6 клас
Я у світі
(педагогічний патронаж)
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
«Я У СВІТІ»
для 5-10 класів для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
2020
ББК 74.3
П78
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист МОН від 25.08.2020 №1/9-469 )
Автори-упорядники:
Литвин І.М. – кандидат педагогічних наук, завідувач ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»;
Хронік Т.Є. – кандидат педагогічних наук директор Комунального закладу «Корсунь-Шевченківський багатопрофільний навчально- реабілітаційний центр «Надія» Черкаської обласної ради»;
Томіленко О.В. – кандидат педагогічних наук вчитель-дефектолог Комунального закладу «Корсунь-Шевченківський багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр «Надія» Черкаської обласної ради».
Рецензенти:
Чеботарьова О.В., кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України;
Черноусова Н.М., заступник директора з навчальної роботи КЗ «Черкаська спеціальна загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради».
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальний предмет «Я у Світі» вивчається у 5-10 класах спеціальних навчальних закладах для дітей з порушенням інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступенів і є складовою освітньої галузі
«Суспільствознавство».
Метою навчального предмета «Я у Світі» є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і громадянської компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду, що складається із загальнолюдських, загальнокультурних та національних цінностей, соціальних норм, громадянської активності, прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій і різних думок.
Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення наступних завдань:
Змістовою основою програми навчального предмета «Я у світі» є Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, зокрема, освітньої галузі «Суспільствознавство».
Навчальний предмет «Я у Світі» посідає одне з пріоритетних місць у системі освіти дітей з особливими освітніми потребами спеціальних закладів загальної середньої освіти
Навчальна програма для дітей 5-10 класів з порушенням інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступенів «Я у Світі» розроблена на основі Типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (наказ Міністерства освіти і науки України від 10.06.2019 № 808, таблиця 19.1).
Уроки «Я у Світі» згідно навчального плану проводяться 1 раз на тиждень (35 годин на рік).
Програма складається з наступних розділів: зміст навчального матеріалу, кількість відведених годин на вивчення, навчальні досягнення учнів та спрямованість корекційно-розвиткової роботи.
Структура навчальної програми складається з таких розділів:
«Людина як особистість», «Людина серед людей», «Людина в суспільстві», «Людина і світ», що сприяє поетапному усвідомленню учнями єдності компонентів «Я – сім’я – школа – рідний край – Україна – світ». Добір змісту навчального матеріалу відбувається з урахуванням специфіки пізнавальних можливостей і діяльності дітей з інтелектуальними порушенням помірного та тяжкого ступенів.
Матеріал, що подається, не вимагає складних узагальнень, що відповідає реальним можливостям учнів. Програмою передбачено поступове розширення змісту і узагальнення набутого досвіду у наступних класах.
Відповідно до дібраного змісту з даного предмета, у другій колонці наводяться орієнтовні вимоги до знань і умінь учнів, тобто ті знання та вміння, якими учні мають оволодіти в результаті засвоєння навчального матеріалу.
У колонці «Спрямованість корекційно-розвиткової роботи» сформульовані напрями корекції та розвитку пізнавальної, сенсорної, особистісної сфери та мовленнєвої діяльності учнів, враховуючи конкретний матеріал змісту навчальної програми.
Корекційно-розвиткова спрямованість змісту навчання буде поступово реалізуватися на основі застосування спеціальних вправ, завдань, практичних робіт різної складності в освітньому процесі за змістовим матеріалом теми чи розділу предмета, що вивчається.
У програмі наводиться орієнтовний розподіл годин за темами, але на розсуд вчителя може змінюватись відповідно можливостей засвоєння того чи іншого матеріалу.
Вивчення навчального предмета «Я у Світі» сприяє формуванню уявлень та елементарних понять про соціальні норми, традиції українського народу, культурні і статево-рольові стандарти поведінки; формуванню навичок поведінки у соціальному середовищі; усвідомленню зв’язків між власними вчинками та їх наслідками, відповідальністю; вихованню зацікавленості та поваги до народних звичаїв, мистецтва, пам’ятників культури, особливостям життя людей у різних регіонах України.
Застосування інтерактивних моделей навчання: рольові ситуації, проблемні питання, творчі завдання, ігри, робота в малих групах, тематичні малюнки, розробка групових проектів, тощо, пробуджують зацікавленість, емоційні переживання, спонукають до формування позитивних життєвих позицій. Активна позиція учнів в процесі засвоєння навчального матеріалу сприяє формуванню суспільствознавчих понять, удосконалює вчинки, звички, вміння належно поводитись у соціальному оточенні.
6-й клас (35 год. / 1год. на тиждень) |
||||
№ з\ п |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
||
1 |
|
Людина серед людей Родина, рідня. Склад родини. |
Учень/учениця: - має уявлення про правила |
|
Прізвище, ім’я батьків, дідусів, |
співжиття та взаємодії у сім'ї; |
|||
бабусь. Азбука сімейних |
- має уявлення про елементарні |
|||
стосунків (повага, шана до |
правила ввічливої поведінки |
|||
дорослих, любов, турбота між |
(ввічливі слова). |
|||
членами родини). |
|
|||
Обов’язки і права батьків та |
|
|||
дітей. |
|
|||
2 |
2
|
|
||
Домашні обов’язки (прибирати, |
|
|||
доглядати за домашніми |
|
|||
тваринами, кімнатними |
|
|||
рослинами, допомагати батькам |
|
|||
у різних справах). |
|
|||
3 |
|
Дозвілля в сім’ї (ігри, дитячі |
|
|
розваги). Організація вихідного |
|
|||
дня, спорт. Улюблені заняття |
|
|||
твоєї родини. |
|
|||
4 |
|
Ввічливі слова. Правила ввічливості (вітання, побажання, прощання). |
|
5 |
|
Правила поведінки у транспорті громадських місцях. Правила поведінки за столом. |
|
6 |
|
Наше житло |
Учень/учениця: |
Твій дім будинок( квартира). |
називає |
||
7 |
|
Квартира/ будинок, двір, садиба. |
- знає (показує) засоби для |
Що є у будинку: приміщення, їх |
прибирання кімнати. |
||
призначення, меблі. |
- має уявлення про обов’язки дітей |
||
8 |
|
Побутова техніка її |
та дорослих в сім’ї; |
призначення. Правила безпеки |
- розрізняє з допомогою вчителя |
||
поводження з технікою. Кухонне |
якості людини (працьовитість і |
||
начиння (посуд, (національне |
лінь). |
||
художнє оздоблення посуду), |
|
||
кухонна побутова техніка, |
|
||
меблі). |
|
||
9 |
|
Прибирання помешкання. |
|
Обов'язки дітей та дорослих. |
|
||
10 |
|
Допомога батькам. Правила |
|
охайності (зовнішній вигляд, |
|
||
кімната, робоче місце). |
|
||
Працьовитий та лінивий. |
|
11 |
|
Праця батька.
|
Учень/учениця: називає
малюнку професії, що вивчаються. |
12 |
|
Праця матері.
|
|
13 |
|
Професії. |
|
14 |
|
Людина у суспільстві Школа. Склад шкільного товариства: діти, які вчаться, та дорослі, які працюють. Імена учнів, вчителів, вихователів класу. Працівники школи (вчителі, вихователі, лікар, кухар та ін.). |
Учень/учениця: знає імена добре знайомих людей (однокласників, працівників школи);
|
15 |
|
Шкільні приміщення: їх назви та призначення (клас, їдальня, спортзал, кабінет лікаря тощо). |
|
16 |
|
Правила культурної поведінки в школі. |
|
17 |
|
Приміщення школи та їх призначення. |
|
18 |
|
Рідний край Місто / село де ми живемо. Наша вулиця. Наш будинок. |
Учень/учениця: називає рідне місто/село, головну вулицю; |
19 |
|
Головна вулиця міста / села. |
|
20 |
|
Правила вуличного руху у місті / селі, перехід вулиці. |
|
21 |
|
Транспорт міста /села: наземний, повітряний, водний транспорт. |
|
22 |
|
Професії людей, які працюють на транспорті. |
|
23 |
|
Зупинки громадського транспорту. |
|
24 |
|
Правила виходу з транспорту. |
|
25 |
|
Світлофор і його сигнали. |
|
26 |
|
Народна творчість Пісні. |
Учень/учениця: має уявлення про народні свята та звичаї; бере участь у проведенні свят, групових та загальношкільних заходів. |
27 |
|
Колядки, щедрівки
|
|
28 |
|
Вірші, веснянки та ін.
|
|
29 |
|
Народні свята. |
|
|
|
Народні ремесла та художні промисли України |
Учень/учениця: - має уявлення про народні ремесла |
30 |
|
Ознайомлення з елементами народних ремесел (на вибір вчителя). Гончарство.
|
та художні промисли, які вивчалися;
|
|
31 |
|
Ковальські ремесла (обробка металів). Художня обробка дерева (різьблення, бондарство). |
||
32 |
|
Гутництво - виготовлення виробів зі скла.
|
||
33 |
|
Ткацтво, килимарство.
|
||
34 |
|
Писанкарство. |
||
|
|
|
||
|
||||