Календарне планування навчального матеріалу
БІОЛОГІЯ 9 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні)
Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена)»,
затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ п/п |
Тема уроку |
Лабораторні роботи, дослідження, проекти |
Дата проведення уроку |
Корекція
|
Вступ (2 год) |
|
|||
1 |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Інструктаж з БЖД. |
|
|
|
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год) |
|
|||
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
|
4 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
|
5 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
|
6 |
Ферменти, їхня роль у клітині.
|
Лабораторне дослідження Властивостей ферментів. Інструктаж з БЖД. |
|
|
7 |
Вуглеводи |
|
|
|
8 |
Ліпіди. |
|
|
|
9 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.
|
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
10 |
Узагальнення з тем «Вступ. Хімічний склад клітин» |
|
|
|
Тема 2. Структура клітини ( 6 год) |
||||
11 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
|
12 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана |
|
|
|
13 |
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма . |
|
|
|
14 |
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели. |
|
|
|
15 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
16 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
Лабораторна робота№1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. Інструктаж з БЖД. |
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини ( 6 год ) |
|||
17 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
|
18 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|
19 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|
|
|
20 |
Хемосинтез. |
|
|
|
21 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
|
|
22 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 год) |
|
|||
23 |
Гени та геноми. |
|
|
|
24 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
|
25 |
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
|
|
26 |
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
|
27 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|
28 |
|
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
29 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
Лабораторне дослідження фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). Інструктаж з БЖД. |
|
|
30 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
31 |
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|
32 |
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|
33 |
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак ( 10 год) |
|
|||
34 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
|
|
35 |
Закони Менделя. |
|
|
|
36 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
|
|
37 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
|
38 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
39 |
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
|
40 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
|
41 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
42 |
Сучасні методи молекулярної генетики
|
|
|
|
43 |
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу ( 7 год) |
|
|||
44 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
|
|
45 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|
46 |
Механізми видоутворення. |
|
|
|
47 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
|
48 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
|
49 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
50 |
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу» |
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття ( 4 год) |
|
|||
51 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
|
52 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|
53 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
54 |
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи ( 7 год) |
|
|||
55 |
Екосистема. Різноманітність екосистем |
|
|
|
56 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
|
57 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
|
58 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
|
59 |
Біосфера як цілісна система. |
|
|
|
60 |
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
61 |
Контрольна робота № 2. Узагальнення знань з тем «Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи» |
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини ( 6 год) |
|
|||
62 |
Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин. |
|
|
|
63 |
Поняття про селекцію. Методи селекції рослин Методи селекції тварин. |
|
|
|
64 |
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
|
65 |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
|
66 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
|
67 |
Генетично модифіковані організми |
|
|
|
68р |
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
|
|
69 |
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
70 |
Підсумок роботи за рік. |
|
|
|