Конспект уроку української мови з використанням технології критичного мислення у 4 класі. Розвиває незалежність мислення, активне висловлювання власних думок.
Конспект уроку з української мови з використанням технології розвитку критичного мислення у 4 класі Тема: Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід, число іменників; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття колективізму, увагу, спостережливість.
Обладнання: картки зі словами, малюнки будинків, тварин (бджола, корова, курка, півень), дівчинки.
Відеоматеріал до уроку: музична фізкультхвилинка, мультфільм «Уявлення про слова – назви предметів»
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: метод «Передбачення», «Асоціативний кущ», «Огляд за категоріями»,
робота в парах, «Аналіз семантичних особливостей», «Ґронування», «Речення з відкритим кінцем», питання - відповідь Очікувані результати:
- незалежність мислення, відносна самостійність думок;
- активне висловлювання власних думок;
- вміння помічати помилкові судження інших учнів;
- критичне ставлення до себе, вміння бачити власні помилки;
- пошукова спрямованість мислення, прагнення до самостійного знаходження кращих варіантів вирішення навчальних завдань;
- вміння брати участь у діалоговій взаємодії, повага до думок та пропозицій інших учнів.
Хід уроку
Вчитель: Весела пісенька дзвіночка Покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка
Та очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ науки.
Що гордо мовою зовуть. Та лиш кмітливість і увагу З собою взяти не забудь.
Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо! І. Актуалізація опорних знань
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
Ім ме ен нн ни ик іменник
Вчитель: Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Дійсно, саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»
Вчитель: Для кожної людини важливо мати гарну інтуїцію, вміти асоціювати.
(Вчитель демонструє малюнок, а учні поряд з малюнком на дошці викладають ті слова, що асоціюються із зображенням)
Вчитель: Що ми можемо сказати про ці слова? (відповіді учнів) Давайте пригадаємо, які слова ми називаємо ІМЕННИКАМИ? (відповіді учнів)
(Демонстрація мультфільму «Уявлення про слова – назви предметів») ІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)
Вчитель: А зараз ми з вами перенесемося у місто Хтосиків і Щосиків . Але його мешканці десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот (по 5 слів)
(2 учні біля дошки, всі інші: І варіант – ХТО?, ІІ варіант – ЩО? Потім усі перевіряють написане на дошці , вибірково зачитують свої слова)
хто? що?
ХТО?
Вчитель: Який висновок можемо зробити?
Висновок: назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що?
Вчитель: Подивіться, що ми можемо сказати про ці слова? ( це власні назви, вони пишуться з великої букви) Треба добрати до кожного рядка власних назв загальну.
Працюємо парами (учні працюють парами, записують у зошитах)
Київ, Полтава, Львів, Кам’нське - …….. (МІСТА)
Василь, Іван, Ольга, Марія - ………..(ІМЕНА)
Україна, Японія, Китай, Англія - ………..(КРАЇНИ)
Вчитель: Перевіряємо. (Учні зачитують відповіді) Який висновок можемо зробити? Висновок: власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької; в даному випадку власні назви – однина, а загальні – множина.
МУЗИЧНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
( Вчитель бере лист біля дверей)
Вчитель: Подивіться нам принесли лист. Поки ми з вами танцювали, Дід Буквоїд розсипав слова та ще й з’їв деякі закінчення. Допоможемо навести лад.
( Вчитель демонструє картки, учні записують слова за родами )
МЕДАЛ…, ІСТОРІ…, ВЕРБЛЮЛ, НЕБ…, НЕДІЛ…, ІНДИК, ОЗЕР,,,, ДІДУС…
Ч.р. Ж.р. С.р. верблюд медаль небо індик історія озеро дідусь неділя
Вчитель: Давайте обведемо першу букву у словах і прочитаємо, яке слово в нас вийшло. (Учні складають : «ВІДМІННО») Молодці! Саме так ви і попрацювали!
Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами з довідки. ДОВІДКА: намисто, донечка, чобітки, у місто.
ПОЇХАВ ТАТО ____________(у місто)_________________
КУПИВ ЧЕРВОНЕ ________( намисто)_____________
КУПИВ ЧУДОВІ _________(чобітки)_________________
ДЛЯ ЛЮБОЇ _________(донечки)_______________
Вчитель: Що допомагає узгоджувати слова у реченні? (Закінчення)
ІІІ. Консолідація (рефлексія)
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу
Вчитель: Давайте підведемо підсумок того, що ми знаємо про іменник?
( Складають таблицю на дошці, ще раз називають властивості іменника)
(істота) (неістота) однина множина
чоловічий жіночий середній (він) (вона) (воно)
2. Рефлексія емоційного стану
(На партах - жовті кружечки)
Вчитель: Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття. Якщо ви отримали задоволення від уроку – малюємо посмішку, щось трошки не сподобалось – спокійний вираз, взагалі не сподобалося – сумний вираз.
ІV. Оцінювання.
V. Домашнє завдання Записати 5 прислів’їв, знайти іменники, визначити рід, число.