Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Роздуми сучасного поета Івана Малковича про те, якою повинна бути людина

Про матеріал
Конспект уроку у 8 класі "Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Роздуми сучасного поета Івана Малковича про те, якою повинна бути людина."
Перегляд файлу

 

Іван Малкович. «Із янголом на плечі».  Роздуми сучасного поета Івана Малковича про те, якою повинна бути людина

Урок   української літератури у 8 класі                                                                                Автор:Ківшик Галина Василівна                                                                                                                   Навчальний заклад: Гадяцький обласний науковий ліцей-інтернат ІІ-ІІІ ступенів

ім. Є. П. Кочергіна Полтавської обласної ради

 

Мета: познайомити учнів із творчістю Івана Малковича - сучасного видатного митця слова; вміти виразно й усвідомлено читати  твір; аналізувати ідейний зміст; пояснювати метафоричність поетичних образів; розвивати культуру мовлення, пам’ять, образне мислення, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича; виховувати почуття пошани до творчості письменника, до українського слова.

Тип уроку: формування навичок і вмінь.

Обладнання:  наочність, аудіозапис пісні « Із янголом на плечі» , статуетка  янгола, свіча, ілюстрації до творів І.Малковича, виставка книжок видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га», електронна пезентація.

                                                                 ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

Створення комфортного психологічного мікроклімату

Лунає тиха лірична музика, горить свіча

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

  • Добрий день. Рада вітати всіх присутніх на нашому уроці.

Погляньте: он горить свіча-палає,

До вас вона щось тихо промовляє.

Прислухайтесь, уважно придивіться

І враженнями з нами поділіться.

  • Діти, які почуття виникли у вас , коли ви слухали музику й дивилися на полум’я свічі? (Учні відповідають  «ланцюжком») А який настрій супроводжує вас? Доберіть 2-3 епітети на визначення свого настрою і продовжіть речення: «Сьогодні мій настрій…»

ІІІ. Оголошення  теми і мети уроку

1.Слово вчителя. На уроці ми з вами познайомимося з життєвим і творчим шляхом сучасного поета Івана Малковича , прочитаємо й проаналізуємо його вірш «Із янголом на плечі».  Отже,  нашими співрозмовниками сьогодні будуть Іван Малкович і ліричний герой поезії «Із янголом на плечі».

Запишіть у зошити тему уроку.

2. Очікувані результати. «Незакінчене речення»

Учитель: Пропоную вам подумати і визначитися, чого ви очікуєте від знайомства з таланивитим  поетом і видавцем, зокрема , засновником першого в Україні приватного дитячого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», загальний тираж якого близько 2 мільйонів примірників на рік.

Запишіть свої очікування одним реченням «Гадаю, знайомство з Іваном Малковичем буде для мене…»

3. Ознайомлення з планом роботи

Учитель: Зверніть увагу на екран. Там записані мої очікування щодо вас. Гадаю, що після сьогоднішнього уроку ви зможете

  • розповідати про поета Івана Малковича;
  • виразно і вдумливо читати вірші;
  • визначати ідею і тему твору;
  • визначати роль художніх засобів, використаних письменником;
  • характеризувати ліричного героя;
  • пояснювати прихований, підтекстовий зміст образів.

Я впевнена, що, ознайомившись із поетичним доробком Івана Малковича, ви станете хоч на краплинку добрішими, щирішими , більше дбатимете про ближніх, віритимете в перемогу добра, подивитеся навколо оптимістичніше. 

4. Гронування. Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-розмова при свічі, що вимагає від нас відвертості та щирості. Отож, символом чого є свіча?

                                                           СВІЧА

 

 

 

ІІІ. Актуалізація навчальної дільності.

  1. Слово вчителя. Вдома ви мали опрацювати біографію Івана Малковича. Зараз ми перевіримо, чи виконали ви це завдання. 
  2. «Акваріум»  ( розповідь за допомогою ключових слів)

 скрипка

 

 

 

                                              

 

 IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя. Іван Малкович    скрипаль, вчитель, перекладач, директор видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», член Спілки письменників, редактор видавництва «Веселка», кавалер Міжнародного ордену усмішки, лауреат Шевченківської премії , а ще  автор багатьох творів. Ми звертаємося сьогодні до однієї із поезій автора. Це поезія «Із янголом на плечі».

Але перед тим, як прочитати поезію, я хочу вам розповісти притчу.

 Якось до чоловіка звернувся янгол:

 - Хочеш, я покажу тобі твоє життя?

- Хочу, - відповів чоловік.

 Янгол підняв його над землею, й чоловік побачив своє життя та дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.

- Хто це зі мною?

- Це я, - відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.

 - А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?

- А це найтяжчі періоди у твоєму житті, - відповів янгол.

- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг? – схвильовано запитав чоловік.

- Ні, це я ніс тебе на руках, - відповів янгол.

Про що ця притча? (Відповіді учнів).

2.Робота в групах. Хто такі янголи-охоронці?  (Заслуховування повідомлень учнів про ангелів: існування, завдання святих, приклади із життя)

3.Хто ж такі янголи ? Що він може зробити для людини?

Побудуйте ланцюжок

 Янгол - захисник - ….?

4.Робота з текстом поезії «Із янголом на плечі».

4.1. Читання поезії автором (відеосюжет).

4.2. Естетична пауза. Яка картина виникла у вашій уяві? (усне малювання)

4.3.Поділіться думками.

 - Чи содобався вам вірш?

- Які почуття він викликав у вас?

- За допомогою яких кольорів ви могли б їх передати?

4.4. Мовчазне читання поезії учнями.

- Які запитання виникли під час читання? (Відповіді учнів).

4.5. «Довідкове бюро» (словникова робота)

В невороття - безповоротно;

Лелійно – тихо, ніжно;

Вировий – бурхливий;

Ірод – ворог роду людського, зло;

Моровий – згубний;

Не впадь – не впади.

4.6. Художній аналіз поезії.

- Чи можна сказати, що ліричний герой-подорожній? Чому? Де він іде?

- Який він?

- Куди і коли він іде? Чому саме «краєм світу» , чому «уночі»?

- Що єдине освітлює його шлях?

- Як він рухається?

- Чи має ліричний герой мету? Що його підганяє, «штовхає у спину»?

- Що таке символ? Що символізує у творі свіча?

- Що у творі є символом життя?

- Яким є життя ліричного героя?

- Що вирує навколо нього?  Що символізують ці образи?

- І хто єдиний не покидає ліричного героя?

- Що уособлює янгол у цій поезії?

- Чи можна сказати, що вірш, незважаючи на темну кольористику, є оптимістичним?

- Із яким проханням автор ліричний герой звертається до свого янгола?

- Яка тема вірша? ( Зображення людини, яку «янгол на плечі» хоче уберегти від лиха, зла й жорстокості).

- Яка основна думка? ( Усім нам потрібна підтримка, спрямування до добра, а не до зла. Кожна людина повинна втримати свого янгола-охоронця на плечі).

Віршований розмір: хорей.

Жанр: філософська лірика, старосвітська балада.

5. Робота з теорії літератури.

Поезія « Із янголом на плечі» має підзаголовок «Старосвітська балада».  Як ви думаєте, чому автор саме так визначив жанр свого твору?

Балада – це твір із гострим драматичним сюжетом казково-фантастичного, легендарно-історичного змісту.

 ( У  творі «Із янголом на плечі» є елементи легенди.  Біблійна легенда говорить, що в людини на одному плечі янгол, який охороняє, спонукає до добрих справ, а на другому – чорт, який спонукає на злі справи; людина ж має сама вибирати, кого слухати) Старосвітська, тобто йдеться про одвічну проблему, яка актуальна в усі віки – це призначення людини на цьому світі).

5.1. Художні засоби поезії.

Порівняння: «йде лелійно, як дитя».

Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».

Метафори: «виє ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».

Повтори:  «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі».

5.2. Слово вчителя. Цей вірш  дав назву збірці Івана Малковича «Із янголом на плечі». Вона була видана у 1997 році.

Вірші Івана Малковича не залишають байдужими композиторів і співаків. На його тексти пишуть музику  Тарас Чубай, Віктор Морозов та Марія Бурмака.

На слова вірша «Із янголом на плечі»  написано дві пісні. Одну написав Тарас Чубай, і виконує її гурт «Плач Єремії»,  а іншу написала й заспівала Марія Бурмака.   Пропоную вам послухати цю пісню у виконанні гурту «Плач Єремії».

5.3. Прослуховування пісні «З янголом на плечі» у виконанні гурту «Плач Єремії»

Слово вчителя. Поділіться своїми враженнями від прослуханої музики.

V. Підсумок уроку.

1. «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я замислився …

Сьогодні на уроці я зрозумів(-ла), що…

2. Скласти сенкан( гроно) до слова «янгол» (робота у групах).

3. «Мікрофон». Якби випала вам можливість поговорити зі своїм янголом-охоронцем, то про що була б розмова?

 VІ. Домашнє завдання

  1. Написати міні-твір: « Мій янгол-охоронець».
  2. Вивчити вірш.

Заключне слово вчителя. Дорогі діти,  я думаю, що на сьогоднішньому уроці комірки вашої душі наповнилися добром, вірою та любов’ю, а образ янгола-охоронця зробить ваші думки, дії, слова чистими та світлими.

Бажаю всім, щоб янгол-охоронець ніколи не полишав вас.

               

 

 

 

 

doc
Додано
2 січня 2022
Переглядів
1966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку