"Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії"

Про матеріал
Урок розроблено у відповідності до оновленої програми з використанням елементів технології розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

        9 клас       тема 2.      Структура клітини (6 годин)

 

    Урок 11

Тема. Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

Мета: поглибити знання учнів про методи вивчення організмів, ознайомити з методом світлової мікроскопії, збільшувальними приладами, правилами роботи з ними; продовжити формувати в учнів наукове розуміння необхідності і оволодіння методами дослідження організмів для вивчення їх будови і процесів життєдіяльності, переконати учнів значущості цих знань для людини; розвивати уміння і навички роботи з мікроскопом, робити відповідні висновки; виховувати обережність і охайність, спостережливість і допитливість, ціннісне ставлення до природи.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

   Учень/учениця:    називає:

- методи дослідження клітин;

- типи організації клітин;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

обґрунтовує:

- взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищем;

дотримується правил:

виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;

виконання рисунків біологічних об’єктів;  

Обладнання і матеріали: мікроскоп, лупа, таблиця зі схемою будови рослинної та тваринної клітини, фотографії або малюнки приладів для дослідження клітин, портрети Р. Гука, А. Левенгука, М. Шлейдена, Т. Шванна.

Базові поняття і терміни: клітина, клітинний рівень організації життя, клітинна теорія, мікроскопія, центрифугування, метод мічених атомів, метод культури клітин.

Тип уроку: урок засвоєння знань та способів діяльності.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

   Вивчаючи хімічний склад клітини ми неодноразово переконувалися наскільки сладними і різноманітними є речовини, що утворюють живу матерію.

    Ми гарно  і плідно попрацювали, тож давайте згадаємо:

- які проекти, повідомлення з попередньої теми вам запам’яталися як найцікавіші?

-які моменти ви вважаєте особистим успіхом?

-можливо в когось виникало якесь незадоволення, як змінити ситуацію на краще?

 

ІІ. Обгрунтування навчання

   Хімічні елементи є будівельним матеріалом для хімічних сполук, які за своїм походженням утворюють дві великі групи: органічні і неорганічні. Вони в свою чергу є будівельним матеріалом для клітинних структур і хоч між клітинами різних організмів багато спільного та живі організми надзвичайно відрізняються міх собою.

-Як пояснити це явище?

-Які науки нам допоможуть  у цьому?

- Якими приладами ви могли б скористатися для підтвердження своєї думки?

 

   Об’єктом нашого вивчення є клітина, її будова та методи дослідження, сучасне визначення поняття клітина, основні положення клітинної теорії.

 

ІІІ. Актуалізація  опорних знань

Продовж речення:

Основними проявами життя є….

Всі живі організми складаються із …

Клітині притаманні властивості …

Основними компонентами клітини є …

Клінину вивчає наука …

Клітина є біологічною системою тому що…

 

Клітину називають елементарною одиницею життя. Підтвердіть або спростуйте це твердження.

 

Сформулюйте визначення поняття  «клітина». Порівняйте власне визначення  з науковим на ст.48.  

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

   Клітини різних організмів відрізняються між собою за будовою, функціями,розмірами. Прикладом клітин-гігантів  є яйце птахів, розміри яких варіюють від 13мм у птаха-джмеля до 180мм у африканського страуса. Вимерлий Слоновий  птах із Мадагаскару відкладав яйця, що були у 7 разів більші ніж у страуса.Прикладом клітин-«ліліпутів» є клітина токсоплазм – 0,1-0,25 мкм, клітини празинофіцієвих водоростей мають 1 мкм у діаметрі.

 

ІV. Осмислення нового матеріалу

1.Становлення цитології як науки.

                                                          Повідомлення учня

2.Сучасні методи вивчення клітини.   (Пояснення з елементами бесіди)      

- Які методи вивчення клітини можна використати в кабінеті біології?

-Які можливості світлової мікроскопії? Чи задовольняють вони потреби сучасних науковців?

 

Складання схеми за текстом параграфа11 ст.46-47опираючись на запитання:

Які методи використовують для вивчення будови клітин, а які для вивчення їх функцій?За допомогою яких методів вивчають живі клітини?

 

3.Клітина – елементарна жива система. (пояснення з елементами бесіди)

-Що таке система? Біосистема?

-Які ознаки спільні для всіх клітин?

-Які відмінності між клітинами?

 

4. Основні положення клітинної теорії.

Самостійна робота в групах з текстом підручника

Ознайомтеся з текстом статті «Яке значення сучасної клітинної теорії?»

Завдання:

І група.    Дайте визначення поняття «клітинна теорія», доповніть інформацію підручника про вклад інших вчених в створення сучасної клітинної теорії.

 

ІІ група.   Сформулюйте основні положення сучасної клітинної теорії.

Що вплинуло на розвиток  клітинної теорії?

 

ІІІ група. Яке значення клітинної теорії для наукового світогляду людини? Застосуйте отриману інформацію для доведення єдності органічного світу.

 

ІVгрупа. Скласти   «тонкі і товсті» запитання до тексту статті.

 

Обговорення результатів роботи груп.

 

V. Рефлексія

1. Які питання були вивчені на уроці?

2.Які знання були для вас новими?

3.Які способи діяльності на уроці були більш ефективними?

4. Стратегія «ПРЕС».

-Яке значення отриманих знань для подальшого вивчення біології?

Дайте відповідь за планом:

-Я вважаю…

-Тому що…

-Наприклад,…(аргументи)

-Отже,… Таким чимом…(узагальнення, висновок)

5. Стратегія «Рюкзак»  Напишіть на листочку і помістіть в рюкзак відповідь на запитання:Які з тих знань, способів дій, що здобув на уроці, ти візьмеш з собою в життя?

 

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника параграф 11,

завдання для самоконтролю ст.49, творче завдання  «Ставлення»ст..49                                                                                                               

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку