Календарно-тематичне планування
уроків з «Етики» 5 клас
для закладів загальної середньої освіти
За модельною навчальною програмою «Етика. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ашортіа Є.Д., Бакка Т.В., Желіба О.В., Козіна Л.Є., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.),
за підручником ( Т. В. Мелещенко, О. В. Желіба, Т. В. Бакка, Є. Д. Ашортіа, Л. Є. Козіна. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022).
№ |
Дата проведення |
Тема. Проблемні чи дослідницькі запитання |
Очікувані результати |
Примітка |
Вступ |
||||
1 |
|
Походження «етики». Мораль і моральні цінності. Людські чесноти. |
|
|
Тема 1. Моральні норми |
|
|
||
2
|
|
Унікальність людини. Людська індивідуальність. Поняття власного Я. |
Базові знання: особливості поведінки та її наслідки, моральні та етичні цінності, життєва самоідентифікація, добро, зло, моральні норми, патріотизм. Уміння: ● пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; ● обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки; ● бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; ● виконує різні ролі в груповій роботі Ставлення: ● вирізняє ознаки доброчинності; ● пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів |
|
3 |
|
Правила. Хто і для чого встановлює правила. Як правила стають звичаєм і законом. |
|
|
4 |
|
Моральні норми та принципи. Добро і зло. Поведінка людини. Моральний вибір. |
|
|
5 |
|
Вчинок. Мотив та наслідок. Моральна відповідальність людини. Розум, емоції і почуттяїх вплив на поведінку та вчинки. |
|
|
6 |
|
Повага людини. Основний зміст «золотого правила» моральності. Людяність і справедливість я |
|
|
7 |
|
Повага до моральнокультурних надбань суспільства. Повага до звичаїв, традицій, символів і законів країни та звичаїв народів, які живуть в Україні. Відчуття патріотизму та приналежності до країни. |
|
|
8 |
|
Узагальнення з теми «Моральні норми» |
|
|
Тема 2. Людські чесноти |
||||
9 |
|
Роль чеснот у житті людини. Відповідальність. Совість як внутрішній регулятор моралі. |
Базові знання: відповідальність, совість, доброчесність, самоконтроль, доброзичливість, старанність, щедрість, співчуття, чуйність, ввічливість, гуманність. Уміння: обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; ● бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; ● виконує різні ролі в груповій роботі Ставлення: ● розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища; ● вирізняє ознаки доброчинності |
|
10 |
|
Доброчесність, стриманість, терплячість. Як опанувати себе. |
|
|
11 |
|
Доброзичливість. Повага до інших. |
|
|
12 |
|
Старанність. Ставлення до обов’язків. |
|
|
13 |
|
Щедрість. Допомога тим, хто її потребує. Скромність у добрих справах. |
|
|
14 |
|
Ввічливість. Ґречність як норма поведінки. Правила ввічливості. Етикет. |
|
|
15 |
|
Узагальнення з теми «Людські чесноти» |
|
|
Тема 3. Людина серед людей |
||||
16 |
|
Цінність довіри. Довіра як основа стосунків у родині, колі друзів, класі, школі. |
Базові знання: довіра, сім’я, батьківство, дружба, колектив, булінг і протидія його проявам, громадське місце, безпека і добробут, толерантність, цінність життя, конфлікт. Уміння: обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; ● ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; ● розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається по допомогу до інших осіб аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; ● організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; ● виконує різні ролі в груповій роботі; ● вміє раціонально розпоряджатися власними грошима Ставлення: ● бережливо ставиться до власного майна та майна інших осіб, обґрунтовує недоторканність чужого майна; ● встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку |
|
17 |
|
Родинне коло. Взаємна повага і допомога в родинному колі. Права і обов’язки членів сім’ї. Взаєморозуміння та партнерські відносини. |
|
|
18 |
|
Дружба й товаришування. Моральні основи товаришування. Вміння дружити. |
|
|
19 |
|
Людина в колективі. Колектив. Етика відносин. Етичний кодекс. |
|
|
20 |
|
Шкільна етика. Відносини у класному та шкільному колективі. Правила поведінки у класі та школі. Норми поведінки з однолітками і зі старшими. |
|
|
21 |
|
Поведінка в громадських місцях. Громадські місця. Поведінка в різних життєвих ситуаціях. |
|
|
22 |
|
Толерантність у взаємодії з іншими. Звичаї, традиції, церемонії, етикетні кодекси етнічних, релігійних та інших спільнот. |
|
|
23 |
|
Конфлікт. Причини конфліктів. Шляхи розв’язання та запобігання конфліктам. |
|
|
24 |
|
Узагальнення з теми «Людина серед людей» |
|
|
Тема 4. Культура спілкування |
||||
25 |
|
Роль спілкування в житті людини. Мова як засіб спілкування. Прагнення особистості у спілкуванні. Види спілкування. |
Базові знання: ефективне спілкування, безпека особистості, самовираження, активне слухання, дрес-код, емпатія. Уміння: ● виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу; ● ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; ● моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів; ● розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається по допомогу до інших осіб; застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; ● прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі; ● розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; ● розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; ● бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; ● розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; ● виконує різні ролі в груповій роботі Ставлення: ● пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів |
|
26 |
|
Культура спілкування. Межі особистої свободи. Моральні норми спілкування. |
|
|
27 |
|
Вербальне спілкування. Культура мови. Темп, тембр мовлення. Інтонація. |
|
|
28 |
|
Почути і бути почутим. Як донести свою думку. Як зрозуміти інших. Активне слухання. |
|
|
29 |
|
Невербальне спілкування. Мова тіла. Мова жестів. Манери спілкування. |
|
|
30 |
|
Зовнішній вигляд людини як повідомлення. Самовираження, стиль і мода. Дрес-код. Творче самовираження. Свобода самовираження. |
|
|
31 |
|
Дистанційне спілкування. Особливості етики спілкування у телефонних розмовах, листуванні та спілкуванні в мережі Інтернет. Правила безпеки в соціальних мережах. |
|
|
32 |
|
Долання бар’єрів слухання. Чому люди не розуміють одне одного. Емпатичне слухання. |
|
|
33 |
|
Узагальнення з теми «Культура спілкування» |
|
|