КАЛЕНДАРНО-тематичний план УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 кл.
(до підручника л. МАСОЛ «МИСТЕЦТВО» – К.: ВД «Освіта», 2018. - 224 С.)
№ |
Дата |
Тема і зміст |
Теми проектів і дискусій, завдання, твори для сприймання, практикуми
|
Тема 1. Мистецтво африканського культурного регіону |
|||
|
|
Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва стародавньої цивілізації Єгипту. Роль ісламу в культурі країн Північної Африки. Вплив релігійних вірувань (анімізм, тотемізм, фетишизм) на традиційне мистецтво етнічних племен Центртальної Африки.
|
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Мистецтво Стародавнього Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис Африки».
|
|
|
Маскa — «ключ» до душі африканців, її різновиди. Теракотові статуетки стародавньої культури Нок. Реалістичні голови з теракоти або бронзи з міста-держави Іфе. Жанровий діапазон і канони бронзової скульптури держави Бенін. Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. |
Практикум. Самостійно доберіть в інтернеті зразки африканських масок і виготовте їх для шкільного театралізованого шоу. |
|
|
Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. Сучасне мистецтво Африки. Африканські мотиви у творчості Анрі Матісса, Пабло Пікассо, Андре Дерена. Пластичні ідеї африканців як основа кубізму. |
Практикум. Підготуйте і проведіть у школі квест «Загадки мистецтва Африки».
|
|
|
1.2. Музично-танцювальна магія африканців Гілки африканської музичної культури: музика Північної Африки, де поєдналися традиції корінних народів континенту з досягненнями мусульманської культури та етнічна музика африканців, що живуть на південь від пустелі Сахара й зберегли архаїчні традиції.
|
Завдання. Проведіть дискусію на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі», висловіть і поясніть власне ставлення мистецтва народів Африки. Подумайте, які танці можна застосовувати для релаксації. |
|
|
Музичний інструментарій народів Африки: домінування ударних, зокрема різних за формами та розмірами барабанів. «Мова» там-тамів, гра на джембе. Популярність калимби, різновидів балафонів. Срунні (кора, лук, ефіопська ліра) та духові інструменти. |
Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах). |
|
|
Музика і танці в обрядах і ритуалах африканців, самовираження мовою рухів.
|
Практикум. Варіант 1. Спробуйте поімпровізувати під ритми барабана танці в африканському стилі, імітуючи, наприклад, стрімкий і переможний політ яструба (хлопці), ніжний трепет квітів (дівчата) або інші природні явища. Варіант 2. Виконання приспіву пісні «Хафанана» Афріка Сімона (караоке). |
|
|
Кінематограф африки. Нігерійська кіношкола Ноллівуд.
|
Мистецький проект «Зірки Ноллівуду» |
|
|
Узагальнення теми Презентація мистецьких проєктів.
|
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Мистецтво африканського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
ТЕМА 2. Мистецтво американського культурного регіону |
|||
|
|
2.1. Мистецтво доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки. Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону. Мистецтво майя – «греків Нового Світу». Чичен-Іца – одне з нових семи чудес світу. |
Практикум. Створіть замальовку конструкції піраміди доколумбової Америки.
|
|
|
Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна скульптура, календар |
Практикум. Виготовте головний убір або прикрасу з розфарбованого пір'я для індіанського костюму.
|
|
|
Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу – „місто у небесах”. Музична культура корінних народів Америки.
|
Завдання. Знайдіть в Інтернеті й послухайте індіанську етнічу музику. Обміняйтеся своїми враженнями з однокласниками.
|
|
|
2.2. Архітектура, скульптура і живопис Латинської Америки Мистецтво Латинської Америки колоніального періоду: кафедральний собор в Мехіко, комплекс споруд церкви Бон-Жезус-ду-Конгоньяс. Театри у стилі класицизму: Колон у Буенос-Айресі (Аргентина), Амазонас у Манаусі (Бразилія). |
Завдання. Створіть карту або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
|
|
|
Кафедральний собор у стилі модернізму О. Німейєра. Статуя Христа Спасителя – символ Ріо-де-Жанейро і Бразилії. |
Практикум. Мистецький проєкт з презентацію (тема за вибором): «Сучасні оперні театри Латино-Американського культурного регіону»; «Нові сім чудес світу», «Декоративне мистецтво народів Латинської Америки». |
|
|
Мексиканська школа монументального живопису: Д. Рівера, Х. Ороско, Д. Сікейрос. Живопис Ф. Кало.
|
Завдання. Намалюйте ескіз муралу, яким би ви хотіли прикрасити стіну школи. |
|
|
2.3. Архітектура, скульптура і живопис Північної Америки Риси класицизму і неокласицизму в архітектурі Північної Америки. Капітолій у Вашингтоні. Архітектура в стилі ар-деко. Хмарочоси: Гарант-білдінг, Крайслер-білдінг, Емпайр-стейт-білдінг. |
Завдання. Запропонуйте ідеї оригінальних графіті для прикрашання неестетичних об’єктів навколишнього середовища, наприклад старих бетонних парканів.
|
|
|
Деконструктивізм споруди «Кристал» Королівського музею у Торонто. Статуя Свободи у США, скульптура Лео Мола. Веґревільська писанка (Канада). |
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Голлівуд – імперія кіно», «Дісней і Діснейленди».
|
|
|
Живопис на американські сюжети В. Гомера, Е. Хоппера, Р. Кента, М. Кассет. Американські митці українського походження: Я. Гніздовський, М. Дмитренко. Абстрактний експресіонізм Дж. Поллока, М. Ротко. Поп-арт Е. Ворхола, Дж. Кунса. Об'єкти стріт-арту і мистецтво графіті в Майамі. |
Практикум. Створіть кольоро-терапевтичну композицію в стилі абстрактного експресіонізму для підтримування позитивного настрою під час різних життєвих негараздів. Доберіть до неї арт-терапевтичну музику. Під час релаксації імпровізуйте відповідні хореографічні та пантомімічні етюди.
|
|
|
2.4. Латино-Американські танці переможно крокують світом Три коріння мистецтва латиноамериканських країн: індіанське; креольське (іспанського і португальського походження), африканське.
|
Твори для сприймання: «Лібертанго» у виконання автора на бандонеоні та в різних інтерпретаціях. |
|
|
Бразильська самба. Кубинська румба. Ча-ча-ча – грайливий танець кубинського походження. Аргентинське танго – танець-імпровізація. Пятірка танців латино-американської програми Міжнародних конкурсів бальних танців.
|
Практикум. Подивіться в інтернеті латиноамериканські танці з міжнародних конкурсів, порівняйте їх і оберіть той, який захочете самостійно опанувати. |
|
|
Творчість аргентинського композитора А. П'яццолли. Міжнародний День танго 11 грудня. |
Твори для сприймання: А. П'яццолла Танго «Oblivion» («Забуття») https://www.youtube.com/watch?v=KFkaVhfTvWE
|
|
|
2.5. Музично-танцювальні ритми Америки Витоки джазу: спірічуелс, блюз, рег-тайм та ін. Виконавці: П. Робсон, «імператриця блюзів» Б. Сміт, «король труби» Л. Армстронг, піаніст і аранжувальник Д. Еллінгтон, Е. Фіцджеральд. С. Джоплін – автор регтаймів. |
Твори для сприймання: Оркестр Д. Еллінгтона, композиції у виконанні Б. Сміт, Л. Армстронга, Е. Фіцджеральд (на вибір). Мистецький проєкт (колективна робота). Розділіться на міні-групи й дослідіть різні стилі й напрями джазу, рок- і поп-музики в Америці, проведіть паралелі й аналогії з музичною культурою України.
|
|
|
Розмаїття стилів і жанрів джазу: диксиленд, бі-боп, хот- і кул-джаз, симфо-джаз тощо. Поєднання джазових інтонацій та академічної музики у творчості Дж. Гершвіна. |
Дж. Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах» для ф-но з оркестром, опера «Поргі та Бесс» (фрагменти).
|
|
|
Рок-музика. Е. Преслі – король рок-н-роллу. Арт-рок. Поп-музика: М. Джексон, Мадонна.
|
Твори для сприймання: Шлягери Е. Преслі, М. Джексона, Мадонни (за вибором).
|
|
|
Танцювальні стилі й жанри: степ, чарльстон, фокстрот, твіст, шейк, брейк тощо. Диско. Хіп-хоп. |
Практикум. Продемонструйте характерні елементи одного з популярних танців, батьківщина яких – Північна Америка.
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво американського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
Тема 3. Мистецтво далекосхідного культурного регіону |
|||
|
|
3.1. Природа – міра всіх речей Вплив конфуціанства, даосизму, буддизму на мистецтво регіону. Архітектура країн Далекого Сходу: Велика китайська стіна, Храм Неба у Пекіні, японський замок Хімедзі, корейський королівський палац Кьонбоккун у Сеулі. Ультрасучасна архітектура.
|
Практикум Створіть замальовку китайської пагоди у природному оточенні. |
|
|
Китайський живопис – синтез зображення, поезії, каліграфії, друку (Ван Вей, Лі Сисюнь, Янь Лібень, Чжоу Фан, Ці Байші та ін.). Жанри: «гори і води», «квіти й птахи», “люди”, «тварини». Корейський живопис на шовку і папері (Чон Сон, Кім Хон До). Японське мистецтво гравюри: К. Утамаро, К. Хокусай.
|
Практикум (групова робота). Намалюйте на папері або тканині у вертикальному видовженому форматі серію композицій у жанрі «квіти і птахи». Оберіть єдиний для групи східний мотив (лотос, орхідея, бамбук, хризантема). Складіть з малюнків сувій або ширму (за вибором). Заздалегідь підготуйте конструкцію основи. Подаруйте кращу ширму інтернату для людей похилого віку.
|
|
|
Японський сад, ікебана. «Корейський традиційний сад» у Києві. Декоративно-ужиткове мистецтво Далекого Сходу: вироби з порцеляни, дерева, кістки, тощо. Нецке. |
Завдання. Проведіть конкурс ікебани, завершіть його церемонією чаювання у східному стилі.
|
|
|
3.2. Музика, танець, театр кіно: погляд крізь тисячоліття Пентатоніка – основа китайської музики. Розмаїття китайських музичних інструментів: струнні (цинь і піпа), духові (флейти, шен), ударні. Японські інструменти кото і сямісен. Пекінська опера: поєднання вокалу, діалогів, акробатики.
|
Практикум. Проведіть експеримент: програйте звукоряд «пентатоніка» (на чорних клавішах фортепіано). Спробуйте відтворити ці мелодії дзеркально, як у китайській музиці, зробити з них різні інтонаційні комбінації. Який колорит Ви відчуваєте? |
|
|
Танцювальні традиції народів Далекого Сходу: танці дракона і лева, з барабанами, віялами, саблями, танець у масках.
|
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Бойові мистецтва у кінематографі країн Далекого Сходу», «Аніме в сучасній Японії». П. І. Чайковський (Китайський танець «Чай» з балету «Лускунчик»)
|
|
|
Театр далекосхідного регіону: драматичний, ляльковий, тіньовий. Японський театр Но: маска – головний засіб виразності; роль хору і оркестру; символіка жестів, рухів, декорацій. Японський театр Кабукі: амплуа і майстерність акторів, костюми й перуки. |
Завдання. Самостійно проведіть дослідження музичного інструментарію далекосхідних країн, порівняйте з європейськими інструментами й укладіть порівняльну таблицю (за групами: струнні, духові, ударні).
|
|
|
Урок-практикум: створення масок театру Но. Презентація ми-стецьких проєктів. |
Слухання традиційної японської музики. |
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво далекос-хідного культурного регіону». Урок контролю знань учнів |
|