Урок "Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана"

Про матеріал
Урок розроблено відповідно до оновленої програми з біології з використанням технології розвитку критичного мислення.На уроці взастосовано проблемні питання, самостійну роботу з текстом, стратегію "ПРЕС"
Перегляд файлу

 

                                       Урок 13

 Тема. Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.

Мета: розглянути особливості будови клітинних мембран та механізми транспорту речовин крізь них; проаналізувати зв’язок особливостей будови мембран із функціями, які вони виконують; ознайомити з хімічним складом, молекулярною організацією, особливостями активного та пасивного транспорту крізь мембрану; розвивати уміння порівнювати взаємозв’язок будови і функцій мембрани та особливості транспортних систем поверхневого апарату; виховувати спостережливість, увагу, старанність.

 

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

   Учень/учениця:   

називає:

- основні клітинні органели та їхні функції;

наводить приклади:

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

 характеризує:

- хімічний склад клітинної мембрани;

пояснює:

- роль мембран у життєдіяльності клітин;

- зв’язки між будовою та функціями клітинної мембрани;

- обґрунтовує:

- взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищем;

дотримується правил:

  • виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
  • виконання рисунків біологічних об’єктів;  

Обладнання і матеріали: таблиці «Будова мембрани», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», схема транспорту речовин через мембрану.

Базові поняття і терміни: клітина, біологічна мембрана, напівпроникність, транспорт, активний транспорт, пасивний транспорт, фагоцитоз, піноцитоз, плазмоліз, деплазмоліз, осмотичний тиск.  

Тип уроку: урок засвоєння знань та способів діяльності.

 Хід уроку

І. Розминка

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

   Біологічний маятник. Дати визначення понять, які засвоєні або використовувались на попередньому уроці (клітина, прокаріоти, еукаріоти, ядро, органели, клітинна стінка, мікрофотографії, мікропрепарати та інші)

(Учні обмінюються запитаннями)

     Ознайомлення з творчими роботами учнів. Вправа «Виняток з правила - є підтвердженням правила»(домашнє завдання за бажанням)

ІІ. Обгрунтування навчання

Мембрана - геніальний винахід природи, який забезпечив виникнення життя на Землі.Саме вона дозволяє відокремити вміст клітини від навколишнього середовища. Існують різні гіпотези, які пояснюють виникнення мембран і клітин. Відповідно до коацерватної теорії, перші «протоклітини» були позбавлені мембран, а мембрани виникли вторинно. Відповідно до теорії поверхневого метаболізму, мембрани виникли задовго до клітин і являли собою органічні «оболонки», що вкривали поверхні мінералів у морях. Однак на даний час вважається, що ліпідні мембрани виникли задовго у процесі так званої доклітинної еволюції. Як би там не було, але енергетика  більшості живих організмів пов’язана з мембранами. Отже, темою нашого дослідження є клітинна мембрана, її будова і функції.

ІІІ. Актуалізація  опорних знань

-Які біологічні молекули входять до складу клітини?

-Які функції вони виконують у клітині?

-Які особливості будови, властивості біологічних молекул забезпечують виконання їх функцій?

ІV. Осмислення нового  матеріалу

  1. Будова в функції  клітинної мембрани.(Пояснення з елементами бесіди)

Проблемне питання. Які особливості хімічного складу та будови зумовлюють функції клітинної мембрани?

Робота з мал.29 ст.54:

  • Встановіть, які речовини утворюють клітинну мембрану;
  • Як розташовуються речовини в клітинній мембрані?;
  • Чому сучасну модель клітинної мембрани називають рідинно-мозаїчною?
  • Які функції виконує клітинна мембрана?

Зробіть висновок, дайте відповідь на проблемне питання.

  1. Взаємодія клітин в організмі.Самостійна робота з текстом «Як відбувається контактування клітин?»

Складання схеми «Клітинні контакти та їх функції»

Опираючись на схему складіть розповідь про клітинні контакти використовуючи стратегію «ПРЕС»

  1. Надмембранні структури клітин.(Бесіда)

Проблемне питання.Як хімічний склад надмембранних комплексів рослинної та тваринної клітин визначає їх властивості та функції?

V.Рефлексія

«Навчання без міркування - марна праця» Конфуцій

Як ви розумієте цей вислів?

Поміркуйте

Як змінюватиметься рух води через мембрану, якщо клітини помістити в гіпертонічний, ізотонічний та гіпотонічний розчини?(Для відповіді виконистати стратегію «Якщо…, то…»)

Чому фагоцитоз притаманний лише клітинам тварин?

 Яке значення має рухливість молекул білків у біологічних мембранах для здійснення їхніх функцій?

Чому салати із свіжих овочів заправляють сіллю перед самою подачею на стіл, а салати із вареними овочами солять завчасно?

 

VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал параграфа 13, проведіть домашні досліди ст.57. Творче завдання: Яке значня має відкриття явища фагоцитозу І.Мечниковим для розвитку знань про клітину?

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку