Тема уроку. Кадри підприємства, їх склад і структура.
Мета уроку:
Навчальна – ознайомити учнів із поняттям кадри підприємства, визначити склад і структуру кадрів підприємства
Розвиваюча – розвинути в учнів логічне мислення, послідовність при висловлюванні своїх думок.
Виховна - виховувати економічне мислення, допитливість і самостійність.
Тип уроку: теоретичного навчання
Вид уроку: засвоєння знань
Дидактичне забезпечення: опорні конспекти, картки-завдання.
Міжпредметні зв’язки: бухгалтерський облік, економіка
Література: З. С. Варналій, Основи підприємницької діяльності, «Знання України», 2003р.
План уроку
1. Кадри підприємства, їх склад і структура.
2. Класифікація персоналу підприємства.
Конспект уроку
1. Кадри підприємства, їх склад і структура.
Кадри підприємства – це сукупність постійних працівників, які отримали необхідну професійну підготовку та (або) мають практичний досвід і навики роботи. Крім постійних працівників в роботі підприємства можуть брати участь на основні контракту інші працездатні особи.
Трудові ресурси – це населення працездатного віку (чоловіки від 16 до виповнення 60 років, жінки від 16 до виповнення 55 років), яке працює або не працює, а також пенсіонери й підлітки, які працюють.
Структура персоналу підприємства – це співвідношення між окремими групами і категоріями працівників підприємства.
Розрізняють такі види структури персоналу в залежності від класифікаційної ознаки:
• функціональна структура персоналу підприємства – це кількісне співвідношення між різними категоріями працівників, що відрізняються за характером виконуваних на підприємстві функцій;
• професійно-кваліфікаційна структура – це процентне співвідношення груп працівників різних професій та кваліфікаційних рівнів в загальній чисельності персоналу;
• вікова структура персоналу – відображає співвідношення чисельності працівників відповідних вікових груп у загальній чисельності персоналу підприємства; розрізняються вікові групи: 16 - 19 років, 20 - 24, 30 - 34, 35 - 39 і т.д., 65 і старші.
2. Класифікація персоналу підприємства.
Професія – це вид трудової діяльності, здійснювання якої потребує відповідного комплексу спеціальних знань та практичних навичок.
Спеціальність – це більш-менш вузький різновид трудової діяльності в межах професії.
Кваліфікація – це сукупність спеціальних знань та практичних навичок, що визначають ступінь підготовленості працівника до виконання професійних функцій відповідної складності.
Рівень кваліфікації керівників, спеціалістів та службовців характеризується рівнем освіти, досвідом роботи на тій чи тій посаді.
За рівнем кваліфікації робітників поділяють на чотири групи висококваліфіковані, кваліфіковані, малокваліфіковані й некваліфіковані. Вони виконують різні за складністю роботи і мають неоднакову професійну підготовку.
Персонал підприємства – це працівники, які отримали необхідну професійну підготовку та мають досвід практичної діяльності.
Згідно з характером функцій , що виконуються, персонал підприємства поділяється на наступні категорії:
• керівники. До них належать директори, начальники, завідувачі, майстри, головні спеціалісти (головний механік, головний інженер, головний бухгалтер) . також заступники відповідно до вище перелічених посад;
• спеціалісти – це працівники, що займаються інженерно-технічними, економічними та іншими роботами (інженери, економісти, бухгалтери);
• службовці – це працівники, які здійснюють підготовку та оформлення документації, облік та контроль, господарське обслуговування, виконують суто технічну роботу (діловоди, обліковці);
• робітники – це працівники, що безпосередньо задіяні у процесі створення матеріальних цінностей. А також займаються ремонтом, переміщенням вантажів, перевезенням пасажирів, наданням матеріальних послуг.
V. Закріплення нових знань і вмінь:
1. Назвіть класифікацію кадрів підприємства 2. Чим визначається рівень кваліфікації робітника?
3. Професія – це:
Викладач М.В.Князевич