ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних закладів
Історія України
10 - 11 класи
Профільний рівень
Суспільно-гуманітарний напрям,
історичний профіль
Пояснювальна записка
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону України “Про освіту“ та Державного стандарту базової і повної середньої освіти. Програма базується на укладеній програмі 2012 року (профільний рівень), включає оновлення матеріалу 2017 року, доопрацювання 2018р. та зміни й доповнення 2022р.
Навчання історії у старшій школі спрямоване на реалізацію мети повної загальної середньої освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів/учениць, формуванні в них національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник/випускниця старшої школи – це патріот/патріотка України, який/яка: знає історію своєї держави; є носієм української мови, культури, національних традицій і духовних цінностей; виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті; має бажання і здатність реалізовувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства; бережно ставиться до природи; дотримується здорового способу життя.
Мета історичної освіти в старшій школі – сприяти формуванню в учнів/учениць національно-культурної ідентичності, патріотичного світогляду, активної соціальної та громадянської позиції, почуття власної гідності у результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.
Ця мета має конкретизуватися в комплексі завдань, серед яких пріоритетними є:
– поглиблення інтересу до історії як сфери знань і навчального предмета, розвиток мисленнєвих здібностей та умінь, необхідних для розуміння сучасних викликів;
– набуття системних знаннь про факти, події, явища, тенденції в Україні та світі ХХ–ХХІ ст. з позицій: цінності життя людини, досвіду українського державотворення, утвердження єдності й соборності Українського народу, значення європейських культурних і правових традицій для суспільних процесів в Україні, зміцнення національних інтересів і суверенітету, цілісності та непорушності кордонів Української держави в контексті світового історичного процесу;
імперськості СРСР після його розпаду новими країнами , що набули незалежний статус; сучасна війна рф проти України та її наслідки;
– розвиток історичного, критичного та творчого мислення, здатності розуміти загальний хід історичного процесу, проблеми, що стоять перед країною та світом;
– спонукати до усвідомлення національного інтересу, необхідності захисту суверенітету, територіальної цілісності своєї держави в умовах реальних військово-політичних, інформаційних та інших викликів;
– долучення до духовних і культурних надбань і цінностей, історико-культурних традицій українського й інших народів;
єдності України та українського народу з Європою та європейськими демократичними цінностями;
– сприяння формуванню політичної та правової культури, громадянської самосвідомості, пошани до державної символіки України в гармонійному поєднанні із національними та загальнолюдськими цінностями.
Структура програми й організація навчання учнів/учениць. Програма складається з пояснювальної записки, структурованих за розділами очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць і змісту навчального матеріалу з історії України та всесвітньої історії як основи для досягнення цих результатів. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учня/учениці зорієнтовані на формування предметних і ключових компетентностей і викладені через знання й уміння, які відповідають знаннєвому, смисловому й діяльнісному компонентам. Інтегровані, міжпредметні та предметні змістові лінії співвідносяться з ключовими та предметними компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня/учениці, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.
Цей курс історії для 10–11 класів складається з двох окремих предметів – “Історія України” та “Всесвітня історія. Рекомендовану послідовність вивчення історії України та всесвітньої історії за розділами наведено в таблиці наприкінці пояснювальної записки.
Зміст історичного матеріалу базується на таких пріоритетах: усталена періодизація новітньої історії; національна спрямованість, принципи історичної пам’яті, хронологічної послідовності, науковості, логічності, гуманізації, проблемного викладання, національної спрямованості, полікультурності; органічне й оптимальне дотримання пропорцій між політичною, соціально-економічною та культурною складовими історичного процесу; загальнонаціональною історією, регіоналістикою й історичним краєзнавством; виокремлення побутової історії та особливостей трансформації рівня життя населення відповідно до подій, що відбувалися в Україні та світі та відбуваються з урахуванням подій сьогодення, які стосуються сучасної війни рф проти України.
До кожного розділу подано теми, які можуть бути розкриті на практичних заняттях/ під час виконання навчальних проектів/ при написанні есе. Учитель/учителька на власний розсуд можуть обирати/змінювати/корегувати/доповнювати теми, а також досліджувати їх у різний спосіб, залежно від умов організації навчального процесу, пізнавальних можливостей школярів, класу й індивідуального підходу вчителя до викладання. Рекомендовані переліки практичних занять та проєктів спрямовані на розвиток творчо-пошукових умінь і навичок. Контраверсійність пропонованих тем відповідає віковим особливостям учнів/учениць старшої школи й орієнтована на формування розуміння зв'язку між вивченим матеріалом і сучасністю.
Структура сучасного уроку історії не має жорсткої регламентації, враховуючи сучасні обставини військового стану. За потреби вчитель організує дистанційне та змішане навчання. Вчитель /вчителька самостійно визначає тип уроку та відповідні методично обґрунтовані етапи його проведення. Веде пошук і запроваджує нові форми навчання, застосовує сучасні педагогічні технології. Вони мають на меті розв’язання проблем, пов’язаних з колективним способом організації навчання та індивідуальним характером його сприйняття, необхідністю засвоєння значного обсягу матеріалу протягом уроку. Зроблено акцент на фасілітаторську функцію вчителя/вчительки, який допомагає у самостійному опануванні учнями матеріалу, проведенні дослідницької діяльності, опрацюванні історичних джерел, аналітичної діяльності та інше.
У програмі надається розподіл навчальних годин за розділами, який може змінюватися на розсуд вчителя/вчительки. В межах загальної річної кількості годин учитель/учителька може самостійно визначати час для роботи над кожним розділом програми, але не порушуючи при тому повноти завдань, визначених як результати і зміст навчально-пізнавальної діяльності.
Організацію навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць за цією програмою вчитель/вчителька відображає у власному календарно-тематичному плані або в робочій програмі, які затверджує керівник навчального закладу. Робочу програму вчитель укладає з метою розроблення в межах навчальної програми власного алгоритму роботи з учнями, акцентування на певних навчальних цілях, змістових елементах, розширення кола історичних діячів, зміни послідовності вивчення матеріалу в межах розділів, доповнення матеріалу з історії рідного краю і тематикою практичних занять, навчальних проектів та есе.
Надане календарне планування розраховано на 105 годин (3 години на тиждень) з історії України та Всесвітньої історії для 10-11 класів.
Історія України 10 клас (105 годин)
У результаті пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть |
Зміст навчально- пізнавальної програми |
|
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз Визволення України. Загальна українська рада. Український національний рух у Російській імперії. Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. Політика Російської імперії та Австро-Угорщини на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовні теми для навчальних проєктів:
Орієнтовні теми для написання есе:
|
||
Міжпредметні зв’язки: -10 клас. Захист України. Розділ: Історія розвитку українського війська. Тема: Українські військові формування та участь українців у військових подіях ХХ століття. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; називає видатних військових лідерів українського народу; наводить приклади визначних воєнних подій, битв українського війська). -Українська література. Позакласне читання. Василь Стефаник «Вона – земля»; Марко Черемшина «Село за війни» (цикл оповідань). |
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ» |
||
Розділ 2. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921 рр. Українська Центральна Рада. Михайло Грушевський. Всеукраїнський національний конгрес. Українізація армії. Вільне козацтво. Відносини Центральної Ради з Тимчасовим урядом. І Універсал Центральної Ради. Генеральний секретаріат. Володимир Винниченко. ІІ Універсал УЦР. Збройний виступ самостійників. З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії Прихід до влади у Росії більшовиків: позиція УЦР. Боротьба за владу в Києві 28–31 жовтня 1917 р. III Універсал УЦР. Внутрішня та зовнішня політика Центральної Ради після проголошення Української Народної Республіки. Встановлення кордонів. Галицько-буковинський курінь Січових стрільців. Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка. Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). Початок і перебіг першої російсько- української війни. Бій під Крутами. IV Універсал УЦР: проголошення державної незалежності УНР. Практичне заняття. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. Державотворча діяльність УЦР взимку–навесні 1918 р. Конституція УНР.
|
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовні теми для навчальних проєктів:
Орієнтовна тема для написання есе:
|
||
Міжпредметні зв’язки: -10 клас. Захист України. Розділ: Історія розвитку українського війська. Тема: Українські військові формування та участь українців у військових подіях ХХ століття. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; називає видатних військових лідерів українського народу; наводить приклади визначних воєнних подій, битв українського війська). -11 клас. Українська література. Тема: Поетичне самовираження. Павло Тичина «Пам’яті тридцяти». Художнє відтворення національно-визвольного пробудження народу, уславлення борців за вільну Україну. — Українська література. Позакласне читання. Надія Суровцова «Спогади», «Листи». |
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ» |
||
Розділ 3. РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР). Кримські крайові уряди. Спроби приєднати Крим до України. Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий Конгрес України. Державне будівництво та національна політика. Розпад Австро-Угорської імперії і західноукраїнські землі. Листопадовий зрив. ЗУНР: Державне будівництво. Євген Петрушевич. Польсько-української війни 1879 р. Галицька армія. Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. Український національний рух на Буковині й у Закарпатті. Хотинське повстання. Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави. Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм». Перший Зимовий похід армії УНР. Варшавська угода. Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). Поразка Збройних сил Півдня Росії. Червоний терор у Криму. Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід. Поразка УНР. Розвиток культури 1914–1921 рр. Освіта. Наука. Мистецтво. Георгій Нарбут. Особливості пропаганди протиборчих сторін. Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. |
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовна тема для навчального проєкту:
Орієнтовні теми для написання есе:
Зовнішній ворог чи внутрішній розбрат. Хто більше загрожує суверенітетові держави?
|
||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Захист України.. Розділ ІІ: Збройні Сили України на захисті України. Тема 2: Історія розвитку українського війська. Українські військові формування та участь українців у військових подіях XX ст. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; називає видатних військових діячів українського народу; наводить приклади визначних воєнних подій, битв українського війська). Українська література. Позакласне читання. Володимир Сосюра «Махно»; Василь Шкляр «Чорний ворон» («Залишенець»), «Маруся». |
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ» |
||
Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛИТАРНОЇ ІМПЕРІЇ: ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Формальний та реальний статус УСРР у «договірній федерації» радянських республік. Християн Раковський. Привласнення союзним центром суверенітету України. Зміни в адміністративно- територіальному поділі УСРР. Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр. Суспільно-політичне життя. Ліквідація багатопартійності. Впровадження непу в УСРР. Політика «коренізації» («українізації»). «Українське відродження». Олександр Шумський. Микола Скрипник. Утворення Кримської АСРР у складі РФСРР. Національна політика радянської влади в УСРР. Молдавська АСРР. Релігійне життя в УСРР. Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Василь Липківський. Форсована промислова індустріалізація в УСРР. Роль іноземних спеціалістів і технологій. Згортання непу. Голод 1928–1929 рр. Перехід до планової економіки. Масові депортації, кампанія з розкуркулення, насильницька колективізація. Пасивні і активні форми опору населення УСРР сталінській політиці. Прояви національної свідомості, антиімперські, антирадянські/антисовєтські настрої в УСРР. Примусові хлібозаготівлі. Український хліб на експорт, внутрішньосоюзні ринки. Пропаганда як інструмент підготовки геноциду. Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни. Прояви «культу особи» Йосифа Сталіна в Україні. Конституція УРСР/УССР 1937 року: порушення прав людини за ширмою декларованих свобод. Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х рр. Масові репресії. «Розстріляне відродження (Червоний ренесанс)». «Великий терор» в Україні. Биківня, Вінниця, інші місця масових поховань жертв репресій. Посилення російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва. Антирелігійна політика влади та її наслідки. Значення «самоліквідації» УАПЦ. |
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовні теми для навчальних проєктів:
Орієнтовні теми для написання есе:
|
||
Міжпредметні зв’язки: 9 клас. Художня культура. Розділ: Основи художньої культури. Тема: Художні напрями мистецтва ХХ століття: від модернізму до постмодернізму. Полістилістика. (Учень/учениця уміє толерантно вести дискусію з питань культури, знаходити джерела для художньої самоосвіти); — 10 клас. Мистецтво. Розділ: Мистецтво європейського культурного регіону. Україна. (Учень/учениця знає та розуміє внесок українського мистецтва у скарбницю світової культурної спадщини; називає найхарактерніші здобутки – “візитівки” українського мистецтва у світі; видатних представників українського мистецтва (зокрема, української діаспори); наводить приклади визначних творів різних видів мистецтва, художніх явищ, створених у різні часи в українському мистецтві; усвідомлює необхідність збереження національної мистецької спадщини); — 10 клас. Англійська мова. Тема: Англомовний світ і Україна. (Учень/учениця знає про звичаї та традиції дозвілля в Україні та англомовних країнах, історичні та культурні цінності України та англомовних країн, заходи з охорони довкілля в Україні та англомовних країнах). – 11 клас. Українська література. Вступ. «Розстріляне відродження». (Учень/учениця: знає про історичні та суспільні умови розвитку літератури в ХХ ст., називає основні літературні організації, угруповання 1920-х років; знає і розповідає про масові репресії письменників у 1930-ті роки, втручання влади в мистецький процес; пояснює поняття «розстріляного відродження»). – Українська література. Позакласне читання. Ольга Мак «Каміння під косою», Докія Гуменна «Куркульська вілія», Наталка Доляк «Чорна дошка», Світлана Талан «Розколоте небо», Анатолій Дімаров «Перепешіть мене в українця». |
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ» |
||
Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
|
Правовий статус українських земель у складі Польщі. Політика Польщі щодо «східних кресів» та міжетнічні відносини в Галичині і Волині. Осадництво. «Пацифікація». Економічний розвиток української спільноти в умовах Польської держави. Українська кооперація. Культурно-просвітні і спортивні товариства українців. Андрей Шептицький. Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання. Українська військова організація й Організація українських націоналістів. Євген Коновалець. Українські землі у складі Румунії. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія. (УНП) Українські землі у складі Чехословаччини. Суспільно-політичне й економічне життя. Карпатська Україна. Карпатська Січ. Августин Волошин. Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Уряд УНР в екзилі. Діяльність української політичної1 еміграції.
|
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовні теми для навчальних проєктів:
Орієнтовні теми для написання есе:
|
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД» |
||
Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
||
Знати:
Розуміти:
Уміти:
вирішення українського питання на завершальному етапі війни;
|
Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. Розкол ОУН. Андрій Мельник. Степан Бандера. Окупація Червоною армією Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. Радянізація нових територій. Масові політичні репресії 1939–1940 рр. Політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни. Передумови, початок німецько- радянської війни. «Тактика випаленої землі». Депортації німців та інших народів з території України. Інші злочини радянського режиму. Окупація України військами Німеччини та її союзників. Нацистський «новий порядок» в Україні. Прояви співпраці з окупаційним режимом. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. Окупація України військами Німеччини та її союзниками. Новий порядок. Колабораціонізм. Самоврядування під німецькою окупацією. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори Масове знищення окупантами мирного населення. Бабин Яр. Голокост. Геноцид ромів. Праведники народів світу в Україні. Олена Вітер. Акт проголошення Української Держави. Українська повстанська армія (УПА). Українсько-польське протистояння. Українська Головна Визвольна Рада (УГВР). Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. «Чорносвитники». Радянський партизанський рух. Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з України. Відновлення тоталітарного імперського режиму в УРСР. Депортація кримських татар та інших народів Криму. Українці у військових формуваннях країн Об’єднаних Націй і держав «Вісі». Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. Ціна війни. Повсякдення в часи війни: стратегії боротьби і виживання. |
|
Орієнтовні теми для практичних занять:
Орієнтовні теми для навчальних проєктів:
Орієнтовні теми для написання есе:
|
||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Українська література. Розділ: Воєнне лихоліття. Тема: Олександр Довженко “Щоденник” (періоду війни). (Учень/учениця розглядає “Щоденник” як джерело вивчення біографії митця в контексті його доби; особливості авторського бачення й оцінки історії України й українського народу, розкриття національних і загальнолюдських проблем; розуміє особливості світовідчуття українців, національного характеру, народної моралі та етики; усвідомлення важливості культурної самоідентифікації особистості; розуміння взаємозв’язку конкретного із загальним). -Українська література. Позакласне читання. Володимир Лис «Століття Якова»; Марія Матіос «Нація. Откровення», «Солодка Даруся»; Улас Самчук «На білому коні»; Леонід Первомайський «У Бабинім Яру»; Анатолій Дімаров «СИмон Різник»; Юрій Винничук «Танго смерті»; Катерина Бабкіна «Соня»; Тетяна Пахомова «Я, ти і наш мальований і немальований Бог». |
||
Урок - узагальнення та тематичного контролю за розділом «УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ» |
||
Підсумкове узагальнення за курс 10 класу |
Календарне планування уроків
історії України для 10-го класу у 2022/2023 н. р.
105 годин, 3 години на тиждень
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класи «Історія України. Всесвітня історія (Профільний рівень, Академічний рівень, Рівень стандарту)» Київ 2010. Затверджено Міністерством освіти і науки України (наказ мон від 28.10.2010р.№ 1021)
Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи» «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
Підручник - 10 кл. Історія України. - О. Гісем ,О. Мартинюк .-Харків.- вид. «Ранок», 2018 р.
Структура курсу.
Повторення. Вступ.
Розділ 1. Україна в роки Першої світової війни.
Розділ 2. Початок української революції. Українська революція, розпад Російської імперії та постання національної держави – Української Народної Республіки.
Розділ 3. Розгортання української революції. Боротьба за відновлення державності. Боротьба за українську незалежність.
Розділ 4. Україна у складі тоталітарної імперії: встановлення й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Розділ 5. Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Розділ 6. Україна в роки Другої світової війни.
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Кільк. год. |
Дата |
Примітка |
|
||||
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП (2 години) |
||||
1. |
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. |
1 |
|
|
2. |
ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
1 |
|
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (13 годин) |
||||
3. |
Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. |
1 |
|
|
4. |
Головна українська рада. |
1 |
|
|
5. |
Союз Визволення України. Загальна українська рада. Український національний рух у Російській імперії. |
1 |
|
|
6. |
Практичне заняття. Українські політичні організації й середовища в Російській та Австро-Угорській імперіях: порівняльний аналіз стратегії здобуття української державності |
1 |
|
|
7. |
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Діагностична контрольна робота |
1 |
|
|
8. |
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр.
|
1 |
|
|
9. |
Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. |
1 |
|
|
10. |
Політика Російської імперії та Австро-Угорщини на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. |
1 |
|
|
11. |
Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. |
1 |
|
|
12. |
Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
1 |
|
|
13. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців |
1 |
|
|
14. |
Практичне заняття. Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел) |
1 |
|
|
15. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 1 «УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ» |
1 |
|
|
Розділ 2. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ (18 годин) |
||||
16. |
Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921 рр. Українська Центральна Рада. Михайло Грушевський. |
1 |
|
|
17. |
Всеукраїнський національний конгрес. Українізація армії. Вільне козацтво. |
1 |
|
|
18. |
Практичне заняття. Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. |
1 |
|
|
19. |
Відносини Центральної Ради з Тимчасовим урядом. І Універсал Центральної Ради. |
1 |
|
|
20. |
Генеральний секретаріат. Володимир Винниченко. ІІ Універсал УЦР. Збройний виступ самостійників. |
1 |
|
|
21. |
З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії |
1 |
|
|
22. |
Прихід до влади у Росії більшовиків: позиція УЦР.
|
1 |
|
|
23. |
Боротьба за владу в Києві 28–31 жовтня 1917 р. III Універсал УЦР. |
1 |
|
|
24. |
Внутрішня та зовнішня політика Центральної Ради після проголошення Української Народної Республіки. Встановлення кордонів. Галицько-буковинський курінь Січових стрільців. |
1 |
|
|
25. |
Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка.
|
1 |
|
|
26. |
Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). |
1 |
|
|
27. |
Початок і перебіг першої російсько- української війни. Бій під Крутами.
|
1 |
|
|
28. |
IV Універсал УЦР: проголошення державної незалежності УНР. |
1 |
|
|
29. |
Практичне заняття. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. |
1 |
|
|
30. |
Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
1 |
|
|
31. |
Державотворча діяльність УЦР взимку–навесні 1918 р. Конституція УНР.
|
1 |
|
|
32. |
Практичне заняття. Українська революція: загальноукраїнський і регіональний виміри. Проектна діяльність: “У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає” (початок проекту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ–ХХІ ст.; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми "Творення нової України").
|
1 |
|
|
33. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 2 «ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ.» |
1 |
|
|
Розділ 3. РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ (24 години) |
||||
34. |
Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. |
|
|
|
35. |
Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР).
|
1 |
|
|
36. |
Кримські крайові уряди. Спроби приєднати Крим до України. |
1 |
|
|
37. |
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий Конгрес України. Державне будівництво та національна політика. |
1 |
|
|
38. |
Розпад Австро-Угорської імперії і західноукраїнські землі. Листопадовий зрив. ЗУНР: Державне будівництво. Євген Петрушевич. |
1 |
|
|
39. |
Польсько-української війни 1879 р. Галицька армія. Практичне заняття (написання есе) Без соборності немає незалежності. |
1 |
|
|
40. |
Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. |
1 |
|
|
41. |
Український національний рух на Буковині й у Закарпатті. Хотинське повстання. |
1 |
|
|
42. |
Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). Практичне заняття. Отаманщина і повстанський антибільшовицький рух: ідейні основи і практика |
1 |
|
|
43. |
Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні
|
1 |
|
|
44. |
УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави.
|
1 |
|
|
45. |
Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. |
1 |
|
|
46. |
Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм». |
1 |
|
|
47. |
Перший Зимовий похід армії УНР. |
1 |
|
|
48. |
Контрольна робота за І семестр |
1 |
|
|
49.
|
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 3 «РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ». (частина 1) |
1 |
|
|
50. |
Варшавська угода. Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). |
1 |
|
|
51. |
Поразка Збройних сил Півдня Росії. Червоний терор у Криму. |
1 |
|
|
52. |
Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід. Поразка УНР. |
1 |
|
|
53. |
Розвиток культури 1914–1921 рр. Освіта. Наука. Мистецтво. Георгій Нарбут. Особливості пропаганди протиборчих сторін. |
1 |
|
|
54. |
Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. Практичне заняття. Повсякдення українців у 1917–1921 роках. |
1 |
|
|
55. |
Практичне заняття (написання есе) Здобутки Української революції. |
1 |
|
|
56. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (початок кейсу “Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?”; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми "Становлення України як незалежної держави"). |
1 |
|
|
57. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 3 «РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ». (частина 2) |
1 |
|
|
Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛИТАРНОЇ ІМПЕРІЇ: ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ (17 годин) |
||||
58. |
Формальний та реальний статус УСРР у «договірній федерації» радянських республік. Християн Раковський. Привласнення союзним центром суверенітету України. |
1 |
|
|
59. |
Зміни в адміністративно- територіальному поділі УСРР. |
1 |
|
|
60. |
Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр.
|
1 |
|
|
61. |
Суспільно-політичне життя. Ліквідація багатопартійності. Впровадження непу в УСРР.
|
1 |
|
|
62. |
Політика «коренізації» («українізації»). «Українське відродження». Олександр Шумський. Микола Скрипник. |
1 |
|
|
63. |
Утворення Кримської АСРР у складі РФСРР. Національна політика радянської влади в УСРР. Молдавська АСРР. |
1 |
|
|
64. |
Релігійне життя в УСРР. Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Василь Липківський. |
1 |
|
|
65. |
Форсована промислова індустріалізація в УСРР. Роль іноземних спеціалістів і технологій. Згортання непу. Голод 1928–1929 рр. Перехід до планової економіки. |
1 |
|
|
66. |
Масові депортації, кампанія з розкуркулення, насильницька колективізація. Пасивні і активні форми опору населення УСРР сталінській політиці. Прояви національної свідомості, антиімперські, антирадянські/антисовєтські настрої в УСРР.
|
1 |
|
|
67. |
Примусові хлібозаготівлі. Український хліб на експорт, внутрішньосоюзні ринки. Пропаганда як інструмент підготовки геноциду. Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни.
|
1 |
|
|
68. |
Практичне заняття. Голодомор мовою документів, свідчень, чисел...
|
1 |
|
|
69. |
Прояви «культу особи» Йосифа Сталіна в Україні. Конституція УРСР/УССР 1937 року: порушення прав людини за ширмою декларованих свобод.
|
1 |
|
|
70. |
Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х рр. Масові репресії. Практична робота: (написання есе) Сталінська військово-промислова модернізація ціною мільйонів життів: виправданню (не)підлягає. |
1 |
|
|
71. |
«Розстріляне відродження (Червоний ренесанс)». «Великий терор» в Україні. Биківня, Вінниця, інші місця масових поховань жертв репресій. Посилення російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва.
|
1 |
|
|
72. |
Антирелігійна політика влади та її наслідки. Значення «самоліквідації» УАПЦ.
|
1 |
|
|
73. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Розстріляне відродження: доля духовно-культурного та літературно-мистецького покоління 1920-х рр. в Україні. |
1 |
|
|
74. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 4 «УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛИТАРНОЇ ІМПЕРІЇ: ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ» |
1 |
|
|
Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (10 годин) |
||||
75. |
Правовий статус українських земель у складі Польщі. Політика Польщі щодо «східних кресів» та міжетнічні відносини в Галичині і Волині. Осадництво. «Пацифікація». |
1 |
|
|
76. |
Економічний розвиток української спільноти в умовах Польської держави. Українська кооперація. Культурно-просвітні і спортивні товариства українців. Андрей Шептицький. |
1 |
|
|
77. |
Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання. Українська військова організація й Організація українських націоналістів. Євген Коновалець. |
1 |
|
|
78. |
Українські землі у складі Румунії. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія. (УНП) |
1 |
|
|
79. |
Українські землі у складі Чехословаччини. Суспільно-політичне й економічне життя. |
1 |
|
|
80. |
Карпатська Україна. Карпатська Січ. Августин Волошин. |
1 |
|
|
81. |
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Уряд УНР в екзилі. Діяльність української політичної1 еміграції. |
1 |
|
|
82. |
Практичне заняття. Повсякденне життя населення в УСРР/УРСР та в українських регіонах у складі Польщі, Чехословаччини, Румунії в міжвоєнний період: спільне та відмінне. |
1 |
|
|
83. |
Практичне заняття (проектна діяльність) Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр. |
1 |
|
|
84. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 5 «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД» |
1 |
|
|
Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (21 година) |
||||
85. |
Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. |
1 |
|
|
86. |
Розкол ОУН. Андрій Мельник. Степан Бандера.
|
1 |
|
|
87. |
Окупація Червоною армією Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. Радянізація нових територій. Масові політичні репресії 1939–1940 рр. |
1 |
|
|
88. |
Політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни. |
1 |
|
|
89. |
Передумови, початок німецько- радянської війни. «Тактика випаленої землі». Депортації німців та інших народів з території України. Інші злочини радянського режиму. |
1 |
|
|
90. |
Окупація України військами Німеччини та її союзників. Нацистський «новий порядок» в Україні. Прояви співпраці з окупаційним режимом. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. |
1 |
|
|
91. |
Окупація України військами Німеччини та її союзниками. Новий порядок. Колабораціонізм. Самоврядування під німецькою окупацією. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори |
1 |
|
|
92. |
Масове знищення окупантами мирного населення. Бабин Яр. Голокост. Геноцид ромів. Праведники народів світу в Україні. Олена Вітер. |
1 |
|
|
93. |
Акт проголошення Української Держави
|
1 |
|
|
94. |
Українська повстанська армія (УПА). Українсько-польське протистояння. Українська Головна Визвольна Рада (УГВР).
|
1 |
|
|
95. |
Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. «Чорносвитники». Радянський партизанський рух. |
1 |
|
|
96. |
Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з України. Відновлення тоталітарного імперського режиму в УРСР. Депортація кримських татар та інших народів Криму. |
1 |
|
|
97. |
Українці у військових формуваннях країн Об’єднаних Націй і держав «Вісі». |
1 |
|
|
98. |
Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. |
1 |
|
|
99. |
Ціна війни. Практичне заняття (проектна діяльність) Друга світова – найкривавіший збройний конфлікт в історії людства. |
1 |
|
|
100. |
Культура в роки війни. Пропаганда в умовах Другої світової війни.
|
1 |
|
|
101. |
Повсякдення в часи війни: стратегії боротьби і виживання. Вплив війни на суспільну свідомість. |
1 |
|
|
102. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Війна в об’єктиві камери. |
1 |
|
|
103. |
Річна контрольна робота |
1 |
|
|
104. |
Урок - узагальнення та тематичного контролю з розділу 6 «УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ» |
1 |
|
|
105. |
Підсумкове узагальнення
|
1 |
|
|
1