Бінарний інтегрований урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп'ютерних технологій. Буде цікавим для учителів з нестандартним мисленням.
Тема: Юрій Яновський. Роман «Вершники». Ідея протиставлення загальнолюдських вартостей класовим у новелі «Подвійне коло»
Мета: ознайомити учнів із жанровою своєрідністю твору, простежити на прикладі твору руйнівну силу колективного підсвідомого некритичного сприйняття чужих ідей, вчити аналізувати позиції і погляди героїв; розвивати вміння робити аналіз новелістичного роману; працювати з різними джерелами науково – популярної літератури; розвивати навички проведення публічних дискусій; сприяти удосконаленню усного зв’язного мовлення.
Обладнання: портрет письменника відповідного періоду, слайди, цитати відомих людей про письменника, ілюстративний матеріал, аудіо записи, різні видання твору.
Теорія література: ідеологія, романтизм, роман, новела, роман у віршах
Тип уроку: бінарний інтегрований урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп’ютерних технологій.
ХІД УРОКУ
На мультимедійному екрані портрет письменника, тема уроку
Летючі «Вершники» Юрія Яновського.
Ідеологія громадянської війни очима письменника
Я вклав у цей твір всі свої сили
Ю. Яновський
Рік за роком поволі спливає,
Кожен з них історію складає…
Цими рядками я хочу розпочати сьогоднішній урок – урок літературно – історичної правди.
Спиніться, затамуйте подих. Чуєте, як дихає історія. Варто лише підняти завісу, і нам відкриється…
Ні! не бунт і повстання, не революції, а Людина.
Ми повинні бачити в історії – Людину.
Багатостраждальна історія в українського народу. Як же міг він вижити, які духовні сили живили його?
Лунає мелодія. Демонстрація кадрів історичних подій 1919 року.
На фоні музики учитель починає із вступного слова.
Вступне слово учителя
Південь України, Єлисаветград (нині Кіровоград) був ареною особливо жорстоких боїв, які вели між собою різні політичні сили: білі, червоні, напади Махно, банда Марусі, загони Григор’єва. Такими запам’ятав ті буремні роки юнак майбутній письменник Юрій Яновський. Озвірілі люди, які полишали після себе кров, ненависть, голосіння. Пекучою раною лягли вони на душу хлопця, щоб пізніше стати безсмертними рядками роману «Вершники».
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Запис теми в зошиті
Щоб робота була плідною і послідовною відновимо раніше отримані знання.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (Завдання висвітлюються на екрані мультимедійної дошки).
1.«Хвилинка міцних знань»:
I варіант: назвіть події з життя Яновського, що відповідають цим датам:
1902 – (народився в Єлисаветграді)
Освіта – ( сільська школа;
реальне училище;
Київський політехнічний інститут)
1919 – (інспектор повітових організацій)
1925 – 1927 – (головний редактор Одеської кіностудії)
1943 – (редактор журналу в Уфі)
1946 – (участь у Нюрнберзькому процесі)
Участь у літературних угрупуваннях, організаціях – («Комун
культ», «Жовтень», «ВАПЛІТЕ»).
II варіант: згадайте, кому належать дані слова (встановити відповідність):
А. Яновський
Б. Смолич
В. Семенчук
Г. Гончар
Д. Бажан
Е. Луї Арагон
1 |
Б |
2 |
А |
3 |
Г |
4 |
В |
5 |
Е |
6 |
Д |
БЛІЦ – ОПИТУВАННЯ (продовжити речення)
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Слово вчителя
«О, дев’ятнадцятий рік месників і платі їв, достойний рік розрахунків і записів у бухгалтерську книгу Революції, далекий рік живих жандармських генералів… Рік незнайдених образів і трагедійних метафор, рік любові й смерті, трепету повсталих сердець, простоти жертв, солодкості ран і висоти класових почувань, о милий піднесений рік!»
Таку печать високої патетики і піднесеної емоційності має роман у віршах «Вершники».
2.Відновлення візитної картки твору
Попарне опитування (за варіантами):
3. Проблемно – ситуативне завдання
Завдання на екрані
Кожен художній твір побудований на певному конфлікті. Конфлікти поділяють на дві групи:
Групи конфліктів:
Саме це завдання – який конфлікт покладено в основу твору і в чому полягає трагізм долі родини Половців – ми і спробуємо розв’язати.
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання за змістом:
Сьогодні ми продовжимо заглиблення у зміст роману з метою подальшого дослідження проблем, піднятих у «Вершниках». Вони стосуються не тільки літератури, а й історії політичної думки на Україні. Уміння аналізувати їх - дуже важливе, бо письменниками - літераторами будуть із вас не всі, а ось громадянином буде кожний. І якщо не активно, то принаймні пасивно з політикою стикатиметься майже щодня.
Аналіз образів родини Половців. Робота за групами:
1 група – образ Половчихи
2 група – образ Мусія Половця
3 група – образ Андрія
4 група – образ Оверка
5 група – образ Панаса
6 група – образ Івана та Сашка.
Образ Половчихи
«Половчиха подумала про своє дівоцтво, дівування в Очакові, хазяї трамбаків сватались до неї, а що вже шаланд, баркасів, моторок, яхт! Вона була доброго рибальського роду, доброї степової крові, її взяв за себе Мусій Половець – дофінівський рибалка, непоказний хлопець, нижчий за неї не цілу голову. Та така вже любов і так вона парує. Половчиха стала до бою за життя, за рибу, стала поруч Мусія, і наплодили вони хлопців повну хату. Хлопці виростали коло моря, тісно стало в хаті од їхніх дужих плечей, а Половчиха тримала хату в залізному кулаці, мати стояла на чолі родини, стояла, мов скеля в шторм. Сини виросли й розійшлися »
«На березі стояла стара Половчиха одежа на ній віялась, мов на кам’яній, вона була висока та сувора, як у пісні… Половчиха стояла нерухомо…»
«Половчиха, вирядивши в море чоловіка, виглядала його шаланду, її серце обдував трамонтан, її серце ладне було вискочити з грудей, а з моря йшли холод та гуркіт, море зажерливо ревло, схопивши її Мусія. Вона не показувала перед морем страху, вона мовчки стояла на березі – висока й сувора, їй здавалося, що вона – маяк невгасимої сили».
«Не зводила …очей, її серце було з шаландою, на березі гомоніли рибалки… Осторонь стояла стара степовичка Половчиха, вона мужньо дивилась на боротьбу її чоловіка…»
«І всі пішли від моря, а стара Половчиха залишилася стояти на березі, висока та сувора,як у пісні»
«Берег спорожнів, рибалки пішли геть, і нікому не було дивно, що стара Половчиха не рухається з місця. Вона справжня жалоба, трамонтан обдував її, мов кам’яну».
«Серце Половчихи захолонуло, за шаландою щось волочилося по воді, видувалося на воді лахміття». «Половчиха дивилася та боялася роздивитися, їй хотілося крикнути й покликати свого Мусієчка… Половчиха хотіла витягти посуду, а потім тужити коло чоловіка, вона вже бачила його тіло у мутній воді, серце їй щемило і руки не почували ваги шаланди, і тоді до неї озвався голос. Вона скрикнула, бо той голос був її чоловіка, голос стомлений і рідний»
«Половчиха заходилася йому допомагати… Ї подружжя Половців пішло до домівки. Вони йшли, ніжно обнявшись, їм у вічі дмухав трамонтан, позаду калатало море, вони йшли впевнено й дружно, як ходили ціле життя»
(Нагадує образ Ярославни. Порівняйте: «Ой, пішов ти в море, Мусієчку, та й слід твій солона вода змила. Та коли б я знала та бачила, я б той слідок долонями прогортала та до берега тебе покликала. Ой, подми, вітре – трамонтане, оджени в море негоду й тумани, а я стоятиму тут самотня до краю, і хоч би з мене дерево стало, то я б усіма вітами над морем махала й листям би шуміла»
Образ Мусія Половця
«Мусій Половець – дофінівський рибалка, непоказний хлопець, нижчий за неї не цілу голову».
«Мусій Половець, він чимало пожив на світі, од нього зла не бачила(дружина).
«Голова артілі Мусій Половець, він нам за шаланди голови поодриває, коли живий випливе».
«Наша артіль бідна, - сказав старий, - і кидати шаланди в морі не голиться. Я – голова артілі, то мусив і рятувати».
Образ Андрія
«Андрій вдався у дядька Сидора, таке ж ледащо й не знати що.
Образ Оверка
«А Оверко – той артист і грав з греками у «Просвіті» та читав книжки, написані по- нашому. На дядькові гроші в семінарії вчився, рибалка з нього був ніякий, а й його жалко, не чути за нього давно…»
Образ Панаса
«Панас привозив матері контрабандні хустки й серги, шовк і коньяк, Половчиха складала все до скрині та боялася за Панаса. Вона його важко народжувала, і він їй став дорожчий, виходила вночі до моря, їй все здавалося, що чує плесків весел і треба рятувати від погоні»
Образ Івана
«Тільки Іван працює на заводі і робить революцію…»
Образ Сашка
Висновок:
Отже, таке подвійне протиріччя, де виходу немає, нагадує біг по колу, і лягло в ідейну назву новели «Подвійне коло»
Отже, брати розійшлися різними політичними шляхами, підтримуючи певні політичні сили. Працюючи зараз у групах, вам надається можливість представити ту політичну платформу, відповідно до тези одного з братів Половців.
Тези – цитати з роману
5.Представлення учнями політичних портретів лідерів політичних сил,
політичних платформ.
Висновок:
(В ім’я «революційних ідеалів» під час цієї війни від воєнних дій,терору, голоду, епідемій загинуло 8 мільйонів чоловік, були зруйновані промисловість, сільське господарство, транспорт, а суспільство на довгі десятиліття втратило загальнолюдські моральні та світові орієнтири?..)
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Перевірка вивченого матеріалу:
ЛЕГЕНДА
Казкова птаха не обмовилася. Може, країна казкова мрії існує насправді. Там, у країні мрій, міцніє душа, для великих справ загострюється розум і талант.
Як стверджує легенда, місця під сонцем у тій землі не знайшлося для України. І тоді люди – одчайдухи, ім’я яким українське письменство, розібрали всі болі і скорботи України у свої серця, твори і по краплині виносили її з пітьми на світло.
Самоперевірка:
I. Робота за тестами «Шкільна бібліотека» Регіональне видавництво «Росток», 2002 рік: тест № 5
А.Більшовики Відповідь:
Б. Денікінці 1 Б
В. Махно 2 Г
Г. Петлюрівці 3 В
4 А
1. 2. 3. 4.
А.Ленін 1Г
Б. Денікін 2А
В. Петлюра 3Б
Г. Махно 4 В
VII. Домашнє завдання: