Модельна навчальна програма
«Драматургія і театр. 5-6 клас» (міжгалузевий інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти
(автори: Старагіна І. П., Чужинова І. Ю., Івасюк О. М.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795
5 клас
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ |
Дата |
Тема |
Дист. навч. |
При-мітки |
1. |
|
Розділ 1. Театральне мистецтво серед інших видів мистецтва та немистецьких дисциплін Відкритість творів літератури до режисерської або сценічної інтерпретації. Зміст і смисл у творі мистецтва. |
|
|
2. |
|
Взаємодія/синтез мистецтв. Способи творення художніх образів у різних видах мистецтва. |
|
|
3. |
|
Театральне мистецтво з “людською температурою тіла”: об’єкт вивчення людина, її поведінка в різних пропонованих обставинах, моделювання життєвих ситуації, соціальний вимір. |
|
|
4. |
|
Художня ідея та її втілення. Колективний вид мистецтва. Сприйняття та відтворення сенсорного досвіду: взаємодія з усіма органами відчуттів. |
|
|
5. |
|
Розділ 2. Театр - місце зустрічі актора і глядача Як влаштований театр: місце, де відбуваються вистави (сцена - глядацька зала; люди і технології; ілюзія і умовність/віра глядача у запропоновану умовність); місце, де зустрічаються люди різних професій (творчий склад/технічний склад). |
|
|
6. |
|
Як влаштований театр: місце, куди приходить глядач для перегляду вистави: (інтелектуальне дозвілля, розвага/навчання, досвід співпереживання; правила поведінки і правила сприйняття театральної умовності). |
|
|
7. |
|
Розділ 3. Театральна вистава: від ідеї до втілення Компоненти: літературний твір; акторська гра (актор розповідає і проживає історію на сцені); музичний компонент (посилення емоційного стану); аудіосупровід; елемент умовності; художній світ вистави - сценографія як місце дії і як художній образ. |
|
|
8. |
|
Компоненти: костюми та грим; реквізит; світло; роль режисера (автор сценічного художнього світу, організує різні компоненти в цілісність). |
|
|
9. |
|
Вистава як цілісний твір (для порівняння: книга, симфонія, картина). |
|
|
10. |
|
Уміння “читати” виставу: те, що ми бачимо, важливіше за словесний матеріал. |
|
|
11. |
|
Розділ 4. Акторська майстерність Засоби акторської виразності: - тіло: кожна людина унікальна і неповторна, не схожа на інших - голос: вміння керувати інтонацією, вміння доносити думку та емоцію, декламація/побутова розмова. |
|
|
12. |
|
Засоби акторської виразності: - емоції: контроль та управління почуттями та їх демонстрацією; гра як спосіб удавати емоції -концентрація уваги: вміння зосередитися і контролювати тіло, голос, емоції; вміння тримати в голові всі деталі і в той же час пам’ятати про цілісність вистави. |
|
|
13. |
|
Засоби акторської виразності: вміння взаємодіяти з партнером на сцені - діалог, взаємопідтримка, відчуття спільного простору на сцені. |
|
|
14. |
|
Розділ 5. Складові драматичного твору Конфлікт як базовий принцип побудови дії (герою можуть протистояти інші герої, обставини або герой опирається внутрішнім сумнівам). Дія - перебіг подій, зміна обставин та умов протистояння, нові обставини, які виникають в наслідок прийнятих або не прийнятих рішень. |
|
|
15. |
|
Дійові особи: актор і роль. Створення образу на сцені: характер. |
|
|
16. |
|
Самохарактеристика персонажа в творі (явлення про себе), характеристика від інших (яким його бачать інші). |
|
|
17. |
|
Автор драматургічного твору. Особливості драматургічної форми: діалог (що ми говоримо і про що ми думаємо); ремарка - як коментар від автора. |
|
|
18. |
|
Розділ 6. Створення вистави: етапи втілення Колективна співтворчість: єдиний задум/різні погляди; як відшукати консенсус. Зони відповідальності/розподіл обов’язків/розподіл завдань. |
|
|
19. |
|
Репетиція: хто керує процесом, навіщо повторювати та як працювати з пам’яттю; запам’ятовування/відтворення. |
|
|
20. |
|
Взаємодія творчих та технічних авторів вистави, вміння бачити результат роботи іншого; дисципліна і самодисципліна. |
|
|
21. |
|
Автор літературного сценарію, постановник (режисер) вистави. Порівняння режисерського задуму з літературним твором. |
|
|
22. |
|
Характерні особливості гри акторів. Особливості декорації та костюмів акторів. |
|
|
23. |
|
Мистецтво візажу та гриму. Роль музичного супроводу. |
|
|
24. |
|
Взаємодія з іншими учасниками колективу під час репетицій та створення художнього образу за колективним задумом у творчій групі. |
|
|
25. |
|
Набуття досвіду дотримання власної ролі. Роль та відповідальності кожного учасника колективу в досягненні спільного результату. |
|
|
26. |
|
Розділ 7. Взаємодія актора із глядачем: як подолати страх публічного виступу Спілкування на сцені та у повсякденному житті. Реакція зали. |
|
|
27. |
|
Я оцінюю/мене оцінюють. «Публічна самотність» як результат концентрації на грі. |
|
|
28. |
|
Уміння керувати увагою аудиторії. |
|
|
29. |
|
Невербальне спілкування як важливий інструмент актора. |
|
|
30. |
|
Розділ 8. Шлях до визнання: від натхнення до практичних дій Орієнтація на очікування аудиторії. Як розповісти про те, що ми робимо: афіша, програмка, анонс, реклама. Театр юного глядача: дорослі актори, юні глядачі. |
|
|
31. |
|
Особливості репертуару (драма лише на сцені; виховання загальнолюдських цінностей через постановку). |
|
|
32. |
|
Самодіяльні дитячі театри: перший крок до театральної освіти. Як вирости на сцені? |
|
|
33. |
|
Чи важливі для аматора дисципліна та самовіддача? |
|
|
34. |
|
Розділ 9. Формування здатності оцінити створену виставу Формування здатності оцінити створену виставу: висловлювання власної думки; спільне поле для дискусії; повага до думки іншого; уміння відстоювати свою позицію через аргумент. |
|
|
35. |
|
«Вистава року», у підготовці якої беруть участь учні всього 5 класу. |
|
|