Тема 1. Мистецтво індійського культурного регіону
|
||||
1 |
|
Шедеври архітектури, скульптури, живопису Індії. Індія – країна релігійної толерантності. Сакральна архітектура і скульптура. Велика ступа в Санчі. Буддійський печерний храм в Аджанті. Комплекс в Кхаджурахо, присвячений Шиві. |
1 |
Практикум. Виконати ескіз тканини для сарі або шалі (за бажанням – з використанням традиційного індійського елементу «огірок»). |
2 |
|
Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в Агрі.Розквіт мистецтва мініатюри
|
1 |
Розробити проект рекламного буклету “Подорожуємо Індією” з використанням знакових візуальних образів мистецтва цієї країни. |
3 |
|
Традиційні художні ремесла Індії: ткацтво, різьблення по дереву, обробка металів тощо. |
1 |
Слухати індійську музику(Dum Bhar Jo Udhar — Raj Kapoor — Nargis — Awaara — Mukesh — Lata Mangeshkar — Evergreen Hindi Songs) |
4 |
|
Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага. |
1 |
Самостійно подивитися індійські кінофільми( на вибір). |
5 |
|
Характерна ознака мистецтва Індії – сангіт, синтез поезії, музики, хореографії.Музичні інструменти: віна, ситар, сарангі, табла,бансурі.Індійський класичний танець і його основні елементи (мудра і хаста).
|
1 |
Організувати дискусію на тему “Секрети популярності індійського кіно у світі”.
|
6 |
|
Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами.
|
1 |
Переглянути індійський фільм (на вибір). |
7 |
|
Болівуд – найбільша у світі кіноіндустрія. Творчість режисера і актора Раджа Капура. Мистецька вікторина-тест. |
1 |
Використовуючи інтернет-джерела, послухайте індійську музику, доберіть твори для зняття стресів, медитації (Раві Шанкар Raag Khamaj. Рага Бхайраві — флейта, табла, ситар) |
8 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ. Підсумковий урок. |
1 |
Прослухати: Anoushka Shankar — Indian Classical Raga. Раві Шанкар Raag Khamaj. Гімн Індії «Душа народу» і Гімн Бангладеш «Моя золота Бенгалія».
|
ТЕМА 2. Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону |
|||
9
|
Архітектура, образотворче і музичне мистецтво Арабського Сходу
|
Завдання. Прослухайте зразки музики арабського Сходу і назвіть її типові елементи. Поясніть, як ви розумієте цитату Аль-Фарабі: “Музика це мелодія, об’єднана зі словом”. |
1 |
10
|
Значення ісламу – панівної релігії в країнах Близького Сходу. Культові й світські споруди: мечеті, медресе, караван-сараї, ринки тощо. Мечеть пророка Магомета в Медині. Найголовніший храм мусульманського світу – Кааба у Мецці. Блакитна мечеть у Стамбулі. Мечеть Ханського палацу в Бахчисараї. Мечеть Аль-Рахма («Милосердя») у Києві. |
Практикум. Варіант 1.Прочитайте свої улюблені казки чи оповідання з пам’ятки арабської літератури “Тисяча і одна ніч”.
|
1 |
11
|
Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість видатного художника-мініатюриста К. Бехзада.Килимарство Персії (нині – Іран), Туреччини., Ізнікська кераміка. |
Поекспериментуйте в царині каліграфії та запишіть імена відомих персонажів, афоризми з твору.
|
1 |
12
|
Макамат–професійна музика мусульманського Сходу. Музичні інструменти: струнно-щипкові (уд, саз), струнно-смичкові (ребаб, кеманча), духові (най), ударні (дойра). |
(групова робота). Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви. Потім обміняйтеся з однокласниками копіями (ксероксами) своїй малюнків і розфарбовуйте їх для поліпшення емоційного стану (після перевтоми, під час поганого настрою тощо).
|
1 |
13 |
Музична вікторина-тест.
|
Слухати арабську музику. |
1 |
14 |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ |
Слухати арабську музику. |
1 |
Тема 3. Мистецтво європейського культурного регіону |
|||
15 |
Архітектура — кам’яний літопис століть
|
Практикум. Зробити схеми-замальовки архітектурних споруд Європи, які вас найбільше зацікавили, акцентуючи характерні деталі стилю. |
1 |
16 |
Греція — колиска європейської цивілізації. Cюжет міфу «Викрадення Європи» у творчості європейських митців. Антична архітектура. |
Слухати грецьку музику.
|
1 |
17 |
Монастирі й замки Європи у романському стилі. Базиліка —провідний тип церковних споруд. Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний собор, зразок синтезу мистецтв. Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії. |
(колективна робота). Мистецький проект «Парк «Міні-Європа». В унікальному парку Брюсселя кожна європейська країна представлена макетами найвидатніших пам’яток архітектури (350 споруд): замків, соборів, палаців, ратуш, веж, площ, мостів тощо. Розподіліть між собою країни і підготовте колективне слайд-шоу. Зробіть презентацію і продемонструйте її учням і вчителям вашої школи. |
1 |
18 |
Архітектура Ренесансу і бароко. Приклад поєднання стилів: собор і площа Св. Петра в Римі. Галантність рококо. Палацово-парковий комплекс Версаль у Франції — взірець класицизму. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
19 |
Споруди основоположника стилю модерн В. Орта в Брюсселі. Шедеври А. Гауді у Барселоні. Архітектура конструктивізму (Ле Корбюзьє) і деконструктивізму (З. Хадід). Сучасні споруди у стилі хай-тек і еко-тек. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням). |
1 |
20 |
Скульптура — мовчазна потаємна муза. Антична скульптура – гімн людині. Грецькі статуї та рельєфи. Римський скульптурний портрет: парадний, камерний, кінний.
|
Підготуйте і проведіть інтелектуально-фінансову гру «Аукціон». Попередньо визначте ролі та обговоріть правила гри. Оберіть твори скульптури «для продажу». Створіть ажіотаж, щоб перетворити їх у топ-лоти. Намагайтеся привернути увагу «потенційних покупців» до робіт.
|
1 |
21 |
Сакральна скульптура європейського Середньовіччя. Мікеланджело — один з титанів Відродження, передвісник бароко. Капела Медічі у Флоренції. Мова барокової пластики Л. Берніні (Аполлон і Дафна). |
Практикум. Створіть копію скульптури А. Джакометті «Людина, яка крокує», використовуючи нетрадиційні матеріали (дріт, фольга тощо).
|
1 |
22
|
«Амур» Е. Фальконе — ідеал краси доби рококо. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
23 |
Скульптура класицизму. Творчість О. Родена. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
24 |
Скульптури епохи модернізму і постмодернізму: П. Пікассо, К. Бранкузі, А.Джакометті та ін.Нове пластичне мислення сучасності: зразки гігантоманії (Атоніум у Брюсселі), кінетична скульптура. |
(групова робота). Оберіть дуже відомі й знакові для Європи скульптури, які варто розмістити на євробанкнотах. Зробіть серію ескізів нових купюр. Поцікавтеся, які архітектурні пам’ятки вже використано на них.
|
1 |
25
|
Мистецька вікторина - тест.
|
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
26 |
Підсумковий урок. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
27 |
Різнокольоровий світ європейського живопису Первісні наскельні малюнки печер Ласко (Франція) та Альтаміра (Іспанія). Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра Візантії. Канони фресок романської доби. Вітражі готичних соборів — «Біблія для неписьменних»: Шартрський собор у Франції. |
Ознайомтеся самостійно з творчістю Леонардо да Вінчі.
|
1 |
28 |
«Титани» епохи Відродження та їхні шедеври: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело Буонаротті. Живопис Північного Відродження: «малі» голландці (Я. Ван Ейк, І. Босх, Я. Вермер, Ф. Халс, П. Клас та ін.) та «великі» голландці (П. П. Рубенс і Рембрандт).
|
Проведіть диспут «Сторінками інтелектуального трилера Дена Брауна «Код да Вінчі» (попередньо прочитайте літературний твір і подивіться однойменний кінофільм).
|
1 |
29
|
«Золота доба» іспанського живопису: портрети Д. Веласкеса, картини й офорти Ф.Гойї
|
Мистецький проект: «Національні особливості кіношкіл європейських країн».
|
1 |
30 |
Досягнення національної школи живопису в Англії: сатира У. Хогарта, романтичні краєвиди Дж. Констебл і Дж. Тернера, портретна галерея Дж. Рейнольдса і Т. Гейнсборо.
|
(колективна робота).Розділіться на групи (за стилями) й підгрупи (за країнами), створіть веб-галерею європейського живопису. Проведіть презентацію та розмістіть її на сайті школи. |
1 |
31
|
Класична (Ж-Л. Давід), романтична (Е. Делакруа) і реалістична (Г. Курбе) школи живопису Франції. Французькі імпресіоністи (К. Моне, Е. Мане, О. Ренуар, К. Піссарро, А. Сіслей, Е. Дега, Б. Морізо), постімпресіоністи (Ж.Сьора, П. Сіньяк) та неоімпресіоністи (П. Гоген), фовісти (А. Матісс).
|
Практикум. Наслідуючи техніку постімпресіоністів, спробуйте різнокольоровими крапками виразити в абстрактних безпредметних образах свої почуття: радість, сум, розпач, тривогу, гнів тощо (фломастери). (колективна робота).
|
1 |
32 |
Живопис різних течій модернізму і постмодернізму. |
Розділіться на групи (за стилями) й підгрупи (за країнами), створіть веб-галерею європейського живопису. Проведіть презентацію та розмістіть її на сайті школи.
|
1 |
33
|
Палітра стилів і жанрів музичного мистецтва: поєднання традицій і новаторства
|
Завдання. Проведіть дискусію на тему «Майбутнє музики: перемога поп-культури чи повернення до класичних ідеалів минулого?». Розділіться попередньо на команди («Новатори» і «Ретрогради»). Аргументуйте свої судження, виявляйте критичне мислення |
1 |
34
|
Грецька музика — найдавніша в Європі. Образ Орфея в творах композиторів різних епох.
|
Мистецький проект (робота в 2 групах). Теми: «Українські музиканти в Європі» та «Європейські музиканти в Україні».
|
1 |
35
|
Вершинні досягнення в царині поліфонічної музики (Й. С. Бах) і музичного симфонізму (Л. ван Бетховен).
|
Твори для сприймання: Й. С. Бах Токата і фуга ре мінор для органу. Л. Бетховен Симфонія № 9. Фінал,
|
1 |
36
|
Відень — центр музичної культури Європи. Віденська класична школа (Й. Гайдн, В.-А. Моцарт).Вальсова династія Штраусів. Віденський бал. |
Й. Гайдн «Прощальна симфонія». В.-А.Моцарт «Реквієм», Й. Штраус «Казки віденського лісу»,
|
1 |
37
|
Італія — батьківщина оперного мистецтва: Дж. Россіні і Дж. Верді. Міланський театр Ла Скала і розвиток співу бельканто (Е. Карузо, Л. Паваротті та ін.).
|
Дж. Верді Арії з опер у виконанні Л. Паваротті,
|
1 |
38
|
Творчість і виконавство музикантів-романтиків Ф. Шопена, Ф. Ліста. |
Ф. Шопен Ноктюрн (за вибором). Ф. Ліст Ноктюрн «Мрії кохання».
|
1 |
39
|
Твори К.Дебюссі — енциклопедія імпресіоністських образів.
|
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
40
|
Французькі шансоньє (Е. Піаф та ін.). Загадки гурту «Бітлз». |
К/ф:«Амадеус» (реж. М. Форман), «Безіменна зірка» за участю Е. Піаф. Пісні у виконанні Е. Піаф, гурту «Бітлз».
|
1 |
41 |
Мистецька вікторина.
|
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
42 |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ. Підсумковий урок. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
Тема . Мистецтво європейського культурного регіону. Художня спадщина України |
|||
43 |
Архітектура Храми Київської Русі. Замки й фортеці у Луцьку, Хотині, Олеську, Мукачеві та ін.
|
Завдання. Проведіть дискусію «Від модерну до хмарочосу — куди далі?».
|
1 |
44 |
Подих Ренесансу в архітектурі Львова. Українські дерев’яні церкви карпатського регіону.
|
Мистецький проект (груповий). «Український храм — модель Всесвіту».
|
1 |
45 |
Шедеври зодчества українського козацького бароко: Чернігівський колегіум; собор Різдва Богородиці у Козельці; Троїцький собор у м. Новомосковську;дзвіниці Софійського собору і Києво-Печерської лаври, Маріїнський палац, Андріївська церква в Києві. |
Практикум. Замалюйте характерні архітектурні елементи споруд, які вам найбільше сподобалися (у вигляді схеми, ескізів, етюдів). |
1 |
46 |
Барокова архітектура західноєвропейського зразка: Домініканський собор і собор Св. Юра у Львові, ратуша у Бучачі. Костели у західній Україні. |
Зробіть світлини споруд свого краю, які потребують реставрації.
|
1 |
47 |
Палаці й палацово-паркові ансамблі устилі класицизм. Еклектика архітектурно-пластичних образів оперних театрів у Києві, Львові, Одесі. Архітектурний ансамбль резиденції буковинських митрополитів у Чернівцях.
|
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
48 |
Український модерн (будинок Полтавського губернського земства, будинок із химерами в Києві). Львівська сецесія. Помпезний неокласицизм і конструктивізм архітектури радянського періоду. Мова сучасного зодчества.
МИСТЕЦЬКА ВІКТОРИНА – ТЕСТ. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
49 |
Підсумковий урок. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
50 |
Скульптура. Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура.Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля: статуї Собору Св. Юра у Львові, ратуші в Бучачі. Іконостаси. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
51 |
Зразки пластики класицизму: пам’ятник А.-Є. Рішельє в Одесі, пам’ятник князю Володимиру в Києві, чотири фонтани на площі Ринок у Львові.Побутовий та історичний жанри у станковій скульптурі:Л. Позен. Пам’ятники і скульптурні портретидіячам української культури. |
Запропонуйте ескізи монет із зображенням видатних пам’яток української скульптури.
|
1 |
52 |
Світове визнання новаторської творчості основоположника кубізму в скульптурі О.Архипенка. |
Практикум. Виконайте замальовки пам’ятників рідного краю. |
1 |
53 |
Українська скульптурна Шевченкіана (І. Кавалерідзе, М. Манізер, В. Одрехівський та ін.). Доробок скульпторів діаспори. Парк «Сад скульптур Лео Мола»у Вінніпегу. Пластична мова скульптури сучасності. |
Мистецький проект «Скульптурна Шевченкіана в Україні та поза її межами».
|
1 |
54 |
Живопис, графіка Петрогліфи з гроту «Кам’яної Могили». Поєднання мозаїки й фрески в монументальнму живописі Київської держави. Мистецтво іконопису, осередки в Києві (Алімпій), Жовкві (І. Руткович, Й. Кондзелевич). Гравюра на дереві, міді. Українська парсуна. Народний живопис: Козак Мамай. Портрети Д. Левицького і В. Боровиковського у становленністилю класицизм у живописі. Т. Шевченко — художник і графік (академік гравюри). |
Завдання. Уявіть себе підприємцем, складіть рейтинг українських художників і оберіть з їхньої спадщини топ-10 картин для показу на міжнародному аукціоні (за бажанням – зробіть переклад назв і авторів англійською мовою).
Д/ф про Мурашка-портретиста: https://www.youtube.com/watch?v=9Kw2hcC3k0c
|
1 |
55 |
Розвиток історичного, побутового, пейзажного жанрів. Творчість М. Пимененка, С.Васильківського, О. Мурашка та ін. Модерна графіка Г. Нарбута, М. Жука, конструктивізм В. Єрмілова.Станкові роботи та ілюстрації до літературної класики М. Дерегуса, В. Касіяна, В. Лопати, Г. і С. Якутовичів, А. Базилевича,представників української діаспори М. Левицького, Я. Гніздовського. Художники-авангардисти О. Богомазов, О. Екстер, А. Петрицький, К. Малевич, О. Новаківський, Ф. Кричевський, Д. Бурлюк, В. Баранов-Росіне. |
Проведіть диспут на тему«Чи замінять новітні арт-практики — перформанси й інсталяції — традиційну картину в мистецтві майбутнього?».
|
1 |
56 |
Школа монументального живопису М. Бойчука. Львівська живописна школа (О. Новаківський, О. Кульчицька, І Труш та ін.).Доробок митців радянськоїх доби (О. Шовкуненко, Т. Яблонська, М. Глущенко, В. Зарецький;представники закарпатської школи А.Ерделі, Й. Бокшай, Ф. Манайло, В.Микита). |
Практикум.Варіант 1. Мистецький проектз комп’ютерною презентацію (за вибором): «Мистецька Шевченкіана», «Майстри народного живопису», «Український авангард», «Славетні українці у світовому мистецтві». |
1 |
57 |
Народне мистецтво: К. Білокур, М. Примаченко,М. Тимченко.І. Сколоздра та ін. Живопис сучасності: А. Криволап, І. Марчук,Т. Сільваші, О. Животков, О. Тістол та ін. Мистецька вікторина – тест.
|
Напишіть есе про творчість одного з українських художників, який вас найбільше вразив. |
1 |
58 |
Підсумковий урок. |
Репродукцію якої його картини ви б хотіли подарувати друзям з інших країн, щоб зацікавити українським мистецтвом?
|
1 |
59 |
Музичне мистецтво. Український музичний фольклор: жанри й цикли пісен і танців, народні інструменти. Музична культура Київської держави. Партесна музика у братських школах. Збірка «Сад божественних пісень» Г. Сковороди. Хорові концертиМ. Березовського, А. Веделя, Д. Бортнянського. Становлення національної композиторської школи. Дільність і творчість М. Лисенка та його послідовників: М. Леонтовича, К. Стеценко і Я. Степовго. Фундатор Перемишльської композиторської школи М. Вербицький. Просвітницька дяльність і творчість А. Вахнянина, О. Нижанківського, Д. Січинського. Хорова і симфонічна творчість Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, С. Людкевича. В. Барвінський— майстр інструментальних мініатюр. Музика для дітей В. Косенка. |
Твори для сприймання: М. Лисенко «Заповіт», М. Вербицький. «Заповіт», К. Стеценко Солоспів «Стояла я і слухала весну» на вірші Лесі Українки, Я. Степовий Балада «Три шляхи» на вірші Т. Шевченка, М. Леонтович Хорові обробки,
|
1 |
60 |
Нефольклорний стиль М. Скорика, неокласичні камерні симфонії Є. Станковича, хорові твори Лесі Дичко. |
Мистецький проект (колективна робота). «І прадіди в струнах бандури живуть…» про кобзарство в Україні. Дізнайтеся, які знані бандуристи є у вашому краї. Зробіть записи або запросіть когось із них виступити у вашій школі.
|
1 |
61 |
Музичний авангард композиторів-шестидесятників і модернізація музичної мови:В. Годзяцький, В. Сильвестров, Л. Грабовський. Пісенна творість П. Майбороди, О. Білаша, В. Івасюка та ін. |
пісні П.Майбороди, О. Білаша, В.Івасюка.
|
1 |
62 |
Музичне виконавство: Б. Гмиря, С. Крушельницька, А. Солов’яненко та ін. |
Практикум (робота в групах). Проведіть бліц-гру між двома командами, співаючи по черзі й без пауз українські пісні, які починаються на «Ой, …». |
1 |
63 |
Поп-музика. Пісенний форум «Червона рута.Рок-музика: гурти «Гайдамаки», «Скрябін»,«Океан Ельзи»,«Даха-Браха»,«Онука» та ін. Музика митців української діаспори.
МИСТЕЦЬКА ВІКТОРИНА – ТЕСТ. |
Розділіться на групи за жанрами пісень — обрядові, історичні, ліричні, жартівливі, естрадні тощо. Презентуйте по черзі від груп зразок обраного жанру (кожний учень співає по одній пісні). Оберіть колективно (шляхом анонімного голосування) трійку співаків — зірок класу.
|
1 |
64 |
Підсумковий урок. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
65
|
Театр і кіно Перші професійні актори — скоморохи.Шкільний театр козацько-гетьманської доби.Національний ляльковий театр вертеп. Перший український професійний театр під орудою О. Бачинського при товаристві “Руська бесіда” (1864).Принципи реалізму і народності «театру корифеїв»: музично-драматичного за формою і фольклорно-етнографічного за змістом. (М. Кропивницький, М. |
Завдання. Підготуйте і проведіть дискусію або шлеф-моб на тему «Сучасний герой театру і кіно – хто він?». Оберіть топ-5 акторів-кумирів.
|
1 |
66
|
Старицький, І. Карпенко-Карий, П. Саксаганський, М. Садовський, М. Заньковецька). Діяльність першого стаціонарного українського театру в Києві. Новаторські експерименти видатного режисера і актора Л. Курбаса у театрі «Березіль». Творчість А. Бучми, Н. Ужвій, Г. Юрита ін. Мережа драматичних ілялькових театрів. |
Мистецький проект : «Лесь Курбас — реформатор українського театру». (Зокрема дослідіть, за які досягнення його ім’я увійшло до Золотої книги видатних європейців у Відні). |
1 |
67
|
Століття українського кімнематографу. Картини О. Довженка («Земля» та ін.). Поетичне кіно («Тіні забутих предків», реж. С. Параджанов та ін.), «міська проза» К. Муратової. Козацький анімаційний серіал В. Дахна, культові мультфільми Д. Черкаського. Видатні актори: І. Миколайчук, Л. Биков, Б. Ступка та ін.
|
Мистецький проект : «Іван Миколайчук – втілення національного духу в українському кіно».
|
1 |
68
|
Сучасні фільми—переможці міжнародних конкурсів: «Подорожні» (реж. І. Стрембіцький), «Плем'я» (реж. М. Слабошпицький). |
Практикум. (колективна робота). Інсценізуйте інтермедію зі шкільного життя або фрагмент із п’єси, що входить до навчальної програми з української літератури. Запропонуйте оригінальні елементи сценографії. |
1 |
69 |
Мистецька вікторина – тест. |
Разом з однокласниками започаткуйте відеотеку українського кіно, виокремте в ній розділ «Навчальні фільми».
|
1 |
70 |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ. Підсумковий урок. |
Переглянути віртуальний тур ( за посиланням).
|
1 |
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ МИСТЕЦТВА ДЛЯ 11 КЛАСУ
НА 2020/2021 н.р.
(70 ГОД)
Вчитель мистецтва:
Астраханцева Марія Павлівна