Програма призначена для навчання учнів хімії на профільному рівні у класах біолого-хімічного, хіміко-технологічного, фізико-хімічного, агрохімічного профілів. Як профільний навчальний предмет хімія включає курси неорганічної (10-й клас), органічної та загальної хімії (11-й клас). Зміст курсів ґрунтується на знаннях, набутих учнями в основній школі. Профілізація забезпечується не лише поглибленим вивченням хімії, посиленням міжпредметних зв'язків, а й упровадженням спецкурсів, факультативів та курсів за вибором
10-й клас
(3 год на тиждень, усього 105 годин )
НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ
К-ть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів |
Дата |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ І. Повторення та поглиблення основних теоретичних питань курсу основної школи (16год) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1,2 |
Класифікація хімічних елементів і речовин. Властивості основних класів неорганічних сполук.
|
Учень (учениця) називає
наводить приклади:
формулює означення:
молярної концентрації;
характеризує
складає:
класифікує
пояснює:
обґрунтовує:
прогнозує
експериментально розв’язує задачі
виготовляє
визначає
обчислює:
дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3,4 |
Обчислення за хімічними рівняннями маси, кількості речовини, об’єму реагентів і продуктів реакції.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5,6 |
Сучасні уявлення про будову атомів. Нукліди. Ізотопи. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7,8 |
Характеристики атомів елементів: радіус атома, електронегативність і закономірності зміни їх у періодах і групах.
Будова електронних оболонок атомів елементів І-ІV періодів періодичної системи. Електронна та графічно-електронна конфігурації атомів s-, Характеристика хімічного елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9,10 |
Хімічний зв’язок. Ковалентний, йонний, металічний, водневий зв’язки, механізми їх утворення. Атомні, молекулярні, йонні, металічні кристалічні ґратки. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11,12
13,14 |
Валентність і ступінь окиснення елементів у основному та збудженому станах атомів. Окисно-відновні реакції. Розчини. Процес розчинення речовин. Характеристики кількісного складу розчинів: масова частка та молярна концентрація розчиненої речовини. Обчислення молярної концентрації .
Гідроліз водних розчинів солей. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15,16 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі:
1. Обчислення молярної концентрації розчиненої речовини у розчині. Демонстрації:
1. Таблиці: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва (короткий і довгий варіанти); розчинності кислот, основ і солей у воді; ряд електронегативностей елементів. 3. Теплові явища при розчиненні концентрованої сульфатної кислоти (кристалічного натрій гідроксиду) та амоній нітрату. 4. Зміна кольору при розчиненні безводного купрум(ІІ) сульфату. 5. Зміна об’єму при розчиненні спирту у воді. Лабораторні досліди. 1. Гідроліз водних розчинів солей і визначення їхнього середовища.. Міжпредметні зв’язки: математика: найменше спільне кратне; фізика: атом, атомне ядро, ядерна модель атома, електрон, йон; формула густини рідини; біологія: хімічні елементи найважливіші для організму людини; основи здоров’я: необхідність контролю за якістю води, повітря, харчових продуктів. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ ІІ. Неметалічні елементи та їхні сполуки |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Тема 1. « Гідроген. Водень» |
Учень (учениця) називає
формулює
характеризує:
складає:
обґрунтовує
оцінює
експериментально
обчислює
дотримується правил безпечного поводження з воднем. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17,18 |
Гідроген. Місце у періодичній системі. Будова атома. Ізотопи. Поширеність Гідрогену в природі Водень. Склад молекули і будова речовини. Добування. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з неметалами, металами, оксидами металів, етеном(етиленом) та етином (ацетиленом). Застосування водню.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19,20 |
Об’ємні відношення газів у хімічних реакціях. Закон об’ємних відношень газів. Розрахунки за законом об’ємних відношень газів |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі. 3. Розрахунки за законом об’ємних відношень газів. Демонстрації: 6. Добування водню в лабораторії та способи його збирання. 7. Перевірка водню на чистоту. 8. Горіння водню в кисні. 9. Взаємодія водню з купрум(ІІ) оксидом. Міжпредметні зв’язки: математика: пропорція, пряма пропорційна залежність; фізика: об’єм та одиниці об’єму; біологія: біологічна роль Гідрогену в живих системах. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21,22 |
Тема 2. « Елементи VІІ-А групи (галогени)»(8год) Загальна характеристика елементів групи: Флуор, Хлор, Бром, Йод. Поширеність їх у природі. Хлор як проста речовина. Склад молекули і будова речовини. Фізичні властивості хлору. Способи добування хлору. Хімічні властивості хлору: взаємодія з воднем, металами, водою, лугами, метаном, етеном і етином. Поняття про ланцюгову реакцію. Хлорна вода. Застосування хлору.
|
Учень (учениця) називає
наводить приклади
формулює
характеризує:
складає:
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23,24 |
Гідроген хлорид. Склад молекули і будова речовини. Фізичні властивості. Добування та застосування гідроген хлориду (хлороводню). Хлоридна кислота. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з металами, з основними та амфотерними оксидами та гідроксидами, солями. |
пояснює:
порівнює:
експериментально визначає
розв’язує
обчислює
дотримується правил безпечного поводження з хлорною, бромною, йодною водою, хлоридною кислотою. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25,26 |
Хлориди. Розчинність хлоридів у воді. Якісна реакція на хлорид-іони. Застосування хлоридної кислоти та хлоридів. Обчислення за рівнянням хімічної реакції маси або кількості речовини продукту, якщо один з реагентів узято в надлишку.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27,28 |
Фтор, бром і йод. Порівняння фізичних і хімічних властивостей простих речовин: взаємодія з металами, воднем, водою. Якісні реакції на бромід-, йодид-іони, йод. Застосування сполук Флуору, Брому та Йоду. Біологічне значення галогенів. Проблема охорони довкілля від забруднення сполуками Хлору |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29,30 |
Контрольна робота№2 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі: 4. Обчислення маси, об’єму (газуватих речовин), або кількості речовини продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів узято в надлишку. Демонстрації: 10. Зразки хлору, брому, йоду, сполук галогенів.
11. Сублімація йоду.
13. Хімічні властивості хлоридної кислоти. Лабораторні досліди: 2. Якісні реакції на хлорид-, бромід-, йодид-іони та йод. Міжпредметні зв’язки: біологія: біологічна роль галогенів, значення хлоридної кислоти для травлення в шлунку; географія: нерудні корисні копалини України; основи здоров’я: захворювання, що виникають внаслідок нестачі йоду в організмі, наслідки уражання шкіри та очей хімічними речовинами. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Тема 3. « Елементи VI-А групи»(8год)
|
Учень (учениця) називає
наводить приклади
характеризує:
складає:
пояснює
порівнює:
експериментально:
розв’язує
обчислює
дотримується правил безпечного поводження з розчином сульфатної кислоти. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31,32 |
Загальна характеристика елементів VI-А групи. Поширеність елементів у природі. Оксиген. Прості речовини Оксигену: кисень та озон. Порівняння фізичних та хімічних властивостей озону та кисню. Їх біологічна роль. Значення озонового шару для життя організмів на Землі.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33,34 |
Сульфур. Прості речовини Сульфуру: ромбічна, моноклінна, пластична сірка. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з металами, неметалами. Застосування. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту реакції за відомою кількістю речовини, масою або об’ємом вихідної речовини, яка містить домішки.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35,36 |
Гідроген сульфід. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з киснем. Сульфідна кислота та сульфіди. Якісна реакція на сульфід-іони. Фізіологічна дія сірководню. Сульфур(IV) оксид і сульфітна кислота. Їх окисно-відновні властивості. Сульфур(VІ) оксид. Сульфатна кислота. Фізичні та хімічні властивості розведеної та концентрованої сульфатної кислоти: взаємодія з металами, основними й амфотерними оксидами та гідроксидами, солями. Водовідбірні властивості. Сульфати. Якісна реакція на сульфат-іони. Застосування сульфатної кислоти та сульфатів |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37 |
Контрольна робота№3 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі: 5. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту реакції за відомою кількістю речовини, масою або об’ємом вихідної речовини, яка містить домішки. Демонстрації: 15. Зразки сірки та інших природних сполук Сульфуру. 16. Взаємодія кисню з неметалами та металами. 17. Добування сульфур(IV) оксиду реакцією обміну та ознайомлення з його властивостями. 18. Взаємодія концентрованої сульфатної кислоти з металами. 19. Дія концентрованої сульфатної кислоти на цукор. Лабораторні досліди: 3. Хімічні властивості розведеної сульфатної кислоти та сульфатів. 4. Якісні реакції на сульфід-, сульфіт- та сульфат- іони. Міжпредметні зв’язки: математика: відсоткові розрахунки; біологія: біологічна роль Оксигену та Сульфуру, фотосинтез, дихання рослин, дихання тварин, газообмін у легенях людини; географія: поширення сульфуровмісних корисних копалин в Україні; основи здоров’я: наслідки ураження шкіри та очей хімічними речовинами.
Тема 4 «. Елементи V-А групи»
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ ІІІ. Металічні елементи та їхні сполуки |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Тема 1. «Загальні відомості про металічні елементи та метали»
|
Учень (учениця) називає
наводить приклади
формулює
характеризує:
складає:
пояснює:
обґрунтовує:
оцінює :
прогнозує:
висловлює судження:
розв’язує:
дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
66,67 |
Положення металічних елементів у періодичній системі. Особливості будови їх атомів. Поширеність у природі. Метали. Металічний зв’язок. Характерні фізичні та хімічні властивості металів: взаємодія з неметалами, водою, лугами, кислотами, розчинами солей.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
68,69 |
Обчислення за рівняннями реакцій між розчином солі та металом. Корозія металів. Види корозії: хімічна та електрохімічна. Захист від корозії. Поняття про сплави. Загальні способи добування металів із руд. Поняття про металургію. Пірометалургія, гідрометалургія, електрометалургія, мікробіометалургія. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
70,71 |
Електроліз водних розчинів та розплавів безоксигенових солей.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі: 8. Обчислення за рівняннями хімічних реакцій між розчином солі та металом. Демонстрації: 28. Моделі кристалічних ґраток металів. 29. Витіснення міді з купрум(ІІ) сульфату залізом. 30. Взаємодія металів з неметалами. 31. Досліди, що ілюструють корозію металів та захист від неї. 32. Взаємодія цинку (алюмінію) з натрій гідроксидом. Лабораторні досліди: 11. Ознайомлення із зразками металів, природними сполуками металічних елементів, сплавами. 12. Взаємодія металів із розчинами солей. 13. Взаємодія металів із розчинами кислот. Міжпредметні зв’язки: фізика: електричний струм у металах; географія: рудні корисні копалини, родовища залізної, марганцевої та руд кольорових металів; трудове навчання: механічні властивості металів. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Тема 2. « Металічні лементи І-А – ІІІ-А груп» |
Учень (учениця) називає
наводить приклади:
характеризує:
складає:
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
72,73 |
Загальна характеристика хімічних елементів 1-А групи. Натрій і Калій – типові представники лужних елементів. Поширеність їх у природі. Фізичні та хімічні властивості натрію і калію: взаємодія з неметалами і водою, відношення до кислот. Сполуки Натрію і Калію (оксиди, гідроксиди, солі). Застосування. Біологічна роль Натрію і Калію.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
74,75 |
Загальна характеристика хімічних елементів ІІ-А групи. Магній і Кальцій - представники лужноземельних елементів. Поширеність їх у природі. Фізичні та хімічні властивості магнію і кальцію: взаємодія з неметалами, водою, кислотами, солями. Сполуки Кальцію та Магнію (оксиди, гідроксиди, солі). Твердість води та способи її усунення. Біологічна роль Магнію і Кальцію. Застосування сполук Магнію і Кальцію.
|
пояснює:
порівнює
обґрунтовує:
висловлює судження
експериментально
обчислює
розв’язує
дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
76,77 |
Алюміній. Характеристика елемента. Поширеність у природі. Фізичні та хімічні властивості алюмінію: взаємодія з неметалами, водою, кислотами та лугами, оксидами металічних елементів. Оксид і гідроксид Алюмінію, їхні амфотерні властивості. Застосування сполук Алюмінію. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
78,79 |
Ферум. Характеристика елемента. Поширеність у природі. Біологічна роль. Фізичні та хімічні властивості заліза: взаємодія з неметалами, водою, кислотами, солями. Сполуки Феруму (II) і Феруму (III): оксиди, гідроксиди, солі. Якісні реакції на йони , . Застосування |
називає
наводить приклади:
характеризує:
складає:
порівнює
обґрунтовує
висловлює судження про біологічну роль Феруму; експериментально визначає солі Феруму (II) і (III); розв’язує експериментальні задачі; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
80,81 |
Контрольна робота №6 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахункові задачі: 9. Розрахунки вмісту металів у їхній суміші. Демонстрації:
33. Зразки природних сполук Натрію, Калію, Магнію, Кальцію, Алюмінію. 35. Взаємодія натрію та кальцію з водою. 36. Забарвлення полум’я солями Натрію, Калію, Кальцію, Магнію.
37. Механічна міцність оксидної плівки алюмінію. 39. Природні сполуки Феруму. 40. Спалювання заліза в кисні. 41. Характерні реакції на йони Феруму (ІІ) і (ІІІ). 42. Зразки сплавів заліза. 43. Окиснення ферум(ІІ) гідроксиду до ферум(ІІІ) гідроксиду. Лабораторні досліди: 14. Взаємодія кальцій оксиду з водою. 15. Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерних властивостей 16. Добування ферум(ІІ) і ферум(ІІІ) гідроксидів. Взаємодія їх із кислотами. 17. Відновні властивості йона Феруму(ІІ) (взаємодія ферум(ІІ) сульфату із розчином калій перманганату в кислому середовищі). 18. Окиснювальні властивості йона Феруму(ІІІ) (взаємодія ферум(ІІІ) хлориду з калій йодидом або натрій сульфітом). 19. Гідроліз солей Феруму (ІІ) і (ІІІ). Міжпредметні зв’язки: математика: алгебраїчне рівняння з однією змінною, система двох рівнянь з двома невідомими, їх розв’язання способами підстановки та додавання; біологія: біологічна роль Натрію, Калію та Кальцію, використання калійних добрив; географія: нерудні корисні копалини України
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ IV. Промислове виробництво найважливіших неорганічних речовин |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
82,83 |
Загальні наукові принципи хімічного виробництва: вибір сировини, теплообмін, протитечія, безперервність, автоматизація та механізація виробничих процесів. |
Учень (учениця) називає:
формулює:
складає:
пояснює:
хімічну рівновагу; характеризує
обґрунтовує
оцінює екологічну небезпеку хімічних виробництв |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
84,85 |
Хімічна рівновага. Оборотні й необоротні реакції. Умови зміщення хімічної рівноваги. Принцип Ле Шательє. Керування хімічними процесами: зміна швидкості реакції та зміщення хімічної рівноваги. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
86,87 |
Промислове виробництво сульфатної кислоти. Сировина. Основні стадії виробництва. Хімічні реакції, що лежать в основі її виробництва контактним способом, закономірності їх перебігу і керування ними. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
88,89 |
Охорона навколишнього середовища від забруднення промисловими викидами. Кислотні дощі. Синтез амоніаку в промисловості. Оптимальні умови та наукові принципи синтезу амоніаку.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
90,91 |
Виробництво заліза та його сплавів. Доменний процес вироблення чавуну, його хімізм. Сталь. Пряме відновлення заліза з руди. Промислове добування заліза – основа чорної металургії. Екологічні проблеми, що пов’язані з металургією, шляхи їх розв’язування. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
92-105 |
Виконання тестових завдань ЗНО |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||