Календарне планування уроків біології для 8 класу розроблено згідно з навчальною програмою, що затверджена Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Календарно - тематичне планування уроків біології людини у 8 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них4 години – резервних)
Складено згідно з навчальною программою «Програма для загальноосвітніх навчальних закладів України. Біологія 5-9 класи» затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 (Київ. Видавничий дім освіта ) |
|
№ уроку |
Корекція уроку |
Дата пров-ня уроку |
Корекція дати пров-ня уроку |
Тема уроку |
лабораторні роботи, досліди, проекти, практичні роботи |
Діяльність (уміння) Знання |
Примітка |
Вступ(2 год.) |
|
||||||
1 |
|
|
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами:- біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює:- місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує:- методи дослідження організму людини висловлює судження:- про організм людини як біологічну систему; виявляє ставлення:- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність (націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих) Здоров’я і безпека (зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища особистісна й суспільна цінність) |
|
2 |
|
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (орієнтовно 7 год) |
|||||||
3 |
|
|
|
Організм людини як біологічна система.Різноманітність клітин організму людини. |
|
розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує: - клітинну будову організму людини; - тканини організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - організму людини як цілісної та відкритої біологічної системи; - значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного функціонування організму людини) |
|
4 |
|
|
|
Тканини. Органи. Фізіологічні системи
|
Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
|
5 |
|
|
|
Поняття про механізми регуляції. |
|
|
|
6 |
|
|
|
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
|
7 |
|
|
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
|
8 |
|
|
|
Імунна регуляція. |
|
|
|
9 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Вступ», «Організм людини як біологічна ситсема» |
|
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (орієнтовно 6 год) |
|||||||
10 |
|
|
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - види кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів. порівнює: - скелет людини і ссавців. застосовує знаннядля: - попередження травм і захворювань опорно-рухової системи; - надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням оперує термінами: - скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета; - види кісток; - типи з’єднання кісток; - особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням; - основні групи скелетних м’язів. характеризує: - функції опорно-рухової системи; - тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову; - ріст та вікові зміни складу кісток. пояснює:- значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;- вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи висловлює судження про:- роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів оцінює:- важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи Наскрізні змістові лінії (зорієнтовує на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при використанні різноманітного спортивного приладдя) |
|
11 |
|
|
|
Огляд будови скелета |
|
|
|
12 |
|
|
|
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів. |
|
|
|
13 |
|
|
|
Робота м’язів. Втома м’язів |
Лабораторні дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні; впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
|
|
14 |
|
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
|
15 |
|
|
|
Проект (за вибором) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
|
|
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (орієнтовно 3 год) |
|
||||||
16 |
|
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
застосовує знання для: - обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування; - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує: - склад харчових продуктів; - їжу як джерело енергії; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини пояснює: - функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин висловлює судження: - щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує судження:- про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.),у тому числі й українських (О. В. Палладін) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів) |
|
17 |
|
|
|
Харчування та обмін речовин.
|
.Дослідницький практикум №1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
|
18 |
|
|
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
Проект Збалансоване харчування. |
|
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно 6 год) |
|||||||
19 |
|
|
|
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - органи травлення; - елементи зовнішньої будови зубів; спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування називає: - органи травної системи; - травні залози; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади: - ферментів; пояснює: - роль травних ферментів; - роль печінки та підшлункової залози в травленні; - значення зубів у травленні; - значення мікрофлори кишечнику; - негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; - причини виникнення захворювань травної системи висловлює судження:- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про травлення (І. П. Павлов, О. М. Уголєв та ін.) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь; - розуміння негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління) |
|
20 |
|
|
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Процес травлення у ротовій порожнині
|
Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями) Дослідницький практикум №2Дія ферментів слини на крохмаль. |
|
|
21 |
|
|
|
Процес травлення в шлунку і кишечнику. |
|
|
|
22 |
|
|
|
Регуляція травлення. |
|
|
|
23 |
|
|
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
. |
|
|
24 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з тем: «Обмін речовин» «Травлення» |
|
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (орієнтовно 4 год)+1 р |
|||||||
25 |
|
|
|
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - органи дихання; порівнює: - різницю складу повітря, що вдихається й видихається; - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання; застосовує знання для: - профілактики захворювань органів дихання оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає: - етапи дихання; - органи дихання; - хвороби органів дихання; характеризує: - процес утворення голосу та звуків мови; - процеси газообміну в легенях і тканинах; - процеси вдиху та видиху; - життєву ємність легень; - нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів; пояснює: - значення дихання; - вплив навколишнього середовища на дихальну систему висловлює судження:- щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; усвідомлює:негативний вплив куріння на органи дихання Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання та здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат) |
|
26 |
|
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
|
|
27 |
|
|
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
|
28 |
|
|
|
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
|
29 |
|
|
|
Контрольна робота №1 |
|
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно 7 год) |
|
||||||
30 |
|
|
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа |
Лабораторні роботи 1.Мікроскопічна будова крові людини. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - клітини крові; - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч; спостерігає та описує: - мікроскопічну будову крові людини; застосовує знання: - для профілактики серцево-судинних хвороб; - надання першої допомоги при кровотечах; уміє: - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет називає: - склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету; - органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; характеризує: - плазму крові; - зсідання крові як захисну реакцію організму; - групи крові системи АВО, резус-фактор; - імунні реакції організму; - особливості будови та властивості серцевого м’яза; - будову та роботу серця; - серцевий цикл; - автоматію роботи серця; - будову кровоносних судин; - велике й мале кола кровообігу; - рух крові по судинах; - артеріальний тиск крові; - лімфообіг; пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах висловлює судження:- про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз);- щодозначення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я;- про важливість імунізації населення; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання: - правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо); - заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища) Громадянська відповідальність (націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих) |
|
31 |
|
|
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
|
|
|
32 |
|
|
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД. |
|
|
|
33 |
|
|
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця
|
Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень Дослідницький практикум №3.Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
|
|
34 |
|
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові |
|
|
|
35 |
|
|
|
Кровотечі. |
|
|
|
36 |
|
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
|
|
37 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань по темі «Транспорт речовин», |
|
|
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ.ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (орієнтовно 4 год) |
|||||||
38 |
|
|
|
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону; - складові шкіри; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для: - профілактики захворювань сечовидільної системи; - профілактики захворювань шкіри; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі топерує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція теплового й сонячного удару називає: - органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок; - процес утворення сечі; - регуляцію сечовиділення; - роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну; - чинники, що впливають на функції нирок; - негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок; - роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності; - роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює: - біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару висловлює судження:- про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження:- про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я; оцінює:- значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок; - усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища; - на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо; - дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі) |
|
39 |
|
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
|
40 |
|
|
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
|
|
|
41 |
|
|
|
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА(орієнтовно 5 год) |
|||||||
42 |
|
|
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку оперує термінами: - нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи (симпатичної та парасимпатичної); - фактори, які порушують роботу нервової системи; характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини; - роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; - роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи висловлює судження:щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов),у тому числі й українських (В. О. Бец) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку) |
|
43 |
|
|
|
Спинний мозок. |
Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
|
44 |
|
|
|
Головний мозок. |
|
|
|
45 |
|
|
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
|
|
46 |
|
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ(орієнтовно 7 год) |
|||||||
47 |
|
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості; - температурну адаптацію рецепторів шкіри; застосовує знаннядля: - дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи; - складові частини аналізатора характеризує: - особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем; - сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю; пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями дотримання правил: - гігієни зору та слуху; - техніки безпеки під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і трудового навчання тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення навколишнього середовища) |
|
48 |
|
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. |
|
|
|
49 |
|
|
|
Сприйняття світла, кольору, простору |
Лабораторні дослідження:
визначення акомодації ока; |
|
|
50 |
|
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
|
Лабораторні дослідження: вимірювання порога слухової чутливості.
|
|
|
51 |
|
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
|
|
52 |
|
|
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
Дослідницький практикум №4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
|
53 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань по темі «Сенсорні системи» |
|
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7 год) |
|||||||
54 |
|
|
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум №5.Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності оперує термінами: - безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування); - показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); - види сну; - причини біоритмів; наводить приклади: - умовних та безумовних рефлексів людини; - біоритмів людини; характеризує: - особливості вищої нервової діяльності людини; - інстинктивну та набуту поведінку людини; - види навчання, види пам’яті; пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини; - щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - щодо впливу соціальних факторів на формування особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями: - значення самовиховання у формуванні особистості; - значення сну для повноцінного функціонування організму; - безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості) |
|
55 |
|
|
|
Умовні та безумовні рефлекси |
Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло; |
|
|
56 |
|
|
|
Інстинкти. |
|
|
|
57 |
|
|
|
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
|
58 |
|
|
|
Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті |
|
|
59 |
|
|
|
Сон. Біоритми. |
|
|
|
60 |
|
|
|
Узагальнення по темі « Вища нервова діяльність» |
|
|
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (орієнтовно 3 год) |
|||||||
61 |
|
|
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
застосовує знання для: - профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз оперує термінами: - ендокринна система, гормони, гомеостаз називає: - залози внутрішньої та змішаної секреції; - місце розташування ендокринних залоз в організмі людини; характеризує: - нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; - вплив гормонів на процеси обміну в організмі; пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму висловлює судження: - щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини; робить висновок:- про взаємодію регуляторних систем організму Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини; - профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз) |
|
62 |
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя) |
|
|
63 |
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем |
|
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год) |
|||||||
64 |
|
|
|
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
порівнює: - будову чоловічої та жіночої статевих клітин; застосовує знання для: - запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування оперує термінами: - ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає: - функції статевих залоз людини; - первинні та вторинні статеві ознаки людини; - періоди онтогенезу людини; характеризує: - процес запліднення; - розвиток зародка і плода; - розвиток дитини після народження; - функції плаценти; - статеве дозрівання; - вікові періоди індивідуального розвитку людини; - особливості підліткового віку; - захворювання, що передаються статевим шляхом; пояснює: - роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода висловлює судження: - про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді;- про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження:- про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода; оцінює:- значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: - щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини) |
|
65 |
|
|
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
|
66 |
|
|
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
|
67 |
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
68 |
|
|
|
Контрольна робота №2 |
|
|
|
69 |
|
|
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
|
70 |
|
|
|
Повторення вивченого |
|
|