ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів».
Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкою психічного розвитку (далі ЗПР).
Алгоритми корекційно-розвиткової роботи з розвитку мовлення
У других класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи
інших типах закладів) для дітей із ЗПР розвиток мовленнєвої діяльності передбачає застосування алгоритмів:
1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дизартрію. Стерта дизартрія виявляється в стійких розладах вимови звуків і просодики, що виникають унаслідок не вираженого мікроорганічного ураження головного мозку. У дітей із ЗПР у поєднанні з дизартрією вимова звуків характеризується змішуванням, спотворенням, їх заміною або відсутністю (поширені порушення шиплячих і сонорних, тобто ті ж варіанти що і при дислалії, але звуки довго не автоматизуються і не вводяться в мовлення, особливо в складних за складовою структурою словах). Мета алгоритму: створити умови з формування звукової строни мовлення, фонематичних процесів, навичок звукового та складового аналізу й синтезу. Завдання алгоритму: корекція порушення вимови кожного звуку й автоматизації поставлених звуків; диференціація звуків у вимові (твердих і м'яких) й на слух (дзвінких і глухих) приголосних схожих за артикуляційно-акустичними ознаками; розвиток навичок звукового та складового аналізу, синтезу.
2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ринолалію. На відміну від механічної дислалії в разі ринолалії порушується вимова не тільки приголосних, а й голосних звуків, зазначене порушення вирізняється стійкістю порушень звуковимовної сторони мовлення. Мета алгоритму: створення умов для удосконалення фонетико-фонематичних складників мовлення, зокрема вимови голосних і приголосних звуків та просодичних компонентів (тембру, інтонації), а також лексико-граматичного боку та зв'язного мовлення як основних засобів успішного оволодіння писемним мовленням. Завдання алгоритму: нормалізація ротового видиху, тобто відпрацювання подовженого повітряного струменю при вимові усіх звуків крім носових, відпрацювання правильної артикуляції голосних і приголосних звуків, усунення назального відтінку голосу, виховання навичок диференціації звуків з
метою попередження дефектів звукового аналізу, нормалізація просодичної сторони мовлення, автоматизація набутих навичок у вільному спілкуванні.
3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ЗНМ. Для
дітей другого класу із ЗПР характерним є ЗНМ IV рівня або нерізко виражений ЗНМ. В учнів із цим рівнем ЗНМ порушена вимова звуків в одній групі, спостерігаються заміни схожих за звучанням звуків, складова структура слів не має грубих порушень, але в окремих випадках, у складних словах фіксуються порушення у словозміні й словотворенні. Мета алгоритму: створення умов для формування лексико-граматичних і фонетико-фонематичних процесів і зв'язного мовлення як основних компонентів усного мовлення з врахуванням типових та індивідуальних особливостей молодших школярів із ЗПР. Завдання алгоритму: розвиток фонетико-фонематичної і граматичної сторони мовлення (словозміни, словотворення), лексики, морфологічної і синтаксичної систем мови, зв'язного мовлення і розвиток спілкування.
4. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення читання. Упродовж навчання грамоті в учнів із ЗПР виявляється стійке порушення формування писемного мовлення, що виявляється у вигляді дислексії. В означеної категорії дітей спостерігаються повільне становлення навичок читання і наявність помилок, що характерні для різних видів дислексії. Мета алгоритму: розвиток навички читання та механізмів імівірнісного прогнозу. Завдання алгоритму: удосконалення немовленнєвих психічних функцій (зорова увага, просторові уявлення та ін.); корекція і вдосконалення навичок читання.
5. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення письма. В 2-му класі в учнів із ЗПР можуть виявлятися змішані форми дисграфії. Вияви такої форми дисграфії дуже різноманітні: пропуски букв (як голосних, так і приголосних) у словах, складах; додавання зайвих букв, складів; перестановки букв, складів; недописування слів; злиття декількох сусідніх слів; розриви слів; пропуски слів; порушення в позначенні меж речення. Серед орфографічних помилок переважають помилки в буквеному позначенні на письмі ненаголошених голосних звуків. У таких дітей виявляється несформованість складо-ритмічної структури слів й диференціація в слові наголошених і ненаголошених голосних звуків, що зумовлена несформованістю навичок мовного аналізу та синтезу. Мета алгоритму: подолання порушень письма на рівні звуку, букви, складу, слова, тексту. Завдання алгоритму: формування і вдосконалення навичок звуко-складового аналізу і синтезу слів; уміння диференціювати голосні та приголосні звуки, букви в усному і писемному мовленні; диференціювати дзвінкі та глухі; тверді та м'які приголосні звуки; вдосконалювати навички правопису голосних і приголосних букв, складів, слів, речень, текстів.
Розвиток мовлення
2 клас
2 години на тиждень
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
1 |
14.09 |
Повторення вивчених звуків і букв. Розрізнення звука і букви. |
2 |
17.09 |
Голосні і приголосні звуки і букви. Склад як частина слова. Поділ слів на склади |
3 |
21.09 |
Перенос слів (нескладні випадки). Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з допомогою вчителя. |
4 |
24.09 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Що на що схоже». Опис емоцій головних героїв. |
5 |
28.09 |
Вживання наголосу в словах . Виділення наголошеного складу в словах. |
6 |
01.10 |
Сприймання на слух та розуміння значення слів, словосполучень, речень. |
7 |
05.10 |
Складання речень за малюнком. Розвиток мовлення. Складання опису природи «Осінь золота» |
8 |
08.10 |
Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «квіти». |
9 |
12.10 |
Букви я, ї, ю,є. Позначення букв я, ю, є, ї звуками. |
10 |
19.10 |
Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «квіти». Побудова речень із застосуванням даної групи слів. |
11 |
22.10 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Квітка-семибарвиця». Розвиток мовлення. Складання опису природи «Осінь золота» |
12 |
23.10 |
М’якість приголосних. Буква м’який знак. |
13 |
02.11 |
Знайомство з назвами частин квітки. Використання слів з теми «квіти» у власному мовленні. Складання речень за опорними словами. |
14 |
05.11 |
Читання короткого опису квітки. Розвиток мовлення. Побудова самостійного опису квітки за зразком. |
15 |
09.11 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Чарівний горох». Позитивні та негативні риси характеру головних героїв. |
16 |
12.11 |
Приголосні звуки схожі за звучанням. Слуховий диктант |
17 |
16.11 |
Використання займенників він, вона, воно, вони при побудові речень у власному мовленні. |
18 |
19.11 |
Букви схожі за написанням. Написання слів з схожими буквами. Слуховий диктант |
19 |
23.11 |
Виразне читання невеликих текстів розповідного стилю. Розвиток мовлення. Складання оповідання опису з власного досвіду |
20 |
26.11 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Пітер Пен». Характеристика головного героя. |
21 |
30.11 |
Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «дерева». Графічна схема речення. |
22 |
03.12 |
Знайомство з назвами частин дерева. Підбір із запропонованої групи прикметників для побудови опису запропонованого дерева. |
23 |
07.12 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Котик та Півник». Складання речень-звертань за переглянутим мультфільмом. |
24 |
10.12 |
Розвиток мовлення. Складання опису природи «Зимонька-зима» |
25 |
14.12 |
Поширення словника іменниками, прикметниками, дієсловами на основі лексичної теми «кущі». |
26 |
17.12 |
Деформовані речення. Межі речень. Складання та написання речень за темою. Слуховий диктант |
27 |
21.12 |
Розподіл слів за родовою ознакою на три групи: «квіти», «дерева», «кущі». |
28 |
24.12 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Чого в лісі не буває». Опис-порівняння. |
Розвиток мовлення
2 клас
|
||
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
29 |
11.01 |
Розвиток мовлення. Складання усної розповіді за поданою серією малюнків. Використання займенників: я, ти, ми , ви у власному мовленні. |
30 |
14.01 |
Підбір із заданої групи слів, які відповідають на питання «хто?» «що?». |
31 |
18.01 |
Підбір з відповідних слів з протилежним значенням, які відповідають на питання «хто?» «що?». Зміна іменників за числами. |
32
|
21.01 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Балерина на кораблі». Опис емоцій, які викликає мультфільм. |
33 |
25.01 |
Підбір іменників до заданого слова. Рід іменника. Побудова речень з прийменниками. |
34 |
28.01 |
Практичне утворення зменшувано-ласкавих форм іменників шляхом додавання суфіксів. Ввічливі слова подяки. |
36 |
01.02 |
Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з опорою на ілюстрації. |
37 |
04.02 |
Корінь слова. Спільнокореневі слова. Складання речень зі спільнокореневими словами з метою усвідомлення значення кореня |
38 |
08.02 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Снігова королева». Складання опису природи, зображеної у мультфільмі. |
39 |
11.02 |
Розуміння значення дієслів, утворення префіксальним способом словотворенням. |
40 |
15.02 |
Розвиток мовлення. Переказ знайомої казки з опорою на план. Робота з деформованими реченнями. |
41 |
18.02 |
Побудова запитань. Формування відповідей на отримані запитання. |
42 |
22.02 |
Родинні стосунки. Підбір іменників, прикметників, дієслів до теми. |
43 |
25.02 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Івасик-Телесик». Опис переживань. |
44 |
01.03 |
Утворення іменників, прикметників з емоційно-пестливими відтінками за допомогою суфіксів. |
45 |
04.03 |
Складання діалогів на задану тему з використанням власного досвіду. |
46 |
15.03 |
Розвиток мовлення. Складання короткого тексту за поданим початком. |
47 |
18.03 |
Розігрування діалогу на основі прослуханої казки. Переказ змісту переглянутого мультфільму «Стара іграшка». |
48 |
22.03 |
Формування мовленнєвого етикету. Ввічливі слова вітання та прощання. Складання речень з використанням ввічливих слів. Слуховий диктант |
49 |
25.03 |
Поширення словника учнів на основі лексичної теми «транспорт». Правила етикету в громадських місцях. |
50 |
29.03 |
Розподіл слів за відповідною ознакою на групи : «Водний транспорт», «Сухопутний транспорт». Переказ змісту переглянутого мультфільму «Довгий міст в потрібну сторону». Опис переживань героя. |
51 |
01.04 |
Розвиток мовлення. Складання короткої розповіді про певний вид транспорту з опорою на запитання вчителя. |
52 |
05.04 |
Відгадування назви предмета (істоти) за поданим описом. Складання речень за опорними словами. |
53 |
08.04 |
Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Емоції». Сприймання на слух невеликого оповідання. Бесіда на основі оповідання. |
54 |
12.04 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Кривенька качечка». Складання опису природи зображеної у мультфільмі. |
55 |
15.04 |
Розвиток мовлення. Переказ самостійно прочитаного тексту з опорою на поданий план. |
56 |
19.04 |
Поширення словника іменниками, прикметниками на основі лексичної теми «Емоції» у власному мовленні. |
57 |
22.04 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Слідство ведуть колобки». Використання слів із лексичної теми «Емоції» у власному мовленні. |
58 |
26.04 |
Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Доброзичливість». Слуховий диктант |
59 |
29.04 |
Складні речення. Ускладнення речень однорідними членами, сполучниками, прийменниками. Складання ускладнених речень-описів до теми «Весна» |
60 |
03.05 |
Розвиток мовлення. Складання розповіді про доброзичливе ставлення до тварин, рослин. Побудова речень звертань. |
61 |
06.05 |
Доброта. Сім’я. Мрія. Ніжність. Складання речень за темою. |
62 |
10.05 |
Назва тексту. Добір назви тексту з ряду поданих. |
63 |
13.05 |
Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Спільнота». |
64 |
17.05 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Дівчинка та зайці» |
65 |
20.05 |
Розвиток мовлення. Складання розповіді-порівняння за темою «Дружба» |
66 |
24.05 |
Формування позитивного «Я». Поширення словника прикметниками на основі лексичної теми «Хороший «Я». |
67 |
27.05 |
Розвиток мовлення. Складання творчої розповіді на тему «Як я проведу канікули». Слуховий диктант |
68 |
31.05 |
Переказ змісту переглянутого мультфільму «Бременські музиканти». Характеристика головних героїв мультфільму. |
69 |
03.06 |
Закріплення та узагальненого вивченого за рік. |