Українська література 5 клас
Форми контролю |
Кількість |
|
І семестр |
ІІ семестр |
|
Контрольні роботи: |
2 |
3 |
|
- |
1 |
|
2 |
2 |
Уроки розвитку мовлення (РМ) |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Уроки літератури рідного краю |
1 |
1 |
Уроки виразного читання |
1 |
1 |
|
- |
1 |
|
1 |
- |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
№ з/п |
Дата |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності
|
Примітка |
||
5-а |
5-б |
||||
|
|
|
Вступ. Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані. Т.Л. Художня література, літературний твір. |
|
|
Тема І. МАЛІ ЖАНРИ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЛІТЕРАТУРИ |
|
||||
|
|
|
Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики. ТЛ: фольклор (народна творчість), прислів’я, приказка. Вивчити напам’ять 5 приказок і 5 прислів’їв |
|
|
|
|
|
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок. ТЛ: загадка. |
|
|
|
|
|
Леонід Глібов. Замальовка життєпису письменника. «Бачить — не бачить», «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти-молодята!» |
|
|
|
|
|
Леонід Глібов. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їх загальна характеристика. (одна-дві загадки за вибором учителя). Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира. ТЛ: акровірш (повторення). |
|
|
|
|
|
Виразне читання № 1. Підготовка до виразного читання і виразне читання байок Л. Глібова |
|
|
|
|
|
Позакласне читання № 1. Анатолій Качан. Загадки «Квітка Сонця», «Світов@ павутин@» |
|
|
Тема ІІ. НАРОДНІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ |
|
||||
|
|
|
Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок — казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові — їх спільні й відмінні риси. |
|
|
|
|
|
Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія, гіпербола. |
|
|
|
|
|
Українська народна казка «Яйце-райце». Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки. |
|
|
|
|
|
Літературна казка. Іван Франко. Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка. |
|
|
|
|
|
Іван Франко. «Фарбований Лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. |
|
|
|
|
|
Іван Франко. «Фарбований Лис. Морально-етична проблематика твору. |
|
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 1. Аналіз зовнішності (портрета) персонажа (усно) |
|
|
|
|
|
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет. |
|
|
|
|
|
Леся Українка. «Лелія». Чарівні перетворення, їх роль у казці. Соціальні мотиви в казці. |
|
|
|
|
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення. ТЛ: казка-притча, алегорія. |
|
|
|
|
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 1. Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні і літературні казки (тестові завдання) |
|
|
Тема ІІІ. МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ: ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДАННЯ |
|
||||
|
|
|
Робота над помилками, допущеними у контрольній роботі Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. ТЛ: легенда (поглиблення поняття). |
|
|
|
|
|
Література рідного краю № 1. Легенди та перекази рідного краю, їх тематичне розмаїття. |
|
|
|
|
|
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців (за збіркою «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», упорядник В. Чабаненко). «Старі Кодаки й перші запорожці-козари». Переказ про заснування перших козацьких поселень та козацьку старшину. Мотив національної пам’яті про запорожців — оборонців рідної землі. ТЛ: народний переказ. |
|
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 2. Мотив національної пам’яті про запорожців в народному переказі «Старі Кодаки й перші запорожці-козари» (письмові відповіді на запитання). |
|
|
|
|
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» — перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання. Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі. Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва. ТЛ: літопис. |
|
|
|
|
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору. ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова. |
|
|
|
|
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору. |
|
|
|
|
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття). |
|
|
|
|
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Образ Будимира — патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання. |
|
|
|
|
|
Позакласне читання № 2 (за вибором) Легенди «Калина», «Як виникли Карпати», «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном). Легенди Криму «Аю-Даґ», «Скелі-близнята в Ґурзуфі». Літописна оповідь із «Повісті минулих літ»: «Подвиг юнака» (у переказі В. Близнеця). Олесь Бердник «Сказання про калину», «Вишня — вічна наречена». Народний переказ «Шевченко на Хортиці». Антоніна Гармаш-Литвин «Голос утопленого села» («Мова України», «Як українці отримали собі землю», «Переяслав», «Кобза», «Про запорожців», «Рідне слово», «Вогняна січ», «Дороги рідних пісень», «Пісня без слів»). Антін Лотоцький «Михайло-семиліток». Зірка Мензатюк «Дочка Троянди». |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 2. Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповідання (тестові завдання, відповіді на запитання) |
|
|
Тема ІV. УКРАЇНА І Я |
|||||
|
|
|
Тарас Шевченко. «Зоре моя вечірняя», «Учітесь, читайте…» (уривок із послання «І мертвим, і живим…»). Розповідь про поета, його перебування на засланні. Поетичне відображення краси української природи у вірші «Зоре моя вечірняя». Роздуми ліричного героя. Уривок «Учітесь, читайте…» як ліричне звертання до нащадків. Думки автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації. ТЛ: лірика, ліричний герой, мотив у ліричному творі. Вивчити напам’ять один вірш (на вибір) |
|
|
|
|
|
Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка у становленні особистості Богдана Лепкого, його поетична шевченкіана. Біографічна основа поезії |
|
|
|
|
|
Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Осмислення образу українського генія Шевченка з позицій гуманізму у вірші «Шевченкова верба» Біографічна основа поезії. Мотив туги за рідним краєм. ТЛ: рима, перехресне, суміжне й кільцеве римування. Вивчити напам’ять вірш |
|
|
|
|
|
Виразне читання № 2. Підготовка до виразного читання і виразне читання напам’ять поезій Тараса Шевченка, Богдана Лепкого |
|
|
|
|
|
Галина Кирпа. «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини. Мотив важливості збереження мови для історії, народу, людства загалом. Роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії. ТЛ: епітет, порівняння, метафора (поглиблення понять). |
|
|
|
|
|
Тетяна Майданович. «О Україно! Божий білий цвіт!». Короткі біографічні відомості про автора поезій. Образ сучасної України в поетичних творах. Патріотичні почуття ліричного героя, втілені у віршах. ТЛ: патріотична лірика. |
|
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 3. Усний твір-роздум про образ сучасної України в поетичних творах. «Патріотичні почуття ліричного героя у поезіях Т. Майданович» |
|
|
|
|
|
Позакласне читання № 3 (за вибором) Микола Щербак «Волошки». Ліна Костенко «Кобзарю». Володимир Лучук «Клятва». Людмила Савчук «Український віночок». |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 3. Україна і я (комбіновані завдання) |
|
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 4. Письмовий твір у формі есе «Україна і я» |
|
|
Тема V. РІДНА ПРИРОДА |
|||||
|
|
|
Робота над помилками, допущеними у письмовому творі. Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Розповідь про письменницю, сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами». Оспівування краси зимової природи. Відображення в ліричному творі настроїв та почуттів. ТЛ: пейзаж та його види, пейзаж у літературному творі. Вивчити напам’ять вірш |
|
|
|
|
|
Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків», «Гаї шумлять», «Арфами, арфами» (один-два вірші за вибором учителя). Замальовка життєпису поета, особливості його світосприймання. Поетичне втілення картин природи. у віршах П. Тичини. Музичне (слухове), зорове емоційне наповнення поезій. Авторські неологізми та їх художні функції. Персоніфікований образ дівчини-весни в поезії «Арфами, арфами». ТЛ: пейзажна лірика, персоніфікація. Вивчити напам’ять вірш (на вибір) |
|
|
|
|
|
Виразне читання № 3. Підготовка до виразного читання і виразне читання напам’ять поезій Олени Пчілки, Павла Тичини |
|
|
|
|
|
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Розповідь про письменницю. Художній світ пізнавальної казки. ТЛ: мова автора і мова дійових осіб, прозова мова. |
|
|
|
|
|
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Тема екології у творі. Розвиток подій у творі, морально-етична проблематика. |
|
|
|
|
|
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі. Художні функції часу і простору в оповіданні. ТЛ: тема та ідея літературного твору. |
|
|
|
|
|
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Тема родинних цінностей у творі. Художні функції часу і простору в оповіданні |
|
|
|
|
|
Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей. ТЛ: оповідання про тварин (анімалістичне). |
|
|
|
|
|
Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей. |
|
|
|
|
|
Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає». |
|
|
|
|
|
Література рідного краю № 2. Рідна природа у поезії поетів-краян |
|
|
|
|
|
Позакласне читання № 4 (за вибором) Іван Багряний «До Ворскли, по рибу!». Анатолій Дрофань «Янехо». Василь Чухліб «Після хуртовини». Анатолій Давидов «Таємниці старого дуба». Дмитро Чередниченко «Мандри жолудя». |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 4. Рідна природа (тестування) |
|
|
Тема VІ. СВІТ ДИТИНСТВА |
|||||
|
|
|
Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях.. Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Замальовка життєпису письменника. Композиція оповідання «Вітрогон», майстерність оповіді, мови. ТЛ: загальне поняття про композицію і сюжет твору. |
|
|
|
|
|
Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Образ Василька. Внутрішній світ хлопчика, спрямованість його інтересів, формування характеру |
|
|
|
|
|
Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» — оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні. |
|
|
|
|
|
Борис Грінченко. «Украла». Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення. |
|
|
|
|
|
Оксана Сайко. «Гаманець». Біографічна довідка про письменницю. Драматизм сюжету оповідання «Гаманець». Розвиток подій у творі. |
|
|
|
|
|
Оксана Сайко. «Гаманець». Проблема добра і зла, морального вибору людини. Образи Іванки й Ритки, спільне й відмінне у їхніх характерах і вихованні. |
|
|
|
|
|
Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. |
|
|
|
|
|
Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Особливості показу світу очима дитини. Мотиви втрати рідної людини, почуття й переживання дитини. Ідея героїзму й самопожертви. |
|
|
Тема VІІ. У ПОШУКАХ ПРИГОД І ЧУДЕС |
|||||
|
|
|
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів. ТЛ: епічний твір, повість-казка (поглиблення поняття). |
|
|
|
|
|
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Реальні вчинки головних героїв на шляху дорослішання. Фантастичні пригоди, чарівні елементи, казкова символіка повісті. |
|
|
|
|
|
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети |
|
|
|
|
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Коротко про письменницю. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями України. Велич старовинних українських замків. ТЛ: пригодницька повість, детектив. |
|
|
|
|
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Історичне минуле в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. |
|
|
|
|
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Фантастичне і реальне у пригодницькій повісті. Засоби змалювання характерів персонажів. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 5. Світ дитинства. У пошуках пригод і чудес (тестові завдання, відповіді на запитання) |
|
|
|
|
|
Виразне читання № 2. Підготовка до виразного читання уривку прозового твору |
|
|
|
|
|
Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення |
|
|