Тема: Іван Франко-казкар. Зміст казки «Фарбований Лис».
Мета: ознайомити учнів з відомостями про Франка-казкаря, розглянути зміст казки «Фарбований Лис», визначити основну думку та ідею твору; навчити дітей відрізняти мову автора від слів головного героя; формувати вміння учнів виразно та вдумливо читати зміст казки, розвивати культуру звʼязного мовлення, навчити дітей давати оцінку героям казки; виховувати вміння розрізняти добрі та лихі вчинки, підлість, лицемірство.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, текст казки.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.
Кросворд
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Слово вчителя.
Більшість творів, яких написав Іван Франко присвячено дітям. Їхня кількість 50 казок. 20 казок увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили».
Казки Івана Франка – це художньо опрацьовані переклади грецької, індійської, німецької, російської мов. Частіше письменник запозичував образ і доповнював твір, надаючи казці українського колориту. У цих казках безліч веселих, комічних сцен. Герої – носії найкращих рис народу: щирі, добрі, милосердні. Але письменник не забуває показувати у своїх творах і негативні сторони та риси героїв. У цих казках прославляються дружелюбність, честь та підтримка між головними героями. Казки показують перемогу тих, хто бореться за справедливість, добро та правду.
ІV. Перевірка засвоєння знань прочитаної казки.
Бесіда з учнями за змістом казки.
V. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.
Гра «Правдивий промінчик»
(Намалювати позитивний смайлик з промінчиками на дошці, і діти називають позитивні риси характеру лиса).
Наприклад: відважний, сміливий, товариський, швидкий, кмітливий, спостережливий.
(Намалювати сумний смайлик з промінчиками на дошці, і діти називають негативні риси характеру лиса).
Наприклад: хитрий, боягуз, брехун, хвастливий, гордий, егоїстичний, корисливий, лукавий.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «ТАК чи НІ».
VІІ. Підсумок уроку.
Чи обманювали ви коли-небудь своїх друзів?
Чи можна бути лицемірним?
Як би ви вчинили на місці звірів?
Чого вчить нас Іван Франко в цій казці?
VІІІ. Домашнє завдання.
Намалювати малюнок «Яким я уявляю лиса Микиту».