Календарно-тематичне планування з хімії 8 клас І-ІІ семестр (оновлена програма)2017-2018н.р.
Зручне планування, оскільки практична частина виділена різними кольорами, є програмові вимоги
8 клас
70 год, 2 год на тиждень
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Практичні роботи, лабораторні досліди, демонстрації |
Примітка |
Очікуванірезультатинавчально-пізнавальноїдіяльності |
|
|
Повторення найважливіших питань курсу хімії 7 класу 4 год |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводить приклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення. Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині. Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
1 |
|
Вступний інструктаж з БЖД Найважливіші хімічні поняття. Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення. |
|
|
|
2 |
|
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення. |
|
|
|
3 |
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині. |
|
|
|
4 |
|
Діагностичний контроль знань за курс 7 класу. Самостійна робота. |
|
|
|
|
|
Тема 1. Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів 13 год
|
|
|
|
5 |
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів.
|
|
Навчальний проект №1 «Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.» |
Учень/учениця Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснює періодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів. Діяльнісний компонент розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізує інформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовує інформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал). Ціннісний компонент усвідомлює значення прийому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи. |
6 |
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
|
|
|
|
7 |
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
|
Демонстрації 1.Моделі атомів (віртуальні 3D). |
|
|
8 |
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. Стан електронів у атомі. Поняття про радіус атома.
|
|
|
|
9 |
|
Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20.
|
Демонстрації 2. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D). |
|
|
10 |
|
Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. |
|
|
|
11 |
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. |
|
|
|
12 |
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання). Періодична система хімічних елементів, її структура.
|
Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми). |
Навчальний проект №2 «Форми Періодичної системи хімічних елементів.» |
|
13 |
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
|
Навчальний проект №3 «Хімічні елементи в літературних творах.»; №4 «Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.» |
|
14 |
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
|
|
|
15 |
|
Значення періодичного закону. Захист проектів
|
|
|
|
16 |
|
Контрольна робота |
|
|
|
17 |
|
Аналіз контрольної роботи |
|
|
|
|
|
Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини 9 год |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків. Діяльнісний компонент складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків. Ціннісний компонент обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них. |
18 |
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів.
|
|
|
|
19 |
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул. |
|
|
|
20 |
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул. |
|
|
|
21 |
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
|
|
|
22 |
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
|
|
|
23 |
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.
|
Лабораторний дослід №1 Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.» (інструктаж з БЖД) Демонстрації 4.Моделі кристалічних ґраток різних типів. 5.Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
результатів навчальних проектів №5 «Використання кристалів у техніці.»; №6 «Кристали: краса і користь.» |
|
24 |
|
Практична робота №1 «Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту).» |
Практична робота №1 (інструктаж з БЖД) |
|
|
25 |
|
Захист проектів |
|
|
|
26 |
|
Контрольна робота №1. |
|
|
|
|
|
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами 9 год |
|
|
|
27 |
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро.
|
Демонстрації 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини). |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини. Діяльнісний компонент установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; Ціннісний компонент робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
28 |
|
Розв’язування розрахункових задач №6 «Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі.» |
|
|
|
29 |
|
Молярна маса. Розв’язування розрахункових задач №5 «Обчислення молярної маси речовини.» |
|
|
|
30 |
|
Молярна маса. Розв’язування розрахункових задач №7 «Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою.» |
|
|
|
31 |
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.» |
|
|
|
32 |
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.» |
|
|
|
33 |
|
Відносна густина газів. Розв’язування розрахункових задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.» |
|
|
|
34 |
|
Відносна густина газів. Розв’язування розрахункових задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.» |
|
|
|
35 |
|
Тематичне оцінювання (контрольна робота) |
|
|
|
|
|
Тема 4. Основні класи неорганічних сполук 28 год |
|
|
|
36 |
|
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура. |
|
Навчальний проект №7 «Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті.»; №8 «Хімічний склад і використання мінералів.»; №9 «Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.» |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає оксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади оснόвних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей. Діяльнісний компонент розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень. |
37 |
|
Фізичні властивості оксидів. Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації 7. Зразки оксидів. |
|
|
38 |
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
|
Демонстрації 8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
|
39 |
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. |
|
|
|
40 |
|
Фізичні властивості кислот. Поширеність у природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації 9. Зразки кислот. |
|
|
41 |
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
Лабораторний дослід №3 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами.» (інструктаж з БЖД)
Демонстрації 10. Хімічні властивості кислот. |
|
|
42 |
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
Демонстрації 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей. |
Домашній експеримент 1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту, розчину харчової соди, мильного розчину.
|
|
43 |
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. |
|
|
|
44 |
|
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
45 |
|
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
46 |
|
Тематичне оцінювання (усно) |
|
|
|
47 |
|
Фізичні властивості основ. Поширеність у природі та використання основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації 11. Зразки основ.
|
|
|
48 |
|
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Заходи безпеки під час роботи з лугами.
|
Лабораторний дослід №2 «Взаємодія лугів з кислотами в розчині.» (інструктаж з БЖД) Демонстрації 12. Хімічні властивості лугів. |
|
|
49 |
|
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання.
|
Демонстрації 13. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ. |
|
|
50 |
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні).
|
Демонстрації 14. Доведення амфотерності цинк гідроксиду. |
|
|
51 |
|
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
52 |
|
Фізичні властивості середніх солей. Поширеність у природі та використання середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Лабораторні досліди №4 «Взаємодія металів із солями у водному розчині»; №5 «Взаємодія солей з лугами у водному розчині.»; №6 «Реакція обміну між солями в розчині.» (інструктаж з БЖД) Демонстрації 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей. 16. Зразки солей. |
|
|
53 |
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.
|
Демонстрації 17. Хімічні властивості солей. |
|
|
54 |
|
Самостійна робота |
|
|
|
55 |
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
Лабораторний дослід №7 «Розв’язування експериментальної задачі на прикладі реакції обміну.» (інструктаж з БЖД) Демонстрації 18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився. |
|
|
56 |
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
|
|
|
57 |
|
Практична робота №2: «Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.» |
Практична робота №2 (інструктаж з БЖД) |
|
|
58 |
|
Практична робота №3: «Розв’язування експериментальних задач.» |
Практична робота №3 (інструктаж з БЖД) |
|
|
59 |
|
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
60 |
|
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
61 |
|
Захист проектів |
|
|
|
62 |
|
Контрольна робота №2.
|
|
|
|
63 |
|
Систематизація, аналіз та коригування знань учнів .
|
|
|
|
64 |
|
Повторення. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. |
|
|
|
65 |
|
Повторення. Ковалентний та йонний зв'язки, їх утворення. |
|
|
|
66 |
|
Повторення. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
|
|
|
67 |
|
Повторення. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
|
|
|
68 |
|
Повторення. Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
69 |
|
Повторення. Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
|
|
|
70 |
|
Підсумковий урок |
|
|
|