Календарно - тематичне планування навчального матеріалу
Біологія 8 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервні)
Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» Затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ п/п |
Дата проведення уроку за розкладом |
Тема уроку |
|
Демонстрування, лабораторні дослідження, лабораторні роботи, дослідницькі практикуми, проекти |
Корекція |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
ВСТУП – 2 год |
|||||||
1 |
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. Вступний інструктаж з БЖД. |
|
|
|
||
2 |
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА - 7 годин |
|||||||
3 |
|
Організм людини як біологічна система. |
|
|
|
||
4 |
|
Різноманітність клітин організму людини. |
|
|
|
||
5 |
|
Тканини. |
|
Лабораторне дослідження. «Ознайомлення з препаратами тканин людини». Інструктаж з БЖД. |
|
||
6 |
|
Органи. Фізіологічні системи. |
|
|
|
||
7 |
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
|
||
8 |
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. Імунна регуляція. |
|
|
|
||
9 |
|
Узагальнення знань з теми «Організм людини як біологічна система». |
|
|
|
||
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ - 6 годин |
|||||||
10 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
Проект (за вибором) «Гіподинамія – ворог сучасної людини», «Рухова активність – основа фізичного здоров’я» |
|
||
11 |
|
Кістки, хрящі. З’єднання кісток. Огляд будови скелета. |
|
|
|
||
12 |
|
Функції та будова скелетних м’язів. |
|
Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. Інструктаж з БЖД. |
|
||
13 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів.
|
|
Лабораторне дослідження
Інструктаж з БЖД. |
|
||
14 |
|
Розвиток опорно – рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи |
|
|
|
||
15 |
|
Узагальнення вивченого з теми «Опора і рух». |
|
|
|
||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 3 год |
|||||||
16 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основа властивість живого. Харчування й обмін речовин. |
|
Дослідницький практикум. «Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла». Інструктаж з БЖД. |
|
||
17 |
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. |
|
|
|
||
18 |
|
Харчові та енергетичні потреби людини. |
|
Проект «Збалансоване харчування»
|
|
||
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ – 6 год |
|||||||
19 |
|
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
|
|
||
20 |
|
Процес травлення: ковтання |
|
Лабораторне дослідження. «Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями)». Інструктаж з БЖД. Дослідницький практикум. «Дія ферментів слини на крохмаль» Інструктаж з БЖД. |
|
||
21 |
|
Процес травлення: перистальтика, всмоктування. |
|
|
|
||
22 |
|
Регуляція травлення. |
|
|
|
||
23 |
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
|
|
|
||
24 |
|
Узагальнення знань з тем «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення». Контрольна робота № 1. |
|
|
|
||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ – 4 год |
|||||||
25 |
|
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
|
|
||
26 |
|
Газообмін у легенях і тканинах |
|
|
|
||
27 |
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів |
|
|
|
||
28 |
|
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
|
||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 7 ГОД |
|||||||
29 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Лімфа. |
|
|
|
||
30 |
|
Кров, її склад та функції. Групи крові та переливання крові. Зсідання крові |
|
Лабораторна робота. «Мікроскопічна будова крові людини» Інструктаж з БЖД. |
|
||
31 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
|
|
||
32 |
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. |
|
|
|
||
33 |
|
Робота серця |
|
Лабораторне дослідження. «Вимірювання частоти серцевих скорочень». Інструктаж з БЖД. Дослідницький практикум. «Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня». Інструктаж з БЖД. |
|
||
34 |
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. |
|
|
|
||
35 |
|
Кровотечі. Серцево-судинні захворювання та профілактика їх.
|
|
|
|
||
36 |
|
Узагальнення знань з тем « Дихання. Транспорт речовин в організмі людини». |
|
|
|
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ – 4 год |
|||||||
37 |
|
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
|
|
||
38 |
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
|
||
39 |
|
Значення та будова шкіри. |
|
Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою» |
|
||
40 |
|
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика. |
|
|
|
||
ТЕМА 8. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА –6 год |
|||||||
41 |
|
Будова нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
|
||
42 |
|
Спинний мозок. |
|
Лабораторне дослідження. «Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами та моделями)». Інструктаж з БЖД. |
|
||
43 |
|
Головний мозок. |
|
Лабораторне дослідження. «Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами). Інструктаж з БЖД. |
|
||
44 |
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.. |
|
|
|
||
45 |
|
Профілактика захворювань нервової системи |
|
|
|
||
46 |
|
Узагальнення знань з тем «Виділення. Терморегуляція» «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
|
||||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ – 6 год |
|||||||
47 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
|
||
48 |
|
Зорова сенсорна система. Око. |
|
Лабораторне дослідження. «Виявлення сліпої плями на сітківці ока». Інструктаж з БЖД. |
|
||
49 |
|
Особливості функціонування ока людини. Гігієна зору. |
|
Лабораторне дослідження. «Визначення акомодації ока». Інструктаж з БЖД. |
|
||
50 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. |
|
Лабораторне дослідження. «Вимірювання порога слухової чутливості». Інструктаж з БЖД. |
|
||
51 |
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
|
Дослідницький практикум. «Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри». Інструктаж з БЖД. |
|
||
52 |
|
Сенсорні системи нюху, смаку. |
|
|
|
||
ТЕМА 10. Вища нервова діяльність –7 год |
|||||||
53 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. |
|
Лабораторне дослідження. «Визначення реакції зіниць на світло». Інструктаж з БЖД. |
|
||
54 |
|
Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. |
|
|
|
||
55 |
|
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
|
||
56 |
|
Навчання та пам’ять |
|
Лабораторне дослідження. «Дослідження різних видів пам’яті». Інструктаж з БЖД. |
|
||
57 |
|
Темперамент. |
|
Дослідницький практикум. «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту». Інструктаж з БЖД. |
|
||
58 |
|
Сон. Біоритми. |
|
|
|
||
59 |
|
Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність», «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» |
|
||||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА - 3 год |
|||||||
60 |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика. |
|
||
61 |
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. |
|
|
|
||
62 |
|
Взаємодія регуляторних систем. |
|
|
|
||
ТЕМА 12.РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ – 5 год |
|||||||
63 |
|
Будова та функції репродуктивної системи людини |
|
|
|
||
64 |
|
Статеві клітини. Менструальний цикл. Запліднення. |
|
|
|
||
65 |
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції |
|
|
|
||
66 |
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
||
67 |
|
Контрольна робота № 2. Узагальнення знань з тем «Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|
|
|
||
УЗАГАЛЬНЕННЯ – 2 год |
|||||||
68 |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
|
||
69 |
|
Узагальнююче повторення. |
|
|
|
||
70 |
|
Підсумок роботи за рік. |
|
|
|
||