………………………… |
7 |
Чинники психічного розвитку…………………………….......................... |
8 |
Пренатальний розвиток…………………………………………………... |
9 |
Немовля…………………………………………………………………….... |
15 |
Ранній вік……………………………………………………………………. |
21 |
Дошкільний вік……………………………………………………………… |
27 |
Молодший вік……………………………………………………………….. |
32 |
Підлітки…………………………………………………………………...… |
41 |
Юнацтво…………………………………………………………………….. |
48 |
Рання дорослість………………………………………………………..…. |
56 |
Середня дорослість……………………………………………………….... |
60 |
Пізня дорослість……………………………………………………………. |
66 |
Додаток 1……………………………………………………………………. |
71 |
Додаток 2……………………………………………………………………. |
72 |
Висновок……………………………………………………………………... |
73 |
Бібліографія…………………………………………………………………. |
74 |
Вступ
Сучасна психологія це розгалужена система наукових дисциплін, серед яких особливе місце займає вікова психологія, пов’язана із вивченням феноменів, механізмів, умов та рушійних сил вікової динаміки розвитку психіки людини, онтогенезу психічних процесів та психологічних властивостей особистості.
Розвиток це безперервний процес, проте кожна людина проходить через певні, загальні для всіх фази – вікові періоди. Вік людини рахується з моменту народження і до смерті організму. Його умовно поділяють на певні періоди, між якими немає чітких меж.
Кожному періоду властиві анатомо-фізіологічні особливості, виходячи з яких слід вирішувати питання організації виховання, розвитку та навчання дітей і підлітків.
Дитинство квапить життя, отроцтво приміряє його, юність воно п’янить, зрілість ним насолоджується, старість шкодує про нього, дряхлість з ним мириться.
Динаміка зміни вікових періодів
Визначення понять
Чинники психічного розвитку
Пренатальний розвиток
«Мить – вихідний пункт розгляду життєвого шляху людини…»
В.А.Роменець
Періоди (фази) пренатального розвитку
Тенденції пренатального розвитку
Соціально-психологічні функції в пренатальному періоді
Проблемні
питання
Немовля
«Ніколи людина не стоїть так близько від смерті, як у години свого народження».
Блонський П.П.
Психічний розвиток немовлят
Новоутворення періоду немовляти
Сфери розвитку |
Новоутворення |
Когнітивний розвиток |
|
Розвиток сенсорномоторноперцептивної сфери |
(перцептивних, орієнтувальних, орудійних, співвіднесених).
|
Розвиток пам’яті |
(функція відображення)
|
Розвиток уваги |
|
Розвиток мовлення і мислення |
|
Психосоціальний розвиток |
|
Розвиток структур особистості |
|
Розвиток свідомості (самосвідомості) |
|
Розвиток навичок міжособистісної взаємодії |
|
Потреба – безпека, захищеність, прив’язаність та захищеність від дорослого.
Ранній вік
«Світ дітей співіснує зі світом дорослих
у одному й тому ж
фізичному просторі, однак ми на диво сліпі
відносно життя і культури «племені дітей»
М.В. Осоріна
Психічний розвиток дитини раннього віку
Напрямки оволодіння предметною діяльністю
(за Д.Б.Ельконіним)
Етапи розвитку узагальнень при діях з предметами
Новоутворення раннього дитинства (1 – 3 роки)
Зміст розвитку |
Новоутворення |
Когнітивний розвиток |
|
Відчуття сприймання (сенсорноперцептивна сфера) |
|
Пам’ять |
|
Увага |
|
Мовлення і мислення |
|
Психосоціальний розвиток |
|
Структура особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісної взаємодії |
|
Дошкільний вік
«Буває часом дивнє відчуття, – що час іде,
а я собі окремо. Мені п’ять років.
Я іще дитя. Люблю цукерки і читаю Брема.
Все щось майструю, думаю,
дивлюсь, таке мале, уперте і шалене.
Росту. Сміюсь. Нічого не боюсь…»
Ліна Костенко
Психічний розвиток дитини дошкільного віку
Новоутворення дошкільного віку
Зміст розвитку
|
Новоутворення |
Когнітивний розвиток
|
|
Відчуття і сприймання |
|
Пам’ять |
|
Увага |
|
Мовлення і мислення |
|
Уява |
|
Психосоціальний розвиток
|
|
Структура особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Молодший школяр
«Думок у дітей не менше, і вони не бідніші
й не гірші, ніж у дорослих,
тільки вони інші…
Тому нам так складно
знайти із дітьми спільну мову,
тому немає більш складного мистецтва,
ніж уміння говорити із ними»
Я.Корчак
Психічний розвиток молодшого школяра
Рівні адаптації дітей до школи
Адаптація – процес активного пристосування до нових умов.
Основні труднощі адаптації дітей до шкільного життя
(зазвичай 4 – 7 тижнів)
Новоутворення молодшого шкільного віку
Зміст розвитку |
Новоутворення
|
Когнітивний розвиток
|
|
Відчуття і сприймання |
|
Пам'ять |
|
Увага |
|
Мовлення і мислення |
|
Уява |
|
Психосоціальний розвиток
|
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісної взаємодії |
|
Структура особистості |
|
Підлітки
«Молодість щаслива тим,
що у неї є майбутнє…»
М.В.Гоголь
Психічний розвиток підлітків
Новоутворення підліткового періоду
Зміст розвитку
|
Новоутворення |
Когнітивний розвиток
|
|
Відчуття і сприймання |
|
Пам’ять |
|
Увага |
|
Мовлення і мислення |
|
Психосоціальний розвиток
|
|
Структури особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісного спілкування |
|
Маркери розвитку дорослої людини (за Грейс Крайг)
Юнацтво
«Кожне покоління має право
у нагороду за свою працю
і корисну діяльність шити собі
брюки за своїм смаком і сидіти на стільцях,
які йому подобаються…»
Н.Акімов
Психічний розвиток в період юнацтва
Аспекти ідентичності (за Е.Еріксоном)
Протистояння які включає ідентичність
Типологія психологічних криз студентства (за Є.Ф. Зеєром)
Динаміка криз фахової підготовки (за О.Столяренко)
Особистісна автономія (самодетермінація) – це модель мотивації особистості, яка базується на концепції особистісних психологічних потреб, що лежать в основі внутрішньої мотивації, тобто самомотивації, і забезпечують психологічне благополуччя особистості. Поняття особистісної автономії за своєю етимологією означає, що особистість орієнтується на власний закон розвитку.
Види автономії
Новоутворення юнацького віку
Зміст розвитку |
Новоутворення |
Когнітивний розвиток |
|
Мовлення і мислення |
|
Увага |
|
Пам’ять |
|
Соціальний розвиток |
|
Структури особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісного спілкування |
|
Рання дорослість
«Молодість щаслива тим,
що у неї є майбутнє…»
Гоголь М.В.
Психічний розвиток в період ранньої дорослості
Проблемні
питання
Новоутворення ранньої дорослості
Зміст розвитку |
Новоутворення |
Когнітивний розвиток |
|
Мовлення і мислення |
|
Увага
|
|
Пам’ять |
|
Психосоціальний розвиток |
|
Структури особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісного спілкування |
|
Середня дорослість (акме)
«Мабуть, були ми дуже молоді, – час марнували з щедрістю безсмертних.
Збулися долі.
Вже переді мною людських життів поздовжня панорама…»
Ліна Костенко
Психічний розвиток в період середньої дорослості
Сфери розгортання діяльності людини
на стадії генеративності ( за Е.Еріксоном)
Новоутворення середньої дорослості
Зміст розвитку
|
Новоутворення |
Когнітивний розвиток
|
|
Мовлення і мислення |
|
Увага |
|
Пам’ять |
|
Психосоціальний розвиток
|
|
Структури особистості |
|
Свідомість і самосвідомість |
|
Навички міжособистісного спілкування |
|
Етапи професійного шляху людини Дональда Супера
Пізня дорослість
«Немає вищої ціни,
Ніж та, що платимо за досвід,
Є необачність у весни,
А розуміє тільки осінь…»
Інна Доленник
Психічний розвиток в період пізньої дорослості
Компенсаторні можливості
Психічні зміни у розвитку людей похилого віку
Зміст розвитку |
Зміст розвитку
|
Когнітивний розвиток |
|
Мовлення і мислення |
Уповільнюється обробка перцептивної інформації. Зниження швидкості виконання розумових операцій. Персоналізація розумової задачі. Інтерпретаційне мислення. Варіативність рішень |
Увага |
Вибіркова |
Пам’ять |
Ослаблення механічного компонента пам’яті. Різке ослаблення відтворення всього того, що мало бути сприйняте шляхом безпосереднього запам’ятовування. Порівняно добре збереження компонентів логічно-смислової пам’яті. Надзвичайно різке послаблення короткочасної та оперативної пам’яті (за Б.А.Грековим). Вибірковість процесів пам’яті |
Психосоціальний розвиток |
|
Структури особистост |
Нестримне прагнення до ризику. Висока чутливість до адресованих людині соціальних замовлень і готовність у найкоротший термін їх виконати. Високий рівень розвитку інтуїтивної сфери особистості (за К.Роджерсом) |
Свідомість і самосвідомість |
Мудрість (за Е.Еріксоном) – когнітивна властивість, в основі якої лежить кристалізований, культурно-обумовлений інтелект |
Навички міжособистісного спілкування |
Сімейні стосунки. Звуження кола спілкування. Зменшення участі у спільних справах. Необхідність соціальної підтримки |
Проблемні питання
Додаток 1.
Стадії розвитку особистості за Е. Еріксоном
|
Сфера соціальних стосунків |
Полярні якості |
Результати розвитку |
|
I. Вік немовляти (0 – 1рік) |
Мати (або особа, що її замінює)
|
Довіра до світу – недовіра |
Енергія і життєва радість – песимізм |
|
II. Ранній вік (1 – 3 роки) |
Батьки |
Самостійність –сором, сумніви |
Незалежність –тривожність |
|
III. Дошкільний вік (3-6\7 років) |
Батьки, брати, сестри |
Ініціативність – пасивність, провина |
Цілеспрямованість – страх і замкненість |
|
IV. Молодший шкільний вік – допубертатний вік (6 – 12 років) |
Школа |
Компетентність – неповноцінність |
Оволодіння ЗУН – байдужість |
|
V. Юність (13 – 18 років) |
Однолітки |
Ідентичність – невизнання |
Самовизначення – інфантилізм |
|
VI. Молодість (до 25 років) |
Вся соц. група, друзі |
Інтимність –ізоляція |
Єдність з людьми – самостійність |
|
VII. Зрілість (до 50 років) |
Діти |
Творчість – застій |
Задоволеність життям – регресія |
|
VIII. Старість (після 50 років) |
Близькі люди |
Прийняття себе і життя –розчарування |
Мудрість – відчуття, що життя пройшло марно. |
Додаток 2.
Періодизація вікового розвитку за Д.Б. Ельконіним
Період |
Вік |
Критерії періодизації |
||
Соціальна ситуація розвитку |
Провідна діяльність |
Особистісне новоутворення |
||
Етап раннього дитинства |
Дорослий → Дитина “Ми” |
Не визначена |
Здатність до активності, перцептивна пам’ять |
|
Новонарод- ження
|
0 – 1 міс. |
|||
Період немовляти |
1 міс – 1 рік |
Дорослий → Дитина “Ми” |
Безпосередньо-емоційне спілкування |
Комплекс пожвавлення, соц.потреба в емоційному контакті з дорослими |
Раннє дитинство |
1 – 3 роки |
Дорослий → Предмет → Дитина |
Предметно-маніпулятивна діяльність |
Орієнтовні потреби, мовлення, усвідомлення |
Етап дитинства
|
Дитина → Дорослий Дитина → Дитина (з приводу стосунків дорослих людей) |
Сюжетно-рольова гра |
Ієрархія мотивів, потреба в суспільно-оцінюваній діяльності |
|
Дошкільне дитинство |
3 – 7 років |
|||
Молодший шкільний вік |
7 – 11 років |
Дитина → Дорослий (учитель + батьки) Дитина → Однолітки |
Навчальна діяльність |
Внутрішній план дій, довільність психічних процесів, рефлексія |
Етап отроцтва
|
Підліток → Однолітки (стосунки у групі) |
Інтимно-особистісне спілкування |
Почуття дорослості, абстрактно-логічне мислення |
|
Підлітковий вік |
10 – 15 років |
|||
Ранній юнацький вік |
15 – 17 років |
Юнак → Однолітки Юнак → Дорослий (ототожнення із дорослими і рівність) |
Учбово-професійна (суспільно-значуща) діяльність |
Світогляд, особистісне і професійне самовизначення, образ – я , теоретичний характер мислення |
Висновки
В процесі онтогенезу людина долає ряд вікових періодів, під час яких змінюються її фізіологічні, морфологічні, біохімічні, соціально-психологічні особливості. Ці періоди є певними епохами, циклами, ступенями розвитку. Загальні закони розвитку в кожному віці мають специфічні особливості.
Періоди розвитку людини є індивідуальними, проте, є чітко визначені нормативні межі в утворенні та протіканні того чи іншого процесу, пов'язаного з життєдіяльністю.
Бібліографія
1. Абрамова Г. С. Возрастная психология: учеб.пособие / Г. С. Абрамова – М.: Академия, 1998. – 672 с.
2. Астахов В. М. Пренатальна і перинатальна психологія як складові частини психології розвитку. Проблема девіантного материнства : стан і шляхи вирішення / В. М. Астахов, І. В. Пузь//Жіночий лікар. – 2011. – №1. – С. 41 – 45.
3. Вікова психологія : підручник/За ред. проф. Г.С. Костюка. – К.: Рад. школа, 1976. – 268 с.
4. Кулагина И. Ю. Возрастная психология: (Развитие ребенка от рождения до 17 лет): учеб. пособ. / И. Ю. Кулагина – М.: Изд-во УРАО, 1997. – 176 с.
5. Савчин М В. Вікова психологія: навч. посіб./М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К.: Академвидав, 2005. – 360 с.
1