Календарне планування уроків української літератури в 5 класі НУШ

Про матеріал
Календарне планування уроків української літератури в 5 класі НУШ Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Яценко Т. О., Качак Т. Б., Кизилова В. В. та інші) Підручник: Тетяна Качак, Оксана Тебешевська. Українська література. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ, видавничий центр «Академiя», 2022.
Перегляд файлу

Українська література 5 клас

 

 

Форми контролю

Кількість

І семестр

ІІ семестр

Контрольні роботи:

2

3

  •                       контрольний твір;

-

1

  •                       виконання інших завдань (тестів,  відповідей на запитання тощо)

2

2

Уроки розвитку мовлення (РМ)

2 (у+п)

2 (у+п)

Уроки позакласного читання (ПЧ)

2

2

Уроки літератури рідного краю

1

1

Уроки виразного читання 

1

1

  •                       (ІІ семестр-проза)

-

1

  •                       (І семестр-поезія)

1

-

Перевірка зошитів

4

5

 

 

№ з/п

Дата

 

Зміст навчально- пізнавальної діяльності

 

Примітка

5-а

5-б

  1.                 

 

 

Вступ.  Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані.

Т.Л.  Художня  література, літературний твір.   

 

Тема І.  МАЛІ ЖАНРИ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЛІТЕРАТУРИ

 

  1.                 

 

 

Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики.

ТЛ: фольклор (народна творчість), прислів’я, приказка.

Вивчити напам’ять 5 приказок і 5 прислів’їв

 

  1.                 

 

 

Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок.

ТЛ: загадка.

 

  1.                 

 

 

Леонід Глібов.  Замальовка життєпису письменника. «Бачить — не бачить», «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти-молодята!»

 

  1.                 

 

 

Леонід Глібов. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їх загальна характеристика. (одна-дві загадки за вибором учителя). Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира.

ТЛ: акровірш (повторення).

 

  1.                 

 

 

Виразне читання № 1.

 Підготовка до виразного читання і виразне читання байок Л. Глібова

 

  1.                 

 

 

Позакласне читання № 1.

Анатолій Качан. Загадки «Квітка Сонця», «Світов@ павутин@»

 

Тема ІІ.  НАРОДНІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ

 

  1.                 

 

 

Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок — казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові — їх спільні й відмінні риси.

 

  1.                 

 

 

Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі.

ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія, гіпербола.

 

  1.             

 

 

Українська народна казка «Яйце-райце». Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки.

 

  1.             

 

 

Літературна казка. Іван Франко. Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної.

ТЛ: літературна казка.

 

  1.             

 

 

Іван Франко. «Фарбований Лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.

 

  1.             

 

 

Іван Франко. «Фарбований Лис.  Морально-етична проблематика твору.

 

  1.             

 

 

Розвиток мовлення № 1. 

Аналіз зовнішності (портрета) персонажа (усно)

 

  1.             

 

 

Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці.

ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет.

 

  1.             

 

 

Леся Українка. «Лелія». Чарівні перетворення, їх роль у казці. Соціальні мотиви в казці.

 

  1.             

 

 

Валерій Шевчук. «Чотири сестри».  Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення.

ТЛ: казка-притча, алегорія.

 

  1.             

 

 

Валерій Шевчук. «Чотири сестри».   Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі.

 

  1.             

 

 

Контрольна робота № 1.

Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні і літературні казки (тестові завдання)

 

Тема ІІІ.  МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ: ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДАННЯ

 

  1.             

 

 

Робота над помилками, допущеними у контрольній роботі

Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва.

ТЛ: легенда (поглиблення поняття).

 

  1.             

 

 

Література рідного краю № 1.  

Легенди та перекази рідного краю, їх тематичне розмаїття.

 

  1.             

 

 

Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців (за збіркою «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», упорядник В. Чабаненко).

«Старі Кодаки й перші запорожці-козари».

Переказ про заснування перших козацьких поселень та козацьку старшину.

Мотив національної пам’яті про запорожців — оборонців рідної землі.

ТЛ: народний переказ.

 

  1.             

 

 

Розвиток мовлення № 2. 

Мотив національної пам’яті про запорожців в народному переказі «Старі Кодаки й перші запорожці-козари» (письмові відповіді на запитання).

 

  1.             

 

 

Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» — перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання. Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі. Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва.

ТЛ: літопис.

 

  1.             

 

 

Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору.

ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова.

 

  1.             

 

 

Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору.

 

  1.             

 

 

Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава».

ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття).

 

  1.             

 

 

Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Образ Будимира — патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання.

 

  1.             

 

 

Позакласне читання № 2 (за вибором)

Легенди «Калина», «Як виникли Карпати», «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном).

Легенди Криму «Аю-Даґ», «Скелі-близнята в Ґурзуфі».

Літописна оповідь із «Повісті минулих літ»: «Подвиг юнака» (у переказі В. Близнеця).

Олесь Бердник «Сказання про калину», «Вишня — вічна наречена».

Народний переказ «Шевченко на Хортиці».

Антоніна Гармаш-Литвин «Голос утопленого села» («Мова України», «Як українці отримали собі землю», «Переяслав», «Кобза», «Про запорожців», «Рідне слово», «Вогняна січ», «Дороги рідних пісень», «Пісня без слів»).

Антін Лотоцький «Михайло-семиліток».

Зірка Мензатюк «Дочка Троянди».

 

  1.             

 

 

Контрольна робота № 2.

Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповідання  (тестові завдання, відповіді на запитання)

 

Тема ІV. УКРАЇНА І Я

  1.             

 

 

Тарас Шевченко. «Зоре моя вечірняя», «Учітесь, читайте…» (уривок із послання «І мертвим, і живим…»). Розповідь про поета, його перебування на засланні. Поетичне відображення краси української природи у вірші «Зоре моя вечірняя». Роздуми ліричного героя. Уривок «Учітесь, читайте…» як ліричне звертання до нащадків. Думки автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації.

ТЛ: лірика, ліричний герой, мотив у ліричному творі.

Вивчити напам’ять один вірш (на вибір)

 

  1.             

 

 

Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка у становленні особистості Богдана Лепкого, його поетична шевченкіана. Біографічна основа поезії

 

  1.             

 

 

Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Осмислення образу українського генія Шевченка з позицій гуманізму у вірші «Шевченкова верба» Біографічна основа поезії. Мотив туги за рідним краєм.

ТЛ: рима, перехресне, суміжне й кільцеве римування.

Вивчити напам’ять  вірш

 

  1.             

 

 

Виразне читання № 2.

Підготовка до виразного читання і виразне читання напам’ять  поезій Тараса Шевченка, Богдана Лепкого

 

  1.             

 

 

Галина Кирпа. «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини. Мотив важливості збереження мови для історії, народу, людства загалом. Роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії.

ТЛ: епітет, порівняння, метафора (поглиблення понять).

 

  1.             

 

 

Тетяна Майданович. «О Україно! Божий білий цвіт!». Короткі біографічні відомості про автора поезій. Образ сучасної України в поетичних творах. Патріотичні почуття ліричного героя, втілені у віршах.

ТЛ: патріотична лірика.

 

  1.             

 

 

Розвиток мовлення № 3. 

Усний твір-роздум про образ сучасної України в поетичних творах. «Патріотичні почуття ліричного героя у поезіях Т. Майданович»

 

  1.             

 

 

Позакласне читання № 3 (за вибором)

Микола Щербак «Волошки».

Ліна Костенко «Кобзарю».

Володимир Лучук «Клятва».

Людмила Савчук «Український віночок».

 

  1.             

 

 

Контрольна робота № 3.

Україна і я  (комбіновані завдання)

 

  1.             

 

 

Розвиток мовлення № 4. 

Письмовий твір у формі есе «Україна і я»

 

Тема V. РІДНА ПРИРОДА

  1.             

 

 

Робота над помилками, допущеними у письмовому творі.

Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Розповідь про письменницю, сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами». Оспівування краси зимової природи.

Відображення в ліричному творі настроїв та почуттів.

ТЛ: пейзаж та його види, пейзаж у літературному творі.

Вивчити напам’ять вірш

 

  1.             

 

 

Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків», «Гаї шумлять», «Арфами, арфами» (один-два вірші за вибором учителя). Замальовка життєпису поета, особливості його світосприймання. Поетичне втілення картин природи. у віршах П. Тичини. Музичне (слухове), зорове емоційне наповнення поезій. Авторські неологізми та їх художні функції. Персоніфікований образ дівчини-весни в поезії «Арфами, арфами».

ТЛ: пейзажна лірика, персоніфікація.

Вивчити напам’ять вірш (на вибір)

 

  1.             

 

 

Виразне читання № 3.

Підготовка до виразного читання і виразне читання напам’ять поезій Олени Пчілки, Павла Тичини

 

  1.             

 

 

Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Розповідь про письменницю. Художній світ пізнавальної казки.

ТЛ: мова автора і мова дійових осіб, прозова мова.

 

  1.             

 

 

Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Тема екології у творі. Розвиток подій у творі, морально-етична проблематика.

 

  1.             

 

 

Микола Вінграновський. «Гусенятко». Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі. Художні функції часу і простору в оповіданні.

ТЛ: тема та ідея літературного твору.

 

  1.             

 

 

Микола Вінграновський. «Гусенятко». Тема родинних цінностей у творі. Художні функції часу і простору в оповіданні

 

  1.             

 

 

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей.

ТЛ: оповідання про тварин (анімалістичне).

 

  1.             

 

 

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей.

 

  1.             

 

 

Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає».

 

  1.             

 

 

Література рідного краю № 2.  

Рідна природа у поезії поетів-краян

 

  1.             

 

 

Позакласне читання № 4 (за вибором)

Іван Багряний «До Ворскли, по рибу!».

Анатолій Дрофань «Янехо».

Василь Чухліб «Після хуртовини».

Анатолій Давидов «Таємниці старого дуба».

Дмитро Чередниченко «Мандри жолудя».

 

  1.             

 

 

Контрольна робота № 4.

Рідна природа  (тестування)

 

Тема VІ. СВІТ ДИТИНСТВА

  1.             

 

 

Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях..

Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Замальовка життєпису письменника. Композиція оповідання «Вітрогон», майстерність оповіді, мови.

ТЛ: загальне поняття про композицію і сюжет твору.

 

  1.             

 

 

Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Образ Василька. Внутрішній світ хлопчика, спрямованість його інтересів, формування характеру

 

  1.             

 

 

Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» — оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні.

 

  1.             

 

 

Борис Грінченко. «Украла». Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення.

 

  1.             

 

 

Оксана Сайко. «Гаманець». Біографічна довідка про письменницю. Драматизм сюжету оповідання «Гаманець». Розвиток подій у творі.

 

  1.             

 

 

Оксана Сайко. «Гаманець».  Проблема добра і зла, морального вибору людини. Образи Іванки й Ритки, спільне й відмінне у їхніх характерах і вихованні.

 

  1.             

 

 

Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані.

 

  1.             

 

 

Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Особливості показу світу очима дитини. Мотиви втрати рідної людини, почуття й переживання дитини. Ідея героїзму й самопожертви.

 

Тема VІІ. У ПОШУКАХ ПРИГОД І ЧУДЕС

  1.             

 

 

Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів.

ТЛ: епічний твір, повість-казка (поглиблення поняття).

 

  1.             

 

 

Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Реальні вчинки головних героїв на шляху дорослішання. Фантастичні пригоди, чарівні елементи, казкова символіка повісті.

 

  1.             

 

 

Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети

 

  1.             

 

 

Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Коротко про письменницю. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями України. Велич старовинних українських замків.

ТЛ: пригодницька повість, детектив.

 

  1.             

 

 

Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Історичне минуле в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі.

 

  1.             

 

 

Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Фантастичне і реальне у пригодницькій повісті. Засоби змалювання характерів персонажів.

 

  1.             

 

 

Контрольна робота № 5.

Світ дитинства. У пошуках пригод і чудес  (тестові завдання, відповіді на запитання)

 

  1.             

 

 

Виразне читання № 2.

Підготовка до виразного читання уривку прозового твору

 

  1.  

 

 

Урок-підсумок.

Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня
Переглядів
4465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку