Каленадрне планування занять з розвитку мовлення для дітей з ООП

Про матеріал
Каленадрне планування занять з розвитку мовлення для дітей з ООП. Розроблене на ІІ семестри(2 години на тиждень)
Перегляд файлу

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів».

Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкою психічного розвитку (далі ЗПР).


Алгоритми корекційно-розвиткової роботи з розвитку мовлення

У других класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи

інших типах закладів) для дітей із ЗПР розвиток мовленнєвої діяльності передбачає застосування алгоритмів:

1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дизартрію. Стерта дизартрія виявляється в стійких розладах вимови звуків і просодики, що виникають унаслідок не вираженого мікроорганічного ураження головного мозку. У дітей із ЗПР у поєднанні з дизартрією вимова звуків характеризується змішуванням, спотворенням, їх заміною або відсутністю (поширені порушення шиплячих і сонорних, тобто ті ж варіанти що і при дислалії, але звуки довго не автоматизуються і не вводяться в мовлення, особливо в складних за складовою структурою словах). Мета алгоритму: створити умови з формування звукової строни мовлення, фонематичних процесів, навичок звукового та складового аналізу й синтезу. Завдання алгоритму: корекція порушення вимови кожного звуку й автоматизації поставлених звуків; диференціація звуків у вимові (твердих і м'яких) й на слух (дзвінких і глухих) приголосних схожих за артикуляційно-акустичними ознаками; розвиток навичок звукового та складового аналізу, синтезу.

2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ринолалію. На відміну від механічної дислалії в разі ринолалії порушується вимова не тільки приголосних, а й голосних звуків, зазначене порушення вирізняється стійкістю порушень звуковимовної сторони мовлення. Мета алгоритму: створення умов для удосконалення фонетико-фонематичних складників мовлення, зокрема вимови голосних і приголосних звуків та просодичних компонентів (тембру, інтонації), а також лексико-граматичного боку та зв'язного мовлення як основних засобів успішного оволодіння писемним мовленням. Завдання алгоритму: нормалізація ротового видиху, тобто відпрацювання подовженого повітряного струменю при вимові усіх звуків крім носових, відпрацювання правильної артикуляції голосних і приголосних звуків, усунення назального відтінку голосу, виховання навичок диференціації звуків з

 метою попередження дефектів звукового аналізу, нормалізація просодичної сторони мовлення, автоматизація набутих навичок у вільному спілкуванні.

3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ЗНМ. Для

дітей другого класу із ЗПР характерним є ЗНМ IV рівня або нерізко виражений ЗНМ. В учнів із цим рівнем ЗНМ порушена вимова звуків в одній групі, спостерігаються заміни схожих за звучанням звуків, складова структура слів не має грубих порушень, але в окремих випадках, у складних словах фіксуються порушення у словозміні й словотворенні. Мета алгоритму: створення умов для формування лексико-граматичних і фонетико-фонематичних процесів і зв'язного мовлення як основних компонентів усного мовлення з врахуванням типових та індивідуальних особливостей молодших школярів із ЗПР. Завдання алгоритму: розвиток фонетико-фонематичної і граматичної сторони мовлення (словозміни, словотворення), лексики, морфологічної і синтаксичної систем мови, зв'язного мовлення і розвиток спілкування.

4. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення читання. Упродовж навчання грамоті в учнів із ЗПР виявляється стійке порушення формування писемного мовлення, що виявляється у вигляді дислексії. В означеної категорії дітей спостерігаються повільне становлення навичок читання і наявність помилок, що характерні для різних видів дислексії. Мета алгоритму: розвиток навички читання та механізмів імівірнісного прогнозу. Завдання алгоритму: удосконалення немовленнєвих психічних функцій (зорова увага, просторові уявлення та ін.); корекція і вдосконалення навичок читання.

5. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення письма. В 2-му класі в учнів із ЗПР можуть виявлятися змішані форми дисграфії. Вияви такої форми дисграфії дуже різноманітні: пропуски букв (як голосних, так і приголосних) у словах, складах; додавання зайвих букв, складів; перестановки букв, складів; недописування слів; злиття декількох сусідніх слів; розриви слів; пропуски слів; порушення в позначенні меж речення. Серед орфографічних помилок переважають помилки в буквеному позначенні на письмі ненаголошених голосних звуків. У таких дітей виявляється несформованість складо-ритмічної структури слів й диференціація в слові наголошених і ненаголошених голосних звуків, що зумовлена несформованістю навичок мовного аналізу та синтезу. Мета алгоритму: подолання порушень письма на рівні звуку, букви, складу, слова, тексту. Завдання алгоритму: формування і вдосконалення навичок звуко-складового аналізу і синтезу слів; уміння диференціювати голосні та приголосні звуки, букви в усному і писемному мовленні; диференціювати дзвінкі та глухі; тверді та м'які приголосні звуки; вдосконалювати навички правопису голосних і приголосних букв, складів, слів, речень, текстів.


Розвиток мовлення

2 клас

2 години на тиждень

№ п/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

1

14.09

Повторення вивчених звуків і букв.

Розрізнення звука і букви.

2

17.09

Голосні і приголосні звуки і букви.

Склад як частина слова. Поділ слів на склади

3

21.09

Перенос слів (нескладні випадки).

Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з допомогою вчителя.

4

24.09

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Що на що схоже».  Опис емоцій головних героїв.

5

28.09

Вживання наголосу в словах . Виділення наголошеного складу в словах.

6

01.10

Сприймання на слух та розуміння значення слів, словосполучень, речень.

7

05.10

Складання речень за малюнком.

Розвиток мовлення. Складання опису природи «Осінь золота»

8

08.10

Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «квіти».

9

12.10

Букви я, ї, ю,є. Позначення букв я, ю, є, ї звуками.

10

19.10

Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «квіти». Побудова речень із застосуванням даної групи слів.

11

22.10

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Квітка-семибарвиця».

Розвиток мовлення. Складання опису природи «Осінь золота»

12

23.10

М’якість приголосних. Буква м’який знак.

13

02.11

Знайомство з назвами частин квітки. Використання слів з теми «квіти» у власному мовленні. Складання речень за опорними словами.

14

05.11

Читання короткого опису квітки.

Розвиток мовлення. Побудова самостійного опису квітки за зразком.

15

09.11

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Чарівний горох». Позитивні та негативні риси характеру головних героїв.

16

12.11

Приголосні звуки схожі за звучанням. Слуховий диктант

17

16.11

Використання займенників він, вона, воно, вони при побудові речень  у власному мовленні.

18

19.11

Букви схожі за написанням. Написання слів з схожими буквами. Слуховий диктант

19

23.11

Виразне читання невеликих текстів розповідного стилю.

Розвиток мовлення. Складання оповідання опису з власного досвіду

20

26.11

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Пітер Пен». Характеристика головного героя.

21

30.11

Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «дерева». Графічна схема речення.

22

03.12

Знайомство з назвами частин дерева. Підбір із запропонованої групи прикметників для побудови опису запропонованого дерева.

23

07.12

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Котик та Півник». Складання речень-звертань за переглянутим мультфільмом.

24

10.12

Розвиток мовлення. Складання опису природи «Зимонька-зима»

25

14.12

Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «кущі».

26

17.12

Деформовані речення. Межі речень. Складання та написання речень за темою. Слуховий диктант

27

21.12

Розподіл слів за родовою ознакою на три групи: «квіти», «дерева», «кущі».

28

24.12

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Чого в лісі не буває». Опис-порівняння.

 


Розвиток мовлення

2 клас
ІІ семестр

 

№ п/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

29

11.01

Розвиток мовлення. Складання усної розповіді за поданою серією малюнків. Використання займенників: я, ти, ми , ви у власному мовленні.

30

14.01

Підбір  із заданої групи слів, які відповідають на питання «хто?» «що?».

31

18.01

Підбір з відповідних слів з протилежним значенням, які відповідають на питання «хто?» «що?». Зміна іменників за числами.

32

 

21.01

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Балерина на кораблі». Опис емоцій, які викликає мультфільм.

33

25.01

Підбір іменників до заданого слова. Рід іменника. Побудова речень з прийменниками.

34

28.01

Практичне утворення зменшувано-ласкавих форм іменників шляхом додавання суфіксів. Ввічливі слова подяки.

36

01.02

Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з опорою на ілюстрації.

37

04.02

Корінь слова. Спільнокореневі слова.

Складання речень зі спільнокореневими словами з метою усвідомлення значення кореня

38

08.02

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Снігова королева». Складання опису природи, зображеної у мультфільмі.

39

11.02

Розуміння значення  дієслів, утворення префіксальним способом словотворенням.

40

15.02

Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з опорою на план. Робота з деформованими реченнями.

41

18.02

Побудова запитань. Формування відповідей на отримані запитання.

42

22.02

Родинні стосунки. Підбір іменників, прикметників, дієслів до теми.

43

25.02

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Івасик-Телесик». Опис переживань.

44

01.03

Утворення іменників, прикметників з емоційно-пестливими відтінками за допомогою суфіксів.

45

04.03

Складання діалогів на задану тему з використанням власного досвіду.

46

15.03

Розвиток мовлення.  Складання короткого тексту за поданим початком.

47

18.03

Розігрування діалогу на основі прослуханої казки. Переказ змісту переглянутого мультфільму «Стара іграшка».

48

22.03

Формування мовленнєвого етикету. Ввічливі слова вітання та прощання. Складання речень з використанням ввічливих слів. Слуховий диктант

49

25.03

Поширення словника учнів на основі лексичної теми «транспорт». Правила етикету в громадських місцях.

50

29.03

Розподіл слів за відповідною ознакою на групи : «Водний транспорт», «Сухопутний транспорт». Переказ змісту переглянутого мультфільму «Довгий міст в потрібну сторону». Опис переживань героя.

51

01.04

Розвиток мовлення.  Складання короткої розповіді про певний вид транспорту з опорою на запитання вчителя.

52

05.04

Відгадування назви предмета (істоти) за поданим описом. Складання речень за опорними словами.

53

08.04

Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Емоції». Сприймання на слух невеликого оповідання. Бесіда на основі оповідання.

54

12.04

 Переказ змісту переглянутого мультфільму «Кривенька качечка». Складання опису природи зображеної у мультфільмі.

55

15.04

Розвиток мовлення.  Переказ самостійно прочитаного тексту з опорою на поданий план.

56

19.04

Поширення словника іменниками, прикметниками на основі лексичної теми «Емоції» у власному мовленні.

57

22.04

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Слідство ведуть колобки». Використання слів із лексичної теми «Емоції» у власному мовленні.

58

26.04

Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Доброзичливість». Слуховий диктант

59

29.04

Складні речення. Ускладнення речень однорідними членами, сполучниками, прийменниками. Складання ускладнених речень-описів до теми «Весна»

60

03.05

Розвиток мовлення. Складання розповіді про доброзичливе ставлення до тварин, рослин. Побудова речень звертань.

61

06.05

Доброта. Сім’я. Мрія. Ніжність. Складання речень за темою.

62

10.05

Назва тексту. Добір назви тексту з ряду поданих.

63

13.05

Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Спільнота».

64

17.05

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Дівчинка та зайці»

65

20.05

Розвиток мовлення. Складання розповіді-порівняння за темою «Дружба»

66

24.05

Формування позитивного «Я». Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Хороший «Я».

67

27.05

Розвиток мовлення. Складання творчої розповіді на тему «Як я проведу канікули». Слуховий диктант

68

31.05

Переказ змісту переглянутого мультфільму «Бременські музиканти». Характеристика головних героїв мультфільму.

69

03.06

Закріплення та узагальненого вивченого за рік.

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Планування
Інкл
Додано
10 вересня 2022
Переглядів
4339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку