Нестандартний урок – подорож, мета якого свіжо і оригінально зробити аналіз роману „Тигролови”, проводячи аналогію з життєвим шдлях
письменника, розкрити внутрішній стан ліричного героя; вдосконалити
навички роботи в групах; виховувати почуття прекрасного, учити знаходити
вихід зі складних ситуацій.
11 клас
Тема: Іван Багряний „Тигролови”. Шляхом „етапів” автора – героя.
Особливості бачення подій та героїв у творі.
Мета: зробити аналіз роману „Тигролови”, проводячи аналогію з життєвим шдлях
письменника, розкрити внутрішній стан ліричного героя; вдосконалити
навички роботи в групах; виховувати почуття прекрасного, вчити знаходити
вихід зі складних ситуацій
Обладнання: репродукцій картин, музичні записи; речі, предмети, що символізують
твори митця, колажі, повідомлення, підготовлені учнями
Тип уроку: нестандартний урок – подорож
Форми роботи: повідомлення учнів, коментоване читання тексту, встановлення
взаємозв’язків між творами мистецтва; робота зі схемами, таблицями;
робота в групах.
ХІД УРОКУ
Людина – це найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасливіша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.
Як тяжко з цих трьох рубрик вибирати
першу для доведення прикладом.
Іван Багряний
І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Людина – легенда Іван Багряний – одна з найвеличніших і найтрагічніших постатей в українському письменстві ХХ століття.
Ті, хто мав щастя зустрічатися з ним, в один голос відзначали його щире, добре серце, яке випромінювало любов та повагу до людей, до України.
Ті, хто мав можливість читати його твори, занурювались у глибину духовного буття української нації, відчували, що письменник ніби був створений для того, щоб нести правду і любов людям, випромінювати її крізь свої творіння.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ
Сьогодні на уроці перед нами стоїть завдання:
Щоб подальша робота була плідною, слід відновити отримані на попередніх уроках знання.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ЕПАТ ПЕРШИЙ
Експрес – опитування ( проводить учениця)
ЕТАП ДРУГИЙ
СЛОВО УЧИТЕЛЯ
- час написання;
- події, які лягли в основу твору;
- жанр;
- принцип групування героїв.
ЕТАП ТРЕТІЙ
1 група „Проблематика твору”
2 група „Жанрова – композиційна своєрідність”
3 група „Ідейний задум роману”
4 група „Тематика твору”
5 група „ Автобіографічні елементи у творі”
ЕТАП ЧЕТВЕРТИЙ
Гра „Діалог з автором”
Наступний етап перевірки знань пройде через гру „Діалог з автором”. Зараз групам будуть надані речі, які символізують якусь деталь з роману письменника. Ваше завдання: пояснити, що символізує наданий предмет.
1 група – дракон ( „Ешелон смерті”)
2 група – книга Арсеньев „Дерсу Узала” (письменник, що розповів про Далекий Схід)
3 група – водоспад (легенда про водоспад, який отримав назву „Дівчина”)
4 група – очі ( „А ті очі, очі!)
5 група – лист „Живі. Здорові. Обіймаємо всіх. Цілуємо. Вже перейшли до тітки!”
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
Отже, головним героєм твору Івана Багряного, як ми бачимо, є людина, яку він вважав (звернення до епіграфа)
Людина – це найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасливіша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.
Як тяжко з цих трьох рубрик вибирати
першу для доведення прикладом.
Інколи, щоб зрозуміти, яким хоче показати своїх героїв автор, слід зазирнути йому в душу. Саме його неповторна душа розкривається перед нами у повному цвіті через призму подій історичних і реальних, в епіцентріх яких погляд на людину, огорнуту часом.
V. ГРУПОВІ ФОРМИ ДОСЛІДЖЕНЬ
ЕТАП П’ЯТИЙ
Визначення епіцентру роману.
Використання цитатних проектів характеристик образів.
(Тигр – „страшне божество, смугасте шкірою, а ще смугастіше репутацією...”.Тварина – хижак. Полюють завжди по одному, безшумно підкрадаються. Цей звір небезпечний для людини, але першим не нападе.)
ЕТАП ШОСТИЙ. Шляхами саморефлексії
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Читаючи роман, ви доходили власної думки до викорстаних автором символів, обирали улюблені моменти твору. Чим вони вам сподобались, якими запам’ятались?
(Презинтація музичних уривків, які, на думку учнів, відповідають улюбленим уривкам; виготовлених учнями колажів).
ЕТАП СЬОМИЙ
Підведення підсумків
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
За жанровими особливостями „Тигролови” – це пригодницький роман, що має відбивати чітке розмежування героїв - це ми визначили; захоплюючий сюжет, пригоди – це так само ми могли спостерігати. І обв’язково hарру епd.
ЕТАП ВОСЬМИЙ
Завершення шляху етапами тернистих мандрів митця.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Навколо нас гниле багно,
Весь край струїть грозить воно:
Його ти мусиш осушити
І тим свій подвиг довершити.
Мільйонам ти настачиш місця тут –
Простеляться лани широкополі,
Вільні думки заграють на роздоллі,
Нове життя зведе вкраїнський люд,
Укриє їх узорами споруд –
І заживем в цім краї, як у раї...
Багряний. Активний учасник українського літературного відродження, гнаний і переслідуваний, не звернув зі свого шляху. Життя людини подібне дорозі. Якій їй бути: довгій чи короткій – вирішує доля. А от вузькою чи широкою – вирішує сама людина. Дорога життя Багряного – широченна дорога.
ЗАВДАННЯ ДОДОМУ
Написати твір – роздум „Чи справді сміливі завжди мають щастя ?”
Прочитати роман О.Гончара „Собор”.