Із досвіду роботи "Розвиток зв'язного мовлення молодших школярів шляхом застосування інноваційних технологій "

Про матеріал

Застосування інноваційних технологій робить уроки цікавими, згуртовує дітей, дає можливість кожному проявити свої здібності, вільно висловити свою думку, логічно побудувати міркування, відстояти свої точку зору, аргументувати свій вибір.

Перегляд файлу

РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Великого значення роботі над словом, оволодінню багатством рідної мови надає В.О.Сухомлинський „У початкових класах , з перших кроків навчання найважливішим елементом знань стає слово, точніше, реальний, навчальний світ, який виражається в слові... , зробіть слово одним із найголовніших інструментів творчості”. „Як важливо , щоб слово жило, трепетало в свідомості дитини, щоб воно стало для неї інструментом, за допомогою якого вона опановує знання”Мислення не може розвиватися без мови. В логічному мисленні важлива роль належить поняттям, в яких узагальнені ознаки явищ . Явища позначені словами , внаслідок ,в слові явище набирає необхідну для спілкування оболонку. Яка б ні була складна думка людини , вона знаходить своє втілення у формах мови. Таким чином, оволодіння мовою створює умови для розвитку мислення. Психолог М. І. Жинкин зазначав : “ Мова - це канал розвитку інтелекту... Чим раніше оволодіти мовою, тим легше і повніше оволодіти знаннями. “ Тому саме розвиток мовлення є найважливішою задачею навчання рідній мові . На значення і роль усного мовлення в загальному розвитку дитини , і , зокрема, на його вплив на писемне, вказує цілий ряд вчених: В.Г.Шереметьєвський , В. В.Голубков , М. М.Соколов, М. І. Жинкин, М. Р. Львов. Виключного значення усному мовленню в навчанні та розвитку надав К. Д. Ушинський: „випереджаюче” засвоєння слів корисне, так як воно спонукає дитину рано чи пізно засвоїти і зрозуміти - наповнити слово змістом. „У своїй книзі „Рідне слово” К.Д .Ушинський стверджує, що дитина, яка навчається рідної мови , оволоділа словом, п

язково використовую загадки, кросворди, ребуси, т. д. , що сприяють збагаченню словникового запасу дітей, а значить розвивають мовлення.язковою складовою розвитку учнів. Ідеї В. О. Сухомлинського відображає і О. Хорошковська, яка зазначає: “Завдання удосконалення й розвитку українського мовлення повинні стати предметом спеціальної уваги не лише на заняттях з розвитку мовлення, а й на інших - ознайомлення з навколишнім, художньої праці, математики”. Тому, плануючи свою роботу, я обовТому мої уроки з усіх предметів спрямовані на органічне поєднання питань культури мовлення, розвитку мовлення з вивченням початкового курсу предметів початкової школи, що відображає педагогічні погляди В.О.Сухомлинського і його концепцію навчальної діяльності, згідно з якою мовленнева культура є обов

ях розмовляють російською мовою. Однак батьки, розуміючи значення української мови, віддають навчатися своїх російськомовних дітей в класи з українською мовою викладання. Отже, моє завдання - завдання вчителя першокласників, полягає в тому, що вже з перших днів слід вчити дітей усному українському мовленню.Мовна ситуація в нашому регіоні така, що в сім

ятаючи при цьому, що навчати краще на правильних зразках, ніж шляхом виправлення помилок.В умовах сучасності своєчасне і повноцінне оволодіння школярами рідною мовою, багатством її виражальних і змістовних засобів має неабияке значення для розвитку дитини. У свою чергу для розвитку мовлення важливе значення має навколишнє середовище (школа, дім, родина, друзі, природа ) та активне спілкування дітей у процесі навчальної діяльності. Тому я спонукаю до цього, пропонуючи відповідні форми роботи, найчастіше роботи в парах, групах. При цьому дбаю, щоб мовлення дітей було правильним, щоденно збагачувалось новими словами, виразами, пам

Роботу над розвитком мовлення дітей починаю з першого дня перебування дітей в школі, надаючи при цьому перевагу доборові навчального матеріалу, практичній мовленнєвій спрямованості змісту уроку, врахуванню особливостей словникового запасу в учнів та його обсягу.

У період навчання грамоти розвиток мовлення ґрунтується на навчальному матеріалі “ Букваря “ та “ Прописів “. В них закладено багато ілюстративного матеріалу до казок та оповідань, предметних малюнків, завдань на розвиток логічного мислення. Все це сприяє формуванню у дітей уміння послідовно виражати свою думку.

 

Содержание

 [убрать]

2. При роботі з навчання грамоти я використовую такі завдання, що сприяють розвитку мовлення та мислення дітей :

- як назвати речі одним словом?;

- скласти речення за поданою схемою і малюнком;

- вікторини “З якої казки ?”;

- впізнати слова за їх ознаками ( руда, хитра, пухнаста, хвостата-лисиця);

- розподіл предметів на групи;

- інсценізації уривків з казок;

- продовжити казку (“ Лисиця і Журавель”);

- роздуми над прослуханими творами;


- гра „Склад загубився”;

(із „загублених” складів скласти слово і пояснити його лексичне значення);

- скласти казку за серією ілюстрацій;

- пояснити лексичне значення багатозначних слів (лисички), скласти з ними речення;

- словесне малювання до творів;

- відтворити ситуації типу „У магазині “, т. д.;

єднання слів-відгадок одним поняттям;- відгадування загадок і об

- доповнення речень;


Пес Бровко пішов на став,

Вудкою ляща ... ( спіймав ),

Вдома він уху зварив,

Всіх до столу ... (запросив);

- ігри типу “Ми - ввічливі діти “;

- ігри типу „Знайди „зайве” слово”, „Знайди „зайвий” предмет”;

- характеристики казкових героїв;

- закінчити речення за поданим початком:

Галинка та Сашко прибирають у ... (класі ).

Сашко поливає .. ( квіти ). Галинка підмітає ... (підлогу ).

Діти гарно ... ( працюють ). З перших днів перебування дитини в школі перед нею стоїть завдання навчитися висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Тому навчальними ситуаціями слід спонукати учнів до безпосередніх висловлювань (створення власних текстів), заохочувати до складання казок, віршів, придумування своїх фіналів до казок і оповідань .А оскільки у дітей різний мовленєвий розвиток, то ініціатором і творчим лідером стає саме вчитель .

 

3.Слід збагачувати мову дітей, використовуючи різноманітні творчі завдання:

- допомогти Білочці зібратися до школи ( скласти в портфель навчальне приладдя і пояснити його призначення );

- відгадати загадки, скласти речення із словами-відгадками;

- ігри типу „Переплуталка”;

- ігри типу „Хто виконує такі дії ?” ;

Літає, цвірінькає ... ( горобець ).

Літає, дзижчить ... ( комар ).

Плаває, ґелґоче ... ( гуска ).

Кудахче, клює ... (курка ).

Ходить , мукає ... (корова).


-складання діалогів;

- складання загадок, лічилок, скоромовок, і т. д.

У процесі спілкування і навчання значну увагу приділяю розвиткові навичок культури мовлення : не втручатися у розмову дорослих, не перебивати товариша, не опускати голови при розмові, дивитися в очі співрозмовника, спокійно слухати оповідача, не допускати грубого тону, не жестикулювати руками. Для цього включаю теми з розвитку мовлення подібного типу : „Поняття про мовлення і спілкування “,

„Форми спілкування засобами мовлення “,

„Мовлення як засіб впливу на поведінку людей “,

„Поняття про усне й писемне мовлення “,

„Уявлення про забарвлення голосу “,

„Поняття про гучність голосу “,

язному мовленню.„Як треба поводитися під час розмови “ і т. д. Вже з добукварного періоду починаю роботу по формуванню навичок усного переказу. Діти вчаться працювати над різними типами переказів : детальний, вибірковий, стислий, творчий . Кожен з цих видів переказу має свою дидактичну мету, яка і визначає методику Але в усіх випадках головним є навчання школярів зв

4. Основними завданнями усного переказу є :

- активне і цілеспрямоване збагачення та удосконалення мовлення учнів,

- безпосередня підготовка до складання учнями власних текстів,

- розвиток логічного мислення,

- розширення кругозору учнів,

язків: - відгадати загадкуДля переказу рекомендується використовувати матеріал, який учні бачили по телебаченню, чули від дорослих, прочитали в книжці чи журналі . При роботі з різними типами розвивальних завдань до предметів за основу взято логічні операції, без яких неможливо розвивати мовлення дітей: порівняння, узагальнення, класифікація, встановлення причинно - наслідкових зв

„Білий зайчик стрибає по чорному полю”.

                          ( крейда і дошка );

- інсценізація різноманітних життєвих ситуацій та пояснення дій персонажів;

- ігри типу „Хто яку роботу робить ?”;

- за видовими поняттями встановлення родових ( ложка, тарілка, чайник - посуд);

- ігри типу “Хто чим славиться ?”:

Соловейко - ... ( пісню ),

джерельце - ... ( своєю водою ),

колосок - ... ( зерном ),

сонечко - ... ( ласкою і теплом ) ,

квітка - ... ( красою і ніжним запахом ),

- ігри типу “ Ознаки зими “ ( весни, літа, осені ),

- ознайомлення з творчістю майстрів рідного краю,

язного мовлення на всіх етапах навчання і вихованняязно висловлювати думку в процесі говоріння і на письмі, то не можна назвати жодного з уроків, жодного з етапів уроку, в якому б не вирішувалися ті чи інші завдання з розвитку мовлення школярів. До 1 класу поступило 88% дітей не готових до навчання, а, значить, з бідним словниковим запасом, неволодіючих елементарними навичками переказу улюблених казок і мультфільмів. Ще до завершення букварного періоду першокласники навчилися розказувати прослухані казки, інсценувати казки, визначати позитивних і негативних героїв, пояснювати свій вибір, встановлювати ознаки предметів або предмети за їх ознаками. Все це стало можливим, завдяки систематичній роботі з розвитку зв- вікторини, кросворди, ребуси. Оскільки поняття „розвиток мовлення” включає такі аспекти, як удосконалення вимовних умінь, поповнення лексичного запасу, формування умінь зв

 

doc
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
1517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку