Із досвіду роботи "Тренувальні вправи, що сприяють розвитку зв’язного мовлення"

Про матеріал

Завдання вчителя початкових класів сприяти поповненню словникового запасу дітей, вільному володінню словами. Для успішної реалізації мети уроків розвитку зв'язного мовлення часто необхідна підготовча робота.

Перегляд файлу

ТРЕНУВАЛЬНі ВПРАВи, що сприяють розвитку звязного мовлення

  Як свідчить практика, у молодших школярів існує бажання використовувати у своїх творах яскраві, емоційні образні слова та словосполучення, і вони це залюбки роблять, наскільки дозволяє їм власний словниковий запас. Тому завдання вчителя початкових класів полягає в тому, щоб збагатити дитячий словник, а також навчити вдало і доречно використовувати його у власному мовленні.

Лексичне багатство мови значною мірою забезпечується її синонімікою. Бо, дійсно, уявлення про предмет, дію, ознаку має багато варіантів і відтінків. І чим більше в словнику синонімів для їх позначення, тим багатші виражальні можливості як мови загалом, так і кожного її носія зокрема.

Доцільно не тільки збагачувати мовлення школярів синонімами, а й учити дітей розрізняти значеннєві відтінки цих лексичних одиниць та активно використовувати синонімічний словник в усних і письмових висловлюваннях. З цією метою доречно використовувати подібні типи вправ.

1.Вибір з тексту синонімів і групування їх у синонімічні ряди

Обов’язковою є така робота під час підготовки до переказу твору. при цьому слід звернути увагу школярів на те, що використання синонімів позбавить створюване висловлювання невиправданих повторів. У 4 класі доцільно ознайомити учнів з контекстуальними синонімами тобто словами, які виступають синонімами тільки в конкретному тексті, а також спонукати дітей активно використовувати їх для міжфразових зв’язків.

2. Розташування синонімів за зростанням чи зменшенням міри якості

Така робота сприятиме усвідомленню учнями градації синонімів з метою свідомого вибору з синонімічного ряду найточнішого слова для зображення того чи іншого предмета, явища чи події.

Наприклад, розташувавши за збільшенням розмірів синоніми маленький і крихітний, діти зуміють правильно їх використати в реченні.

У траві метушилися маленькі цвіркуни і крихітні жучки.

3. Добрі синонімів до поданого слова

Слід практикувати не тільки утворення учнями синонімічних рядів, а й складання з кожним синонімом словосполучень значення синоніма, його відтінки. Наприклад, дібравши синоніми до слова їжа (страва, корм, пожива, поживні речовини), учні мають з’ясувати, що їжа – це те, що їдять, страва – приготовлена для людей їжа; корм, пожива – це їжа для тварин, а поживні речовини – це живлення для рослин. після цього можна запропонувати вставити в речення пропущені слова.

4. Заміна слова в реченні синонімом

Мета таких завдань полягає в доборі точнішого, більш вдалого слова. Наприклад:

  • Я дивився цікавий (захоплюючий) фільм.
  •  Біля мишачої нірки причаїлася руда лисиця (хитрунка).
  •  Діти сміялися (реготали) так, що чути було аж у сусідній кімнаті.

Як показує досвід, така робота дітей дуже зацікавлює, вони досить добре засвоюють синоніми, якщо робота над цим лексичним явищем проводиться систематично, з використанням різноманітних вправ і прийомів.

Особливе значення в мовленні мають антоніми – слова з протилежним значенням. Вони використовуються для контрасту, протиставлення. Відомо, що контрастні картини, розташовані поряд, завжди сприймаються яскравіше. різкий перехід від світла до тіні, від радості до печалі, виникають небайдужі почуття у читача чи слухача. Не випадково антоніми дуже часто використовують у прислів'ях та приказках:

  • Маленька праця краща за велике безділля.
  •  Ні живий, ні мертвий.
  •  Ластівка день починає, а соловей кінчає.

Народні казки, як правило, також побудовані на протиставленні добра і зла, любові і ненависті, правди і брехні.

Проводячи роботу над з’ясуванням ролі антонімів в авторських текстах учитель має ставити за мету збагатити дитяче мовлення антонімічними парами, навчити школярів доречно їх використовувати. З цією метою можна порадити учням такі вправи:

5. Групування антонімів у пари

Подається список слів, які можуть утворювати антонімічні пари. Для удосконалення завдання можна включати й так звані "зайві" слова. Школярам потрібно виписати пари слів з протилежним значенням: білий, солодкий, сірий, молодий, кислий, гарячий, чорний, старий, гострий, холодний, тупий.

6. Добір антонімів до поданих слів

Учням пропонуються записані у стовпчиках слова, до яких слід дібрати антоніми. Це можуть бути різні частини мови:

Зима - .., твердий -..., піднімати -..., південь - ..., порожній -..., говорити - ..., день - ..., щедрий - ..., купувати - ..., радість - ..., мокрий - ... , брати - ...

7. Заміна антонімів у реченні

Учням подають кілька речень, які слід перебудувати так, щоб якесь слово (чи кілька слів) було вжите в протилежному значенні.

  • Взимку рано смеркає. (Взимку пізно світає.)
  • Антилопа бігає швидко. (Черепаха ходить повільно)
  • Восени перелітні птахи відлітають у вирій. (Навесні перелітні птахи прилітають з вирію.

8. Доповнення розпочатого речення словом з протилежним значенням

  • Грудень рік кінчає, зиму ... (починає)
  • Колос повний до землі гнеться, а ... (пустий) – угору тягнеться.
  • З самого початку думай, який буде .. (кінець).
  • З великої хмари .. (малий) дощ буває.
  • Скромних скрізь поважають, а ... (хвальків)... (зневажають).

9. Добір антонімів до багатозначних слів

Різні значення одного і того самого слова можна виявити в словосполученнях. Тому цікавим і корисним для школярів є добір словосполучень з протилежним значенням, наприклад:

  • свіжі новини – старі новини
  • свіжі яблука – консервовані яблука
  • свіжий хліб – черствий хліб
  • свіже повітря – задушливе повітря.

    Яскравості, образності й емоційності додають мовленню стійкі вислови – фразеологізми. Тому бажано залучати школярів до такої роботи. Вона повинна розпочинатися з пояснення значення стійкого вислову. Для цього іноді ефективно замінювати фразеологізм синонімом чи синонімічним словосполученням.

Наприклад:

  • Як грім серед ясного неба – несподівано;
  • Багато води спливло – минуло багато часу.

Доцільно також вправляти в доречному використанні фразеологізмів у тексті. З цією метою їм можна запропонувати виконати наступні завдання:

  • виберіть із довідки і вставте в речення потрібний вислів;
  • виберіть вислів, яким можна замінити виділене слово;
  • складіть невеличку розповідь, у якій можна використати поданий

сталий вислів.

Благодатним полем для роботи над фразеологізмами є фольклор: народні прислів’я і приказки, загадки, скоромовки.  Роль учителя полягає в тому, щоб зацікавити дітей цією справою, підтримати і стимулювати учнівську пошукову діяльність.

doc
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
1756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку