КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПРИРОДНИЧІ НАУКИ»
|
|||
І семестр |
|||
№ |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
1. Вступ (8 год) |
|||
1 |
|
Що вивчає курс «Природничі науки». Значення природничих наук в сучасному світі та їх зв’язок з іншими науками. |
|
2 |
|
Взаємовідносини людини і природи. Природний об’єкт як система. |
|
3 |
|
Методи наукового пізнання природи. Можливості людини у пізнанні світу. |
|
4 |
|
Захист проєктів |
|
5 |
|
Найважливіші природознавчі ідеї та відкриття, що змінили уявлення про світ та вплинули на розвиток цивілізації. |
|
6 |
|
Джерела інформації |
|
7 |
|
Захист проектів |
|
8 |
|
Узагальнення та корекція знань (тематичне |
|
Тема 2. Всесвіт (48 год) |
|||
9 |
|
Походження Всесвіту. Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Гіпотеза Великого Вибуху. |
|
10 |
|
Фундаментальні взаємодії в природі. Мікро-макро- та мегасвіти |
|
11 |
|
Речовина та поле, їх фізичні властивості. Кванти. Елементарні частинки. Античастинки. |
|
12 |
|
Корпускулярно-хвильовий дуалізм. |
|
13 |
|
Хімічні елементи. Атоми. Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Йони. Молекули. |
|
14 |
|
Основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини. Практичне дослідження. Оцінювання розмірів молекул. |
|
15 |
|
Кристали |
|
16 |
|
Прості речовини. |
|
17 |
|
Метали і неметали. |
|
18 |
|
Інертні гази. |
|
19 |
|
Захист проектів. |
|
20 |
|
Узагальнення та корекція знань |
|
21 |
|
Світло. Збуджений стан атома. Атом та молекула як джерело випромінювання. |
|
22 |
|
Електромагнітна і квантова природа світла. |
|
23 |
|
Інтерференція й дифракція світлових хвиль. |
|
24 |
|
Практична робота. Спостереження інтерференції та дифракції світла. |
|
25 |
|
Поляризація й дисперсія світла. |
|
26 |
|
Поглинання і випромінювання. Спектри (лінійчатий, смугастий, неперервний). Спектральний аналіз та його застосування. Практичне дослідження. Вивчення спектра Сонця. |
|
27 |
|
Поняття «абсолютно чорного тіла». Випромінювання небесних світил. |
|
28 |
|
Сучасні наземні й космічні телескопи. |
|
29 |
|
Практична робота. Cкладання і дослідження параметрів оптичної схеми телескопа (на моделі). |
|
30 |
|
Взаємозв`язок енергії та речовини. Закони збереження. Ентропія як фактор, що обумовлює фізичні та хімічні процеси. «Теплова смерть Всесвіту». |
|
31 |
|
Контрольна робота №1 |
|
32 |
|
Небесна сфера. Сузір’я. Практичне дослідження. Спостереження сузір’їв та пошук планет та зір (з допомогою Google SkyMap і / або аналогічних програм). |
|
33 |
|
Визначення відстаней до небесних світил. Зоряні величини. |
|
34 |
|
Практична робота. Визначення географічної широти місцевості зі спостережень за Полярною зорею. |
|
35 |
|
Розширення Всесвіту. Розвиток уявлень про простір та час. |
|
36 |
|
Закон Габбла. |
|
37 |
|
Визначення відстаней до тіл Сонячної системи методами астрономії. |
|
38 |
|
Вплив руху і матерії на властивості простору і часу. Спеціальна теорія відносності. |
|
39 |
|
Зорі, їх види. Зоряні скупчення. Термоядерні реакції. Виникнення легких елементів внаслідок термоядерних реакцій. |
|
40 |
|
Життєвий цикл зорі. Вибухи наднових. Поява важких елементів. |
|
41 |
|
Планетні системи зір. Еволюція зір. |
|
42 |
|
Галактики. Загальні відомості про галактики. Види галактик. Наша галактика - Молочний шлях. |
|
43 |
|
Сонце. Сонце, його характеристики, будова та джерела енергії. |
|
44 |
|
Прояви сонячної активності та її вплив на Землю та на здоров’я людини. Сонячний вітер. |
|
45 |
|
Сонячна система. Земля і Місяць. |
|
46 |
|
Планети земної групи й планети-гіганти. |
|
47 |
|
Природа тіл Сонячної системи та їх дослідження з допомогою космічних апаратів. |
|
48 |
|
Закони Кеплера. Закон всесвітнього тяжіння. Видимий рух Сонця та планет. |
|
49 |
|
Дослідження Всесвіту. Антропний принцип у Всесвіті. Космічні програми. Сучасні космологічні дослідження. |
|
50 |
|
Захист проектів. |
|
51 |
|
Проблема вивчення темної матерії та темної енергії. Космогонія Сонячної системи. |
|
52 |
|
Загальна теорія відносності як основна теорія, що описує будову, походження й розвиток Усесвіту. |
|
53 |
|
Імовірність життя на інших планетах. Екзопланети. |
|
54 |
|
Захист проекту. |
|
55 |
|
Узагальнення і корекція знань (тематичне оцінювання). |
|
Тема 3. Земля |
|||
56 |
|
Історія формування Землі. |
|
57 |
|
Внутрішня будова Землі |
|
58 |
|
Поява Місяця і його вплив на процеси на Землю |
|
59 |
|
Форма і рухи Землі, їх наслідки. Сила Коріоліса. |
|
60 |
|
Електромагнітне та гравітаційне поле Землі. |
|
ІІ семестр |
|||
61 |
|
Місцевий, поясний та літній час. Часові пояси. Час в Україні. |
|
62 |
|
Загальні закономірності формування поверхні Землі. |
|
63 |
|
Літосферні плити та їх рухи. |
|
64 |
|
Стійкі та рухомі ділянки земної кори. |
|
65 |
|
Сейсмічні пояси Землі. Землетруси. Гірський цикл. |
|
66 |
|
Макросейсмічні шкали. Вулканізм. Гейзери. |
|
67 |
|
Формування материків і океанів. |
|
68 |
|
Будова літосфери. Хімічний склад літосфери. |
|
69 |
|
Складні речовини. Оксиди. Кислоти. Основи. Амфотерні гідроксиди. |
|
70 |
|
Мінерали і гірські породи. Фізичні властивості речовин літосфери. |
|
71 |
|
Рельєф України. |
|
72 |
|
Захист проектів |
|
73 |
|
Узагальнення та корекція знань (розділ 1 і 2) |
|
74 |
|
Утворення, типи і властивості ґрунтів. |
|
75 |
|
Склад ґрунту. Солі у природі. Середні та кислі солі. |
|
76 |
|
Біологічне значення металічних і неметалічних елементів. |
|
77 |
|
Мінеральні й органічні добрива |
|
78 |
|
Родючість ґрунтів, способи її збереження та підвищення. |
|
79 |
|
Причини зниження родючості ґрунтів (ерозія, її види та причини, засолювання ґрунтів). |
|
80 |
|
Ґрунти і земельні ресурси України |
|
81 |
|
Основні джерела антропогенного забруднення ґрунтів, їх наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
82 |
|
Захист проектів. |
|
83 |
|
Властивості води. Хімічний склад прісної та морської води. |
|
84 |
|
Поняття про жорсткість води та способи її усунення. Мінеральні і термальні води. Практичне дослідження. Вплив жорсткості води на мийну дію |
|
85 |
|
Питна і промислова вода. Проблеми отримання прісної води. Очищення води. |
|
86 |
|
Вода – основа життя. |
|
87 |
|
Осмос. Капілярні явища. Поверхневий натяг. Змочування. Практичне дослідження. Дослідження |
|
88 |
|
Гідростатичний тиск. Вплив гідростатичного тиску на мешканців морів і океанів. |
|
89 |
|
Плавання тіл. Лід в океані. Утворення айсбергів. |
|
90 |
|
Склад гідросфери. Світовий океан. Рухи води. Механіка рідин. Вітрові хвилі. Приливи та відливи. Цунамі. Течії. |
|
91 |
|
Води суходолу. Води суходолу і водні ресурси України. Практичне дослідження. Визначення |
|
92 |
|
Узагальнення та корекція знань (розділ 3 і 4) |
|
93 |
|
Вертикальна будова атмосфери: тропосфера, стратосфера та верхні шари атмосфери. |
|
94 |
|
Залежність складу повітря від антропогенних та природних процесів. Вплив складу повітря на природні процеси. Фізіологічна дія карбон (ІІ) оксиду на організм людини. Парниковий ефект. Кислотні дощі. |
|
95 |
|
Електричні, оптичні і магнітні явища в атмосфері. |
|
96 |
|
Характеристики атмосфери. Фізичні властивості атмосфери. Газові закони. Температура. |
|
97 |
|
Атмосферний тиск. Вплив атмосферного тиску на живі організми. Кесонна і висотна хвороби. Практичне дослідження. Зміна атмосферного тиску з висотою. Вимірювання висоти. |
|
98 |
|
Вітер. Постійні та змінні вітри. Циклони та антициклони. Атмосферні фронти. |
|
99 |
|
Вологість повітря. Точка роси. Хмарність. Опади. Вплив вологості повітря на живі організми. Пррактична робота. Вимірювання вологості та атмосферного тиску повітря. |
|
100 |
|
Типи клімату. |
|
101 |
|
Мікроклімат. Комфортні умови життєдіяльності. Метеочутливість. Вплив погодних умов на стан здоров’я людини. |
|
102 |
|
Клімат України. |
|
103 |
|
Захист навчальних проектів. |
|
104 |
|
Види природних ресурсів. |
|
105 |
|
Природно-ресурсний потенціал України. |
|
106 |
|
Природокористування та його наслідки. |
|
107 |
|
Захист проектів. |
|
108 |
|
Узагальнення та корекція знань |
|
Тема 4. Біорізноманіття |
|||
109 |
|
Біосистемна (рівнева) організація життя: клітина, організм, популяція, біоценоз, екосистема. Стійкість біосистем. |
|
110 |
|
Біорізноманіття як наслідок еволюції. Природній відбір та боротьба за існування. Екосистемне різноманіття. |
|
111 |
|
Практична робота: Розпізнавання різних представників рослин, тварин та грибів своєї місцевості. |
|
112 |
|
Практична робота: Розпізнавання різних представників рослин, тварин та грибів своєї місцевості. |
|
113 |
|
Таксономічне різноманіття. Практичне дослідження: Виявлення аналогічних та гомологічних органів у представників різних таксономічних груп. |
|
114 |
|
Захист проектів |
|
115 |
|
Принципи наукової класифікації організмів. Неклітинні форми життя. Археї, бактерії, еукаріоти. |
|
116 |
|
Пристосування організмів до середовища існування як результат еволюції. |
|
117 |
|
Практична робота. Моделювання середовища життя для організмів різних екологічних груп. |
|
118 |
|
Адаптації організмів до впливу різних фізичних чинників середовища. Практичне дослідження. Визначення рис адаптованості рослин та тварин до |
|
119 |
|
Контрольна робота №2 |
|
120 |
|
Біосфера-вищий рівень організації життя. Вчення В.І.Вернадського про біосферу. Склад біосфери. Жива речовина планети, її хімічний склад та геохімічна роль. |
|
121 |
|
Колообіг речовин і перетворення енергії у біосфері (біогеохімічні цикли) як необхідна умова її існування. Джерела енергії для життєдіяльності. Закони збереження в природі. |
|
122 |
|
Практична робота Складання трофічних ланцюгів різних екосистем. |
|
123 |
|
Фотосинтез - процес планетарного значення. Хемосинтез, бродіння, дихання. Регуляторні механізми стійкості біосфери. |
|
124 |
|
Закономірності поширення живих організмів на Землі. |
|
125 |
|
Захист проектів |
|
126 |
|
Ландшафтне різноманіття. |
|
127 |
|
Флора і фауна України. Міжнародне співробітництво у збереженні рідкісних видів. |
|
128 |
|
Червоний список МСОП (Міжнародного союзу охорони природи). Червона книга України. Природоохоронні території. |
|
129 |
|
Концепції ноосфери та планетарної цивілізації. |
|
130 |
|
Захист проектів |
|
131 |
|
Еволюція органічного світу, її зв’язок з геологічною історією Землі. Докази еволюції. |
|
132 |
|
Способи обміну інформацією у довкіллі. |
|
133 |
|
Узагальнення та корекція знань |
|
134-140 |
|
Резервні години |
|