Конспект уроку з української мови для 5-го класу
Тема: Повторення з теми «Будова слова».
Мета: поглибити знання учнів 5-го класу з теми «Будова слова», навчити розрізняти спільнокореневі слова і форми слова, лексичне значення слова і граматичне значення слова; розвивати логічне мислення, пам`ять; виховувати почуття поваги та любові до усної народної творчості, рідного краю.
Обладнання: дошка , проектор, схеми розбору слова за будовою.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання (діти на дошці записують слова, розбирають за будовою)
II.Актуалізація опорних знань
Опитування «Закінчи речення»
Завдання уроку: повторити (значущі частини слова);
навчитися розрізняти (лексичне, граматичне значення слова);
навчитися розрізняти (спільнокореневі слова та форми слова).
III.Закріплення матеріалу:
Завдання №1. Вибірковий диктант. Випиши слова, в яких є суфікс, закресливши першу літеру в словах, закінчи прислів`я.
Батько, дерев`яний, експериментувати, квіти, розмовний, ліжко, електричний, дерево, мова, вільний, акація, обов`язковий, батьківський, емоційний, Наталя, зоряний, картопелька, огірок, об`єднати, рослина, іду, рослинка, інформаційний, ночувати, новенький, сосна, ялинка.
Людина без мови, як (дерево без коріння).
-Як ви розумієте це прислів`я?
Завдання №2. Гра «Загубилось слово». Випиши зайве слово, поясни чому воно зайве, добери до нього споріднені слова.
Відповідь (малюнок, писанка, розбудити, горювати).
-З якою метою ми виконали це завдання?
Завдання №3. Розподільний диктант. Випишіть слова в 3 колонки (1-звукове закінчення, 2-нульове закінчення, 3-без закінчення).Слова другої колонки розберіть за будовою.
Говорити, дерево, мама, багато, легкий, високо, кінь, блакитний, зелень, цікаво, краса, школяр, калина, читати, журі, рушник, гарний, волосся, колір, грамота.
Випишіть слова, які називають народні символи України, складіть з ними речення, підкресліть граматичну основу.
-Які ще народні символи вам відомі?
-Що таке граматична основа речення? (підмет і присудок)
-З якою метою ми виконали завдання?
Завдання №4. Відгадай ребус.
1.
2.
3.
4.
Відповіді: калина, вишивка, лелека, Україна.
-Чому саме ці ребуси ми розгадували на уроці?
-Укажіть слово, утворене за допомогою суфікса. (вишивка)
Завдання №5. Утвори спільнокореневі слова до слів їхати, писати за допомогою префіксів (їхати- приїхати, заїхати, від`їхати, поїхати, об`їхати, з`їхати, переїхати…).
Завдання №6.Перепишіть прислів`я,підкресліть граматичні основи, визначте у виділених словах значущі частини мови, вкажіть спільнокореневі слова.
Весняний день рік годує.
Весна ледачого не любить.
Весна гарна квітами, людина- характером.
IV.Підсумок уроку. Гра «Так чи ні».
Ключ.
V.Рефлексія.
На уроці мені сподобалось…
Я дізнався…
Я закріпив свої знання…
Найцікавішим було…
VI.Домашнє завдання. За допомогою генератора ребусів створити ребуси - державні символи. Виписати з літератури 12 слів із зменшено-пестливими суфіксами. Підготуватись до контрольної роботи.
Конспект уроку з української мови для 5-го класу
Тема: Повторення з теми «Будова слова».
Мета: поглибити знання учнів 5-го класу з теми «Будова слова», навчити розрізняти спільнокореневі слова і форми слова, лексичне значення слова і граматичне значення слова; розвивати логічне мислення, пам`ять; виховувати почуття поваги та любові до усної народної творчості, рідного краю.
Обладнання: дошка , проектор, схеми розбору слова за будовою.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання (діти на дошці записують слова, розбирають за будовою)
II.Актуалізація опорних знань
Опитування «Закінчи речення»
Завдання уроку: повторити (значущі частини слова);
навчитися розрізняти (лексичне, граматичне значення слова);
навчитися розрізняти (спільнокореневі слова та форми слова).
III.Закріплення матеріалу:
Завдання №1. Вибірковий диктант. Випиши слова, в яких є суфікс, закресливши першу літеру в словах, закінчи прислів`я.
Батько, дерев`яний, експериментувати, квіти, розмовний, ліжко, електричний, дерево, мова, вільний, акація, обов`язковий, батьківський, емоційний, Наталя, зоряний, картопелька, огірок, об`єднати, рослина, іду, рослинка, інформаційний, ночувати, новенький, сосна, ялинка.
Людина без мови, як (дерево без коріння).
-Як ви розумієте це прислів`я?
Завдання №2. Гра «Загубилось слово». Випиши зайве слово, поясни чому воно зайве, добери до нього споріднені слова.
Відповідь (малюнок, писанка, розбудити, горювати).
-З якою метою ми виконали це завдання?
Завдання №3. Розподільний диктант. Випишіть слова в 3 колонки (1-звукове закінчення, 2-нульове закінчення, 3-без закінчення).Слова другої колонки розберіть за будовою.
Говорити, дерево, мама, багато, легкий, високо, кінь, блакитний, зелень, цікаво, краса, школяр, калина, читати, журі, рушник, гарний, волосся, колір, грамота.
Випишіть слова, які називають народні символи України, складіть з ними речення, підкресліть граматичну основу.
-Які ще народні символи вам відомі?
-Що таке граматична основа речення? (підмет і присудок)
-З якою метою ми виконали завдання?
Завдання №4. Відгадай ребус.
1.
2.
3.
4.
Відповіді: калина, вишивка, лелека, Україна.
-Чому саме ці ребуси ми розгадували на уроці?
-Укажіть слово, утворене за допомогою суфікса. (вишивка)
Завдання №5. Утвори спільнокореневі слова до слів їхати, писати за допомогою префіксів (їхати- приїхати, заїхати, від`їхати, поїхати, об`їхати, з`їхати, переїхати…).
Завдання №6.Перепишіть прислів`я,підкресліть граматичні основи, визначте у виділених словах значущі частини мови, вкажіть спільнокореневі слова.
Весняний день рік годує.
Весна ледачого не любить.
Весна гарна квітами, людина- характером.
IV.Підсумок уроку. Гра «Так чи ні».
Ключ.
V.Рефлексія.
На уроці мені сподобалось…
Я дізнався…
Я закріпив свої знання…
Найцікавішим було…
VI.Домашнє завдання. За допомогою генератора ребусів створити ребуси - державні символи. Виписати з літератури 12 слів із зменшено-пестливими суфіксами. Підготуватись до контрольної роботи.