Календарно-тематичне планування
корекційно-розвиткової роботи
з корекції мовлення
з ученем 9 класу
ПРОГРАМА З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ
ДЛЯ 5-9 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ
ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
«РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ»
(Хайдарова О.С.)
Логопед: Зубко Наталія Миколаївна
Пояснювальна записка
Розвиваючи основні види мовленнєвої діяльності в середніх і старших класах спеціального загальноосвітнього навчального закладу розв’язуються й специфічні завдання, спрямовані на корекцію порушень у розвитку. Такими є: порушення процесів пізнавальної діяльності (сприймання, уяви, пам’яті, уваги, мовлення й мислення), недорозвиток емоційно-вольової сфери, недостатня розвиненість артикуляційної моторики, порушення моторики та координації рухів та ін.
Саме тому спеціальним завданням програми визначено формування та корекцію зв’язного мовлення, що має відбуватися в тісному зв’язку з розвитком пізнавальної діяльності дітей, зокрема, сенсорики, предметно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного, абстрактного мислення, спостережливості, уваги тощо. Відтак зміст корекційно-розвивальної програми, з метою посилення її компенсаторно-корекційних та розвивальних функцій, має комунікативно-практичну спрямованість: містить фактичний матеріал, опанування якого має забезпечити формування комунікативних умінь, конкретизацію у слові чуттєвого і практичного досвіду учнів, розвиток основних пізнавальних процесів на предметно-практичній і вербальній основі.
2 години на тиждень
№ |
Дата |
Тема заняття |
Очікувані результати |
Примітки |
|
Повторення вивченого матеріалу. |
|||||
|
|
Будова слова.
|
– з допомогою вчителя розрізняє значущі частини слова; –з допомогою знаходить іменники та прикметники серед інших частин мови в реченні, наводить приклади; – з допомогою вчителя визначає рід і число іменників; – з допомогою вчителя змінює іменники за числами та відмінками (практично); – з допомогою вчителя визначає число, рід, відмінок прикметника за числом, родом, відмінком іменника (практично); – розрізняє речення, різні за метою висловлювання, дотримується правил вживання розділових знаків у кінці речення; – уміє інтонувати різні за метою висловлювання речення; –з допомогою вчителя будує прості речення із поданих слів; |
|
|
|
|
Частини мови (іменник, прикметник).
|
|
||
|
|
Граматичні категорії іменника. |
|
||
|
|
Граматичні категорії прикметника.
|
|
||
|
|
Види речень за метою висловлювання. |
|
||
Мовленнєвий розвиток. |
|
||||
|
|
Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо), їх особливості. основні
|
– має уявлення про види мовленнєвої діяльності, про спілкування і мовлення; –з допомогою розрізняє усну й пись-мову, монологічну й діалогічну фор-ми мовлення; –дотримується простих правил спілкування під контролем та з допомогою вчителя; –з допомогою вчителя прогнозує висловлювання залежно від мети спілкування та адресата мовлення; – під контролем учителя орієнтується в ситуації спілкування, дотримується основних правил спілкування; –практично володіє різними формами звертання до співрозмовника (слова ввічливості, які вживаються під час зустрічі і прощання); –під контролем учителя або після нагадування вітається, прощається; –знає і вживає під контролем учителя найпростіші українські форми мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання; українські форми звертання до дітей і дорослих; –під контролем учителя дотримується правил правопису займенників Ви, Вас, Вам під час вживання їх у шанобливому значенні (у листах, вітальних листівках тощо); – з допомогою та за нагадуванням учителя дотримується правил культури спілкування; |
|
|
|
|
Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне |
|
||
|
|
Мета спілкування й адресат мовлення |
|
||
|
|
Правила спілкування (бути ввічливими, привітними й доброзичливими; уважно, не перебиваючи, слухати співрозмовника; уміти доброзичливо висловити незгоду з позицією співрозмовника; не розмовляти без потреби голосно, не використовувати грубих слів, говорити про те, що цікаво адресатові мовлення тощо (практично). |
|
||
|
|
Культура мовлення і спілкування Особливості мовленнєвого етикету. . |
|
||
|
|
Найпростіші українські формули мовленнєвого етикету (вітання, прощання, прохання). |
|
||
|
|
Українські форми звертання до дітей і дорослих (Галинко, Олесю, Віро Миколаївно, Василю Петровичу).
|
|
||
|
|
Вживання займенників Ви, Вас, Вам в усному та писемному мовленні |
|
||
Аудіювання (слухання-розуміння). |
|
||||
|
|
Слухання-розуміння текстів різного типу (розповідь, опис, міркування);
|
– уважно слухає та розуміє мовлення і читання вчителя; –відповідає на запитання щодо змісту прослуханого, з допомогою вчителя виконує завдання (ділить текст на частини, знаходить указані частини, підбирає малюнок до тексту, вибирає один із пропонованих варіантів відповіді на запитання за текстом та ін.); – розрізняє тексти розповідного й описового характеру (з допомогою вчителя); –розуміє висловлювання інших людей, звукозаписи; –з допомогою вчителя дотримується інструкцій до виконання практичних завдань. |
|
|
|
|
Слухання-розуміння текстів різних жанрів мовлення (казка, загадка, прислів’я, приказка, легенда, вірш, оповідання). |
|
||
Говоріння.
|
|
||||
|
|
Переказ тексту за поданим планом. Розповідь (про події, що відбулися, особисті враження) за питаннями, за серією малюнків тощо. |
–переказує короткі тексти за планом з допомогою вчителя; –включається в діалог з учителем, учнями, батьками тощо; – під керівництвом вчителя бере участь у розігруванні діалогів певно-го обсягу (орієнтовно 2-4 репліки для двох учнів) відповідно до пропоно-ваної ситуації спілкування (за зраз-ком, готовими репліками, формулами мовленнєвого етикету, опорними словами, малюнком); –під контролем учителя дотриму-ється норм української літературної мови; – будує висловлювання з допомогою вчителя (з використанням знайомого мовленнєвого матеріалу, в типових навчальних, ігрових, побутових ситуаціях); –з допомогою словесно описує спостережувані предмети та явища (за питаннями вчителя, з опорою на малюнок, план); –розповідає про побачене, почуте, відповідаючи на запитання вчителя; |
|
|
|
|
Вибірковий переказ. |
|
||
|
|
Діалогічне мовлення |
|
||
|
|
Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру, діалог-розпитування, діалоги за поданим початком, малюнками). |
|
||
|
|
Монологічне мовлення (самостійне висловлювання). |
|
||
|
|
Конструювання висловлювань: опис (предметів, людей, явищ природи) |
|
||
|
|
Конструювання повідомлення про діяльність |
|
||
|
|
Конструювання висловлення прохання, побажання |
|
||
Читання. |
|
||||
|
|
Читання мовчки (розуміння, запам’ятовування) текстів. |
– читає мовчки нескладні слова, речення; розуміє ситуацію, описану в прочитаному творі; – розуміє значення текстів, різних за інформаційним змістом (художніх творів, інструкцій та завдань підручника тощо); – читає вголос слова і прості речення з доступних текстів у повільному темпі, розуміє їх зміст; – за завданням учителя вибирає в тексті певні частини змісту, влучні слова та вислови, які характеризують дійових осіб, події, картини природи; – переглядає текст і знаходить у ньому вказані елементи (слова, написані з великої літери, слова з апострофом та ін.) |
|
|
|
|
Читання вголос (розуміння, запам’ятовування) текстів. |
|
||
|
|
Виразність читання. |
|
||
|
|
Робота з книжкою: виділення слів, частин змісту в тексті. |
|
||
Писемне мовлення. |
|
||||
|
|
Написання під диктування речень і текстів.
|
– пише під диктування слова, речення з 2-3 слів (після відповідної підготовчої роботи); –складає з допомогою вчителя прості речення; – з допомогою вчителя упорядковує деформовані речення (слова даються у правильній граматичній формі), записує їх; –з допомогою вчителя доповнює речення відповідним змісту словом; – з допомогою вчителя перевіряє власні письмові роботи, знаходить і виправляє помилки; – дотримується охайності записів, помічає;під контролем учителя знаходить і виправляє допущені помилки.
|
|
|
|
|
Складання речень за запитаннями, малюнками, на тему.
|
|
||
|
|
Речення з правильним і неправильним порядком слів (деформоване речення).
|
|
||
|
|
Перевірка власних письмових робіт. |
|
||
Знання про мову. Мовні вміння. |
|
||||
|
|
Мова і мовлення. Мова як засіб спілкування. Рідна, державна та інші мови. |
–знає назву держави, її столицю, державні символи; –знає, що українська мова – державна мова України, мова спілкування українців; – відрізняє на слух українську мову від інших мов. |
|
|
Слово. |
|
||||
|
|
Лексичне значення слова. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми. |
–розуміє значення загальновживаних слів; –з допомогою вчителя вибирає пари слів протилежного значення із запропонованих слів; –з допомогою розрізняє слова, подібні за значенням; знаходить слова, подібні за значенням, серед низки запропонованих слів; – з допомогою вчителя замінює слова у словосполученнях та реченнях словами подібного значення; – має уявлення про словник та його призначення; – знає основні професійні терміни (відповідно до профілів трудового навчання); – з допомогою вчителя розрізняє значущі частини слова, виокремлює основу слова; – має уявлення про спільнокореневі слова; розрізняє і знаходить їх в усному та писемному мовленні; – з допомогою вчителя наводить приклади спільнокореневих слів; –дотримується правил правопису з допомогою вчителя; –з допомогою вчителя знаходить у тексті складні слова; –списує під контролем учителя складні слова за допомогою сполучних голосних е, о; |
|
|
|
|
Розрізнення префікса і прийменника (практично). |
|
||
|
|
Знайомство з тлумачним словником. Іншомовні слова. Словник іншомовних слів.Професійна термінологія. |
|
||
|
|
Будова слова. Префікс, корінь слова, суфікс, закінчення, – частини слова. |
|
||
|
|
Визначення основи слова (практично). |
|
||
|
|
Спільнокореневі слова. |
|
||
|
|
Складні слова. Утворення складних слів. |
|
||
|
|
Сполучні голосні е, о у складних словах. |
|
||
Частини мови |
|
||||
|
|
Іменник. Синтаксична роль іменника. Граматичні категорії іменника: рід, число, відмінок. |
–з допомогою знаходить іменники серед інших частин мови в реченні, наводить приклади; –пише (списує) з великої букви під контролем вчителя; –з допомогою співвідносить імен-ники в однині і множині з відпо-відною кількістю предметів; – з допомогою вчителя визначає рід іменників; – з допомогою вчителя змінює іменники за числами та відмінками (практично); –з допомогою знаходить прикмет-ники серед інших частин мови в реченні, наводить приклади; - в усному мовленні та на письмі дотримується лексико-граматичної сполучуваності прикметників з іменниками (під контролем учителя); –з допомогою знаходить дієслово серед інших частин мови в реченні, наводить приклади; – з допомогою вчителя визначає часи дієслова; – з допомогою вчителя змінює дієслова за часом (практично); – з допомогою вчителя визначає число дієслова; –з допомогою розрізняє слова (дієслова), що стоять у множині та однині за числом іменника; – дотримується правопису частки не з дієсловами (під контролем учителя); – має уявлення про займенники та їх роль у мовленні; – з допомогою вчителя знаходить займенник у реченні, наводить приклади; – використовує займенники у власному мовленні; -під контролем учителя дотримується написання займенників Ви, Вас, Вам з великої літери під час вживання їх у шанобливому значенні. – має уявлення про службові слова та їх роль у мовленні; – з допомогою вчителя знаходить займенник у реченні, наводить приклади; – використовує займенники у власному мовленні; – має уявлення про звертання та їх роль у мовленні; – з допомогою вчителя знаходить звертання у реченні, наводить приклади; –під контролем учителя використовує звертання у власному мовленні (усному і писемному) (під контролем та з допомогою вчителя); – наслідуючи вчителя, дотримується правильної інтонації при звертанні в усному мовленні; |
|
|
|
|
Відмінювання іменників за відмінками (практично). |
|
||
|
|
Кличний відмінок іменника при звертанні: мамо, брате, Іване Петровичу, Ганно Василівно. |
|
||
|
|
Прикметник. Синтаксична роль прикметника. Граматичні категорії прикметника: число, рід, відмінок. |
|
||
|
|
Визначення числа, роду, відмінка прикметника за числом, родом, відмінком іменника. |
|
||
|
|
Узгодження прикметників з іменниками в усному і писемному мовленні. |
|
||
|
|
Дієслово. Синтаксична роль дієслова. Поняття про дієслово |
|
||
|
|
Часи дієслова. Змінювання дієслова за часами (практично). |
|
||
|
|
Число дієслова. Визначення числа дієслова за числом іменника. |
|
||
|
|
Правопис частки не з дієсловами. |
|
||
|
|
Займенник. Поняття про займенник |
|
||
|
|
Особові займенники. |
|
||
|
|
Роль займенників у мовленні |
|
||
|
|
Вживання займенників Ви, Вас, Вам у шанобливому значенні. |
|
||
|
|
Службові слова. Поняття про прийменники, сполучники. Правопис прийменників і сполучників. |
|
||
|
|
Звертання. Поняття про звертання. Місце звертання у реченні: на початку, в середині, в кінці. Розділові знаки при звертанні: кома, знак оклику.Застосування звертання при написанні листів, листівок тощо.
|
|
||
Речення. Словосполучення |
|
||||
|
|
Речення, словосполучення. Загальне поняття про речення. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, окличні. Розділові знаки в кінці речень. Інтонування речень, різних за метою висловлювання.
|
Учень: – має уявлення про речення (складається зі слів, виражає завершену думку); – розуміє й адекватно відповідає на запитання, із чого складається речення та про що йдеться в ньому; –застосовує з допомогою вчителя правило про написання великої букви на початку речення, дотримується його; – знає про відокремлення речень на письмі розділовими знаками (крапкою, знаком питання, знаком оклику); – розрізняє речення, різні за метою висловлювання, дотримується правил вживання розділових знаків у кінці речення; –наслідує вчителя та інтонує різні за метою висловлювання речення; –з допомогою вчителя добирає розділовий знак, який необхідно поставити в кінці речення (крапку, знак питання, знак оклику); –з допомогою вчителя будує прості речення із поданих слів; – має уявлення про підмет і присудок як головні члени речення; – з допомогою вчителя визначає головні й другорядні члени речення (практично, відповідаючи на запитання); – разом з учителем, за допомогою запитань, встановлює зв’язки слів у реченні; поширює речення другорядними членами за допомогою запитань; (разом із учителем виконує прості завдання); |
|
|
|
|
Складання різних за метою висловлювання речень на задану тему. |
|
||
|
|
Головні члени речення: підмет і присудок. |
|
||
|
|
Другорядні члени речення (практично). Поширення речень другорядними членами за допомогою запитань. |
|
||
Текст |
|
||||
|
|
Заголовок тексту. Відповідність заголовка змісту тексту. Тексти різних типів: розповідь, опис, міркування. |
–з допомогою вчителя розрізняє заголовок і зміст тексту, добирає до тексту заголовок із запропонованих учителем; – з допомогою вчителя поділяє текст на частини (зачин, основна частина, кінцівка); разом із учителем відслідковує зв’язок розгортання основної думки з новою частиною тексту; – з допомогою вчителя поділяє тексти на логічно завершені частини за даним планом; – разом із учителем складає простий план прочитаного тексту; – разом з учителем відновлює тексти з деформованими частинами на основі встановлення логічних зв’язків між частинами тексту, з’ясування послідовності подій; –слухає і читає прості тексти різних типів, залежно від мовленнєвих можливостей учня; –переказує за планом простий знайомий текст; –розрізняє тексти розповідного й описового характеру; відрізняє міркування від інших типів мовлення; – уміє будувати усну розповідь про певну подію із власного життя. |
|
|
|
|
Структура тексту (зачин, основна частина, кінцівка). |
|
||
|
|
Поділ текстів на логічно завершені частини за даним планом. |
|
||
|
|
Складання простого плану тексту. |
|
||
|
|
Відновлення текстів із деформованою будовою.
|
|
||
|
|
Повторення та закріплення вивченого матеріалу за рік. |
|
|
|