Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Роздуми сучасного поета Івана Малковича про те, якою повинна бути людина
Урок української літератури у 8 класі Автор:Ківшик Галина Василівна Навчальний заклад: Гадяцький обласний науковий ліцей-інтернат ІІ-ІІІ ступенів
ім. Є. П. Кочергіна Полтавської обласної ради
Мета: познайомити учнів із творчістю Івана Малковича - сучасного видатного митця слова; вміти виразно й усвідомлено читати твір; аналізувати ідейний зміст; пояснювати метафоричність поетичних образів; розвивати культуру мовлення, пам’ять, образне мислення, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича; виховувати почуття пошани до творчості письменника, до українського слова.
Тип уроку: формування навичок і вмінь.
Обладнання: наочність, аудіозапис пісні « Із янголом на плечі» , статуетка янгола, свіча, ілюстрації до творів І.Малковича, виставка книжок видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га», електронна пезентація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Створення комфортного психологічного мікроклімату
Лунає тиха лірична музика, горить свіча
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Погляньте: он горить свіча-палає,
До вас вона щось тихо промовляє.
Прислухайтесь, уважно придивіться
І враженнями з нами поділіться.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
1.Слово вчителя. На уроці ми з вами познайомимося з життєвим і творчим шляхом сучасного поета Івана Малковича , прочитаємо й проаналізуємо його вірш «Із янголом на плечі». Отже, нашими співрозмовниками сьогодні будуть Іван Малкович і ліричний герой поезії «Із янголом на плечі».
Запишіть у зошити тему уроку.
2. Очікувані результати. «Незакінчене речення»
Учитель: Пропоную вам подумати і визначитися, чого ви очікуєте від знайомства з таланивитим поетом і видавцем, зокрема , засновником першого в Україні приватного дитячого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», загальний тираж якого близько 2 мільйонів примірників на рік.
Запишіть свої очікування одним реченням «Гадаю, знайомство з Іваном Малковичем буде для мене…»
3. Ознайомлення з планом роботи
Учитель: Зверніть увагу на екран. Там записані мої очікування щодо вас. Гадаю, що після сьогоднішнього уроку ви зможете
Я впевнена, що, ознайомившись із поетичним доробком Івана Малковича, ви станете хоч на краплинку добрішими, щирішими , більше дбатимете про ближніх, віритимете в перемогу добра, подивитеся навколо оптимістичніше.
4. Гронування. Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-розмова при свічі, що вимагає від нас відвертості та щирості. Отож, символом чого є свіча?
СВІЧА
ІІІ. Актуалізація навчальної дільності.
скрипка
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Але перед тим, як прочитати поезію, я хочу вам розповісти притчу.
Якось до чоловіка звернувся янгол:
- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
- Хочу, - відповів чоловік.
Янгол підняв його над землею, й чоловік побачив своє життя та дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.
- Хто це зі мною?
- Це я, - відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.
- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
- А це найтяжчі періоди у твоєму житті, - відповів янгол.
- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг? – схвильовано запитав чоловік.
- Ні, це я ніс тебе на руках, - відповів янгол.
Про що ця притча? (Відповіді учнів).
2.Робота в групах. Хто такі янголи-охоронці? (Заслуховування повідомлень учнів про ангелів: існування, завдання святих, приклади із життя)
3.Хто ж такі янголи ? Що він може зробити для людини?
Побудуйте ланцюжок
Янгол - захисник - ….?
4.Робота з текстом поезії «Із янголом на плечі».
4.1. Читання поезії автором (відеосюжет).
4.2. Естетична пауза. Яка картина виникла у вашій уяві? (усне малювання)
4.3.Поділіться думками.
- Чи содобався вам вірш?
- Які почуття він викликав у вас?
- За допомогою яких кольорів ви могли б їх передати?
4.4. Мовчазне читання поезії учнями.
- Які запитання виникли під час читання? (Відповіді учнів).
4.5. «Довідкове бюро» (словникова робота)
В невороття - безповоротно;
Лелійно – тихо, ніжно;
Вировий – бурхливий;
Ірод – ворог роду людського, зло;
Моровий – згубний;
Не впадь – не впади.
4.6. Художній аналіз поезії.
- Чи можна сказати, що ліричний герой-подорожній? Чому? Де він іде?
- Який він?
- Куди і коли він іде? Чому саме «краєм світу» , чому «уночі»?
- Що єдине освітлює його шлях?
- Як він рухається?
- Чи має ліричний герой мету? Що його підганяє, «штовхає у спину»?
- Що таке символ? Що символізує у творі свіча?
- Що у творі є символом життя?
- Яким є життя ліричного героя?
- Що вирує навколо нього? Що символізують ці образи?
- І хто єдиний не покидає ліричного героя?
- Що уособлює янгол у цій поезії?
- Чи можна сказати, що вірш, незважаючи на темну кольористику, є оптимістичним?
- Із яким проханням автор ліричний герой звертається до свого янгола?
- Яка тема вірша? ( Зображення людини, яку «янгол на плечі» хоче уберегти від лиха, зла й жорстокості).
- Яка основна думка? ( Усім нам потрібна підтримка, спрямування до добра, а не до зла. Кожна людина повинна втримати свого янгола-охоронця на плечі).
Віршований розмір: хорей.
Жанр: філософська лірика, старосвітська балада.
5. Робота з теорії літератури.
Поезія « Із янголом на плечі» має підзаголовок «Старосвітська балада». Як ви думаєте, чому автор саме так визначив жанр свого твору?
Балада – це твір із гострим драматичним сюжетом казково-фантастичного, легендарно-історичного змісту.
( У творі «Із янголом на плечі» є елементи легенди. Біблійна легенда говорить, що в людини на одному плечі янгол, який охороняє, спонукає до добрих справ, а на другому – чорт, який спонукає на злі справи; людина ж має сама вибирати, кого слухати) Старосвітська, тобто йдеться про одвічну проблему, яка актуальна в усі віки – це призначення людини на цьому світі).
Порівняння: «йде лелійно, як дитя».
Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».
Метафори: «виє ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».
Повтори: «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі».
5.2. Слово вчителя. Цей вірш дав назву збірці Івана Малковича «Із янголом на плечі». Вона була видана у 1997 році.
Вірші Івана Малковича не залишають байдужими композиторів і співаків. На його тексти пишуть музику Тарас Чубай, Віктор Морозов та Марія Бурмака.
На слова вірша «Із янголом на плечі» написано дві пісні. Одну написав Тарас Чубай, і виконує її гурт «Плач Єремії», а іншу написала й заспівала Марія Бурмака. Пропоную вам послухати цю пісню у виконанні гурту «Плач Єремії».
5.3. Прослуховування пісні «З янголом на плечі» у виконанні гурту «Плач Єремії»
Слово вчителя. Поділіться своїми враженнями від прослуханої музики.
V. Підсумок уроку.
1. «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я замислився …
Сьогодні на уроці я зрозумів(-ла), що…
2. Скласти сенкан( гроно) до слова «янгол» (робота у групах).
3. «Мікрофон». Якби випала вам можливість поговорити зі своїм янголом-охоронцем, то про що була б розмова?
VІ. Домашнє завдання
Заключне слово вчителя. Дорогі діти, я думаю, що на сьогоднішньому уроці комірки вашої душі наповнилися добром, вірою та любов’ю, а образ янгола-охоронця зробить ваші думки, дії, слова чистими та світлими.
Бажаю всім, щоб янгол-охоронець ніколи не полишав вас.