Історія України , крізь призму сьогодення. Посібник для 9 класу.

Про матеріал
Посібник має допомогти учительству при підготовці до уроків історії у 9 класі. Матеріали до уроків історії в усіх класах умовно можна поділити на дві частини: перша – теоретична складова, інформація, яку пропонуємо використати з метою кореляції історії відповідного періоду з сьогоденням, особливо з подіями війни. Це різні види історичних джерел (документи, цитати, карти, малюнки, фото, діаграми, інфографіка і т.ін.); друга – практична складова, мотиваційні вправи, навчальні ігри, міні дослідження та проєкти, квести, компетентнісно зорієнтовані завдання, методи і прийоми організації діяльнісного підходу, продуктивної роботи, критичного мислення та рефлексії на уроці і т.ін. Війна росії проти України назавжди змінила Україну і українців та світ загалом. Ми маємо працювати, вчитися, підвищувати кваліфікацію в новій реальності ХХІ ст.
Перегляд файлу

C:\Users\Dell\Desktop\275609108_4980086548738629_4160161172974304752_n.jpg 

 

 

 

 

 

 

"Історія України крізь призму

сьогодення". 9 клас (методичний посібник)

 

 

 

 

 

Т.Г.Шевченко «Казка»


C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_7.pngРашисти почали вилучати з бібліотек українську історичну та художню літературу, яка не співпадає з постулатами кремлівської пропаганди у Луганській, Донецькій, Чернігівській та Сумській областях. Для цього залучено   російські   підрозділи   воєнної   поліції‖,   які,   окрім   репресивних, виконують так звані ідеологічні функції. Найбільшу зацікавленість поліцаїв викликають книжки щодо історії українських Майданів, АТО/ООС, історії українських визвольних змагань. Окупанти мають цілий список заборонених до згадки назвах книг] імен. Серед них: Мазепа, Петлюра, Бандера, Шухевич, Чорновіл. У містах Кремінна, Рубіжне (Луганська область), Городня (Чернігівська область) відомі випадки вилучення книжки «Справа Василя Стуса Вахтанга Кіпіані» До   екстремістської‖   літератури   відносять   шкільні   підручники історії України, наукову та популярну історичну літературу

(Головне управління розвідки Міністерства оборони України)

 

Шановні друзі, колеги, учителі-історики

Перед вами посібник, підготовлений вчителем історії  Обласного мистецького ліцею в с. Олександрія Рівненської обласної ради. Всіх нас об’єднує прагнення ПЕРЕМОГИ, розуміння теперішніх і майбутніх геополітичних викликів. Українські вчителі історії та громадянської освіти вже сьогодні, коли окупаційні війська нівечать, плюндрують українську землю, вбивають українців, завдають болю та страждань, вносять  зміни до програм шкільних курсів історії, бо завтра може виявитися пізно. Всі ми хочемо створити освітньо-інформаційний учительський історичний фронт та пришвидшити Перемогу.

З 24 лютого, дня російської окупації України, не забуваймо про людську гідність та толерантність, недивлячись на злочинні дії ворога, адже війна триває на  усіх фронтах. Країна-окупант вчинила черговий  геноцид проти українців, злочинці мають бути покарані. Нехай нашою зброєю будуть правдиві уроки історії! Тримаймо освітній фронт!

Посібник має допомогти учительству при підготовці до уроків історії у 9 класі. Матеріали до уроків історії в усіх класах умовно можна поділити на дві частини:

перша теоретична складова, інформація, яку пропонуємо використати з метою кореляції історії відповідного періоду з

сьогоденням, особливо з подіями війни. Це різні види історичних джерел (документи, цитати, карти, малюнки, фото, діаграми, інфографіка і т.ін.);

друга – практична складова, мотиваційні вправи, навчальні ігри, міні дослідження та проєкти, квести, компетентнісно зорієнтовані завдання, методи і прийоми організації діяльнісного підходу, продуктивної роботи, критичного мислення та рефлексії на уроці і т.ін.

Війна росії проти України назавжди змінила Україну і українців та світ загалом. Ми маємо працювати, вчитися, підвищувати кваліфікацію в новій реальності ХХІ ст.


ЗМІСТ

Вступ 2

Основна частина:

Українські землі у складі Російської імперії 5

Наддніпрянщина в системі міжнародних відносин 8

Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії наприкінці ХVIII у першій половині ХІХ століття              9

Початок українського національного відродження 11

Масонство. Декабристи. Польське повстання 1830-1831 рр. та його наслідки для України. Соціальні протести в І пол. ХІХ ст. 13

Умови розвитку культури наприкінці XVIII - у першій половині ХІХ століття. Освіта та наука 15

Розвиток української літератури 17

Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура в І пол. ХІХ ст. 19

Українське питання в контексті міжнародних відносин. Україна і східна (кримська) війна 22

Ліквідація кріпацтва та реформи 1860-1870-х років 24

Особливості модернізації промисловості та сільського господарства в пореформений період 26

Громадівський рух 1860-1890-х р.р. Київська громада 28

Український національний рух наприкінці - у ІІ половині ХІХ ст. 30

Національне відродження кримських татар.І.Гаспринський 32

Зародження робітничого і соціал-демократичного рухів 34

Особливості соціально-економічного розвитку. Індустріальна модернізація на початку ХХ ст 36

Політизація та радикалізація українського національного руху 38

Події революції 1905–1907 рр. в Україні 40

Наддніпрянська Україна в 1907-1914 рр. 42

Вплив модернізації на суспільне і культурне життя українців 44

Особливості розвитку культурного життя на початку ХХ ст. 46

Розвиток живопису й архітектури на початку ХХ ст. 50


Тема: Вступ. Українські землі у складі Російської імперії.

І. Теоретична складова

 

1799 р- заснування міста Миколаїв

2022 рік обстріли Миколаєва окупантами

24 березня 2022 року Указом Президента України з метою відзначення подвигу, масового героїзму та стійкості громадян, виявлених у захисті своїх міст під час відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України місту присвоєно почесну

відзнаку «Місто-герой України»

 

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення


Запропонуйте назву для кожного зображення.

Наведіть факти, які висвітлюють події на зображеннях. Спробуйте визначити мету даних дій країни-злочинця у діаграмі Вена. Пропишіть пункти звинувачень до країни-агресора у протокол для міжнародного суду:

1.

2.

3.

4.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання.

Попрацюй з однокласником у парі. Визначте цінності традиційні української родини.


Тема: Наддніпрянщина в системі міжнародних відносин

І. Теоретична складова

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«...за рахунок об’єднання колишнього Чорноморського козачого війська, яке складалося з українців, з частиною колишнього (Кавказького) лінійного козачого війська, в якому переважали росіяни, ...(царський уряд прагнув) активізувати серед українців-чорноморців процеси русифікації та ліквідувати сильні традиції автономізму...»

1860 рік 2022 рік

В якому із зображених козаків та сучасних бійців можна розпізнати українця і завдяки чому?


 

 

Описание: Картинки по запросу В.Бакало КотляревськийІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

«Інколи трапляється так, що причина і привід до подій, про які йдеться, значно відстоять від них самих у просторі і часі. Це певною мірою стосується події, найповніше розкриття якої відбулося на просторах від Карпат до Дніпра на початку XIX ст., а поштовх відбувся десь на берегах Сени ще за 23 роки перед тим».

«Якщо я захоплю Київ, я візьму Росію за ноги; якщо я оволодію Санкт-Петербургом, я візьму її за голову; захопивши Москву, я влучу в її серце». Знаменно, але дану стратегічну тріаду очолює саме «мати міст руських»: про багатство земель навколо Києва завжди ходили просто легенди».

 

Розгляньте репродукцію картини художника В. Бакало та прочитайте уривки статті з історичного журналу. Вони розповідають про одні й ті ж події. Які?

Російські агресори, розпочинаючи наступ на Україну, також прагнули за три дні захопити столицю. Навіщо путіну Київ?


Тема: Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії наприкінці ХVIII – у першій половині ХІХ століття

Авіаудар Росії по Чугуєву на Харківщині: моторошні фото наслідків - Харків1.Теоретична складова

https://lh4.googleusercontent.com/WrZSyNgkMGduXcZUlqZcs44plXRycFaxgl1zJHw2-gkm5WwSwzr5szIxiM-68ocxPOeDJcs1cNCwhJXLuZzq8579gTAORUItHXTIMJpXjUDZZb7uJannarCTLYv3Y5TzvZlNFUSC_3MLi6sudD8

Чугуїв. ХІХ століття

Військові поселення в Чугуєві. Селянські будинки й солдатські казарми поруч – ідеал устрою життя в Російській імперії часів Олександра І і Миколи І.

 

Чугуїв. ХХІ століття

Чугуїв звільнили від російських загарбників. Військова експансія ідеал устрою життя російської федерації часів владіміра путіна.

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«У січні 1813 р. В.Каразін проголосив ...свою знамениту «Доповідь про необхідність за теперішніх обставин посилити домоводство(національне господарство)». Його проекти реформування різних галузей господарства були спрямовані на прискорення розвитку капіталістичних економічних відносин в Україні та Росії. Він не був прихильником негайного звільнення селян від кріпацтва, однак із метою викорінення поміщицької сваволі виступав за відміну панщини і заміну її грошовою рентою. Для цього В. Каразін пропонував наділити селян землею у вічне користування, а ту поміщицьку землю, яка залишиться обробляти найманою працею. При цьому він вимагав вільного продажу державних земель. Ідеї свого аграрного проекту В. Каразін намагався реалізувати у власному маєтку у селі Кручик Харківської губернії. Для подолання економічної відсталості український реформатор розробив також цілий ряд проектів реформ інших галузей економіки, метою яких було прискорення господарського розвитку країни і капіталістичних відносин. Зокрема, він запропонував провести заходи стосовно скорочення зовнішнього боргу держави на основі вдосконалення фінансової системи, підвищенню курсу карбованця і розвитку вітчизняної промисловості. Каразін вважав, що право на


існування мають тільки прибуткові підприємства, а такими за його переконаннями можуть бути лише приватні господарства. Тому він розгорнув пропаганду за розвиток підприємства „по-європейськи».

(Петро Пиріг, український історик)

Поміркуймо, яким бачив майбутнє української промисловості В. Каразін?

C:\Users\Dell\Desktop\SGUyz5QfRQ3Afjwub6b5ZCoQfzcJwAaT.jpghttps://focus.ua/static/storage/thumbs/x600/7/68/976c877e-a1300b212c77d5148318f20f8c214687.jpg?v=5018_1В. Каразін (1773-1842) – відомий вчений енциклопедист, засновник Харківського університету, активний реформатор економіки. Саме його іменем названий Харківський Національний університет. 2 березня 2022 року російські окупанти, обстрілюючи місто, зруйнували університет.

 

 

 

 

 

Поміркуймо, чому рашисти обстрілюють і знищують наші міста та мирне населення.

 

 

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_9.pngДюк или де РишельеЕкскурсійне бюро Одеси звернулося до тебе з проханням створити рекламний буклет екскурсії «Порто-франко Одеси». Підбери з однокласників команду, розподіліть ролі і виконайте замовлення.

 

 

 

Висловіть власну думку, щодо моєї пропозиції включити у рекламний буклет таку світлину пам’ятника. У якому контексті ти подасиш таку інформацію?Продемонструйте в класі виконане замовлення, попередньо попросивши однокласників виступити в ролі замовника, який оцінить твою роботу.


Тема: Початок українського національного відродження.

І. Теоретична складова

1805 р. Харківський університет 2022 р.

 


ІІ. Навчально-методичне забезпечення


На твою думку, національне відродження, що розпочалось на початку ХІХ століття відіграло певну роль у твоєму житті? Чи змінила війна твої певні думки та судження? Як вплинула війна особисто на тебе? Відповіді на ці запитання скомбінуй у особистий нарис на запропоновану тему.


ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

Уяви, що ти сперечаєшся із своїм однокласником стосовно ролі української національної ідеї в історії. Один із вас говорить про те, що українці об’єднались у ХІХ столітті саме навколо однієї ідеї і що саме вона згуртувала українців сьогодні у 2022 році коли розпочалась війна. А хтось із вас говорить, що саме видатні особистості від ХІХ століття вплинули на об’єднання українського народу та сприяли національному відродженню. Отже, завтра у школі ти продовжиш із ним дискусію, але тобі потрібно підготуватися. Спочатку обери позицію, або ж запропонуй свій варіант. Для того, щоб переконати співрозмовника, тобі потрібно опиратися на певні факти. А щоб твої думки були систематизовані, пропонуємо тобі лист-помічник. Заповни його та логічно побудуй майбутній діалог.



Тема: Масонство. Декабристи. Польське повстання 1830-1831 рр. та його наслідки для України. Соціальні протести в І пол. ХІХ ст.

І. Теоретична складова

« За нашу і вашу свободу»



ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«На початку лютого 125-тисячна російська армія перетнула кордон Польщі, де їй протистояла близько 80 тисяч військових і добровольців. Поразка Польського повстання мала драматичні наслідки законом від 26 лютого 1832 року Царство Польське ліквідовувалось і оголошувалось частиною Росії, без права мати власні армію, сейм і адміністративний устрій; переслідування католицького і греко-католицького духовенства та перетворення Польщі на провінцію Росії привело до повстання 1863 року. Європейська громадська думка з симпатією поставилась до боротьби

поляків з російським деспотизмом, а польське питання від того часу ототожнювалось зі справою боротьби проти реакції й абсолютизму за свободу та демократію у Європі. Західноєвропейські країни прийняли чисельну польську еміграцію (так звану «Велику еміграцію»).

Чому, на вашу думку, європейські країни допомагають Україні ? З якими труднощами зіштовхнулися українці у вимушеній еміграції?


ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

"Польща та Україна є критичними гравцями у розбудові нової реальності на європейському континенті... Найважливішим у стратегічній ролі Польщі та України є співпраця між цими двома країнами". Збіґнєв Бжезінський

"Без незалежної України не може бути незалежної Польщі і без незалежної Польщі не може бути незалежної України". Юзеф Пілсудський

"За планами кремлівських ляльководів гасло "За вашу і нашу свободу" повинне бути витерте з свідомості і поляків, і угорців, і українців... Тим більше, що у Польщі, не без непрямої участі добродіїв зі Сходу, було приведено до влади досить лояльну до Росії владу". Юрій Левикін (https://www.istpravda.com.ua/columns/2011/05/6/37931/)

 

Під час повстання 1830-1831 рр. українські селяни не підтримали польський національно – визвольний рух. В умовах сучасної російсько-української війни Польща і Литва – головні сили, які підтримували та допомагали Україні з 2014 р. Що спонукає ці країни до підтримки України? Чи актуальним є в наш час гасло « За нашу і вашу свободу»?


Тема: Умови розвитку культури наприкінці XVIII - у першій половині ХІХ століття. Освіта та наука

  1. Теоретична складова

 

Новини: Університет ліквідовує наслідки ракетних обстрілів

Київський національний університет імені Тараса Шевченка - класичний університет дослідницького типу, провідний вищий навчальний заклад України. 15 липня 1834 р., у день пам'яті святого рівноапостольного князя Володимира, відбулося урочисте відкриття університету. Всупереч бажанням імперського уряду перетворити Київський університет на форпост російського самодержавства, у його стінах завжди жили і розвивалися прогресивні ідеї

Уранці 16 березня 2022 року уламки російської ракети потрапили в багатоповерховий будинок у Шевченківському районі міста Києва. Унаслідок чого постраждав корпус факультету інформаційних технологій КНУ: вибуховою хвилею тут вибито дві третини шибок.

«За всю свою історію Університет припиняв діяльність двічі через політику російських царів і російських більшовиків. Втретє ми їм це зробити не дамо!» - Володимир Бугров, ректор КНУ

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Прочитаймо документи та сформулюймо припущення причин появи таких документів:


вас пильний, але таємний нагляд за викладанням університетських лекцій.

  1. Якщо б на нарадах університетських присутственних місць міг вкрастися дух непокори властям і протидія планам уряду.
  2. Якщо б ви зі свого боку помітили особисті недозволені вчинки членів університету або зв’язки з людьми неблагонадійними чи підозрілими».

Розпорядження попечителя Київського учбового округу

ректору Київського університету про встановлення таємного нагляду за викладачами

(30 листопада 1834 року)

«…Наставлять земледельческого сына в риторике было бы приуготовлять его быть худым и бесполезным или еще вредным гражданином. Но правила и наставления в христианских добродетелях, в доброй нравственности нужны всякому, не выводят никого из определенного ему судьбою места и во всех состояниях и случаях делают его и почтенным, и кротким, и довольным, и благополучним».

О. Шишков, міністр народної освіти Російської імперії Як би вам працювалося в таких умовах? Як би ви викладали історію, припустімо, періоду Київської держави?

Про яку особливість освіти можна зробити висновок?

Російські окупанти змушують мелітопольських вчителів відновити навчальний процес у школах російською мовою. Про це у фейсбук повідомив мер тимчасово окупованого Мелітополя Іван Федоров.

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

Прочитайте уривок документа i дайте вiдповiдi на запитання.

Iсторiя Малої Росії до пори нашестя на неї Татар iз ханом їхнім Батиєм злучена з Історією всієї Росії або ж вона i є єдина Історiя Російська; бо ж відомо, що початок сеї історії, разом початком правління Російського, береться од Князів i Князівств Київських, прилученням до них лише одного Новгородського Князя Рюрика, i триває до навали Татар безперервно, а вiд сього часу буття Малої Росії в Загальній Російській Історії ледве згадуеться; по визволенню ж її вiд Татар Князем Литовським Гедиміном i зовсім вона в Російській Історії замовчана. Саме тому пропонована тут Історiя Малоросійська писана на два періоди, тобто до нашестя Татарсъкого екстрактом, а вiд того нашестя широко i докладно.

У чому полягала головна iдея трактату, чому був присвячений його змiст? Яку роль вiдiграла книга в розвитку українського нацiонального руху?

Як Ви думаєте, чому час та місце написання твору вкрито таємницею, а її автор залишився невідомий? Чи зберігають актуальність ідеї цього твору на сьогоднішній день? Відповідь обґрунтуйте.


C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_3.pngТема: Розвиток української літератури.



І. Теоретична складова

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

 

 

Запропонуй назву для кроссенсу. Уяви, що тобі випала нагода написати статтю у газету. ЇЇ опублікують на першій шпальті. Напиши статтю-розслідування за назвою, яку ти придумав. Використовуй вислови із зображень.

Знайди свої варіанти зображень по даній темі. Яка цитата із «Енеїди» Івана Котляревського була б доречною для цього кроссенсу?


ІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання.

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_5.png
C:\Users\Dell\Desktop\Без імені.png

 

Бої в Україні - хроніка новин війни 18 березня - останні новини - Апостроф

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_6.pngПоділись з однокласником думками з приводу ролі літератури у формуванні цінностей суспільства.


Тема: Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура в І пол. ХІХ ст.

І. Теоретична складова

  1. Пам'ятник – не просто монумент та візитна картка міста. Це перший пам'ятник Одеси, на який збиралися гроші всім містом. Не бачив Дюка – не бачив Одеси.

ХІХ ст. квітень 2022 р.



  1.    Херсонське училище торгівельного мореплавства засноване в 1834р. До нього вступали переважно діти купців і міщан. Набирали всього 24 вихованця. З роками училище було перетворене в «Херсонське морехідне училище далекого плавання ім. Імператора Олександра ІІ». Але, на жаль первісний будинок був спалений під час війни. В 1953р. був побудований новий будинок. З 1996р. воно реорганізоване в Херсонський морський коледж.

 

  1.    малюнок з натури 1839 р
  2.   до війни
  3.                      в період тимчасової окупації

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«За спогадами сучасників, Семен Гулак-Артемовський був людинолюбом, виступав у благодійних концертах, завжди допомагав нужденним,

жертвував гроші пораненим, сім’ям полеглих у війні. Ніколи не мріяв про багатство…Композитор, як і його великий приятель Тарас Шевченко, по суті, став жертвою «руського міра». Через те, що не захотів його прийняти. Бо належав до іншого світу, якому і через століття зізнається у вічній любові вустами нескореної Одарки в безсмертному  «Запорожці» :

Україно, рідний краю, Серцем я тебе кохаю...»

Василь Сліпак - український оперний співак, соліст Паризької національної опери, волонтер і учасник війни на Сході . Мав позивний "Міф". Загинув у бою від кулі ворожого снайпера у 46 років в 2016 р.. "Василь мав унікальний голос. Так, голос кожного є унікальним. Але Василь мав Україну у своєму голосі. Він містив сяйво вашого блакитного неба, і золото ваших полів. Голос вміщував усе це. І це завжди прекрасно, коли хтось передає цей світ іншій людині. І це велика втрата для України, і для світу, бо його голос більше ніколи не створить на сцені того контакту з глядачами ", - ділилася оперна співачка і колега Сліпака Г. Ковалінська. https://gazeta.ua/articles/life/_mav-ukrayinu-v-golosi-na-donbasi-zaginuv- vasil-slipak/1039890

Інтернет зробив наше життя простіше. Всю потрібну інформацію можна знайти досить швидко. Порівняйте долі двох відомих особистостей музичного мистецтва, що їх об’єднує? За бажанням можна створити відеоролик в програмі Windows Movie Maker про одного з цих діячів.

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

« У цей час художники зосередилися на народних типажах і яскравих особистостях із народної маси, намагаючись передати їх багатий внутрішній світ. …Художники торували шляхи до реалістичного живопису» ( Сучасні історики В. Греченко, І Чор6ний про особливості розвитку українського живопису І пол. ХІХ ст.)




Перед вами картини сучасного художника Юрія Журавля. Він також у своїх картинах відображає реальні події. Подумайте саме про які події розповідають нам картини митця, придумайте назву картинам.


Тема: Українське питання в контексті міжнародних відносин. Україна і східна (кримська) війна.

1.Теоретична складова

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Ініціюючи війну, росія вдалася до маскування своїх справжніх мотивів її розв’язання. Це традиційна політика росії, в усі часи її історії.

Східна (Кримська) війна

Агресія росії проти України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відобразіть спільне й відмінне цих двох подій минулого й сучасності на колах Вена, розставивши відповідні стікери.


 


Росія у нескінченних війнах з Османською імперією без вагань

жертвувала українцями

Великі втрати під час

бомбардувань і окупації українських територій

Безумовну покірність підданих влада винагороджувала шовіністичним чадом перемог,


У переможній війні кріпосники та цар бачили важливий

інструмент збереження самодержавного –

кріпосницького лаВдвуе.дення російських військ без

оголошення війни на території

інших держав       

Росія виступила в ролі

«благородного захисника


Український чинник у

відвоюванні південного регіону був підпорядкований російській військовій машині

 

Без українського людського і

матеріального ресурсів російська імперія не вийшла б на береги Чорного моря і не закріпилася б там

Росія виступила в ролі


спробами щораз нових завоювань

Україна суверенна

незалежна держава


православних», яких утискають

в мусульманських країнах


Бездержавність

українців в середині ХІХ ст


«захисника» російськомовного

населення від «нацистів»


 

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

«...Я... ніколи не захоплю Туреччину, але я ліквідую її незалежність, спущу її до рівня васала і зроблю саме існування її тягарем...» Які плани щодо Туреччини виношував Микола І? Порівняйте плани Миколи І й владіміра путіна щодо України.


Тема: Ліквідація кріпацтва та реформи 1860-1870-х років

І. Теоретична складова


C:\Users\Dell\Desktop\11 клас\ілюстрації\Screenshot_21.pngІІ. Навчально-методичне забезпечення


Розгляньте кроссенс, визначте його тему та запропонуйте назву. Розпізнайте історичні особи та оцініть їх роль у подіях і процесах, що становлять сенс запропонованого кроссенсу. Поміркуйте про роль особи в історії.

Висловіть припущення як історія буде оцінювати путіна з огляду на війну, яку він розв’язав проти України.


C:\Users\Dell\Desktop\11 клас\ілюстрації\Screenshot_23.pngІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання.


Беззаперечним було те, що реформи 60-70-х років створили умови для економічного та політичного розвитку країни в нових умовах. Розвивалась промисловість, торгівля, зростали

міста і міське населення, сільське населення залучалося у промисловість. Був відкритий шлях до становлення індустріального суспільства, яке уже будували західні країни.

Сучасні історики по різному оцінюють реформи 60-70-х років, пропоную тобі укласти власний рейтинг реформ за критерієм важливості.

Чи важким для тебе було визначення рейтингу реформ?

 

Які реформи в сучасній Україні викликали у путінської росії занепокоєння і прагнення знищити нашу країну?


Тема: Особливості модернізації промисловості та сільського господарства в пореформений період.

І. Теоретична складова


ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Після виходу іноземних інвестицій розрив виробничих ланцюжків в короткостроковому плані викличе скорочення виробництва та безробіття, оскільки багато підприємств просто закриються, «іншим буде складно шукати альтернативних постачальників, і робити це масово не вийде». У довгостроковій перспективі владі Росії доведеться таки піти шляхом імпортозаміщення й розвивати зв'язки з азійськими державами. За кілька днів економіка Росії впала до рівня 90-х років. Невдовзі модель існування Росії буде ідентичною Радянському союзу. Життя за залізною завісою, відсутніть можливості вільно пересуватися світом, економічний вакуум. Економіка буде працювати на внутрішнього споживача, виробляючи низькоякісні товари, буде дефіцит імпортних товарів, рубль втратить свою цінність, а основним затребуваними експортними товарами будуть нафта та газ ( Джерело: https://biz.censor.net/r3320317 07.04.2022р)




1861р. 2022 р.

Розгляньте карикатури на селянську реформу 1861 р. Як, на вашу думку, сприйняли селяни царський маніфест про відміну кріпацтва? Чому пореформенне життя видавалося багатьом селянам стрибком у вир?

Чи можна ці карикатури використати для характеристики стану економіки рф після запровадження проти неї санкцій європейськими державами? Відповідь обгрунтуйте

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

Історія цього явища сягає періоду колонізації Північного Причорномор’я. Відомо, що херсонеські агрономи витратили власні кошти на спорудження храму Афродіти, за свій кошт збудували рибний ринок.

Саме ця діяльність об’єднує світлини діячів. Визначте: хто зображений на ілюстраціях?

У  звязку  з     війною  рф  проти  України  ,  на  нашу  думку,  є  актуальними  слова:  ―Мало любити Україну до глибини душі, треба любити її й до глибини кишені‖. Знайдіть інформацію в інтернеті про діячів, чия діяльність відповідає девізу Ліги меценатів. Напишіть історичний нарис і поширте інформацію про цих діячів на власній сторінці інтернет-спільноти.


Тема: Громадівський рух 1860-1890-х р.р. Київська громада.

1.Теоретична складова

1861 р., травня 16. Київ. Розпорядження київського, подільського і волинського генерал-губернатора І. І. Васильчикова

Цілком таємно. Милостивый государь Иосиф Григорьевич! Мною получено сведение, что студенты здешнего университета образовали будто общество малороссов под названием «Украинская громада», что лица, принадлежащие к этому обществу, стремятся сближаться с простым народом и прививать ему идеи о малороссийской национальности и независимости, что с этою целью рассылаются воззвания на малороссийском языке, пишется история Украйны и существует в Киевском университете ежедневная народная школа…

1862 р., квітня 7. Київ. Донесення київського губернатора П. І. Гессе київському, подільському і волинському генерал-губернаторові І. І. Васильчикову про затримання поліцією дворянина М. М. Вілігорського за появу в українському національному вбранні на вулицях Києва

Помітка: Здесь носить запретить, а если хочет, то может ехать к себе в губернию.

1862 р., не раніше березня 18. – Петиція викладачів київських шкіл до Петербурзького комітету грамотності з обґрунтуванням необхідності викладання українською мовою в народних школах

1863 р., січня 28. Санкт-Петербург. Відношення начальника Третього відділення власної й. і. в. канцелярії В. А. Долгорукова київському, подільському і волинському генерал-губернаторові М. М. Анненкову про вжиття заходів щодо припинення діяльності української громади в Києві. Таємно

1863 р., червня 21. Стаття М. Н. Каткова, вміщена в газеті “Московские ведомости”, про шкідливість українофільства, неприпустимість формування української літературної мови та осудження М. І. Костомарова за видання книжок для народної освіти, оскільки “Украина не может иметь особого политического существования”

12.07.2021 р «…русские и украинцы – один народ, единое целое. Эти слова – не дань какой- то конъюнктуре, текущим политическим обстоятельствам. Говорил об этом не раз, это моѐ убеждение.»

Стаття владіміра путіна «Об историческом единстве русских и украинцев»

24 лютого 2022 р. — Прес-секретар президента росії Дмитрій Пєсков пояснив, з якою метою росія вторглась в Україну, заявивши, що «в идеале нужно освободить Украину, зачистить ее от нацистов».

17 квітня 2022 р. Українських вчителів та дітей, яких примусово депортували російські війська, намагаються русифікувати на території РФ та в окупованому Криму.

Росіяни на окупованих територіях планували відновити навчання без викладання української мови, української літератури та історії України.


ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Неможливий для схоплення» АнтоновичВ.Антонович надзвичайно критично ставився до ролі Російської держави, її культури зокрема. Задовго до Хвильового він сказав своїй учениці Софії Єгуновій-Щербині (вона зафіксувала цю розмову, що відбулася 1891 року): «Вплив російської культури на українців занадто великий і тому шкідливий. Російська література сильніша за українську, а російська мова надто близька до української — це збільшує небезпечність. Коли українці засвоюватимуть загальнолюдські ідеї та вищу культуру з творів західноєвропейської думки чужоземними, більш

далекими мовами, то вони не будуть так втрачати свою рідну мову, як тепер; вони намагатимуться висловлювати ці ідеї своєю мовою й цим сприятимуть її розвитку, а заразом і розвиткові рідної літератури та культури. Нехай молодь вчиться чужоземних мов, читає багатшу на ідеї західноєвропейську літературу — це буде корисніше для неї, аніж вплив російської літератури».

Як з точки зору сьогодення, війни росії проти України, можна оцінити слова В.Б.Антоновича: далекоглядність, пророцтво, застереження…?

Висловіть свої думки.

 

 

 

 

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

Громадівці виступали на захист українців від русифікації в ХІХ столітті.

Проаналізуйте вислови українських письменників ХХІ століття через призму сучасних подій в Україні.

Цитата про мову - фото 229187У всіх народів мова – це засіб спілкування, у нас це – фактор відчуження. Не інтелектуальне надбання століть, не код порозуміння, не першоелемент літератури, а з важкої руки Імперії ще й досі для багатьох це ознака націоналізму, сепаратизму, причина конфліктів і моральних травм. Людина розмовляє рідною мовою, а на неї озираються

Ліна Костенко

 

 

Заповніть логічний ланцюжок:


Тема. Український національний рух наприкінці - у ІІ половині ХІХ ст.

І. Теоретична складова

  української мови «не було, нема і бути не може»;

  заборонити друкувати українською мовою книги навчальні;

  заборонити друкувати українською мовою книги духовні та книги для початкового читання народу;

  дозволити друк українською мовою лише тих книг, що належать до галузі красного письменства (художньої літератури).

Імперське законодавство. Основне з циркуляра міністра внутрішніх справ Петра Валуєва 1863 р. (щодо української мови):

 

 

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

 

Київська фортеця. Косий капонір | Travel Ukraine & World

плани путіна щодо Правобережної України


 

 


 

 

Косий капонір - складова частина госпітального укріплення Київської фортеці - був збудований в 1844 році. З 1863 року використовувався як військово- політична тюрма, тут же були розстріляні і учасники Січневого (1863-1864 рр.) польського повстання.

Після придушення російський уряд намагався зменшити польські впливи на Правобережжі. «… прислані із столиці чиновники діяли швидко і енергійно: панщина припинялася, оброк знижувався на 20%, викупні платежі вносилися державою.

Селянство і раніше не дуже співчувало повстанцям, а тепер зовсім збайдужіло, а то й ставилося вороже… Масла в вогонь підлила постанова, відповідно до якої конфісковані землі заколотників роздавались селянам...»

Співставмо політику царського уряду після придушення Січневого повстання (Правобережжя) та


ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

Описание: Описание: C:\Users\Кенц\Desktop\ант.jpgУяви, що ти навчаєшся у Харківському університеті в ІІ пол.ХІХст. Тобі до рук потрапляє стаття «Моя сповідь», автор якої доводить, «що у дворян Правобережжя є дві можливості: або повернутися до українського народу й, самовіддано працюючи на його благо, намагатися компенсувати йому кривди столітнього гноблення; або ж лишитися ненависними паразитами, яким рано чи пізно доведеться тікати до Польщі».

Хто був автором цієї статті?

Який із цих двох шляхів обрав автор?

Чи пішов би ти шляхом, який обрав автор? Чому?


Тема: Український національний рух у 1870-1890-х роках

І. Теоретична складова

 

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_4.png

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«Емський указ був підписаний царем Олександром ІІ у німецькому містечку Бад-Емс 30 травня 1876 року. До цього імператора спонукало як власне бажання уярмити українство, що почало відроджуватись на тлі діяльності Тараса Шевченка, так і скарги дворян (Уваров, Юзефович, Толстой) на зростання сепаратистських настроїв і вільнодумства серед українців. Цей документ, як і Валуєвський циркуляр, варто розглядати актом лінгвоциду. Адже головна сутність полягала у знищенні ідентичності української нації, головним чинником окремішності якої була саме мова» ( https://pravyysektor.info/novyny-poglyad/emskyy-ukaz-sproba-zagnaty-ukrayinstvo-u-trunu )

В липні 2021 р путін написав статтю « «Про історичну єдність росіян та українців», в якій він виступає статті як прихильник концепції Триєдиного російського народу, який протягом століть утворює єдиний культурний і духовний простір історичної Русі ."Українцями (російською "украинцами" з наголосом на першому "а") називали людей, які жили на рубежах Російської держави. Українці були у Пскові, українцями називали тих, хто захищав з півдня від набігів кримського хана. На Уралі, повсюди. Значить, у нас не було ніяких мовних відмінностей. До 13 століття в українців та росіян не було жодної різниці у мові.", - заявив Путін. ( https://www.bbc.com/ukrainian/features-51589130 )

«Якщо говорити про українців і кримських татар, то вони в РФ взагалі є чи не найбільш безправними. Українцем чи кримським татарином бути просто небезпечно. Ходити в українську церкву, вивчати мову (на Кубані факультативно

дозволено вивчати як «діалєкт руского язика»    «кубанскую балачку»)  негласно недозволено»,  відзначав директор Центру


зовнішньополітичних досліджень імені Олександра Никонорова Сергій Пархоменко.( https://armyinform.com.ua/2021/09/10/yak-rosiya-peremolola- ukrayincziv/ )

Однією з причин війни проти України рф називає   захист російськомовного населення. Напишіть есей « Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову( Л. Костенко)», в якому висловіть судження про мову взагалі та питання мови в національному русі ІІ пол. ХІХ ст. Запропонуй однокласникам плакат на захист української мови.

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

Прочитайте кросенс та визначте його тему. Ще у минулому році на уроці з дев’ятикласниками, ми обмежувалися колективною роботою над колажем. Цього року, коли ми є очевидцями/учасниками підступної війни путінської росії проти України важливо оцінювати і цінувати наших сучасників, тих, хто підхопив знамено боротьби за відстоювання інтересів держави Україна, за яку в к.ХІХ століття боротьба лише починалася.

Запропонуйте кандидатури наших сучасників, які обрали для себе гасло «Не ми будемо, коли Вкраїні волі і долі не здобудемо» Створіть ще один кросенс у світлі війни України з рф.

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_5.png
C:\Users\Dell\Desktop\Без імені.png


Тема: Національне відродження кримських татар.І.Гаспринський

І. Теоретична складова

Крим: Людей назвали злочинцями лише в результаті анексії та окупації

 

Після завоювання Криму, росія робила все можливе, щоб змусити корінних його мешканців залишити

півострів. Тож з 1 млн татар через 100 років у Криму проживало заледве 200 тисяч.

Кримські татари: рік після анексії. 21 березня 2015 р.

Кримські татари активно виступали проти російської анексії Криму. Вони живуть в атмосфері страху – активісти та їхні близькі зазнають залякувань, викрадень і вбивств.

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення


Поміркуймо, який внесок зображених на світлині людей у розвиток, утвердження та перемогу кримськотатарського народу.

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_3.png

 

Як слова пісні Джамали перегукуються із сучасними подіями в Україні. Створіть власний фоторяд до цієї пісні.


Тема: Зародження робітничого і соціал-демократичного рухів

І. Теоретична складова

 

 

«У кривавому болоті московського рабства, а не в суворій славі норманської епохи стоїть

колиска росії. Змінивши імена і дати, побачимо, що політика Івана ІІІ і політика сучасної московської імперії є не просто схожими, а й тотожними… Навіть і тоді, коли росія стала незалежною, вона й далі залишалася країною рабів. Петро І поєднав політичну хитрість монгольського раба з величчю монгольського володаря, якому Чингізхан заповів підкорити

світ… Політика росії незмінна. Російські методи і тактика змінювалися і змінюватимуться, але провідна зірка російської політики – підкорити світ і правити в ньому є й буде незмінною.

Московський панславізм – це лише одна з форм московського загарбництва.»

Прагнення привчити народи до порядку проявилося у навязливому прагненні Росії знищити демократичний та республіканський устрій в сусідніх державах. Маркс пише:

Варто зауважити, яких виняткових зусиль завжди докладала Московія так само, як тепер докладає сучасна росія, щоб знищити держави з народовладдям. Новгород та його колонії були першими. Його традиції, політика та прагнення були настільки протилежні тим, які має сучасна Росія, що остання змогла забезпечити своє існування лише на його руїнах.

Далі була козацька республіка (тут Маркс має на увазі Україну), а наприкінці Польща. Щоб зрозуміти, чому росія ліквідувала Польщу, потрібно зрозуміти, чому саме вона розправилася з незалежним Новгородом, розправа з яким тривала від 1478 до 1528 року.

Джерело: «Викриття дипломатичної історії XVIII століття» (1856) Карла Маркса

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Прокоментуй мем. Що автор має на увазі?

Назви ознаки спільних рис/дій/вчинків/висловів згаданих персонажів. Проведи причинно-наслідкові зв’язки якоїсь (вибери сам) події, яка пов’яже усіх персонажів. Створи мем про робітничий рух на території України.


ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

 

Уяви, що ти працюєш в театрі. Скоро має відбутися прем’єра вистави. Тобі запропонували вибрати героя, якого зображатимеш на сцені. Тема вистави про зародження соціал-демократичного руху. Хто буде твій персонаж?

Що може зробити твій персонаж в кінці ХІХ ст, щоб запобігти вторгненню росії на територію України у 2022 році?

Чому ти обрав саме цю людину?

Зіграй один випадок із життя цього персонажа.


Тема:Особливості соціально-економічного розвитку. Індустріальна модернізація на початку ХХ ст.

І. Теоретична складова



Саме завдяки старанням Миколи Терещенка у Києві з’явився «ОХМАДИТ»( спочатку Безкоштовна лікарня цесаревича Миколи для чорноробів»). За внесок у розвиток Києва отримав звання почесного громадянина Києва.

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

На початку XX ст. посилилася регіональна спеціалізація сільського господарства, що визначилася ще у попередній період. На Півдні України поміщики і заможні селяни розширювали посіви зернових, на Правобережжі і частково Лівобережжі — технічних культур, зокрема цукрових буряків для цукроваріння, льону та конопель для виготовлення волокна. Провідну роль відігравало культивування озимої пшениці. На початку XX ст. на українських землях збирали 75% від загальноімперського врожаю цієї культури. Порівняно незначне місце у сільському господарстві належало тваринництву.

Повномасштабна війна рф проти України триває, проте у цю пору року в низці областей стартує підготовка до посівної кампанії. Тому на Херсонщині українські фермери прикрасили робочу техніку жовто-блакитними стягами й виїхали на поля.


Прокоментуйте місце і роль Херсонщини у продовольчому забезпеченні України і світу. Яку характеристику аграріїв можна скласти з їх рішення почати посівну вчасно, не дивлячись на війну.

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

«У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків презентували повернену з США картину французького художника 18 століття П’єра Гудро «Коханці». Картина була втрачена Музеєм під час Другої світової війни і віднайдена під час продажу на аукціоні «Дойл» у Нью-Йорку у 2013 році. Зрештою справу, що тривала п’ять років, було завершено на користь Музею Ханенків і полотно повернули до Києва.

«Картина П’єра Гудро є справжньою перлиною колекції музею. Ми особливо цінуємо неупереджену позицію американської сторони, а також те, що з огляду на норми законодавства Сполучених Штатів картина була повернена до українського музею безоплатно», – зазначила генеральна директорка Музею Ханенків Катерина Чуєва.» ( https://kyivcity.gov.ua/news )

 

Визначте різницю у ставленні до загальнолюдських цінностей у демократичному та тоталітарному суспільствах. Подивись на останню карикатуру, до якої є підпис « Між нами не просто різниця, між нами прірва». Чи погоджуєшся ти з таким коментарем? Аргументуй власну думку.


Тема: Політизація та радикалізація українського національного руху

1.Теоретична складова

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Чи були ви свідками розмови людей, наших сучасників, які нарікали, що з часу здобуття незалежності України жити стало гірше. Вони шкодують за радянськими часами, коли все було, всього вдосталь. Питання статусу України в усі часи було актуальним, так само, як і в усі часи українці по- різному ставилилися до нього. За виборювання права на незалежність боролися і жертвували життям попередні покоління українців. Не було виключенням і початок ХХст.

На основі знань отриманих на уроці зробіть висновок про ідеї щодо вирішення українського питання які переважали на початку ХХ століття.

Використай довідковий матеріал:

ДОВІДКА: Автономія – право самостійного управління, розв’язання фінансованих, економічних,адміністративних та інших державних питань певною частиною держави, яке закріплене в загальнодержавній конституції та в правових актах автономної одиниці.

Самостійність можливість самостійно приймати рішення всередині країни і ззовні про дотримання норм національного та міжнародного

права.

Прокоментуйте схему:


Проаналізувавши програмні мету та ідеї політичних партій початку ХХ століття і, беручи до уваги їх досвід, поміркуйте, чи можлива єдина

точка зору на майбутнє України в наш час і після закінчення війни.

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

Уявіть себе ведучим досить незвичайного ток-шоу «Право на владу. Машина часу», на яке запрошені провідні діячі партій кінця ХІХ – початку ХХ століття та сучасності. Серед запрошених автор слів: «Часи вишиваних сорочок, свити та горілки минули і ніколи вже не вернуться. Третя українська інтеліґенція стає до боротьби за свій народ, до боротьби кривавої і безпощадної. Вона вірить у сили свої і національні, і вона виповнить свій обов'язок. Вона виписує на свому прапорі ці слова: "Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна від Карпатів аж по Кавказ". Сплануйте хід передачі. Які питання ви б для них підготували?


Тема: Події революції 1905–1907 рр. в Україні.

C:\Users\Dell\Desktop\11 клас\ілюстрації\Screenshot_20.png
І. Теоретична складова

Під впливом цих подій застрайкували робітники Києва, Харкова, Катеринослава (нині м. Дніпро), Одеси. Протягом січня–березня 1905 в губерніях Сх. України страйкувало майже 170 тис. осіб.

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

 

 

Проведи розслідування. Досліди походження та значення вислову «Фільчина грамота» та з

діяльністю якої країни вона пов’язана. З’ясуй, чи можна даний вислів поєднати із Маніфестом Миколи ІІ від 17 жовтня 1905 року. Сформуй свої думки у три речення. Наведи три факти із сьогоднішніх подій що відбуваються в Україні, з якими можна поєднати цей вислів. На основі своїх висновків, створи комікс розмови на цю тему із однокласником.


ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

 


Уяви, що ти працюєш у кіберполіції. Тобі потрібно провести слідство відносно наявності маніпуляції свідомістю людей, а також вияснити які наслідки така маніпуляція може вплинути формування суспільної думки.

Переглянь відеоролик(QR-код) та прочитай інформацію на зображеннях. Проаналізуй інформацію та зроби висновки у вигляді мапи думок. Які прийоми використовували автори, для того щоб вплинути на свідомість людини?

Можна використати програму www.coggle.it або готовий макет мапи у програмі Сanva.


Тема: Наддніпрянська Україна в 1907-1914 рр.

І. Теоретична складова

« Вам , панове, потрібні великі катастрофи, нам потрібна могутня Росія»



Карикатура іспанського художника Asier Sanz.

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

«.За його наказом війська й поліція жорстоко карали учасників селянських заворушень, до в’язниць у великій кількості кидали студентів і старшокласників-гімназистів, помічених в антиурядовій діяльності, проголошені царським маніфестом від 17 жовтня 1905 року політичні свободи було всіляко обмежувано. Столипін дав пряму директиву губернаторам: «Менше заарештовувати, більше стріляти... Переконування облиште, дійте вогнем... Не дивно, що в серпні 1906 року на Столипіна було вчинено замах. Загинуло 27 осіб, та прем’єр залишився живий. У відповідь він домігся запровадження військово-польових судів – без адвокатів, без можливості подати апеляцію – із правом винесення та виконання впродовж 24 годин смертних вироків. А на додачу заборонив включати до складу цих судів професійних юристів. Відтак шибениця із сумнозвісною

«столипінською краваткою», себто петлею, перетворилась на один із символів тодішньої російської держави. Тільки за 1907–1909 роки військово- польові суди ухвалили понад 5 тис. смертних вироків, переважна частина яких, за свідченнями тодішньої ліберальної преси, була невмотивована, а сотні вбитих державою людей (здебільшого молоді) не скоїли жодного злочину – ані політичного, ані кримінального. На початок 1908-го у в’язницях перебувало понад 200 тис. «політичного» люду, приблизно таку саму кількість заслали у «віддалені місця імперії».


«Україна –механізм, який знищує Росію, яка намагається бути наддержавою. Думали «сделать по-быстрому». Виклики, які продукує Україна є фатальними. Зараз в Росії гуманітарна катастрофа, тому що ЗМІ створюють альтернативну «реальність» .

Андрій Окара ( https://www.radiosvoboda.org/a/26727643.html) Опишіть шляхи, якими Столипін йшов до зміцнення могутності російської імперії. Яке місце в його планах займала Україна? Побудуйте власний альтернативний сценарій розвитку України, враховуючи нові можливості для капіталізації господарства ( виконуючи завдання, пам’ятайте, що припущення мають бути реальними).

Які шляхи використовує країна-окупант , щоб сама собі доказати свою « могутність»? Порівняйте з політикою Столипіна.

 




ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання

1914 р , Київ 2022р., Бородянка

 

У березні 1911 року уряд Столипіна не дозволив відзначення 50-ліття від смерті Тараса Шевченка. А приїхавши до Києва, – за кілька днів до своєї загибелі, – прем’єр Росії заявив: допоки він живий, пам’ятника Шевченкові у «матері міст руських» не буде. І водночас схвально відгукнувся про місцеві чорносотенні організації, про їхню мету й діяльність.

« Арешти, обшуки, штрафи. Поліцейські переслідування за навчання рідної мови, - скажіть де ще таке зберіглося7 Це відбувається у

«слов’янській» державі щодо слов’янських народів – у Росії» ( Із промови депутата Г. Петровського на засіданні ІV Державної Думи 1913 р.) Путін назвав війну проти України «шляхетною», а звірства російських солдатів «ефективними» ( https://narodna-pravda.ua/2022/04/12/)

У чому, на вашу думку, росія « перевершила» у ХХ ст. та в ХХІ ст. усі цивілізовані держави світу?


Тема: Вплив модернізації на суспільне і культурне життя українців

1.Теоретична складова

Модернізаційні процеси, які охопили розвинуті країни світу, викликали різке збільшення попиту на освічених людей. Лише ті народи світу, які зуміли істотно підняти свій освітній рівень, домогтися масової освіти, здатні були належним чином відповісти на модернізацій ні виклики епохи.

1897 рік

2022 рік

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Прочитайте витяг з автобіографічного нарису та висловіть своє припущення з приводу авторства.

«Написання суцільної історії України рано стало моєю задушевною гадкою, до певної міри питанням честі своєї й свого покоління. В своїх гадках мав я тоді написання історії короткої й загальнодоступної, в трьох невеликих томиках, які б обіймали старий, литовсько-польський, і новий період. Зайнявши кафедру, я сім семестрів читав загальний курс історії України... Курс сей мав послужити мовби скелетом тої задуманої


історії. Кажу: скелетом передусім тому, що курс сей слідив лише провідну нитку політичної історії, не вдаючись в історію культурну, огляди устрою, економічного життя і т. д., що потім зайняли таке важне місце в остаточній реалізації плану. ...Протягом 1897 і 1898 рр. був написаний І том і при кінці 1898 року був видрукований... В Галичині сей початок історії був прийнятий з великим заінтересуванням, можна сказати, з ентузіазмом. Але на прозьбу про допущення до Росії відповіддю була абсолютна заборона».

Запропонуйте свій варіант сенкану про автора або твір.

Висловіть власну думку про важливість вивчення справжньої історії України через призму сучасності, зазіхань росії на привласнення нашої історії

 

ІІІ. Компетентнісно орієнтоване завдання

Складіть метаплан


Тема: Особливості розвитку культурного життя на початку ХХ ст.

І. Теоретична частина

З листа М.Старицького до І.Франка

«Від 1863 по 1871 рр. і від 1876-1881 рр. були страшенні утиски і цензурні, і поліцейські, і жандармські: мало не щоденні труси, арешти, тюрми, висилки до Сибіру і навіть шибениці…Так при таких обставинах доводилося працювати: жах, лемент, одчай панували скрізь, і не було де шукати ні поради, ні підмоги, тільки невелике коло українських літераторів та щирої молоді підтримувало мене. У перший період утисків до 1872 р. було заборонено у

росії українське слово…»

Чингіз Айматов, киргизький письменник та «шістдесятник» вживав у своїх творах термін

«манкрутівський обруч». Автор показував, що це - технології маніпуляції свідомістю, використовувані наддержавами в процесі суперництва за світове панування; це засоби урівняння людей в їхньому невігластві.

 

Сьогодні часто манкрутами називають людей без історичної пам'яті, без знання історії свого народу, котрі втратили зв'язок зі своєю нацією, її історією та культурою; людей, які забули минуле, відмовилися від національних традицій, звичаїв, утратили моральні орієнтири, цінності, цураються свого походження.

 

Поміркуй! Чи можна до фактів, наведених у першій колонці застосувати термін, показаний у другій колонці? Сьогодні на території росії проживають багато діячів культури, які народилися на території України та активно виступають за продовження військових дій та пропагують війну. Кого із них ти знаєш?


ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Справжні українці знають жінок, зображених на слайді презентації (1-3 світлини), поважають і гордяться ними, їх творчістю, їх позицією і відданістю Україні. Це те, що зростило українську націю: горду, сильну, свободолюбиву. Можливо визнаєте і жінку з четвертої світлини, не суть важливо. Важливо, що вона є виразником позиції більшості російської інтелігенції.

Змоделюймо розмову-діалог цих чотирьох жінок про події російсько-української війни.

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання.

C:\Users\Dell\Desktop\Screenshot_7.pngУсна історія — новий науковий напрям в історії, що інтенсивно розвивається з другої половини XX ст. Метод дослідження усної історії — глибинні інтерв'ю біографічного характеру (як правило, із застосуванням аудіо- та

відеотехніки), за допомогою яких здійснюється фіксування суб'єктивного знання окремої людської особистості про епоху, в якій вона жила. ()

В тяжкі, але водночас героїчні часи ми живемо. Важливо зараз запам’ятати, зафіксувати до найменших подробиць події, очевидцями яких ми є, щоб передати наступним поколінням і підступну агресію, і знущання над мирними жителями, і знищення України.

У зручному тобі форматі (есе, запис у щоденнику, допис у соціальній мережі) виклади своє сприйняття подій вторгнення росії в Україну у лютому 2022року.


Тема: Розвиток живопису й архітектури на початку ХХ ст.

І. Теоретична складова

У ІІ пол. ХІХ ст на початку ХХ ст. в українському образотворчому мистецтві співіснують романтизм і реалізм.

«Тільки малоросіянки та парижанки вміють зодягатися зі смаком! Ви не повірите, як в Україні чарівно вбираються дівчата, та й парубки теж вправно… Це, справді, народний, зручний і граціозний одяг… А які на них дукати, намиста!! Головні пов’язки, квіти!! А які обличчя українок!!! А мова!!!» ( І. Рєпін) ( https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2906955-mikola-pimonenko-2-vin-vpustiv-krasu-ukraini-u-svit.html )

  

  

 

ІІ. Навчально-методичне забезпечення

Будівлю нинішнього Харківського апеляційного суду збудували у 1899–1902 роках. Її звели за проєктом академіка архітектури О.М. Бекетова за участю архітекторів Ю.С. Цауне і В.Б. Хрустальова на Скобелівській площі. Тоді це був Будинок судових установ, який на той час за корисною площею приміщень у 1570 сажнів став найбільшим будинком Харкова. На трьох поверхах було розташовано 107 кімнат.

На будівництво разом з обладнанням та меблюванням скарбниця витратила понад 650 000 рублів. Урочисте відкриття Будинку судових установ та його освячення відбулося 30 листопада 1903 року. Після Жовтневої революції 1917 року у будівлі розміщувалися військові установи, у яких служило багато видатних полководців радянського періоду. 6 березня 2022 р. у результаті двох потужних вибухів споруда значно пошкоджена. Вибухова хвиля повністю вибила вікна, суттєво пошкоджено внутрішні приміщення, згорів дах.

Запропонуйте ідеї для буклету « Зруйнована пам’ять», використайте для того додаткову літературу, дослідить матеріали інтернет - ресурсів


  

Початок ХХ ст . 07 .03.2022 р.

ІІІ. Компетентнісно зорієнтоване завдання



Під час перегляду старих газет натрапила на опис ресторанів Києва початку ХХ ст. « На початку минулого століття в Києві було не менше сотні ресторанів. Кращі «ресторації» - при першокласних готелях: «Гранд Отель» на Хрещатику, «Континенталь» на сучасній вулиці Городецького… У ресторанах такого класу за обід по табльдоті( у сучасності – комплексний обід) із 5 блюд платили 1 руб. За ці ж гроші на Бессарабці можна, звичайно, купити цілого гусака. Проте навіть середній чиновник, що одержував в місяць 80-100 руб., заплатити рубль за обід може собі дозволити, не кожний, звичайно, день… Ресторани другого розряду, іноді не менш розкішні, ніж першокласні, відрізнялися більшою демократичністю, обід із 4 блюд коштував 60-75 коп. Недорогі заклади, які були доступні майже кожному киянину, становили приблизно половину всіх ресторанів міста. Там обід із двох блюд коштував 40 коп., з трьох – 50-60 коп. ( Газета по киевски. - 11 – 2003)

Кадри наслідків приходу «руского міра» опублікував радник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко на своєму Telegram-каналі. Судячи з них, приватне володіння тимчасово служило казармою мародерів. Невідомо, скільки військових перебувало у приватному будинку


місцевих жителів, але враження, що там пройшли стада орангутангів. Меблі зіпсовані, всі речі перевернуті, окупанти витягли всі запаси їжі господарів, включаючи закрутки, їли та розкидали їх по всіх кімнатах.

Як ви оцінюєте можливості киян відвідувати ресторани міста. Користуючись інтернет джерелами знайдіть меню ресторанів початку ХХ ст. Чи пішли  б ви відпочити до такого закладу? Чому?

Зараз багато хто обговорює причини вторгнення рф в Україну, є така думка « Це помста. Вони бачили як добре ми живемо». Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Порівняйте культуру «руського миру» та українських селян під час російсько-української війни 2022 р..

У чому, на вашу думку, росія « перевершила» у ХХ ст. та в ХХІ ст. усі цивілізовані держави світу?

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку