Предмет Літературне читання
Клас 3
Розділ Казки українських письменників
Тема. Іван Франко «Лисичка та Журавель»
Мета: продовжити ознайомлення учнів із українськими казкарями, а саме Іваном Франком і його казкою «Лисичка та Журавель»; формувати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мислення, уміння висловлювати свої думки, розширювати словниковий запас учнів, увагу, фантазію; виховувати позитивне ставлення до літературних творців, бажання читати; учити бути гостинними та вихованими.
Очікувані результати: учні вміють висловлювати свою думку на задану тему, ввічливі з однокласниками та вчителями.
Обладнання: підручник, презентація «Іван Франко «Лисичка і Журавель»», картки для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Ранкова зустріч
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. Для того, щоб справитися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно.
Тож завдання нині на уроці такі:
Не просто слухати, а чути .
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати .
Дружно й плідно працювати .
Будемо гарно читати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
1. Гра «Знайди початок речення» (Слайд 2).
… справжній веселий Казкар.
… і дуже бояться сердитого гамору.
…. і під вікном казкаря збиралися діти.
… і впускає до хати тишу.
2. Мовна розминка(Слайд 3)
- А зараз пропоную розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм читали протягом уроку. Для цього давайте попрацюємо зі скоромовками. Погляньте на екран. Спочатку прочитайте скоромовку у повільному темпі разом зі мною. А тепер давайте прочитаємо її швидше.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
- Над наступною скоромовкою працюємо самостійно. Спочатку мовчки прочитайте її , а потім розкажіть уголос з найбільшою швидкістю.
Край узлісся на осичці – (слайд 4)
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
Чистомовка від журавля (Слайд 5)
Жа-жа-жа – широка межа
Жу-жу-жу – я туди біжу.
Жі-жі-жі – журавель на межі.
Же-же-же – журавель жабу стереже.
Жи-жи-жи – журавлю допоможи.
Жи-жи-жи – жабку подержи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Бесіда вчителя (Слайд 6)
- Про яких тварин ми вивчили скоромовку і чистомовку? (Про журавля і лисичку).
- Які ви знаєте казки, героями яких є ці тварини? («Лисичка та сірий вовк», «Лисичка-сестричка», «Пан Коцький» тощо).
- Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож й ознайомимося з твором видатного українського письменника.
(виставка книжок слайд 7)
І. Франка .Про кого казка, хто є її головними героями,ви вже мабуть здогадалися.
2. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання. Гра «Шифрувальник» (Слайд 8)
- А щоб більше дізнатися про одного з героїв казки, розшифруйте текст.
еЦ векийли нийраг тпах. Він ганадує лекуле. В гоньо гідов яши і дзьоб. р'яПі у ражувля ірес. Хіств, часнати говило і яши — рнічо. рилаК кіизачуються чормини напір'їми.
- Як називається цей птах? (Журавель).
- Скажіть, будь ласка, перед вами текст опис, міркування чи розповідь? (Опис).
- Як в народі називають журавлів? (Веселики).
3. Робота над загадками (Слайд 9)
- Про іншого героя казки давайте відгадаємо загадку:
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід (Лисиця).
ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Опрацювання казки Івана Франка "Лисичка і Журавель» (Слайд 10)
а) Словникова робота. Тлумачення незрозумілих слів і виразів (Слайд 11)
робота в парах
Призволяйся — пригощайся;
облизня спіймавши — залишитися ні з чим;
подружилися — можна сказати так: потоваришували, заприятелювали;
почастую- нагодую;
не погордуй - спробуй;
пісним голосом – тоненьким, сумним.
б) читання казки вчителем ; (мультфільм)
- Про кого та що саме розповідається в казці?
в) тестування;( на листочках)
Тест - гра «Чи уважно ти читав»
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
а) Так; б) ні.
5. Від чого народ застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.
г) читання казки «ланцюжком»;
- Якими по відношенню один до одного були Лисиця та Журавель? (Негостинними).
д) аналіз змісту прочитаного, вибіркове читання;
— Прочитайте, як Лисичка частувала Журавля.
— Як Журавель віддячив Лисичці? Прочитайте.
— Чому Лисичка зареклася дружити з Журавлем? (Тому що Журавель до неї був не гостинним).
Фізкультхвилинка ( слайд 12)
е) читання казки в особах; (слайд 13)
- З якою інтонацією потрібно читати слова Лисички та Журавля?(Улесливою).
є) гра « Упізнай за рисою характеру» (слайд 14)
лицемірна, улеслива, хитра, злопам’ятна - Лисиця
добрий, вихований, гостинний - Журавель
ж) гра «Розвідники»
- Порахуйте скільки разів у казці зустрічається слово «Лисичка», «Журавель».
Порівняння казки І. Франка і народної
- Чи знайома була вам ця казка? Коли ви її читали?
- Порівняйте українську народну казку "Лисичка і Журавель" і казку з такою ж назвою І. Франка.
- Чим вони подібні, а чим — відрізняються? Які ви знаєте приказки до цієї казки? Робота в групах . Казкова майстерня (слайд 15)
ІV. Підсумок уроку.
Гра « Відкритий мікрофон»
- Як називається казка, яку ми читали?
- Хто автор цієї казки?
- Діти, а чому навчає нас ця казка?
Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятати, що зло – тимчасове, а добро – вічне.