Урок української мови. "Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник"

Про матеріал

Конспект уроку української мови з використанням технології критичного мислення у 4 класі. Розвиває незалежність мислення, активне висловлювання власних думок.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови з використанням технології розвитку критичного мислення у 4 класі Тема: Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину                   мови, його граматичні ознаки; удосконалювати  вміння визначати рід,            число іменників; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пізнавальний             інтерес; виховувати почуття колективізму, увагу, спостережливість.

Обладнання:  картки зі словами, малюнки будинків, тварин (бджола, корова,                           курка, півень), дівчинки.

Відеоматеріал до уроку: музична фізкультхвилинка, мультфільм «Уявлення                про слова – назви предметів»

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми:  метод «Передбачення», «Асоціативний кущ», «Огляд за категоріями»,

                  робота в парах, «Аналіз семантичних особливостей», «Ґронування»,                   «Речення з відкритим кінцем», питання - відповідь  Очікувані результати: 

-  незалежність мислення, відносна самостійність думок;

-  активне висловлювання власних думок;

-  вміння помічати помилкові судження інших учнів;

-  критичне ставлення до себе, вміння бачити власні помилки;

-  пошукова спрямованість мислення, прагнення до самостійного знаходження кращих  варіантів вирішення навчальних завдань;

-  вміння брати участь у діалоговій взаємодії, повага до думок та пропозицій інших учнів.

                                                    

Хід уроку

   Вчитель:  Весела пісенька дзвіночка                       Покликала нас на урок.

                      Я бачу ваші милі личка

                      Та очі з безліччю думок.

                      Ми помандруєм  в світ науки.

                      Що гордо мовою зовуть.                       Та лиш кмітливість і увагу З собою взяти не забудь.

Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо! І.  Актуалізація опорних знань

1 Метод «Передбачення»

Каліграфічна хвилинка

Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,

                 Хвилинку каліграфії пора розпочинати.

Ім  ме  ен  нн  ни  ик  іменник

Вчитель: Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?

(Відповіді учнів)

Вчитель: Дійсно,  саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»

2. «Асоціативний кущ»

Вчитель: Для кожної людини важливо мати  гарну інтуїцію, вміти асоціювати. 

(Вчитель демонструє малюнок, а учні поряд з малюнком на дошці  викладають ті слова, що асоціюються із зображенням)

 

                         

 

 

Вчитель: Що ми можемо сказати про ці слова? (відповіді учнів) Давайте пригадаємо, які слова ми називаємо ІМЕННИКАМИ? (відповіді учнів)

            (Демонстрація мультфільму «Уявлення про слова – назви предметів») ІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)

1. «Огляд за категоріями»

Вчитель: А зараз ми з вами перенесемося у місто Хтосиків і Щосиків . Але його мешканці десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот (по 5 слів)

(2 учні біля дошки, всі інші: І варіант – ХТО?, ІІ варіант – ЩО? Потім усі перевіряють написане на дошці , вибірково зачитують свої слова)

 

хто?                                     що?            

                     ХТО?

 

Вчитель: Який висновок можемо зробити?

Висновок: назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що? 

 

 

2. Робота в парах  

Вчитель: Подивіться, що ми можемо сказати про ці слова? ( це власні назви, вони пишуться з великої букви) Треба добрати до кожного рядка власних назв загальну.

Працюємо парами (учні працюють парами, записують у зошитах)

Київ, Полтава, Львів, Кам’нське - …….. (МІСТА)

Василь, Іван, Ольга, Марія - ………..(ІМЕНА)

Україна, Японія, Китай, Англія - ………..(КРАЇНИ)

Вчитель: Перевіряємо. (Учні зачитують відповіді) Який висновок можемо зробити? Висновок:  власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької; в даному випадку власні назви – однина, а загальні – множина.

МУЗИЧНА  ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. «Аналіз семантичних особливостей»   

               ( Вчитель бере лист біля дверей)

Вчитель: Подивіться нам принесли лист. Поки ми з вами танцювали, Дід Буквоїд розсипав слова та ще й з’їв деякі  закінчення. Допоможемо навести лад.    

                           ( Вчитель демонструє картки, учні записують слова за родами )    

МЕДАЛ…, ІСТОРІ…,  ВЕРБЛЮЛ,  НЕБ…,  НЕДІЛ…,  ІНДИК, ОЗЕР,,,,  ДІДУС…                          

      Ч.р.                    Ж.р. С.р. верблюд               медаль небо індик                історія                                  озеро дідусь                 неділя

Вчитель: Давайте обведемо першу букву у словах і прочитаємо, яке слово в нас вийшло. (Учні складають : «ВІДМІННО») Молодці! Саме так ви і попрацювали!

4. «Речення з відкритим кінцем»

Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами з довідки. ДОВІДКА:  намисто, донечка, чобітки, у місто.

             ПОЇХАВ ТАТО ____________(у місто)_________________

             КУПИВ ЧЕРВОНЕ ________( намисто)_____________

              КУПИВ ЧУДОВІ _________(чобітки)_________________

               ДЛЯ ЛЮБОЇ  _________(донечки)_______________

Вчитель: Що допомагає узгоджувати слова у реченні? (Закінчення)

 ІІІ.  Консолідація (рефлексія)

1.Рефлексія змісту навчального матеріалу

«Ґронування»

Вчитель: Давайте підведемо підсумок того, що ми знаємо про іменник?

              ( Складають таблицю  на дошці, ще раз називають властивості іменника)

                     (істота) (неістота)                              однина    множина

                   

чоловічий           жіночий            середній (він)                        (вона)                (воно)

 

2. Рефлексія емоційного стану

(На партах  - жовті кружечки)

Вчитель: Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття. Якщо ви отримали задоволення від уроку – малюємо посмішку, щось трошки не сподобалось – спокійний вираз, взагалі не сподобалося – сумний вираз.

 

 

 

 

ІV. Оцінювання.

V.   Домашнє завдання  Записати 5 прислів’їв, знайти іменники, визначити рід, число.

 

 

pdf
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
1072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку