Слайд 1. Тема уроку: Людина починається з добра.
Слайд 2. Мета уроку: формувати уявлення про внутрішній світ людини; розвивати вміння осмислювати духовні цінності; спонукати до роздумів; до добрих справ, вчити учнів керуватися в поведінці моральними нормами та цінностями, виховувати толерантне ставлення до друзів, повагу, чуйність.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу
Форма проведення: урок-роздум про моральну якість людини.
Обладнання: мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, ноутбук, пам‘ятка, картки для роботи в групах, текст казки, притчі, плакат «Добро», прислів‘я, мікрофон.
Хід уроку:
Епіграф до уроку: Доброта – це мудрість нашої душі.
І. Організаційна частина.
Перевірка учнів готовності до уроку.
Учитель: Добрий день вам, вас вітаю!
Гарних успіхів бажаю,
Хай щастить сьогодні вам,
Щирих друзів, міцних знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель: Давайте поміркуємо над такими питаннями:
(відповіді учнів)
Учитель: Життя людини – складний механізм, який залежить не тільки від зовнішніх умов, а й від внутрішнього світу. Внутрішній світ – поняття складне. Людина народжується, росте, набирається досвіду, розвивається. Розвивається і людство. У процесі свого розвитку воно проходить непростий шлях. Можуть змінюватися звичаї, культура народу, та незмінним залишається прагнення зрозуміти своє місце в житті, стремління до внутрішньої досконалості.
У кожної людини є свої моральні цінності – це те, що вона найбільше цінує в житті, що для неї святе, чим керується у своїх вчинках. Люди, які навколо нас, оцінюють наші вчинки, вбачають у них добро чи зло.
Як ви розумієте, що таке добро? Якого кольору , на вашу думку, добро?
Протилежність добру – зло, якого воно кольору?
(відповіді учнів)
2. «Карусель».
Учитель: Добро – це те, що добре, корисне, потрібне людині, це позитивне в житті людини; вчинок, який приносить користь людям.
- Доброта - це світло в нашому житті.
Чи легко бути добрим? (відповіді).
Де живе доброта? (Доброта живе в нашому серці)
Яку роботу виконує доброта? (Доброта творить дива)
Учитель: Уявіть собі, що ми з вами зараз на знімальному майданчику програми «Людина починається з добра». Ви прийшли на проби, щоб спробувати себе в ролі декламаторів-читців. Мені дуже приємно бачити перед собою творчих учасників програми. Я бажаю вам успіхів!
Учень: «Людина починається з добра».
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити,
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли добро творити.
Людина починається з добра,
Із світла, що серця переповняє,
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.
(Л. Забашта).
- Щоб сталося із світом, якби в ньому не залишилося добра? (відповіді)
- А що ви відчували, коли творили добро?
Учень: «Твори добро»
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди,
Ти викопай і почисть криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину,
Бо людина в цьому світі
Лиш добро повинна творити.
( Л.Іванків)
Учитель: Живи. Добро звершай,
Та нагород не вимагай.
Лиш в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Створення проблемної ситуації.
IV. Повідомлення теми, мети уроку Тема уроку: «Людина починається з добра».
Мета уроку: cформувати уявлення про внутрішній світ людини; розвинути вміння осмислювати духовні цінності; спонукати до роздумів; до добрих справ, навчитися керуватися в поведінці моральними нормами та цінностями, толерантно ставитися до друзів, проявляти повагу, чуйність
V. Вивчення нового навчального матеріалу.
Слайд 3. «Вислови»
а) Як ви розумієте ці вислови:
Доброта – це мова, якою можуть говорити німі і чути глухі.
Шляхом зла не ходять до добра.
Коли хтось робить для іншого добру справу, радійте. Одразу дві людини щасливі стали.
(відповіді учнів)
б) Знайдіть словам своє місце (картка):
Добра людина із доброї скарбниці серця свого виносить… , а зла людина….
2. Технологія «Асоціативний кущ» (робота в групах).
З чим у вас асоціюється слово «добро»?
Утворіть свій асоціативний кущ. ( Мама, тато, друзі, не ображати, дружити, ділитися, не сваритися, лагідний, ласкавий).
Учитель: Людина – великий маг-чародій, творець добра, і знання про це ми можемо почерпнути з бездонної криниці народної мудрості.
Слайд 4. 3. Гра «Наповни скарбницю прислів‘ями».
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Раз добром налите серце – вік не прохолоне.
Добре діло робиться, наче казка мовиться.
Про добро не говори, а добро – роби.
Добре серце, як сонечко в небі.
Людина без добра, що соловейко без пісні.
Слайд 5. 4. Гра «Шифрувальники» (робота в групах)
1-ша група : даПоруй шоінму дірасть. (Подаруй іншому радість).
2-га група: броДо вгодо‘ятає памться. (Добро довго пам‘ятається.)
5. Інсценізація та обговорення казки.
Учитель: Як ви думаєте, що краще: розум без добра чи добро без розуму?
Казка «Слово мудреця»
В одному королівстві жив король. Він був непоганою людиною і дуже любив природу. Одного разу, мандруючи своїм королівством, він побачив, як сільські хлопчаки стріляли із рогаток у птахів. Це дуже розсердило короля. Він наказав, щоб люди приносили йому в палац живих птахів. Невдовзі його палац наповнився величезною кількістю різноманітного птаства.
Якось до короля завітав мудрець із сусіднього королівства. Він побачив цих птахів і запитав:
Король дуже здивувався.
6. Роздуми дітей.
Учитель: Уявіть собі, що кожен із вас – мудрець. Поясніть королю, чому він зробив зло?
(відповіді дітей)
7. Продовження роботи над казкою.
- Чому я зробив зло? Я ж урятував птахів! – запитав король.
- А хто пташенят годує? – запитав мудрець.
- Яких пташенят? – здивувався король.
- У пташок, які живуть у тебе в палаці, залишились десь у лісі малі
пташенята. Хто їх годує?
голодні.
На те мудрець сказав:
- Як ви на місці короля захистили б птахів?
- Чого вчить ця мудрість?
(відповіді дітей)
Учитель: Із казки ви дізнались, що добро треба творити, подумавши про те, чи не принесе воно комусь прикрощів.
Іноді зло прикривається добром. Усе в цьому світі взаємопов‘язане. Ми залежимо одне від одного. І від того, добрі чи злі люди навколо нас, залежать і наш настрій, самопочуття, упевненість у житті.
8. Читання в особах притчі «Добре ім‘я»
Учитель: Як ви розумієте поняття «добре ім‘я»?.
Жив собі один чоловік. Був він дуже праведний і дуже старий, що вже й правнуків діждав. Люди дуже поважали його, йшли за порадою до нього.
Коли прийшов час дідові помирати, син заплакав і сказав:
А старий каже:
- Як ти народився, то ми всі раділи, а ти плакав. Живи так, щоб коли тобі доведеться помирати всі плакали, а ти один радів.
Учитель: Пам‘ятайте, що людина народжується не для того, щоб зникнути невидимою порошинкою. Людина народжується для того, щоб лишити після себе слід у пам‘яті, у серцях інших людей.
Жити для людей – означає насамперед бути справжнім сином свого батька, справжньою донькою. Учіться жити для людей.
VI. Закріплення навчального матеріалу.
1.Бесіда.
Слайд 6. - Чи змусив вас замислитися наш урок?
- Над чим ви замислились?
- Чи потрібен вам був цей урок?
- Візьмете його собі, чи можливо, віддасте мені назад?
Учитель: Даруйте людям добро, радість, і пам‘ятайте, що все це повернеться вам назад.
Слайд 7. «Я вірю в силу доброти»
Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти,
І світлу обирать дорогу,
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу,
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
В.Крищенко
2. Технологія «Мікрофон»
- Що значить бути доброю людиною?
- Що ви взяли для себе з цього уроку?
VІI. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Наш урок закінчується, я вдячна за роботу на уроці. А вашим домашнім завданням, буде написати твір-мініатюру «Моя добра справа».
Хай кожен день вам приносить від праці щастя, від того, що ви можете бути потрібними людям.»