Конспект уроку української літератури для 7 класу
Тема: Іван Франко «Захар Беркут». Мужність і патріотизм головних героїв. Ідея єдності народу в боротьбі проти загарбників.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів із повістю Івана Франка «Захар Беркут», розкрити ідейний зміст твору, проаналізувати образи героїв, особливу увагу приділити патріотизму та єдності громади.
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати художній твір, формулювати власні судження, працювати з текстом.
Виховна: виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, повагу до історичного минулого.
Ключові компетентності:
Соціальна та громадянська: усвідомлення цінності єдності народу для боротьби із загрозами;
Комунікативна: вміння висловлювати думки, працювати в групах;
Інформаційно-цифрова: робота з текстами, додатковими матеріалами;
Уміння навчатися: формування навичок критичного мислення й роботи з художнім текстом.
Хід уроку
1. Організаційний момент (2 хв)
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
Мотиваційний вступ: «Сьогодні ми поринемо в часи боротьби за свободу та гідність, коли єдність і мужність ставали головною силою для захисту рідного краю».
2. Актуалізація опорних знань (5 хв)
Бесіда з учнями:
Що ви знаєте про Івана Франка? (Короткі факти: письменник, поет, громадський діяч, «Каменяр» української літератури).
Чому важливо знати твори про минуле нашого народу?
Пригадайте, що таке повість.
Коротке слово вчителя: «Повість Івана Франка «Захар Беркут» розповідає про героїчну боротьбу громади села Тухлі проти монгольських загарбників у XIII столітті. Цей твір є актуальним і сьогодні, бо розповідає про єдність, сміливість та любов до рідної землі».
3. Оголошення теми та мети уроку (3 хв)
«Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як мужність, єдність та патріотизм допомогли громаді Тухлі вистояти у боротьбі із загарбниками. Будемо вчитися аналізувати героїв твору та визначати основну ідею повісті».
4. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
1. Короткий переказ сюжету твору (супроводжується ілюстраціями або відеофрагментом):
Поява монголів у Карпатах.
Роль Захара Беркута як мудрого ватажка.
Зрада Тугара Вовка та боротьба громади Тухлі.
Героєм стає не одна людина, а весь народ, що діє згуртовано.
2. Аналіз образів героїв (робота в групах):
Завдання: Кожна група отримує картку з коротким описом персонажа та питаннями:
Захар Беркут – мудрий старійшина, патріот. Чому його слово важливе для громади?
Максим Беркут – мужній воїн. Як його вчинки демонструють любов до рідного краю?
Тугар Вовк – зрадник чи жертва власної гордині?
Громада Тухлі – як єдність допомогла перемогти сильнішого ворога?
3. Обговорення в класі (кожна група презентує свої висновки).
Вчитель підсумовує: «Справжня сила громади в єдності, мужності й вірності рідній землі».
5. Закріплення знань (10 хв)
1. Робота з текстом:
Завдання: Знайдіть та прочитайте уривки, які демонструють:
Мудрість Захара Беркута (наприклад, його промова до громади).
Відвагу Максима.
Згуртованість громади Тухлі.
2. Проблемне питання:
«Чи могли б тухольці перемогти без єдності? Що нам говорить ця історія сьогодні?»
6. Рефлексія та підсумок уроку (5 хв)
Запитання до учнів:
Які риси Захара Беркута є прикладом для наслідування?
Що найбільше вразило вас у боротьбі тухольців?
Яке значення має єдність народу для захисту свободи?
Рефлексія:
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
«Приклад тухольців вчить нас…»
7. Домашнє завдання (5 хв)
Обов’язкове: Написати короткий твір-роздум на тему: «Чому громада Тухлі змогла перемогти сильнішого ворога?»
Творче завдання (за бажанням): Намалювати ілюстрацію до одного з епізодів повісті або підготувати презентацію про Івана Франка.
Оцінювання:
Під час уроку оцінюються:
Активність у груповій роботі;
Відповіді на запитання;
Робота з текстом.
Матеріали до уроку: текст повісті, ілюстрації до твору, відеофрагменти, картки із завданнями.
Ключова думка уроку: «Єдність народу – найсильніша зброя в боротьбі за свободу».