КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З ХІМІЇ 10 клас (власна розробка!) рівень стандарту, 70 годин. 2 години на тиждень. Складено на основі «Програми з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407)». Підручник: Хімія О. Г. Ярошенко, 2018 |
||||||||
№ з/п |
Дата |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Тема навчального заняття |
Тип навчального заняття |
Практична частина (практичні, лабораторні роботи, демонстраційні досліди, проекти та ін.) |
Обладнання, реактиви, засоби наочності (у тому числі ЦОР) |
Міжпредметні зв'язки, НЗЛ, ключові компетентності |
Домашнє завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І семестр |
||||||||
ПОВТОРЕННЯ ПОЧАТКОВИХ ПОНЯТЬ ПРО ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ (4 години) |
||||||||
1 |
01.09.2022 |
Знаннєвий компонент Учень/учениця називає десять членів гомологічного ряду алканів (СН4 – С10Н22); розуміє належність речовин за їхнім складом до вуглеводнів, оксигеновмісних, нітрогеновмісних сполук. Діяльнісний компонент Учень складає молекулярні, структурні і напівструктурні формули метану та дев’яти його гомологів (С2Н6 – С10Н22), етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; рівняння реакцій: горіння (повного окиснення) вуглеводнів; заміщення для метану (хлорування); приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування); що описують хімічні властивості етанової кислоти (взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями з точки зору електролітичної дисоціації). Ціннісний компонент обґрунтовує застосування метану, етану, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти; роль органічних сполук у живій природі; оцінює вплив на здоров’я і довкілля окремих органічних речовин; висловлює судження щодо необхідності знань про органічні сполуки для їх безпечного застосування. |
Вступний інструктаж з БЖД. Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин). |
Комбінований тип уроку |
|
|
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека і сталий розвиток. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Підприємливість і фінансова грамотність. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Розв’язування розрахункових задач на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
Ст. 7-9 |
2 |
05.09.2022 |
Склад, властивості, застосування окремих пред-ставників оксигеновмісних (метанол, етанол, глі-церол, етанова кислота) |
Комбінований тип уроку |
|
|
Ст. 9-10 |
||
3 |
08.09.2022 |
Склад, властивості, застосування окремих пред-ставників нітрогеновмісних органічних речовин. |
Комбінований тип уроку |
|
|
Ст. 10-11, підготовка до контрольної роботи |
||
4 |
12.09.2022 |
|
Діагностична контрольна робота за курс 9 класу. |
|
|
|
|
|
ТЕМА 1. ТЕОРІЯ БУДОВИ ОРГАНІЧНИХ СПОЛУК (6 годин) |
||||||||
5 |
15.09.2022 |
Знаннєвий компонент Учень/учениця пояснює суть явища ізомерії; залежність властивостей речовин від складу і будови їхніх молекул на основі положень теорії будови органічних сполук; наводить приклади органічних сполук із простими, подвійними, потрійними карбон-карбоновими зв’язками. Діяльнісний компонент розрізняє органічні сполуки за якісним складом: вуглеводні, оксигено- і нітрогеновмісні речовини; простий, подвійний, потрійний карбон-карбонові зв’язки; характеризує суть теорії будови органічних сполук; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля; висловлює судження про значення теорії будови органічних сполук для розвитку органічної хімії; робить висновки про багатоманітність органічних сполук на основі теорії хімічної будови. |
Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Демонстрації: 1. Моделі молекул органічних спо-лук (у тому числі 3D проектування). |
|
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека і сталий розвиток. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Підприємливість і фінансова грамотність. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Розв’язування розрахункових задач на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
§1, ст.18, завдання 1, 2 |
6 |
19.09.2022 |
Поняття про явище ізомерії та ізомери. |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 2. Моделі молекул ізомерів (у тому числі 3D-проектування). Навчальний проект: 1. Ізомери у природі. |
|
§1, ст. 18, завдання 3, 4 |
||
7 |
22.09.2022 |
Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Навчальний проект: 2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. |
|
§2, ст. 24, завдання 1-3 |
||
8 |
26.09.2022 |
Класифікація органічних сполук. |
Комбінований тип уроку |
Навчальний проект: 3. 3D-моделі молекул органічних сполук. |
|
§2, ст. 25, завдання 8-9 |
||
9 |
29.09.2022 |
Розв'язування задач на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елемен-тів |
Формування практичниз умінь і навичок (семінарське заняття) |
Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
|
§2, ст. 25, завдання 4-7 |
||
10 |
03.10.2022 |
|
Тематичний контроль з теми 1 «Теорія будови органічних сполук» |
|
|
|
|
|
ТЕМА 2. ВУГЛЕВОДНІ (18 годин) |
||||||||
11 |
06.10.2022 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає алкани, алкени і алкіни за систематичною номенклатурою; загальні формули алканів, алкенів, алкінів; фізичні властивості бензену; пояснює суть структурної ізомерії вуглеводнів; розпізнає структурні ізомери певної речовини; наводить приклади насичених, ненасичених й ароматичних вуглеводнів; структурних формул ізомерів алканів, алкенів і алкінів. Діяльнісний компонент розрізняє вуглеводні різних гомологічних рядів; складає на основі загальної формули молекулярні формули вуглеводнів певного гомологічного ряду; молекулярну і структурну формули бензену; структурні формули алканів, алкенів і алкінів; структурні формули ізомерів алканів, алкенів і алкінів за молекулярною формулою сполуки; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості алканів (термічний розклад, ізомеризація, галогенування), етену і етину (часткове окиснення, приєднання галогеноводнів, гідратація), бензену (горіння, галогенування, гідрування), одержання алканів (гідрування алкенів, алкінів), етену (дегідрування етану), етину (дегідрування етану, етену, гідроліз кальцій ацетиленіду), бензену (із етину, дегідрування н-гексану); класифікує вуглеводні різних гомологічних рядів, порівнює їхні будову і властивості; характеризує хімічні властивості алканів, етену та етину, бензену, способи одержання їх; установлює зв’язки між складом, будовою, властивостями, зберіганням, транспортуванням і застосуванням вуглеводнів та їхнім впливом на довкілля; взаємозв’язки між гомологічними рядами вуглеводнів; дотримується правил безпечного поводження з вуглеводнями і їхніми похідними у побуті; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною; масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки щодо властивостей речовин на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їхніх властивостей; усвідомлює необхідність збереження довкілля під час одержання і застосування вуглеводнів; обґрунтовує застосування вуглеводнів їхніми властивостями; оцінює пожежну небезпечність вуглеводнів; екологічні наслідки порушення технологій добування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних; висловлює судження про значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. |
Класифікація вуглеводнів. Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних Підприємливість і фінансова грамотність Одержання алканів, етену, етину, бензену, їх застосування. Взаємозв’язок між вуглеводнями. Розв’язування розрахункових задач на виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною; за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
§3, ст. 33, завдання 1-7 |
12 |
10.10.2022 |
Хімічні властивості алканів. |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 3. Відношення насичених ву-глеводнів до лугів, кислот. |
|
§4, ст. 39, завдання 1-4 |
||
13 |
13.10.2022 |
Одержання та властивості алканів. |
Комбінований тип уроку |
|
|
Опрацювання та вивчення конспекту в зошиті. Підготовка до узагальнюючого уроку, повторення попередньо вивченого матеріалу |
||
14 |
17.10.2022 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Класифікація вуглеводнів. Алкани» |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
|
||
15 |
20.10.2022 |
Алкени. Загальні та молекулярні формули ал-кенів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§5, ст. 44, завдання 1-5 |
||
16 |
31.11.2022 |
Розв'язування задач на виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомо-логічного ряду та густиною або відносною густи-ною. |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
§5, ст.43-44, завдання 6-8 |
||
17 |
03.11.2022 |
Хімічні властивості етену. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§6, ст. 50, завдання 1, 6 |
||
18 |
07.11.2022 |
Одержання алкенів. |
Комбінований тип уроку |
|
|
Опрацювання та вивчення конспекту в зошиті |
||
19 |
10.11.2022 |
Розв’язування задач на виведення молекулярної формули речовини за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
§6, ст. 50, завдання 2-5, 7-8 |
||
20 |
14.11.2022 |
Алкіни. Загальні та молекулярні формули алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§7, ст. 51-52 |
||
21 |
17.11.2022 |
Хімічні властивості етину. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§7, ст. 52-56, завдання 1-9 |
||
22 |
21.11.2022 |
Одержання алкінів. |
Комбінований тип уроку |
|
|
|
||
23 |
24.11.2022 |
Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§8, ст. 61, завдання 1-4 |
||
24 |
28.11.2022 |
Хімічні властивості бензену. |
Комбінований тип уроку |
Навчальні проекти: 4. Октанове число та якість бензину 5. Цетанове число дизельного палива |
|
§8, ст. 61, завдання 5-7 |
||
25 |
01.12.2022 |
Методи одержання бензену. Застосування бензену і ароматичних сполук. |
Комбінований тип уроку |
Навчальний проект: 6. Ароматичні сполуки навколо нас |
|
§9, ст. 64-65 |
||
26 |
05.12.2022 |
Представлення результатів та обговорення навчальних проектів |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
Навчальні проекти: 7. Смог як хімічне явище. 8. Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9. Біогаз. 10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних. |
|
|
||
27 |
08.12.2022 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Вуглеводні» підготовка до підсумкової контрольної роботи |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
§10, виконання завдань різної складності |
||
28 |
12.12.2022 |
|
Підсумкова контрольна робота з теми 2 «Вуглеводні» |
|
|
|
|
|
ТЕМА 3. ОКСИГЕНОВМІСНІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ (23 години) |
||||||||
29 |
15.12.2022 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає загальні формули та характеристичні (функціональні) групи спиртів, альдегідів, карбонових кислот, естерів; за систематичною номенклатурою спирти, альдегіди, насичені одноосновні карбонові кислоти, естери; пояснює вплив характеристичної (функціональної) групи на фізичні і хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук; водневого зв’язку на фізичні властивості оксигеновмісних органічних сполук; наводить приклади спиртів, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів і їхні тривіальні назви; поширення оксигеновмісних органічних сполук у природі і харчових продуктах. |
Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Гідроксильна характеристична (функціональна) група. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів. Насичені одноатомні спирти: загальна та структурні формули, ізомерія (пропанолів і бутанолів), систематична номенклатура |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Одержання етанолу, етаналю. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини. Підприємливість і фінансова грамотність. Одержання етанолу, етаналю. Реакція естерифікації. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок. |
§11, ст. 75, завдання 1-8 |
30 |
19.12.2022 |
Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу. |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 4. Окиснення етанолу до етаналю. |
|
§12, ст. 80, завдання 1-3 |
||
31 |
22.12.2022 |
Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу. Хімічні властивості гліцеролу |
Комбінований тип уроку |
|
|
§12, ст. 80, завдання 4-7 |
||
ІІ семестр |
||||||||
32 |
09.01.2023 |
Діяльнісний компонент розрізняє насичені й ненасичені жири; моно-, ди-, полісахариди; реакції естерифікації; класифікує оксигеновмісні органічні сполуки за характеристичними групами; складає молекулярні і структурні формули спиртів, фенолу, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів (за назвами і загальними формулами відповідних гомологічних рядів); рівняння реакцій, які описують хімічні властивості насичених одноатомних спиртів (повне і часткове окиснення, дегідратація, взаємодія з лужними металами, гідроген галогенідами), гліцеролу (повне окиснення, взаємодія з лужними металами), фенолу (взаємодія з лужними металами, лугами, бромною водою), етаналю (часткове окиснення і відновлення), одноосновних карбонових кислот (взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами), естерів (гідроліз), жирів (гідрування та лужний гідроліз), глюкози (часткове окиснення, відновлення воднем, бродіння спиртове і молочнокисле), сахарози, крохмалю і целюлози (молекулярні рівняння гідролізу), одержання етанолу (гідратація етену, бродіння глюкози), етаналю (гідратація етину, окиснення етанолу), етанової кислоти (окиснення етаналю, етанолу), фотосинтезу, утворення сахарози, крохмалю і целюлози у природі ; порівнює будову і властивості сполук з різними характеристичними групами, одноатомних спиртів і фенолу, крохмалю і целюлози; хімічні властивості насичених одноосновних карбонових і неорганічних кислот; властивості натуральних і штучних волокон; характеризує хімічні властивості одноатомних насичених спиртів, етаналю, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів; способи одержання етанолу, етаналю, етанової кислоти, глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози; прогнозує хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук на основі знань про властивості характеристичних (функціональних) груп; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями, застосуванням і впливом на довкілля оксигеновмісних органічних сполук; генетичні зв’язки між оксигеновмісними органічними сполуками; виявляє наявність альдегідів, карбонових кислот, глюкози; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами; обчислює за хімічними рівняннями кількість речовини, масу або об’єм за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання; розв’язує експериментальні задачі, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки щодо властивостей оксигеновмісних органічних речовин на підставі їхньої будови і про будову оксигеновмісних речовин на підставі їхніх властивостей; на основі спостережень; усвідомлює взаємозв’язок складу, будови, властивостей, застосування оксигеновмісних органічних речовин і їхнього впливу на довкілля; необхідність охорони довкілля від промислових відходів, що містять фенол; висловлює судження щодо впливу продуктів органічного синтезу на здоров’я людини та екологічний стан довкілля; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про жири і вуглеводи; оцінює біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини; раціональне співвідношення вживання рослинних та тваринних жирів, перевагу одягу з натуральних тканин; безпечність органічних речовин і приймає обґрунтоване рішення щодо їхнього використання. |
Фенол: склад і будова молекули, фізичні власти-вості. Хімічні властивості фенолу |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
|
§14, ст.87, завдання 1-3 |
33 |
12.01.2023 |
Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристична (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості аль-дегідів. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§15, ст. 88-90, ст. 93 завдання 1-3 |
||
34 |
16.01.2023 |
Хімічні властивості етаналю та його одержання |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 5. Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6. Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом (віртуально). |
|
§15, ст. 90-92, ст. 93 завдання 4-5 |
||
35 |
19.01.2023 |
Розвязування задач на обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок. |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
|
§13, ст. 83, завдання 1-3 |
|
36 |
23.01.2023 |
Узагальнення та систематизація знань про спирти, фенол та альдегіди. Підготовка до тематичного оцінювання |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
Повторення попередньо вовченого матеріалу §11-15 |
||
37 |
26.01.2023 |
Тематичне оцінювання з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
|
|
|
|
||
38 |
30.01.2023 |
Карбонові кислоти. Поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§16, ст. 99 завдання 1-5 |
||
39 |
02.02.2023 |
Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості. Інструктаж з БЖД |
Комбінований тип уроку |
Лабораторні досліди: 1. Виявлення органічних кислот у харчових продуктах |
|
§17, ст. 104 завдання 1-4 |
||
40 |
06.02.2023 |
Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція естерифікації. Одержання етанової кислоти. |
Комбінований тип уроку |
|
|
|
§17, ст. 104 завдання 5-7 |
|
41 |
09.02.2023 |
Естери. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Демонстрації: 7.Ознайомлення зі зразками естерів. |
|
§18, ст. 111 завдання 1-3 |
||
42 |
13.02.2023 |
Гідроліз естерів |
Комбінований тип уроку |
|
|
§18, ст. 105 |
||
43 |
16.02.2023 |
Жири як представники естерів. Класифікація жирів. Хімічні властивості жирів. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Демонстрації: 8. Відношення жирів до води та органічних розчинників. 9. Доведення ненасиченого характеру рідких жирів (віртуально). |
|
§18, ст. 106-111, ст. 111 завдання 4-5 |
||
44 |
20.02.2023 |
Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§19, ст. 112-114 |
||
45 |
23.02.2023 |
Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Інструктаж з БЖД |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 10. Окиснення глюкози амоніач-ним розчином арґентум(І) оксиду (за відсутності реагентів – віртуально). Лабораторні досліди: 2. Окиснення глюкози свіжоодер-жаним купрум(ІІ) гідроксидом. |
|
|
§19, ст. 114-119 завдання 1-4 |
|
46 |
27.02.2023 |
Сахароза: молекулярна формула, гідроліз. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§20, ст. 120-122 |
||
47 |
02.03.2023 |
Крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§20, ст. 120-125 завдання 1-3 |
||
48 |
06.03.2023 |
Практична робота № 1. Розв’язування експери-ментальних задач. Інструктаж з БЖД |
Формування практичних умінь і навичок (практична робота) |
|
|
§21, ст. 126 |
||
49 |
09.03.2023 |
Розв'язування експерементальних задач. Підготовка до тематичного оцінювання |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
§22, ст. 127 завдання 1-31 |
||
50 |
13.03.2023 |
Представлення результатів та обговорення навчальних проектів |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
Навчальні проекти: 11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. 12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. 13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення. 14.Виробництво цукру. 15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 16. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості. 17. Етери та естери в косметиці. 18. Біодизельне пальне. |
|
Повторення попередньо вивченого матеріалу §11-22 |
||
51 |
16.03.2023 |
|
Тематичне оцінювання з теми 3 «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
|
|
|
|
|
ТЕМА 4. НІТРОГЕНОВМІСНІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ (7 годин) |
||||||||
52 |
20.03.2023 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає загальні формули та характеристичні (функціональні) групи амінів та амінокислот; пояснює структурні формули амінів та амінокислот; амфотерність амінокислот; зміст понять: характеристична (функціональна) аміногрупа, пептидна група, поліпептид; наводить приклади амінів, амінокислот, білків. Діяльнісний компонент розрізняє насичені й ароматичні аміни; складає молекулярні та структурні формули амінів та амінокислот за назвами і загальними формулами; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості метанаміну (горіння, взаємодія з водою і хлоридною кислотою), аніліну (взаємодія з хлоридною кислотою, бромною водою), аміноетанової кислоти (взаємодія з натрій гідроксидом, хлоридною кислотою, утворення дипептиду) та одержання аніліну (відновлення нітробензену); класифікує нітрогеновмісні органічні сполуки за характеристичними (функціональними) групами; прогнозує хімічні властивості амінокислот, зумовлені особливостями будови їхніх молекул; характеризує хімічні властивості метанаміну, аніліну, аміноетанової кислоти і білків (гідроліз, кольорові реакції); біологічну роль амінокислот, білків; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями нітрогеновмісних органічних сполук; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами. Ціннісний компонент усвідомлює вплив аніліну та його похідних (вогненебезпечність, подразливість, отруйність) на довкілля та організм людини; висловлює судження про вплив окремих нітрогеновмісних органічних сполук на організм людини; обґрунтовує застосування речовин їхніми властивостями; оцінює біологічне значення амінокислот і білків; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про білки; робить висновки про властивості амінів, амінокислот та білків, виходячи з будови молекул речовин, і про будову речовин, виходячи з їхніх властивостей; на основі спостережень. |
Насичені й ароматичні аміни: склад і будова молекул, назви найпростіших за складом сполук. Будова аміногрупи. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Навчальні проекти: 19. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність. Одержання аніліну. |
§23, ст. 138 завдання 1-3 |
53 |
23.03.2023 |
Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метанаміну. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§23, ст. 138 завдання 4-5 |
||
54 |
03.04.2023 |
Анілін. Хімічні властивості аніліну. Одержання аніліну. |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 11. Взаємодія аніліну з хлоридною кислотою (віртуально). 12. Взаємодія аніліну з бромною водою (віртуально). Навчальні проекти: 20. Анілін – основа для виробництва барвників. |
|
§23, ст. 135-137 |
||
55 |
06.04.2023 |
Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні (функціо-нальні) групи, систематична номенклатура. Пептидна група. Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди. |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
Навчальні проекти: 21. Синтез білків. 22.Збалансоване харчування – запорука.
|
|
§24, ст.143 завдання 1-4 |
||
56 |
10.04.2023 |
Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків (без запису рівнянь реакцій). Інструктаж з БЖД |
Комбінований тип уроку |
Лабораторні досліди: 3. Біуретова реакція. 4. Ксантопротеїнова реакція. |
|
§25, ст. 150 завдання 1-2 |
||
57 |
13.04.2023 |
Біологічна роль амінокислот і білків. Підготовка до тематичного оцінювання
|
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
Навчальні проекти: 23. Виведення плям органічного походження. |
|
§26 §27, ст. 154 завдання 1-12 Повторення попередньо вивченого матеріалу §23-26 |
||
58 |
17.04.2023 |
|
Тематичне оцінювання з теми 4 «Нітрогеновмісні органічні сполуки» |
|
|
|
|
|
ТЕМА 5. СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ І ПОЛІМЕРНІ МАТЕРІАЛИ НА ЇХ ОСНОВІ (5 годин) |
||||||||
59 |
20.04.2023 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент пояснює суть поняття полімер; реакцій полімеризації і поліконденсації як способів добування полімерів; наводить приклади синтетичних високомолекулярних речовин і полімерних матеріалів на їх основі; рівнянь реакцій полімеризації і поліконденсації. Діяльнісний компонент розрізняє реакції полімеризації і поліконденсації; пластмаси, каучуки, гуму та синтетичні волокна; описує властивості полімерних матеріалів; порівнює природні, штучні і синтетичні волокна, пластмаси; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями та застосуванням полімерів; дотримується правил безпечного поводження з синтетичними матеріалами. Ціннісний компонент обґрунтовує значення полімерів у створенні нових матеріалів та синтетичних волокон. |
Синтетичні високомолекулярні речовини. Полі-мери. Реакції полімеризації і поліконденсації |
Комбінований тип уроку |
Демонстрації: 13. Зразки пластмас, каучуків, гуми, синтетичних волокон. |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Громадянська відповідальність. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Підприємливість і фінансова грамотність. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. |
§28, ст. 162 завдання 1-6 |
60 |
24.04.2023 |
Пластмаси. Каучуки, гума. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§29, ст. 170 завдання 1-6 §30, ст.176 завдання 1-5 |
||
61 |
27.04.2023 |
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§29, ст. 168-169 |
||
62 |
01.05.2023 |
Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування |
Комбінований тип уроку |
|
|
§30, ст. 183 завдання 1 |
||
63 |
04.05.2023 |
Представлення результатів та обговорення навчальних проектів Узагальнення та систематизація знань з теми 5 |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
Навчальні проекти: 24. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості. 25. Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів. 26. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу. 27. Перспективи одержання і застосування полімерів із наперед заданими властивостями. 28. Дослідження маркування виробів із полімер-них матеріалів і пластмас. 29. Виготовлення виробів із пластикових пляшок. |
|
|
||
ТЕМА 6. БАГАТОМАНІТНІСТЬ ТА ЗВ'ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ ОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН (7 годин) |
||||||||
64 |
08.05.2023 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент пояснює причини багатоманітності органічних речовин; наводить приклади гомологів та ізомерів; сполук із простими і кратними зв’язками; сполук з різними характеристичними (функціональними) групами; природних та синтетичних біологічно активних речовин. Діяльнісний компонент розрізняє органічні сполуки за належністю до відповідних гомологічних рядів; складає рівняння реакцій, які характеризують генетичні зв’язки органічних сполук; досліджує наявність органічних кислот у продуктах харчування за допомогою індикаторів; установлює зв’язки між класами органічних сполук; використовує знання про органічні сполуки для пояснення їх різноманітності; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами. Ціннісний компонент усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля; роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів; оцінює значення біологічно активних речовин для організму людини; популяризує хімічні знання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення; відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів; висловлює судження про можливості використання органічних сполук залежно від їхніх властивостей; обґрунтовує значення органічних речовин у створенні нових матеріалів; робить висновки про важливість знань про органічні сполуки. |
Зв’язки між класами органічних речовин. |
Комбінований тип уроку |
|
|
Наскрізьні змістовні лінії Громадянська відповідальність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Біологічно активні речовини. Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. |
§32, ст. 186 завдання 1-3 |
65 |
11.05.2023 |
Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти). |
Засвоєння нових знань (шкільна лекція) |
|
|
§33, ст. 192 завдання 1-4 |
||
66 |
15.05.2023 |
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. |
Комбінований тип уроку |
|
|
§34, ст. 197 завдання 1-4 |
||
67 |
18.05.2023 |
Розвязування розрахункових задач |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
|
|
Підготовка до тематичного оцінювання, повторення раніше вивченого матеріалу §28-34 |
||
68 |
22.05.2023 |
Тематичне оцінювання з тем 5-6 «Синтетичні ви-сокомолекулярні речовини і полімерні мате-ріали на їх основі» та «Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин» |
|
|
|
|
||
69 |
25.05.2023 |
Представлення результатів навчальних проектів |
Формування практичних умінь і навичок (семінарське заняття) |
Навчальні проекти: 30. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні. 31. Доцільність та шкідливість біологічно актив-них добавок. |
|
|
||
70 |
29.05.2023 |
|
Підсумковий урок |
|
|
|
|
|