9 клас.
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних) Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»
№ уроку |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Лабораторні і практичні роботи |
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Примітка |
Вступ |
|||||
1 |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
|
2 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини |
|||||
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості.
|
|
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
|
4 |
|
Органічні молекули.
|
|
|
|
5 |
|
Вуглеводи та ліпіди |
|
|
|
6 |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції.
|
|
|
|
7 |
|
Ферменти, їхня роль у клітині |
Лабораторне дослідження: Властивостей ферментів |
|
|
8 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.
|
|
|
|
9 |
|
Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
П/Р№ 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
10 |
|
Контроль знань з теми «Хімічний склад клітини» |
|
|
|
Тема 2.Структура клітини |
|||||
11 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
|
оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
|
12 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
|
|
|
|
13 |
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
|
|
14 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
|
|
15 |
|
Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
Л/Р№1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини |
|||||
16 |
|
Обмін речовин та енергії.
|
|
називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
|
17 |
|
Клітинне дихання. |
|
|
|
18 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
|
|
19 |
|
Хемосинтез. |
|
|
|
20 |
|
Контроль знань з тем «Структура клітини», «Принципи функціонування клітини» Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||||
21 |
|
Гени та геноми. |
|
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
|
22 |
|
Транскрипція. |
|
|
|
23 |
|
Основні типи РНК.
|
|
|
|
24 |
|
Генетичний код. Біосинтез білка.
|
|
|
|
25 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|
|
|
26 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
Лабораторне дослідження: фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
|
|
|
27 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
|
|
|
28 |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
29 |
|
|
П/Р№2.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
30 |
|
Контроль знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
|||||
31 |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип.
|
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
|
32 |
|
Закони Менделя.
|
|
|
|
33 |
|
|
П/Р№3 Складання схем схрещування. |
|
|
34 |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
35 |
|
Форми мінливості.
|
Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин.
|
|
|
36 |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
|
|
|
37 |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
|
|
|
38 |
|
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
|
39 |
|
Контроль знань з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|||||
40 |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
|
|
оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів якрезультат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
|
41 |
|
Еволюційні фактори. Механізми видоутворення |
|
|
|
42 |
|
Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
|
43 |
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
|
44 |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
|
45 |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
46 |
|
Контроль знань з теми «Еволюція органічного світу» Контрольна робота №2 |
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно) |
|||||
47 |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;
|
|
48 |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|
49 |
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|
50 |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
|||||
51 |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем.
|
|
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
|
52 |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
|
53 |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
|
54 |
|
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
|
|
55 |
|
Проект Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
56 |
|
Контроль знаньз теми «Надорганізмові біологічні системи» |
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини |
|||||
57 |
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин. |
|
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетичномодифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
|
60 |
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
|
61 |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
|
62 |
|
Генетично модифіковані організми |
|
|
|
Узагальнення |
|||||
63 |
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
оперує термінами: - система характеризує: - основні загальні властивості живих систем робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|