КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ «БІОЛОГІЯ. 8 КЛАС»
(за навчальною програмою – 70 год, з них – 4 год резервні)
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ «БІОЛОГІЯ. 8 КЛАС»
(за навчальною програмою – 70 год, з них – 4 год резервні)
СЕМЕСТР І
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Поняття, які уводяться вперше, і ті, що розвиваються |
Демонстрування, лабораторні дослідження, лабораторні роботи, дослідницькі практикуми, проекти |
Примітка |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
ВСТУП – 4 год |
||||||||
1 |
06.09 |
Організм людини як біологічна система |
Організм, біологічна система |
Демонстрування торса людини |
|
|||
2 |
07.09 |
Різноманітність клітин організму людини. Тканини |
Клітина, тканина |
Демонструваннятаблиць або слайдів «Тваринна клітина», «Тканини організму людини»; мікропрепаратів тканин. Лабораторне дослідження.«Ознайомлення з препаратами тканин людини» |
|
|||
3 |
13.09 |
Органи. Фізіологічні системи. Регуляторні системи |
Орган, фізіологічні системи, регуляторні системи |
Демонструваннятаблиць або слайдів «Органи. Фізіологічні системи» |
|
|||
4 |
14.09 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я |
Здоров’я |
Демонстрування схеми «Науки, які вивчають організм людини»; плакати « Методи дослідження організму людини» |
|
|||
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Вступ» |
Пропозиція : контроль провести як самостійну роботу |
|||||
ТЕМА 1. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 3 год |
||||||||
5 |
20.09 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основа його нормального функціонування |
Метаболізм, дисиміляція, асиміляція, ферменти |
Дослідницький практикум. «Самоспостереження за співвідношенням маситіла і зросту» |
|
|||
6 |
21.09 |
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів |
Їжа, харчові продукти, харчові добавки |
Демонстрування плакатів «Склад харчових продуктів» |
|
|||
7 |
27.09 |
Харчові та енергетичні потреби людини. Значення збалансованого харчування для збереження здоров’я |
Збалансоване харчування, недостатнє харчування, надмірне харчування, вітаміни |
Проект «Збалансоване харчування» |
|
|||
ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ – 5 год |
||||||||
8 |
28.09 |
Будова та функції травної системи |
Травлення, порожнинне травлення, пристінкове травлення, травний канал, травні залози |
Демонстрування таблиць або слайдів «Травна система людини» |
|
|||
9 |
04.10 |
Процеси травлення в ротовій порожнині та шлунку |
Язик, слинні залози, слина, зуби, карієс, шлунок, шлунковий сік, пепсин, гастрин |
Лабораторне дослідження.«Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями)». Дослідницький практикум. «Дія ферментів слини на крохмаль» |
|
|||
10 |
05.10 |
Процеси травлення в кишечнику. Виведення з організму неперетравлених решток їжі |
Дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, печінка, жовч, пристінкове травлення, ворсинки, всмоктування |
Демонстрування таблиць або слайдів «Будова кишечнику людини» |
|
|||
11 |
11.10 |
Регуляція процесів травлення в організмі людини |
Безумовні рефлекси, умовні рефлекси |
Демонстрування схеми «Регуляція процесів травлення в організмі людини» |
|
|||
12 |
12.10 |
Харчові розлади. Профілактика захворювань травної системи |
Гастрит, панкреатит, апендицит, холецистит, жовчнокам’яна хвороба, дисбактеріоз |
Демонстрування плакатів «Харчові розлади та їх запобігання» |
|
|||
13 |
18.10 |
Контроль навчальних досягнень учнів з тем «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення» |
Пропозиція : контроль провести як самостійну роботу |
|||||
ТЕМА 3. ДИХАННЯ – 4 год |
||||||||
14 |
19.10 |
Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції |
Зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, повітроносні шляхи, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, легені, альвеоли |
Демонструванняторса людини та розміщення органів дихання |
|
|||
15 |
25.10 |
Процеси газообміну в легенях і тканинах |
Газообмін, вдихуване, альвеолярне, видихуване повітря |
Демонстрування досліду з виявлення вуглекислого газу в повітрі, що видихається |
|
|||
16 |
26.10 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів |
Вдих, видих, дихальний центр, життєва ємність легенів |
Демонструваннямоделі, що пояснює вдих і видих |
|
|||
17 |
08.11 |
Хвороби органів дихання і їхня профілактика Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Дихання»
|
Грип, ангіна, риніт, трахеїт, астма бронхіальна, пневмонія, туберкульоз |
Демонструванняплакатів «Профілактика туберкульозу» |
контроль провести як самостійну роботу |
|||
|
|
|
|
|||||
ТЕМА 4. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 7 ГОД |
||||||||
18 |
09.11 |
Поняття про внутрішнє рідке середовище організму |
Внутрішнє середовище організму, кров, тканинна рідина, лімфа |
Демонстрування таблиці або слайду «Внутрішнє середовище організму людини»; «Склад крові» |
|
|||
19 |
15.11 |
Еритроцити. Групи крові. Правила переливання крові |
Еритроцити, гемоглобін, недокрів’я, групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт |
Демонстрування таблиці або слайда «Будова еритроцитів», «Групи крові» |
|
|||
20 |
16.11 |
Лейкоцити. Тромбоцити. Зсідання крові |
Лейкоцити, тромбоцити, фібриноген, фібрин, гемофілія |
Демонстрування таблиці або слайда «Будова лейкоцитів», «Будова тромбоцитів», «Зсідання крові».
Лабораторна робота. «Мікроскопічна будова крові людини» |
|
|||
21 |
22.11 |
Серце: його будова і функції |
Епікард, міокард, ендокард, перикард, передсердя, шлуночки, півмісяцеві клапани, стулкові клапани, коронарні артерії, електрокардіограма |
Демонструваннятаблиці або слайда «Будова серця», муляжів серця |
|
|||
22 |
23.11 |
Поняття про серцевий цикл. Робота серця та її регуляція |
Серцевий цикл, систола, діастола, артеріальний пульс |
Лабораторне дослідження. «Вимірювання частоти серцевих скорочень». Дослідницький практикум. «Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня» |
|
|||
23 |
29.11 |
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові по замкненій системі кровоносних судин. Артеріальний тиск |
Артерії, вени, капіляри, мале коло кровообігу, велике коло кровообігу, артеріальний тиск, гіпертонія, гіпотонія |
Демонструваннятаблиці або слайда «Кровоносні судини»; вимірювання артеріального тиску |
|
|||
24 |
30.11 |
Перша допомога при кровотечах. Серцево-судинні захворювання та профілактикаїх |
Капілярна, венозна, артеріальна кровотечі, аритмія, дистонія, інфаркт, інсульт, атеросклероз, тромбофлебіт |
Демонстрування таблиць або слайдів «Надання першої допомоги при кровотечах»; плакатів «Профілактика серцево-судинних захворювань» |
|
|||
25 |
06.12 |
Контрольна робота з теми «Транспорт речовин в організмі людини» |
|
|||||
ТЕМА 5. ПРОЦЕСИ ВИДІЛЕННЯ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ – 4 год |
||||||||
26 |
07.12 |
Виділення кінцевих продуктів метаболізму – важливий етап обміну речовин. Будова сечовидільної системи людини |
Нирка, нефрон, сечовий прохід, сечовий міхур, сечівник, первинна сеча, вторинна сеча |
Демонстрування таблиці або слайда «Будови сечовидільної системи людини», моделей нирки |
|
|||
27 |
13.12 |
Захворювання сечовидільної системи та профілактикаїх |
Нефрит, пієлонефрит, гломерулонефрит, сечокам’яна хвороба, уретрит, цистит |
Демонстрування плакатів «Захворювання сечовидільної системи та їх профілактика» |
|
|||
28 |
14.12 |
Будова шкіри та її функції |
Епідерміс, дерма (власне шкіра), підшкірна жирова клітковина, нігті, волосся |
Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою» |
|
|||
29 |
20.12 |
Терморегуляція в організмі людини. Захворювання шкіри та профілактика їх |
Терморегуляція, теплопродукція, тепловіддача, тепловий удар, тепловий сонячний удар |
Демонструванняплакатів «Захворювання шкіри та їх профілактика» |
|
|||
30 |
21.12 |
Контрольна робота за І семестр |
|
|||||
ТЕМА 6. ОПОРА ТА РУХ – 6 год |
||||||||
31 |
27.12 |
Значення опорно-рухової системи |
Остеоцити, хондроцити, охрястя |
Демонструванняслайдів «Скелет людини», «Будова кісткової тканини», «Будова хрящової тканини». Лабораторне дослідження.«Вивчення мікроскопічної будови кісткової, хрящової тканин» |
|
|||
32 |
28.12 |
Типи кісток скелета людини та особливості їхнього сполучення |
Окістя, суглоб |
Демонстрування кісток різних за формою; хребців; декальцинованої та випаленої кісток |
|
|||
33 |
|
Будова скелета людини |
Череп, хребет, грудна клітка, скелет кінцівок та їхніх поясів |
Демонстрування скелета людини та ссавців; скелета кінцівок людини
|
|
|||
34 |
|
Будова і функції скелетних м’язів |
Фасція, міозит, міофібрила, міозин, актин |
Демонстрування слайдів «Будова м’язової системи людини». Лабораторне дослідження (продовження). «Вивчення мікроскопічної будови скелетних м’язів» |
|
|||
35 |
|
Робота м’язів і причини їхньої втоми |
Робота, сила, витривалість і тонус м’язів, статична і динамічна робота м’язів |
Лабораторне дослідження. «Вивчення розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні» і «Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми» |
|
|||
36 |
|
Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи |
Розтяги, вивихи, переломи |
Демонструванняплакатів «Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи» |
|
|||
37 |
|
Розвиток опорно-рухової системи в процесі її онтогенезу |
Постава, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, гіподинамія |
Проект (за вибором) «Гіподинамія – ворог сучасної людини», «Рухова активність – основа фізичного здоров’я» |
|
|||
|
|
|
|
|||||
СЕМЕСТР ІІ |
||||||||
ТЕМА 7. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА –7 год |
||||||||
36 |
|
Будова нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система |
Сіра речовина, біла речовина, черепно-мозкові нерви, спинномозкові нерви |
Демонстрування таблиці «Будова нервової системи людини» |
|
|||
37 |
|
Будова та функції спинного мозку людини |
Спинний мозок, вставні нейрони, рефлекторна та провідникова функції спинного мозку |
Лабораторне дослідження. «Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами та моделями)» |
|
|||
38 |
|
Головний мозок людини: стовбурова частина |
Головний мозок людини, стовбурова частина, мозочок |
Демонстрування таблиці або слайдів «Будова головного мозку людини» |
|
|||
39 |
|
Головний мозок людини: передній мозок |
Проміжний мозок, таламус, гіпоталамус, кінцевий (великий) мозок, півкулі головного мозку, зони кори півкуль |
Лабораторне дослідження.«Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами) |
|
|||
40 |
|
Соматична та вегетативна нервова система |
Соматична та вегетативна (автономна) нервова система, симпатичний і парасимпатичний відділи вегетативної нервової системи |
Демонстрування таблиці «Соматична та вегетативна нервова система» |
|
|||
41 |
|
Профілактика захворювань нервової системи |
Неврастенія, неврози, психози |
|
|
|||
42 |
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
Час на проведення контролю взято з резервних годин |
|||||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ – 7 год |
||||||||
43 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів |
Рецептори, сенсорна система, аналізатори |
|
|
|||
44 |
|
Зорова сенсорна система. Око |
Зорова сенсорнасистема, очне яблуко, склера, судинна оболонка ока, рогівка, райдужка, зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка |
Демонстрування таблиць або слайдів «Будова ока», розбірних моделей ока Лабораторнедослідження. «Виявлення сліпої плями на сітківці» |
|
|||
45 |
|
Особливості функціонування ока людини
|
Акомодація ока, гострота зору, бінокулярний зір, короткозорість, далекозорість, косоокість, куряча сліпота, дальтонізм |
Лабораторнедослідження. «Визначення акомодації ока» |
|
|||
46 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху |
Слухова сенсорна система, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце, завитка, кортіїворган |
Демонстрування таблиці або слайда «Будова вуха», розбірних моделей вуха, плаката «Профілактика слуху». Лабораторне дослідження. «Вимірювання порога слухової чутливості» |
|
|||
47 |
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю
|
Вестибулярний апарат, рухова сенсорна система, сенсорні системи дотику, температури, болю |
Демонстрування таблиць або слайдів «Будова вестибулярного апарату», «Розміщення рецепторів в шкірі». Дослідницькийпрактикум. «Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри» |
|
|||
48 |
|
Сенсорні системи нюху та смаку. Рецептори внутрішніх органів |
Нюхова сенсорна система, гострота нюху, смакова сенсорна система, смаковий поріг |
Демонстрування таблиць або слайдів «Будова органа смаку», «Будова органа нюху» |
|
|||
49 |
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» |
Пропозиція: контроль провести як самостійну роботу |
|||||
ТЕМА 9. Вища нервова діяльність –7 год |
||||||||
50 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність. Природжені механізми поведінки людини |
Вища нервова діяльність, безумовні рефлекси, інстинкти |
Лабораторне дослідження. «Визначення реакції зіниць на світло» |
|
|||
51 |
|
Умовні рефлекси. Формування поведінкових реакцій людини |
Умовний рефлекс, тимчасовий нервовий зв’язок, збудження, гальмування, іррадіація, концентрація |
Демонстрування таблиць або слайдів «Утворення умовних рефлексів» |
|
|||
52 |
|
Поняття про сигнальні системи. Мова, мислення, свідомість |
Перша сигнальна система, друга сигнальна система, мова, мислення, абстрактне мислення, свідомість |
Демонстрування схем «Сигнальні системи», «Форми мислення» |
|
|||
53 |
|
Навчання та пам’ять |
Навчання, пам’ять, запам’ятовування, відтворення |
Лабораторнедослідження. «Дослідження різних видів пам’яті» |
|
|||
54 |
|
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини |
Темперамент, характер, здібності, обдарованість, звички, навички |
Дослідницькийпрактикум. «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту» |
|
|||
55 |
|
Біоритми людини. Сон і неспання |
Біоритми, біологічний годинник, сон |
Демонстрування таблиці або слайда «Фази сну» |
|
|||
56 |
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Вища нервова діяльність» |
Час на проведення контролю взято з резервних годин |
|||||
ТЕМА 10. Регуляція функцій організму людини – 7год |
||||||||
57 |
|
Поняття про гомеостаз і нервову регуляцію функцій організму людини |
Нервова регуляція,синапс, нейромедіатори |
Демонстрування таблиці або слайду «Утворення синапсу» |
|
|||
58 |
|
Гуморальна регуляція процесів життєдіяльності. Ендокринна система людини |
Гуморальна регуляція, гормони, нейрогормони, гіпофіз, гігантизм, акромегалія, карликовість |
Демонстрування таблиці або слайда «Ендокринна система людини» |
|
|||
59 |
|
Ендокринні залози організму людини. Профілактика захворювань ендокринної системи |
Щитоподібна залоза, прищитоподібні залози, тимус, надниркові залози, підшлункова залоза, статеві залози |
Демонстрування таблиці або слайда «Захворювання ендокринної системи» |
|
|||
60 |
|
Імунна система. Імунітет специфічний і неспецифічний. Імунізація |
Імунна система, імунітет вроджений (неспецифічний), набутий (специфічний) імунітет), природний та штучний імунітет |
Демонстрування таблиці або слайда «Види імунітету» |
|
|||
61 |
|
Механізми імунних реакцій організму людини. Алергія. СНІД та його профілактика |
Алергени, комплекс антиген-антитіло, імунізація, вакцина, лікувальна сироватка, щеплення, алергія |
Демонстрування плаката «СНІД та його профілактика» |
|
|||
62 |
|
Взаємодія регуляторних систем організму. Стрес і фактори, які його спричиняють |
Гіпоталамо-гіпофізарна система, стрес, стрес-фактори |
Демонстрування таблиці або слайда «Етапи утворення стресу» |
|
|||
63 |
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Регуляція функцій організму людини» |
Час на проведення контролю взято з резервних годин |
|||||
ТЕМА 11. Розмноження та розвиток людини – 4 год |
||||||||
64 |
|
Будова та функції репродуктивної системи людини |
Яєчка, сім’яні міхурці, передміхурова залоза, яєчники, маткові труби, матка, ІПСШ |
Демонстрування таблиці або слайда «Будова чоловічої статевої системи», «Будова жіночої статевої системи» |
|
|||
65 |
|
Статеві клітини. Менструальний цикл. Запліднення. Вагітність |
Яйцеклітини, полюція, менструація, менструальний цикл, овуляція |
Демонстрування таблиць або слайдів «Менструальний цикл», «Запліднення» |
|
|||
66 |
|
Запліднення. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції |
Онтогенез, запліднення, вагітність, зигота, ембріон, імплантація, плід, плацента, пологи |
Демонстрування таблиць або слайдів «Етапи ембріонального розвитку дитини» |
|
|||
67 |
|
Постембріональний розвиток людини |
Біологічний вік, грудний період, дошкільний період, шкільний період, зрілий період, похилий вік, старіння, геронтологія |
Демонстрування таблиці або слайду «Вікова періодизація людини» |
|
|||
68 |
|
Узагальнення |
Організм людини як цілісна саморегульована біологічна система. Взаємодія регуляторних систем організму людини |
|
|
|||
69 |
|
СЕМЕСТРОВИЙКОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХДОСЯГНЕНЬУЧНІВ№ 2 |
|
|||||
1